Keresés

Részletes keresés

nazuna Creative Commons License 2008.11.21 0 0 124
"Ki mint és, úgy ítél." - szokták mondani.
Előzmény: bhagavan (122)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 123

 

Msmks nem a delphói jósda feliratát értelmezte, csak mondott egy gondolatot, amire én a delphói jósda feliratával asszociáltam.

Előzmény: bhagavan (122)
bhagavan Creative Commons License 2008.11.20 0 0 122

Mivel a felírat: "Ismerd meg önmaga, és tanúsíts önmérsékletet"

Elég sekélyes az értelmezésed, minden tiszteletem ellenére is kell ezt mondanom.

Ez ugyanis sehogy nem jön ki az idézett falfirkából, hogy: "aki önmagát ismeri, az minden embert ismer."

Előzmény: msmks (118)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 121
Előzmény: Jávorfácska (119)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 120

 

PÉLDÁZATOK A VÉGZET HATALMÁRÓL

 

Ez a végzetügy megjelenik szinte minden nép ősi legendái között. Illusztrációképpen íme kettő. Az indiai változat:
Az agrai maharadzsa kertésze egy hajnalon rémülten ébreszti az urát.
- Add, kérlek, leggyorsabb lovaidat, menekülnöm kell!
- Mi történt?
- Kertedben munkálkodtam éppen, amikor találkoztam a Halállal, aki felemelt karokkal megfenyegetett engem. Hadd induljak el sebes harci szekereden, akkor estére Delhibe érhetek, és ott elrejtőzöm a rengeteg ember között, hogy ne lelhessen rám.
- Jó - mondja a maharadzsa -, indulj el máris!
A nap folyamán azután a maharadzsa is sétálgat a kertjében, és ő is találkozik a Halállal. Megszólítja:
- Te Halál, miért ijesztgeted az én kertészemet?
- Uram - feleli a Halál -, én nem ijesztgetem őt, csak égnek emeltem a karomat csodálkozásomban: hogyhogy ő még itt van, amikor ma este Delhiből kell őt elvinnem?!
A zsidó változat: Rabbi Eliézer és rabbi Akiba együtt vándorolnak. Esteledvén, egy fogadóban a két szegény rabbi egyágyas szobát vesz. Aludni térnek. Belül alszik Eliézer, kívül Akiba. A fogadóban lakodalmat ünnepelnek. Éjféltájban részeg duhaj legények törnek be a szobájukba, s megkínálják őket az ételből. A két rabbi vonakodik megenni a disznóhúst, mire a feldühödött lakodalmasok elpáholják a kívül fekvő Akibát.
- Egy félóra múlva visszajövünk. Ha addigra sem eszitek meg, amivel megkínáltunk, jaj lesz nektek a sértésért.
Azt mondja Eliézer:
- Nézd, ezek visszajönnek, feldühödnek, ha itt látják érintetlenül a tálat, és megint neked esnek, mert te vagy a kezük ügyében, Cseréljünk helyet, hadd szenvedjek én is a hitért.
Helyet cserélnek, most Akiba fekszik belül, kívül Eliézer. A legények berontanak, látják, hogy a rabbik nem fogadták el a kínálást, nekiesnek Eliézemek. Azt mondja az egyikük:
- Fiúk, ez a külső már kapott eleget az előbb. Most verjük meg azt, aki belül fekszik!...
Persze ha a dolog elintézhető lenne az ilyen naiv fatalizmussal, akkor viszonylag könnyű lenne az ember tájékozódása az életben.
A senecai bölcselet azonban bonyolultságokra figyelmezteti. "Ducunt fata volentem, nolentem trahunt!" - mondja az agg mester, valószínűleg már korzikai száműzetésében, eltöprengve Néró sikertelen humanizálásának okain, s egyáltalán azon, hogyan is került ő vénségére a távoli szikár partvidékre. Fordítsuk szó szerint: "Vezetik a végzetek az akarót, a nemakarót vonszolják!" Vagyis: Barátaim! Az ember sorsalakulásában nem lebecsülendő az észrevevés, a sorstendenciák felismerésének a szerepe. Jobb dolgod lesz, ha beleegyezel a végzetedbe, mert ha kapálódzol ellene, ugyanoda jutsz el, de közben jól összetöröd magad!
A gondolat messziről érkezik, onnét, ahol még többet tudtak annak idején ezekről a kérdésekről. Íme egy taoista legenda:
"Három ember sétál az erdőben. Egyszer csak szembe jön velük egy tigris. Azt mondja az egyik: ·
- Barátaim! Imádkozzunk az ég Urához, hogy mentsen meg minket ebből a veszedelemből!
Ez az ember jámbor. A másik így szólt:
- Semmit nem kell tennünk. Ha az a végzetünk, hogy a tigris karmai között pusztuljunk el, akkor meghalunk. Ha a sors könyvébe megmenekülésünk van beleírva, valahogy életben fogunk maradni.
Ez az ember fatalista. Végül a harmadik:
- Gyorsan másszunk fel a legközelebbi fára! Így mindannyian megmenekülhetünk.
Ez az ember valóban szereti az Istent."
Vagyis hogy a sorsalakulásba beleszövődik saját cselekvésünk is. Tulajdonképpen ez a híres-nevezetes vu-vé (vu-vei) elv, az akarat nélküli cselekvés elve. Azaz, ne erőltessük vágyaink sodrában különböző helyzetek kialakulását. A helyzetek majd eljönnek hozzánk, és belőlük fakad a helyes cselekvés módja. Csakhogy honnan jönnek a helyzetek? Mi vagy ki alakítja őket? Természetesen ez a kérdés lényege. Később majd feldereng a hinduizmus válasza. Az egzisztencializmus más oldalról vizsgálja a problémát. Vajon igaz-e, hogy "ki-ki a saját szerencséjének kovácsa"? Lássuk Sartre példázatát:
A Gestapo foglyul ejt egy francia partizánt. Ki akarják belőle szedni, hol rejtőzködik a maquisardok vezetője. A fogoly retteg a kínzástól, tudja magáról, hogy nem tűri a testi fájdalmakat, köpni fog. De árulóként nem akar élni, mert bár gyenge, de tisztességes ember. Ezért úgy dönt, hogy gyorsan megöli magát. A halált vállalni tudja, a megkínzást nem. Kifundálja, hogy fel kell dühíteni az SS-legényeket, hogy indulatukban agyonlőjék. A következő tervet eszeli ki: Ismer egy közeli pusztán egy elhagyott, kiszáradt kutat. Azt fogja hazudni, hogy ott van a partizánvezér rejtekhelye. Oda viszik, látják, hogy orruknál fogva vezette őket, dühükben lelövik.
Igen ám, csakhogy a parancsnok sem bízik az elfogott partizán hallgatásában. Ő is ismeri a kiszáradt kutat. Elhagyja rejtekhelyét, és ott bújik el. A fogoly partizán nagy lelki nyugalommal vezeti a kúthoz a Gestapót, a partizánvezért elfogják, őt szabadon engedik.
Az eredmény tehát ugyanaz, mintha árulóvá vált volna. Ám akkor ez az ember erkölcsi kétségbeesésében biztosan megöli magát. Ő azonban árulás helyett a halált választotta, nem rajta múlt a partizánvezér balsorsa. Ezzel a tudattal már tovább lehet élni.
Fölfénylik tehát a választás, a döntés jelentősége az ember életében. Első gondolat: Aki nem dönt, tehát sodródik, az kiengedi kezéből az élethelyzetek alakítását. Aki választ és dönt - az is! Mert a körülmények és helyzetek alakulása olyan sokrétűen és bonyolultan meghatározott, hogy összhatásuk áttekinthetetlen, az ember nem tudja kiszámítani döntéseinek távolabbi következményeit, néha a közelieket sem.

 

http://www.terebess.hu/keletkultinfo/popper4.html

</P>

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 119

 

Az önismeretről a delphói jósda felirata jutott sorskérdések kapcsán az eszembe:

 

http://minekorultelma.blog.hu/2007/10/21/a_delphoi_josda_felirata_gnothi_szeauton

Előzmény: msmks (118)
msmks Creative Commons License 2008.11.20 0 0 118
nekem is van ilyen mondásom, csak az sokkal jobb, mint a tied. :)

úgy szól: "aki önmagát ismeri, az minden embert ismer."
Előzmény: Shinitai (114)
Shinitai Creative Commons License 2008.11.20 0 0 117
Hááát, van úgy, hogy megkérdem magamtól: Hogy lehettél ilyen állat?
Vagy (ritkábban): Hogy lehettél ilyen zseniális?
De ha van időm és kedvem (többnyire nincs) analizálni a történteket, rá szoktam jön-
ni a magyarázatra.
Persze azért is más lehet a véleményünk, mert én öreg vagyok, Te meg fiatal!
Előzmény: Jávorfácska (115)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 116

 

Az ókori görögök és a sors:

 

 

Az embert õk alkotják ugyan, ám jövõjét maguk az istenek sem képesek alapvetõen meghatározni, hiszen minden a sors hatalma alatt áll. A halhatatlanok tehát hatnak ugyan az emberi sorsra és feladatuk ítéletet mondani az ember felett, ám maguk is puszta végrehajtói annak a 'rendnek', amelynek minden - isteni, emberi és természeti - létezõ a hatalma alatt áll. Ebbõl adódik az a szemlélet is, amely szerint a görög istenek nem urai, hanem csupán patrónusai, pártfogói az embernek, akiknek módjában áll vetélkedni vagy szembeszállni is a halhatatlanok világával. Alighanem az így kialakuló sajátos relativizmus a görög vallásfejlõdés egyik legfontosabb vonása: az istenek világa a mitológiai és a költõi képzelet közegébe kerül, a lét és a sors problémáival való intellektuális szembenézés pedig nem-vallási - bár szakrális fogantatású - keretek között, a dráma és a filozófia világában érdekli a görög embert.

 

http://www.phil-inst.hu/uniworld/vt/valltort/2_5.htm

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 115

 

És olyasmit nem szoktál, szoktatok tapasztalni, hogy minél inkább ismersz valakit, annál meglepőbb számodra? Pl. önmagad?

Előzmény: Shinitai (114)
Shinitai Creative Commons License 2008.11.20 0 0 114
Ha elég jól ismersz valakit, szinte soha nem tud meglepni. Ha mégis, akkor nem is-
mered eléggé.
Előzmény: msmks (113)
msmks Creative Commons License 2008.11.20 0 0 113
"Szabad választásom megjósolható."

csak én érzem ebben a paradoxont?

amúgy, gondolom statisztikailag értetted.
Előzmény: Shinitai (106)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.20 0 0 112

 

Most az ezen a linken található rövid filozófiai ismertetőket olvasom,  innét idézek:

 

http://www.szent-norbert.sulinet.hu/diak/ekonyvek/filozofia4.doc

 

 

"Az ember élete, ha az valódi élet, az örökkévalósággal határos. Platón szerint a pillanat az a „csodálatos lényeg” (atopon), amely a mozgás és a nyugalom között van. A jelent a pillanat határozza meg, a pillanatnak viszont az ad tartalmat, hogy nem az időhöz tartozik, hanem az öröklét atomja, „az öröklét első visszatükröződése az időben”. A pillanatban a jelen örök és az örökkévaló jelen, ez az egyidejűség az igazság. A külvilágban ilyen pillanat nincs, az idő tehát csak az ember számára létezik. Az ember élete egymástól teljesen független transzcendens pillanatok sorozata."

Előzmény: msmks (79)
nazuna Creative Commons License 2008.11.19 0 0 111
"Viszont ez nehéz terheket ró majd a politikusokra és az ifjúságra, hiszen a rengeteg idős embert - minket - el kell tartaniuk, akik majd neteznek, utazgatnak, társkeresnek, bringáznak, fociznak és teniszeznek."

- Hoppá, valamit összekevertek a szerkesztőségben - ez nem a jövő!
Előzmény: Jávorfácska (108)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.19 0 0 110

 

egy filozófiai irányzat a sorskérdések iránt érdeklődőknek:

 

http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2003-02-ta-Babosik-Egzisztencializmus

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.19 0 0 109

 

szabad választás és pszichológia:

 

http://ideal.hu/1/orvos-valaszol/2005/4/0000-00-00/szabad-akarat

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.19 0 0 108

 

Ha már a jövőnél tartunk:

 

http://metropolita.hu/?p=4551

Előzmény: Jávorfácska (107)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.19 0 0 107

 

Örülök, hogy a "sors és a végzet" kérdései ennyi mindenkit izgatnak, s nem csak engem:)

 

Szeretettel köszöntöm az új és a vissza- visszatérő topiklátogatókat is!

 

"Szabad választásom megjósolható."- igen, igen, elképzelhető, a pszichológia egyik nagy kérdésévé vált az ilyenfajta jövőkutatás.

 

 

 

 

Előzmény: Shinitai (106)
Shinitai Creative Commons License 2008.11.19 0 0 106
Persze, hogy van sors is, végzet is!
Csak ezekről nekem nem a Nornák, Moirák, Párkák meg a "Gondviselés" jutnak
eszembe.
Nem gondolom, hogy bármiféle "felsőbb akarat" működne, inkább törvényszerűsé-gek, meg véletlenek.
Szabad akarat is van!
Csak nem teljesen szabad. Hogy hogyan döntök egy adott helyzetben, azt nagyrészt
meghatározza a neveltetésem, a tapasztalatom, képzettségem, pillanatnyi helyze-
tem meg még egy rakás egyéb tényező. Szabad választásom megjósolható.
Előzmény: Jávorfácska (57)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 105
jólvan Villanyka. Én este már nem tudok lenni. Amúgy olvaslak ám titeket, jó hogy újra itt vagy.
Előzmény: Törölt nick (102)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 104
Van sors és végzet, ugyankkor bármi lehetséges..
Törölt nick Creative Commons License 2008.11.19 0 0 102
nemsokára lekattanok, de még éjjelfele biztos errerángat a sors és végzet
Előzmény: miszne (101)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 101
szia villanyka :)
Előzmény: Törölt nick (99)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 100
úgy tűnik :)
Előzmény: Törölt nick (99)
Törölt nick Creative Commons License 2008.11.19 0 0 99
hello miszi.... a sors és végzet idevezetett?
Előzmény: miszne (97)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 98
(akár a kanca rúgkapál, akár a magzata)
Előzmény: miszne (97)
miszne Creative Commons License 2008.11.19 0 0 97
Ez nagyon szép.
Előzmény: Törölt nick (95)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.19 0 0 94

 

 

Szia Rágcsálóirtó, ide is hozhatsz verseket:)

 

Szia Magyarpityu!

Ha van kedved, elmagyarázhatnád nekem, mit jelent az eleve elrendelés, mert a linkek alapján, amiket a református topikban kaptam, sajnos egy szót se értek belőle...A reformátusok szerint létezik Végzet és Sors?

Előzmény: magyarpityu (88)
msmks Creative Commons License 2008.11.19 0 0 92
aha, de ez a #72-re is érvényes. :)
Előzmény: nazuna (91)
nazuna Creative Commons License 2008.11.19 0 0 91
Abban az értelemben "van" sorsuk, hogy 200 év múlva nulla valószinűséggel .... szarnak. Persze megérne egy misét az is, mi az, hogy "van". Pl egész számok "vannak"? ... a valószinűség "van"? ... mert kb ebben az értelemben van sors és végzet is (szvsz)
Előzmény: msmks (89)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!