Az 1988-as Vasút história könyv egyik tanulmánya: Dr Udvarhelyi Dénes A magyarországi vasúti közlekedés helyzete az I. világháborút követő időszakban és az 1929-1933. évi világgazdasági válság első éveiben sok érdekes van, pl 3900km-en a vegyes vonati közlekedés megszüntetése, szénbeszerzés, törttarifék megszüntetése, saját autó fuvarozási vállalat alapítása, stb, stb vagyis őseink is pontosan tudták, hogy adott viszonylatokban a vasúti fuvarozás, személyszállítás nem gazdaságos és ezen változtatni kell!
Azért ez már alakul de akkor sem értem, hogy a vonatpótló MÁV által bérelt buszok miért a Volánba tartoznak? Ez nem ideiglenes járat volt hanem abszolute menetrendben meghírdetett.
Ha jól értelmezem a fórum nevéből akkor itt csak a megszüntetett, megszüntetendő vonalakról lehet írni, de még érintőlegesen sem lehet kiejteni azt, hogy IC.. Csak akkor azt nem értem, hogy a hajdani Keszthely-Zalaegerszeg IC busz milyen kategória? Mert gondolnám ez Szentgyörgy-Türje vonalat volt helyettesíteni kicsit megtoldva! Akkor ez a vonal melyik topicba tartozik? Meg esetleg a kerékpáros problémára új topicot kell nyitni? Meg esetleg a VEKE kritizálására is? Függetlenül attól, hogy a "vicinális" témakörrről lenne a kritika?
Szvsz. a hozzászólás a 2. sortól kezdve teljesen ontopic, ha nem is említi meg a "vicinális" szót. Az 1. sor meg azért kell, mert a 2. logikailag kapcsolódik hozzá. Tartalmilag lehet vitatni nyugodtan...
fautas hozzászólása abszolute témába vágó! Irja már ide akkor valaki, hogy miről szabad írni és miről nem! Bár, ahogy elnézem a legfontosabb probléma" nem létező utasokra ütemes menetrendet írni", meg a VEKE szakmai hozzászólásait az egekbe magasztalni!
Mert az IC busz mellett üresen járnak az IC és gyorsvonatok. Elmaradott térségekbe meg nem jut elég busz, még szerényebb típusokból sem. Ahova napionta 3-szor jár busz, onnan nem lehet eljárni 10 km-re iskolába, munkahelyre, moziba, uszodába, vásárolni, szórakozni. Nagy területek értéktelenednek el, a lakosság elöregedik és kihal. A legszegényebb munkaképes embernek is autót kell tartani, ha nem segélyből akar élni.
Ne az legyen már a fő kérdés, hogy busz vagy vicinális, hanem az, hogy egyik helyről a másikra mennyi idő alatt, milyen sűrűn, milyen kevés gyaloglással lehet eljutni. Persze igazságosabban, nem egyes területeket kitüntetve, másokat mélyen elnyomva.
Szerintem a Gyöngyös-Vámosgyörk vasút nem jó, és a csekély kihasználtság is ezt jelzi. Már szerepelt a megszüntetendők listáján, de a minden változás ellen tiltakozók miatt lekerült rőla.
Az IC busz Gyöngyös-Bp között kényelmes és gyors, de túl nagy luxus, amíg más térségek a közlekedési nyomorszint alatt élnek.
Gazdaságos csak az lehet, ha a vasút és a busz együttműkodik, kegészítik egymást, a vonalhálózat és a menetrend egyaránt az utasok érdekeihez igazodik. A busz évtizedek óta a vasút ellen dolgozik. A vonalak alig érintik a vasutat, ha mégis, akkor rossz csatlakozással. Amíg ezt megteheti - sok utas kárára -, addig én semmi jóra nem számítok.
Az aktuális témához: a kerékpárszállítás buszon is megoldható, már láttam olyat, hogy a tágas középső térben elfért kettő. Lenyitható ülésekkel még lehetne ezen javítani.
Leírtam egy szerintem lehetséges megoldást lentebb. És igen, a vasútnak vannak ennél nagyobb problémái is (ami nem azt jelenti, hogy a kisebbekkel nem kell foglalkozni).
"De még egy merész ötlet, a Gyöngyösi vasútállomásból vezet egy iparvágány a főiskola felé a temetőnél vannak meg az elveszett vágányok. Egykoron majdnem a főiskoláig megvolt a 1435 nyomtávú pálya. Ki kéne vezetni a főiskolához minél közelebb."
Na, ez bizony jó lenne. De a MÁV-tól ilyen intézkedést ne várjunk el. És ha használaton kívüli, akkor előbb-utóbb felszedik. Nem vizsgálják hogy pl személyforgalomra jó lenne.
Mint leírtam, Budapest felé egy Gyöngyös-Vámosgyörk jegyvétel- Vámosgyörk-Budapest esetleg más irány nem jó.
Időben +30 perc.
A városban való közlekedésre a helyi járat való, egy helyközi járatot belassítani kerülőre kényszeríteni megint csak növeli a menetidőt.
A helyijárat vonatokhoz való igazításnak terve megbukott, a Mátra Volán feltette a tervezetet ami minden vonathoz szinte csatlakozást biztosított volna.
Gyöngyös vasútállomás és Gyöngyös autóbuszállomás 1,2 km re a busznak, gyalog le lehet vágni a távot és 1 km körül van.
Gyöngyösön ha valaki a belvárosba igyekszik a Kisvasút végállomás után van egy kereszteződés ott nem tér le a Koháry útra a buszáll felé hanem továbbmegy
Kb +5-10 perc gyaloglás +700-800 méter a vasútállomás
A Gyöngyös belterületét a vízműveknél hagyja el a busz kb 1,5 km lakott területen kívül, aztán jön Gyöngyöshalász széle a bej út.
Atkárig van kb 1,5 ahol lehet menni Kresz szerint 70 el jön Atkár, aztán Atkár Vámosgyörk szoc otthon között megint kb 2 km ahol lehet tolni neki.
A buszok eddig se csatlakoztak mindig tökéletesen.
A másik dolog, hogy közös peronos átszállás van A miskolci vonat előtt 3-4 perccel ér be a Gyöngyös-Vámosgyörk vonat.
Előbbi a 4 vágányra utóbbi az első átmenő fővágányra.
Ezt busszal nem lehet a nem stabil menetidő miatt megtenni.
Utaztam ezen a vonalon busszal (3670 Gyöngyös-Heves vonal) , csak az segít ha bérletesek vannak.
Ha jegyet vesznek meg ha sokan vannak, akkor se a le se a felszállás nem megy gördülékenyen.
HA MÁV busz lenne akkor a miskolci gyorsvonatot váratni kéne Vámosgyörkön. Akkor ha nem ér le mert késik a busz.
Amúgy a 86 Vámosgyörk-Jászapáti-Szolnok vonalon az árvíz miatt buszoztattak nem is olyan régen idén tavaszal/nyáron. A busz nem tudta tartani a mellékvonali menetidőt, hiába 60 as sebességű vonal , ez is mutatja hogy csak a miskolci gyorson ülő általában 150-250 utas megszívatása árán lehetett csatlakoztatni. Rendszeresen vártunk a vonatpótlóra, úgyhogy a gyakorlatban tapasztaltam a dolgot.
Ez alapján a busz menetidejét túl lazára kell venni. Az meg annyira versenyképtelené teszi, hogy minden előnye elvész.
Gyöngyös toronyházi környéknek van forgalma, de koránt sem annyira hogy az utasok 10-15% a megy ide.
Egy megoldás még jöhetne:
A 3 a út felett van egy vasúti híd ahol átmegy a 85 Gyöngyös Vámosgyörk vonal.
Talán ide kéne megálló.
De még egy merész ötlet, a Gyöngyösi vasútállomásból vezet egy iparvágány a főiskola felé a temetőnél vannak meg az elveszett vágányok. Egykoron majdnem a főiskoláig megvolt a 1435 nyomtávú pálya. Ki kéne vezetni a főiskolához minél közelebb.
A főiskolások szép számmal utaznak, kéne rájuk is gondolni....
Azt azért nem mondanám, hogy kellemes élmény az utasokkal tömött peronon a kocsit keresni! A gépi hangos bemondás mögött is ember van aki adott esetben bármikor beszólhat! Sok helyen meg csak ember van, az is bármit mondhat! Ez az egész egyszerűen csak figyelmesség lenne a szolgálatban levőktől, csak ennyi FIGYELMESSÉG!
Egyes külföldi vasutaknál bárki által szabadon megtekinthető a személyszállító vonatok összeállítása. Praha Hlavní Nádraí pályaudvaron például ki is van téve a peronokra a vonatok összeállítása (de lehet, hogy rosszul emlékszem, és csak a fontosabb gyorsvonatok vannak kitéve).
Szóval egy ilyen jobban segíthetné a kerékpárral utazókat bármiféle hangosbemondásnál és egyébnél a kerékpárszállító kocsi keresésében. Ennek persze feltétele az is, hogy adott vonat mindig ugyanolyan kocsiösszeállítással közlekedjen.
Elvileg ugye, a menetrend tartalmazza azt, hogy a vonat kerékpárszállító kocsival közlekedik, vagy sem. Tehát ennek azért nagy biztonsággal utána lehet nézni még bőven a vonatindulás előtt.
A hangosbemondás kérdését egyébként feldobtam a vasutasoknak májusban , amikor a Nyugatiban volt a kerékpáros bemutató.
Nagy hümmögés volt a válasz, végül széttárták a kezüket.
A nyűgük lényege az volt, hogy a hangosbemondást legtöbbször a pályavasút kezeli/végzi --a START által előre gyártott vagy beprogramoztatott szövegkönyv alapján. és ügye a szolgáltatásért meg másik cég. a START tartja a hátát. Ráadásul, mivel két teljesen különböző cégről (MÁV-START és MÁV Zrt) van már szó, az esetleges módosítások, napi változások, adott vonatnál történő eltérések lekezelése --mindamellett, hogy rendkívül élőmunka igényes --, de jelenleg nehezen is koordinálgató, és jelenleg még nem áll rendelkezésre kellően megbízható és persze költséghatékony megoldása a problémának.
Magánvéleményem a dologról, hogy mivel a bringázást egyfajta kalandnak fogom fel, --amit jelen esetben a vonatozás csak tovább színesít--, az a rizikó, hogy a vonat elején vagy végén van a bringakocsi, még bőven belefér a buliba... :o)
Esetleg ha a bemondó magától utána járna és bemondaná az nem lehetséges? Esetleg nem annak kellene természetesnek lennie? Meg esetleg azt is bemondaná, hogy még sincs rajta ilyen kocsi?
Ha már a vicitopikon ekézed a VEKÉ-t ám legyen, abba nem szóéol bele.
Bicajjal kapcsolatban viszont, volna néhány tippem:
1. Ha nagyon kíváncsi arra, hogy hol a bicajkocsi, utána is lehet nézni pl. itt , a 30-as vonalnak meg még itt és itt
2. Ha van szolgálat az állomáson, akár még meg is próbálhatod azt, hogy szép udvariasan bekopogsz hozzá és megkérdezed. Ha udvarias vagy, és megoldható a dolog, valószínűleg segíteni fognak. Nekem pl, még Nagymaroson is sikerült ez a trükk egyszer, a fsztv még rá is telefonált Szobra az ügy érdekében, hogy megtudja, milyen állásban is jön a Hernyó
3. Ha nem jön össze egyik sem, akkor a vonat végét érdemes megcélozni, mert akkor már érkezéskor elmegy előtted az egész vonat, és így könnyebben áttekintheted a szerelvényt, mintha a peron elején ácsorognál.