A 'bemutatót' nagyon jó ötletnek tartom. Jogos az a félelem, hogy az emberek (de még a szakik) döntő többségének fogalma sincs, milyen is egy mopedautó. Ezzel a problémával küzdünk mi is, kit car-osok.
Mivel sokan még nem láttak ilyet (mopedautó, vagy kit car), egészen vad elképzelések is lehetnek a kocsikról. A kit car-ok esetében tavalyelött még a Közlekedési Föfelügyelet akkori vezetője is azt mondta, hogy 'kötelessége megakadályozni' hogy mindenféle suffni-tuningból származó roncsok lepjék el az országot. (Miközben egy kit car lényegesen biztosnágosabb, mint egy átlagos, kereskedelmi forgalomban kapható autó, akkor is, ha nincsen benne pl. légzsák.)
Szerintem hasonló lehet a helyzet a opedautóval is - pl. tizenéves gyerekek halomra ölik magukat és másokat ezekkel az autókkal száguldozva, blablabla... A személyes tapasztalás nagyon sokat számit - szerintem.
Ezek az érdekképviseleti dolgok sajnos igy mennek - de hát a ma élő magyarok elsöprö többsége már úgy született és élte le az életét, hogy csak egyet tanulhatott - birkának lenni/ne szólj szám... stb. ismered az idevágó közmondásokat te is.
Az egyesületesdi (vagy akára jogilag semmit sem számitó klubok) nagyon nehéz játék - nagyon nehéz életben tartani, mindenki számára elfogadható tartalommal kitölteni, leközdeni a tagság pesszimizmusát, az 'úgyse sikerül' mentalitást stb.
Ilyenkor mindig arra gondolok, ha az angol haverjaim, az ottani kit car-osok meg tudják csinálni, genetikailag én se vagyok rosszabb anyag, és ha nekem nem sikerül, nem a körülményekben van a baj (azt hiába szidom, nem jutok elöbbre), hanem bennem.
Azon a 'hobbijármüves-szövetség' találkozóján az egyesület aktuális elnöke, egy fiatal pesti jogászgyerek volt ott. Sajnos mi, a kit car-osok azóta sem léptünk 'szövetség' ügyben semmit se. Amúgy kezdő veteránosként (MGA Coupe 1957-böl) most kezdek ismerkedni ezzel a csapattal. Nekem itt Pécsett nagyon jó tapasztalataim vannak, azt viszont már hallottam, hogy a pesti veteránosok ölik egymást (csak még arra nem tudtam rájönni, miért).
Amúgy van egy úr Szekszárdon, akivel laza kapcsolatban vagyok, az ottani nemzetiségi színházban dolgozott, tavaly még volt egy Triumph Spitfire-e.
Hali ! Melyik része hangos ? 1.motor 2.váltó 3.kasztni ? A Mitsubishi-t nem ismerem , de a többinél úgy tapasztaltam , hogy a motor hidegen lényegesen zajosabb , az én Ligierem (Lombardini) ha kellően beizzott (legalább 10 km) , akkor egészen megváltozik . Másrészt érdekes tapasztalat , hogy az Aixam (Kubota) alapjáraton ISZONYÚ hangos , de fordulaton mérsékeli magát , ezzel szemben az olasz technika alapjáraton elviselhető , de később kissé megjön a hangja . A váltózajok más kategória , kis gyakorlattal fel fogod ismerni a variomatik csörömpölését , amit általában a műanyag csúszó-kopó alkatrészek kopása-hiánya (!) okoz . Jellemző segítség a diagnózishoz hogy fordulatszám változáskor , nyomaték változáskor , motorfékkor változik a zörgés . Ha megfogod a primer tárcsa mozgó elemét és megrángatod , nem kotyoghat érezhetően (persze álló motornál fogd meg!) A karosszéria zajosságára jellemző , hogy márványsima úton nincs , esetleg a motor rázza a vázat . Nekem a Ligierben gyárilag nagyon puha gumibakok voltak (ki is szakadtak) , Skoda bakot tettem bele , biztos többet átvisz a rezgésből . A burkolatokon javítottam picit , a hátsó ajtó (a csapkodástól kilazuló) műa. szegecseit bevágtam-fúrtam , és beletekertem egy-egy facsavart , ez szétfeszíti annyira , hogy ne lazuljon ki kétnaponta . A műszerfal alá szivacsokat akarok tenni , és akkor az állandóan szorítja picit felfelé , és nem engedi zörögni - remélhetőleg . A 16 gépet egyszerre javító-áruló Zoli barátom szerint a legcsendesebb (legleszigeltebb) a Microcar . Tény : mentem eggyel (Microcarral), le volt véve a motorháztető és az elülső lökhárító , le volt húzva mindkét ablak és az én Ambrámhoz képest villanyautónak tűnt . Azóta az én váltógondjaim-zajaim mérséklődtek , de az akkor is kellemes volt . Az Eradnak picit üt az egyik variátortárcsája , mert istentelen elődjeim úgy próbálták levenni a lendkerékről , hogy feszegették az alutárcsát . El is görbült , vissza kell majd óvatoskodnom -- ez se tesz jót a zajszintnek . A motorzaj erős forrása lehet a WooDoo által éppen tárgyalt kipufogó-flexiscső , nézd meg ép-e a rendszer , nem fúj-e ki valahol a hangtompító . Ha valaki igazán csendes mopedautót akar , vegye meg a bátyám elektromos (rendszámos, mkp) Puliját , az tényleg egy élmény , tisztára dodzsem .
Be is szereltem délután az új flexicsövet. Kicsit alakítani kellett rajta, mert csak 24 mm a belső átmérője, de egy bicikli nyeregcsőre rá tudtam erőltetni, és utána már gond nélkül ráment a leömlőcsőre is. A kipufogó dobon viszont 28-as cső van, ebbe belehegesztettem egy 25-ös csövet, és ahoz bilincseltem a flexi csövet. A két új awab bilinccsel együtt 1200 Ft volt a javítás költsége, kérdés hogy meddig fogja bírni.
A webasto állófűtés flexibilis kipufogócsöve két rétegű, és rozsdamentes acélból készül, remélem tartós lesz. Elvileg gyártanak 30 mm átmérőjűt is.
Talán félreérthető voltam , nem az érdekképviselettel van bajom , hanem a felvonulós-tüntetős megoldást nem tarom szerencsésnek . Tény , hogy kevesen tudnak ezekről a járgányokról , mivel naponta ilyet használok ezt tapasztalom. Az érdekérvényesítésben pedig részt kívánok venni , ha ez a delegációs dolog összejön , akkor párszor utazhatok Bpestre a saját költségemen ( 2x150 km) , miután veszek ki szabadnapot a munkahelyemen . Az a tanulmány amit a honlapon láttok , az 2 hétig készült , a tervezett következő szerintem tovább fog tartani . Az érdekképviselet fontosságáról még annyit , hogy itt én kezdeményeztem egy járműbarát (veterán) egyesület létrehozását , ami csak akkor lesz , ha én megcsinálom . Mint írtam ebben terek akarok adatni az ilyenfajta közlekedési vadhajtásoknak -- emiatt össze is vesztem a vaskalapos veteránosokkal .
Mellesleg nem találkoztunk 2006 január 28-án az Allianz székházban ? Mert a Kitkarosoktól volt ott valaki .
Nem tudok eladó Piaggio ApeCAr-t . A Vaterán hírdettek a mútkor kettőt is , de nekem leírásból úgy tűnt , hogy papírjaik nincsenek .Bonyhádra pár éve egy rokkant vett egyet , csúnyán megszivatták , ötvenesként adták el neki , aranyárban mérték neki . Gondok is voltak a géppel , a közös ismerősünk úgy tudja , hogy el akarja adni . Hónapok óta nem hallottam felőlük , eladták-e , eladják-e , mennyiért nem tudom . Papírja nincs , amúgy elfogadható állagú P3-as , fixlpatós . Én most valószínűleg kintről hoznék megint . A bátyámnál volt egy papír nélkül nagyon lepusztult állapotban , pár éve továbbadtuk . Elvileg utána lehetne kérdezni , de olyan emberek kezére jutott , hogy kizártnak tartom , hogy még életben legyen .
Egyik ismerősöm szétborította a Kubota motort csapágyazás miatt . Nála is felmerült összerakáskor a szelephézag állítás gondja . Akkor felhívtam azt a barátomat , akinek az udvarán legutóbb 16 kocsit láttam , a fele Aixam volt , ő pár éve foglakozik ilyen járművekkel . Azt modta még soha nem kellett Kubotán szelephézagot állítani . Mivel normál himbás vezérlése van , szerintem is keresd meg a legnagyobb kitérését és ott állíts 0.15 -0.2 -t .
Bakancs4: Ezt a 15 éves ..alufelnit stb-t nem érdemes eröltetni. Sokféle ember van, sokféle igazság létezik.Ebböl csak sértödések lesznek. DE kaloz véleménye enyhén furcsa mozgássérültként mi lessz belöle? Mégjobban utálni, irigyelni fogják a mozgássérülteket. Hiszen ismerve a magyar embert, mentalitását, valoszinü minden második brumin parkolo cédula lessz.(érdekes ez a visszaélés "europában" nem érzékelhetö), lehet hogy ott erkölcsi morál van?????.és ezért vitték többre mint mi??? Engem személyessen nagyon megdöbbent hogy valaki közülünk a kedvezményeinkkel valo visszaélés kihasználására buzdit. Ha emlékszel volt már ilyen amikor szintén megelégelték hogy vagyunk és mindenkinek ujbol kellett orvosira menni. Ha elolvasod a orvosi feltételeket akkor rájösz hogy a jelenleg kártyával rendelkezök kb 10% a felelne meg a törvénynek ha MEREVEN nézik.(a többi meg szenvedjen ahogy tud) egyszer már nézték ugy. Nem elég nekünk a kártyával jelenleg is csalo polgárok????? Uj csalási lehetöséget akarsz nyitni??Ez a városokban nagy gondot okoz. azt akarod hogy ha egy város számára elviselhetetlen lessz a kártyák száma azt csinálja mint ha jol emlékszem PÉCS hogy a belvárosban mindenhol "rakodási területet" táblát rak ki és aztán totyoghatunk jo messziröl.Mert gondolom tudod hogy itt mi sem...Ha tényleg sérült vagy tudod hogy nem csak az elkölcstelen kigyurtaknak, hanem a hatoságnak is van kiskapuja. Azt hiszem azt a világot amikor csak azt a két márkát használhattuk nem kivánja vissza senki. Kocsikiutalást tudtommal elsösorban olyanoknak aki munkát végez itélnek meg.A 70 éves nagymama nem ez. Lehetne a mozgássérülteket bevonni, de csak megfelelö feltételekkel.kompomisszum felvetésével, valahogy a kecske és a káposzta szisztémával. igen legyen moped, de a szövetség érje el hogy nem minden auto!!!! Legyen egy olyan lehetöség hogy müszaki feltételek legyenek. gondolok itt hogy egy brumi TÉNYLEGESSEN 40km-re legyen csak képes (mindegy hogy gyárilag, vagy hatoságilag lebutitva) az moped. gondolom a bakancs által emlitett ur , és a többi mozgássérült is szivesen belemenne ilyenbe, és nem okozna "társadalmi "irigységet, és öszintén evvel még lehetne pizzát vinni, gyerek iskolába is mehetne/bocs WooDoo/.Ha valakinek ez kevés az legyen motor, kocsi. De nem utálnának minket kedvezményeinkért, nem nöne a visszaélök száma/annyira/, és ez egy korrekt ajánlat lenne. Mert mostani vitát megnézed "ide nekem mindent" stilusa van. Mint a politikában, és láthatod ott is hova jutunk, ez kell???. kopromisszum, logika,megértés, ésszerü lemondás ezek nem léteznek??? Peddig ez az egyedüli célra vezetö ut. linhof
Sziasztok! Mint külsös, de nem reménybeli belsös javaslom a mozgássérült vonalat választani. Én 30 éve hozzájuk tartozom. Van szervezetünk, országos és városi, a falak sok esetben számunkra könnyebben leomlanak ha ügyesen csináljuk. A ROKIK MOZGATÁSÁRA állami hozzájárulással, külön banki támogatással voltak megoldások, Velorex, Trabant hikomat, vám mentes behozatal stb. Én az elsö 10 db Hicomatból kaptam.Ezek a lehetőségek megszüntek, igen nagy igény lenne a moped autokra. De ez a lehetőség csak egy két hozám hasonlo müszaki érdeklődésü elött ismert. A forgalmazoknak meg kell keresni az Országos Szövetséget, bemutatot tartani,és segitséget kérni a honositásban. Részletfizetési konstrukcio kidolgozása mellett, a jelenlegi 350 eFt állami támogatás erre valo kiterjesztését. Nem kizárt a jelenlegi támogatás körüli anomáliák meg oldásaként, hogy aki moped autot vesz, az tőblet kedvezmény is kaphat. Ha tudtok olyan rokit aki jelenleg ilyen géppel közlekedik annak segitve, nevében lehet cselekedni. A farvizen mindenki jol fog járni. Minden családban van vagy lesz roki, a 70 éves beteg nagyszülő is az , és jogod van őt szállitani. Sok sikert.
Megnéztem a bakancs4 által javasolt polo karburátor fűtőcsövet, méretben jó lenne az Ambrához, de csak meleg levegőre van tervezve, vékony alumínium "gégecső" a belseje, ezért végül nem vettem meg 5600-ért.
Találtam viszont kifejezetten kipufogógázokhoz gyártott saválló flexibilis csövet, amiket az állófűtésekhez használnak. A méretválaszték nem túl nagy, 24-es és 38-as átmérőben kapható. A képen látható két 35 cm-es darabot 2000.- Ft-ért adták számla nélkül. A felxicső egyszerűen bilinccsel rögzíthető, a tömítéshez célszerű hőálló szilikont használni.
Láttam a kérdésedet korábban is, de mivel még nem kellett Kubota motort javítanom, gondoltam majd válaszol valaki, aki már csinált ilyet. Az biztos hogy állítható a szelephézag, valami tolórudas-himbás mechanizmusa lehet, mert nem OHC-s a motor, valahol oldalt van a vezérműtengely.
A Lombardinit már szereltem, ott ugyan felülvan a vezérműtengely, de az is himbás, annál 0,15-re állítottuk a hézagot.
Szia BAKANCS4.A brumi mellet nekem is van egy piaggio ape 50-esem,meg egy robogó+danuevia 125.Én is össze szedtem pár érdekes járművet.De szeretnék még egy piaggio ape 220-ast.Nem tudsz valahol eladot? Elöre is köszi.
mivel a moped-autókhoz nem értek, igy nem ahhoz, hanem az érdekképviselethez szólok hozzá - és nem csak a levegöbe beszéélek, hanem az elmúlt másfél év tapasztalataira támaszkodok. A kit car-okról van szó. Magyarországon a '90-es évek elején megváltozott a joggyakorlat, majd a jogszabályok is, és a gépjármű összeépítést kategorikusan megtiltották. Jó 10 éves szünet következett - a hatósági emberek is megszokták, hogy nincs egyénieskedés, összeépitgetés stb. Úgy tünik, hogy 2005 elejéig senkinek nem jutott eszébe, hogy ezeket a jogszabályokat nem isten adta, hanem hozzénk hasonló, csak más polcokon ücsörgö emberek találják ki, vagyis jogosságuk, ésszerüségük megkérdöjelezhetö.
2005-ben, jó hosszú szervezgetés után tizenvalahányan alapítottunk egy egyesületet, és elkezdtük összeszedni a szellemi kapacitásainkat, az ismeröseinket, stb. Elmentünk egy csomó helyre tájékozódni, puhatolózni - majd végül elmentünk a Szanyi Imre akkori KGM államtitkárhoz. Miután alaposan összeszedtünk minden érvet, irtunk egy rövid anyagot, stb. sikerült meggyözni az államtitkárt, hogy mekkora baromság Európában egyedül Magyarországon kategorikusan tiltani mindenféle összeépitést. Az államtitkár megigérte, hogy segit.
Hogy az államtitkár nehogy elfelejtse az igéretét, a nyakára jártunk egy-két országgyülési képviselönek is, akik néha megkérdeztét az államtitkárt, hogy áll az ügy. A lényeg: 2005 szeptemberében a miniszter módosította az 5/1990-es KöHÉM-et, azóta müszakilag lehetséges az összeépités.
Közben kiderült, hogy adózásbeli gondok is vannak (regisztrációs adó). Ismét "agymunka" jött (körülnéztünk Európában, benyaltuk a regadó törvényt - figyelem, ez már nem mniszteri rendelet, ez már törvény - és a végén irtunk több anyagot is. (Külön szöveget irtunk a nö-képviselőknek, külön szöveget a mérnök végzettségű képviselőknek, külön szöveget a frakció-vezetőknek stb.) Az összes képviselőnek irtunk levelet )postait), illetve mindenkinek küldtünk emilt is.
A lényeg: az egyik frakció-vezetö utasitotta a frakcióját, hogy terjesszenek elő törvénymódosítási inditványt (a kit car-okat a veterán-autókhoz hasonlóan mentesitsék a reg.adó megfizetése alól), egy másik frakcióvezetö irásban kielentette nekünk, hogy ha valaki elöterjeszti a módosítási inditványt, akkor ök egyhangulag témogatják. A hiányzó két frakcióból (akiket eddig nem említettem) egyéni támogatóink vannak. Szóval az ügy folyamatban van (a végkimenetel persze nem biztos - de legalább megpróbáltuk.)
A lényeg: lehet eredményt elérni. Munka van benne, nagy munka. De ha már a kezdetek kezdetén feladtuk volna, akkor most is ott tartanánk, mint 2005 elején - a fórumon szidnánk a rendszert, a hülye bürokratákat, stb. (Mert mielött nekiálltünk lobbizni, egyénenként különböző neveken levelet irtunk az összes megyei közlekedési felügyeletnek, mi a hatósági álláspont. Az is érdekes volt - szinte ahány megye, annyiféle jogértelmezés. De a lényeg az vólt, hogy húzzunk el a büdös franca...)
Egy szót kellene örökre törölni a magyar nyelvböl, az "öncenzúrát" jelző "ÚGYSE" szót. (Úgyse lehet, úgyse engedélyezik, úgyse sikerül blablabla...) Mert lehet, hogy így lesz, de az is lehet, hogy nem igy lesz. Viszont ha meg sem próbálja az ember...
Bocs', nem lelki életet akarok élni itt a fórumon, de szeretném, ha minél többen rájönnének - csak abból lehet birkát csinálni, aki ebbe beletörődik...
Egy összejövetel nem lenne rossz , de érdekképviseleti eredményt nem várnék tőle . Sokkal nagyobb létszámú csoportok sem tudtak komoly sikert felmutatni , a Zengő-lokátor volt talán az egyetlen kivétel . Ha a jelentős traktoros gazdatüntetéseket felidézitek akkor sejtitek mire gondolok , a mostanában zajló balhékról nem is beszélve – itt Szekszárdon is minden este verik a palávert . Ráadásul egy ilyen figyelemfelhívó akció visszafelé is elsülhet . Ezek (fajlagosan) drága járművek , egy rosszul megírt tudósítás olyan színben tüntetheti fel a dolgot , hogy van egy csoport , amelyik nem fizet semmiféle adót , rendszám nélkül közlekedve törvényen kívül helyezi magát , és a 15 éves suhanc csemetéje elektromos ablakemelővel-alufelnivel felszerelt metálra fényezett kis autókákkal jár bulizni . Nekem (ha azokat is számolom amelyiken nincs műszaki ) 6 olyan járgányom van , amelyiken nem ázom meg , + a CB-400-as Hondám meg a veterán gyűjtemény . Igy nézve a dolgot nehéz lenne a társadalom széles rétegeinek a szimpátiáját kivívni , pedig olyan gépeim vannak jobbára , amibe átlagos felfogású ember bele se ülne ; ha valaki szívesen kiröhögteti magát , annak köcsönadom valamelyik háromkerekűmet . Ha valaki felvonulhat ebben a tárgykörben , akkor azok a mozgássérültek . A környék második L2-e Sz. István barátomé , 5 éve lebénult a fél oldalára , emiatt A+B jogsija elúszott .Olyan faluban lakik ahova hétköznap 5 , szombatok 3 , vasárnap 2 busz téved be , de felmászni aligha tudna rájuk . Az Aixamjára személyi kölcsönt vett fel , még pár évig fizetni is fogja a rokkantnyugdíjából , az ő szempontjai méltányolhatók .
A törvényalkotók figyelmét magunkra felhívni aligha szüséges , hogy milyen képet alkotnak a társaságunkról azt tudjuk tőlük kapott válaszlevelekből , kétlem , hogy változtatható a véleményük . Ha jól belegondoltok a trájkosok és kvadosok is amolyan „úri huncutság” kategóriába tartoznak , ez utóbbiak még természetvédelmet is magukra haragítják , kicsit hasonlóan a vízirobogókhoz (dzseszki)
Ami a jogi képviseletet illeti : elvileg a törvényalkotás folyamán (előtt) társadalmi egyeztetést kell lefolytatni (nyitott törvényalkotás) , emiatt a tervezett jogi változtatásokat , új törvényeket véleményeztetik a bejegyzett érdekképviseleti civil szervezetekkel . Mivel a mopedautósoknak ilyen nem volt , és nem láttam esélyt arra , hogy ennyi idő alatt bejegyeztethető lenne (bár ez a megoldás is felmerült) , ezért elértem az egyik hobbijármű-szövetségnél , amelyikkel kapcsolatban állok , hogy engem delegáljanak az egyeztetési folyamatba . Egészen más magánemberként reklamálni a felügyeletnél vagy a minisztériumnál , és megint más egy többezres tagsággal rendelkező szervezet megbízólevelét lobogtatni . Bár magamat és felkészültségemet többé-kevésbé alkalmasnak tartom erre a feladatra , tartok tőle , hogy kevés eredménnyel kecsegtet a munkám .
S ha már itt tartunk: magam részéről azt elfogadom , hogy az ilyen autónyi járművek rendszámtalansága hosszabb távon nem tarható . Amit el szeretnék érni az az , hogy nálunk ne legyen szigorúbb a szabályozás , mint bárhol az EU-ban , a jármű maradjon smkp , akkor rendezzék a rendszámkérdését (és úgy és annyiért) amikor a Babettákat is megcsinálják , amelyik jármű és vezető alkalmas az vihessen utast , jogosítvány dolgában pedig szintén a nyugati gyakorlatok átlaga irányadó , ez a „B”-s követelmény agyrém . Ehhez nekem arra van szükségem , hogy minél több infóval rendelkezzek a mostani kinti helyzetről , ezért aki tudja , hogy a Lajtán túl mi van szokásban országonként ( jogsi , műszaki , személyszállítás etc) az tájékoztasson a gemenc.tse@mail.datanet.hu címen , mert szeretnék egy összefoglaló tanulmányt írni a tervezett módosítások ellen .
Ha már mindenképp össze akrtok jönni , akkor ennek az érdekvédelmi szervezetnek a nyári , márkafüggetlen találkozóját javasolnám június végi hétvégén egy balatoni kempingben , szerintem korrekt árakon . Tavaly nem voltam , de idén el szeretnék menni . Ezt azért javaslom , mert ennek realitása is van , és ők normálisan állnak az ilyen dolgokhoz .
Hali. Végül pár napja vettem egy ilyen masinát. Casalini, ydea karosszéria mitsubishi motor. Egy találkozóban benne volnék valamikor. Bp-től 85 km-re lakom Nógrád megyében. Nektek nem nagyon hangos a gép. Mert nekem igen és marhára zavar. Valahogy le kéne szigetelni a hangját. Szivesen várok ötleteket.
Erről a találkozóról, már értekeztünk! A hozzászólásokat nézzétek vissza, de végül is leírhatom. Minden képpen politika mentesre kell csinálnunk, mert a honatyák most eléggé paprikásak egymásra és mindenre, ami Gy.Ferivel a kormánnyal kapcsolatos, akár +, akár -! Nekünk sem lenne jó, ha kiesne a "kormány" a kezünk közül, tehát nem kell szítani!
A másik, több naposra gondoltuk, hogy kirándulás, ismerkedés nyaralás, helyismerete is legyen. Tehát munka és szórakozás egyben!
Én minden képpen egy előzetes találkozóra hajlok brumik nélkül, hogy ezt is megbeszéljük, meg a többi jogi dolgokat.
Ma egy kicsit kisérleteztem. Észrevettem hogy a JDM primer tárcsája 8 mm-rel nagyobb átmérőjű, mint az Aixamé. Felraktam a nagyobb tárcsát, és csodák csodája, az Aixam gyári szíj szépen felment a nagyobb átmérőig. A két tárcsa egyébként teljesen egyforma, csak az Aixamé kisebbre van esztergálva.
Kicseréltem a gyári 145 grammos súlyokat 175-ösre, gyorsabb nem lett a járgány, de lágyabban indul. A motorfék viszont érezhetően gyengébb lett a nehezebb súlyokkal.