Elfogadom, hogy te így gondolod, így értelmezed, és nyitott vagyok a magyarázatodra, értelmezésedre is.
Azt mondod, részegségről, vagyis alkoholos bódultságról itt nincs szó.
Mivel helyettesítenéd te a megittasodott szót, hogy értelme legyen a jó, és a silány/alábbvaló szavaknak is. Jézus akkor változtatta át a vizet, mikor a bor elfogyott, ez tény...itt megjelenik az "elfogyott" szó.
Károli: És monda néki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót: te a jó bort ekkorra tartottad.
MBT: és így szólt hozzá: "Minden ember a jó bort adja fel először, és amikor megittasodtak, akkor a silányabbat: te pedig ekkorra tartogattad a jó bort."
Kecskeméthy: és azt mondta neki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megborosodnak, akkor a hitványabbat; te a jó bort mostanig tartogattad.
Káldi neov. : és azt mondta neki: "Minden ember a jó bort adja először, és miután megittasodtak, akkor a kevésbé jót. Te mindeddig tartogattad a jó bort!"
Vida: és mondta neki: minden ember először a kitűnő (az eszményi jó) bort adja fel, és miután megittasodtak (megrészegedtek), akkor a silányabbat, te a kitűnő (az eszményi jó) bort mostanáig (a jelenre) tartogattad.
Csia: és így szólt hozzá: Minden ember a jó bort teszi fel először, és ha már részegek, a silányabbat, te ellenben a jó bort mostanra tartogattad.
"még mindig ott az a megittasodtak, megrészegedtek szó, amivel a mondat teljesen más értelmet nyer" - Ezt az értelmet sem Propur, sem a nickhamisító Tafkó Birgut nem tudatosíthatja, mert akkor összeomlana az egyik kulcsfontosságú hittételük. Inkább kacsingatnak meg félreolvassák a szöveget, no meg visszatámadnak, lerészegített kismamákat és őket sebfertőtlenítővel drogozó Jézust lengetve ellenfeleik előtt. Így megy ez őkelmeiknél.
Ha az lenne írva, hogy: "Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor az elfogyott, akkor az alábbvalót...", minden egyértelmű lenne, hisz Jézust is pont akkor hívták segítségül, amikor a borelfogyott.
És akkor úgy értelmezném:
-Minden ember a jobb borátt adja fel először, és mikor az elfogyott, csak akkor az alábbvalót...de te ekkorra is jó bort tartogattál.
Ahogy a Czeglédy fordítás írja is: "Te a jó bort mostanig tartogattad."
Vagy Masznyik Endre:
"Mindenki a jó bort adja fel először s a silányabbat csak akkor, ha már megittasodtak, s te a jó bort egész eddig tartogattad."
Vagyis Jézus borához' viszonyítva, a lagzi jó' bora is silány volt.
Igy tudom értelmezni szőlőlével az egészet.
De még mindig ott az a megittasodtak, megrészegedtek szó, amivel a mondat teljesen más értelmet nyer.
"Itt egy általánosságról van szó nem a konkrét esetről." - Éppen ezt az általános esetet toltuk ismételten az orrod alá nagy-nagy türelemmel és szájbarágással (mert a nickhamisító koma már úgysem fog felelni rá). De te még most sem vagy hajlandó ezt az általános esetet úgy olvasni, ahogy a szövegben áll. Hasonlítsd csak össze az idézetedet a kommentároddal:
"Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót"
kontra
"Először szokták a jobb minőségű italt adni amikor elfogy a rosszabbat."
Először próbáld meg úgy olvasni a szöveget, ahogy az írva van, aztán próbáld megmagyarázni. Nem nehéz ez, bár először még érezni fogod a felekezeti gátlásaidat, amint erővel elterelni igyekeznek az ajkadat a leírt szövegtől. Sok felekezet tagjánál megfigyelhető ez a belénevelt gátlás.
Szóval a kérdés sokadszorra: Mire célzott a násznagy, mikor ezt mondta? Tán azt akarta vele mondani: az volna az általános szokás, hogy a házigazda addig itatja vendégeit a jó musttal, míg be nem telnek vele, s aztán (mint afféle feketelevest) előveszi a rossz mustot, és lenyomja a torkukon? Gondolom, te is belátod, mekkora képtelenség ez (hiszen miért kellene bármit is elővenni, mikor már beteltek? És miért éppen a rosszat? Hogy rossz szájízt adjon a torkig lakottaknak?), de még nem tudtál kiötölni semmiféle kibúvót az elhárítására. Ha legközelebb is előhozakodsz a fent színessel kiemelt szócserélő trükköddel, akkor egyszerűen ide foglak visszairányítani.
A mint pedig megízlelé a násznagy a borrá lett vizet, és nem tudja vala, honnét van, (de a szolgák tudták, a kik a vizet merítik vala), szólítá a násznagy a vőlegényt,10És monda néki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót: te a jó bort ekkorra tartottad.
Itt egy általánosságról van szó nem a konkrét esetről.
Először szokták a jobb minőségű italt adni amikor elfogy a rosszabbat.
"Már mondtam a jó ha elfogy, nem marad más mint a silányabb." - Ezzel nem feleltél a kérdésre, amit már Evangelium is föltett neked. A násznagy nem a bor elfogyásához, hanem a vendégek megittasodásához kötötte a két bor közti váltást. Valójáan a násznagynak fogalma sem volt arról, hogy a menyegzőben éppen elfogyott a bor. Csak te olvasod már másodszor is máshogy a násznagy szavait, mint ahogy azok álltak. Tetten érhető a válasz felelőssége alóli kisikamlási igyekezeted.
Aki tényleg ilyet tett, azt már az ókorban is körberöhögték volna: elvégre minek akarna bárki a jóllakottakba belediktálni még bármit is? És ha mégis, akkor miért éppen a rosszízű italt?==
Már mondtam a jó ha elfogy, nem marad más mint a silányabb.
"Nem részegedést jelent hanem, itallal betelt,megelégedett." - Ezek szerint a násznagy nem tudta, mit beszél, mert a te logikád alapján azt állította: Az az általános szokás, hogy a jóízű szőlőlétől jóllakott embereket a házigazda tovább itatja rosszízű szőlőlével. Aki tényleg ilyet tett, azt már az ókorban is körberöhögték volna: elvégre minek akarna bárki a jóllakottakba belediktálni még bármit is? És ha mégis, akkor miért éppen a rosszízű italt?
Az az érdekes, hogy a nickhamisító komának már százszor az orra alá dugtuk ezt a dilemmát, és mindannyiszor lefagyott tőle. (Kacsingatás és kérdőjelek mögé menekült.) Lássul, te mire vagy képes.
Belinkeltem Bacchiocchit, ki idézi a The Jewish Encyclopedia inkriminált részét, könyve a 135. oldalán. Nem bízol Bacchiocchiban? Nyugodtan bízhatsz benne, itt nem ő a hazudozós...
Akkor hozzál első századi forrásokat, amelyek részletezik a rómajai birodalomszerte dívó Mithra-kultusz kereteit. De ne ebben a topicban, mert itt nem ez a téma.
"Az evangéliumok hitelességét is te hoztad fel, most meg hirtelen nem az a téma."
Csak szükségét éreztem megmagyarázni Neked, hogy a The Jewish Encyclopedia szerént nem a a széder-szolgálati bor milyensége a kérdéses, hanem az evangyeliomok hitelessége...
Ezen mondat értelmezésének("Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót) mi köze ahhoz, hogy Jézus mit adot???