WooDoo kérlek arra is válaszolj hogyha vezetek egy ilyet minek szükséges nálam lenni a biztósítás, a jogsi, az adásvételi és még valami kell vagy ha ezeket bemutatom elengednek? köszi
Van egy Aixam Erad márkanevű mopedautóm és alkatrészeket (tuning főleg, ha van hozzá) szeretnék szerezni. Most szerelőnél van generátor miatt. Létszi segítsetek egy honlapcím is jó lenne.
A NKH (KF) szerint nem, a rendőrök egy része szerint igen, a többi viszont feljelent.
A végső szót a bíróság mondja ki, eszerint lehet "M" jogsival mopedautót vezetni, de mire ez kiderül, addig jó néhány hónap eltelik, és néhány fellebbezést is meg kell írni, és még esetleg egy tárgyalásra is el kell menni.
Elképesztő, hogy egyes rendőrök szerint csak a kétkerekű jármű lehet segédmotoros-kerékpár, még a Kreszt sem ismerik, és néha hiába lobogtatjuk a Köhém rendeletet, vagy egy korábbi bírósági végzést, még elolvasni sem hajlandóak. Úgy gondolják, hogy nekik joguk van feljelenteni bennünket, és ha nem értünk velük egyet, akkor majd írjunk kifogást.
Gondoltam már rá én is, hogy az 1 db 7 mm széles csapágy helyett 2 db-ot kellene beépíteni egy kb. 40 mm hosszú csőbe. A mozgó tárcsába pedig sajtolni kellene egy perselyt, aminek akkora a furata, mint a cső átmérője (+0,05 mm) , és akkor ezen a perselyen támaszkodna a tárcsa, nem a műanyag alátétet feszegetné a szíj.
Sokkal stabilabban állna a mozgó tárcsa, és nem tudnának egymásba marni, még akkor sem ha összeérnének. Így maximálisan ki lehetne használni a variátor áttételét, csak a tengelyt kellene átalakítani.
A primer variátor fix tárcsája hogyan van a tengelyre rögzítve?
Igen köszi majd átnézegetem. amugy arra az egy dologra szeretnék nagyon konkrét választkapni hogy 14-15 év közt lehet-e vezetni. mert nem szeretnék majd jogsi és pénz nélkül mászkálni már mint rendőrnek se naon akarok pénz adni. kössz
Tudod, az a baj, hogy épp a zégergyűrűvel sz..pok. Valaki a régmúltban elfelejtette visszatenni az éket, ami megakadályozza, hogy a variátor elforduljon a tengelyen. Ez a szerkezet pedig addig forgott, koptatta az aluminiumot, hogy a zégergyűrű horony elfogyott és a zéger menet közben leesett. Azért kell szétszedni, hogy egy új hornyot esztergáltassak és egy kisebb zégerrel vissza tudjam tenni a helyére.
Attól óva intelek , hogy az alumíniumtárcsa peremébe kapaszkodva lehúzóval kísérletezz , mert elgörbülhet . A bátyám bontott egy Aixamot , ott is elég volt , hogy egy két nagy villáskulcsot fetámasztottak a tengelyen illetve a diffi-irányváltó egységen , és onnan letolták . A varitárcsát ne szedd szét , amíg nem vetted le , magyarán ha hozzá is férsz a zégergyűrűhöz , ne kapcsold ki , mert a rugó szétnyomja az egészet és akkor tényleg nem lesz rajta semmi fogás . Szóval szerintem tolni , finoman ütögetni szabad , de húzni nem . És persze előre fújkodd be a megfelelő elixírekkel . Az Eradról nekem könnyen lejött , a Ligiert meg úgy vásároltam , hogy a karambol miatt feltehetőleg megsérült tárcsát a labancok már levették , amennyire a nyomokból meg tudom ítélni flexet használhattak . Ebből sejtem , hogy rá tud tapadni rendesen .
Sokat kérdezel , de mindre volt már válasz . Szánj rá egy délutánt , szaladj végig az összes hozzászóláson , és a téged érintő érdemi válaszokat olvasd végig . Amúgy pedig : 1-2 : elvileg igen , a jelenlegi szabályok szerint , de néha ennek nehéz érvényt szerezni 3 : hát gyorsul ahogy gyorsul , nem versenygép az tuti , s hogy neked mennyit ér , mire akarod használni , mit vársz tőle és mennyit szánsz rá azt neked kell eldönteni 4-5 : mindegy , eléggé egyformák , itt nincsenek olyan különbségek mint az autók között , ahol vehetsz 26 lóerős kispolszkit és 350 lovas mercit 50xárkülönbségért . Némi eltérés persze van , erről és a próbaút és vásárlás buktatóiról WooDoo nagyon jó összefoglalót írt . Ha nem találod meg , akkor írj nekem a 1179-es végén megadott címemre , és elküldöm neked , mert én kigyűjtögettem azokat a hozzászólásokat , amelyekben volt konkrét információ . Kellemes böngészést , sikeres vásárlást és balesetmentes közlekedést !
Na ja , én meg még életemben nem láttam a kéthengeres Yanmar motort . A leírás alapján nehéz megállapítani , hogy miért nem kapcsol szét a transzmisszió , de arra gondoltam , hogy ha kicsit rövid a szíj , akkor valamennyire tudja húzni a kocsit , mert nem lazul meg . Valamelyik gépen pedig láttam egyszer valami hüvelyt a csapágyra húzva , úgy hogy azon nem csak a 7 mm széles felületen támaszkodott fel . Kiváncsi vagyok mindenestre , hogy mire jutnak a fórumtársak .
Sziasztok abban az ügyben írnék hogy szeretnék majd venni egy ilyen mopedautót és abban kérném segítségeteket hogy: 1. ugyan azok a szabállyok vonatkoznak erre a járműre mint a segédmotorra? 2. vezethető-e 14 illetve 15 éves kortól? 3. ezek az AIXAM márkájú mopedautók jól gyorsúlnak vagyis megéri-e a 400.000 illetve az afölötti árat? 4. ha veszek milyet vegyek 5. mire érdemes nagyon oda figyelni tesztkör illetve vezetés közben
kb. ezekre szeretnék választ kapni mindenkinek aki válaszol annak előre is megköszönöm a segítségét
Sziasztok! Segítsen valaki légyszi! Ligier Ambráról az alsó variátortárcsát hogyan szoktátok leszedni? Az a helyzet, hogy nagyon rá van gyógyulva a tengelyre és nem kívánok sokat sz..ni a dologgal. Köszi!
A beragadt csapágyra azért nem gyanakodtam, mert az nem viszi viszi előre a kocsit, pláne ha behúzod a kéziféket, csak a szíjba fog egy nútot csiszolni, ha nem forog.
A Yanmar motoros JDM variátorát 4 csavar rögzíti a lendkerékre, és egy 16-os villáskulccsal le lehet szedni, de lehet a Lombardini motorosban 5 csavar van, olyan kocsim még nem volt.
Amikor leveszem a hajtószíjat, mindig fújok a szabadonfutó csapágyra egy kis WD40-et, utána sokkal könnyebben forog.
Sokat nyűglődtem a variátorokkal . Amennyiben álló (kikapcsolt) motornál megnézed , és úgy találod , hogy van rés a szíj mindkét oldalán a primer variátorban , akkor a futócsapágy szorulhatott meg , én a tünetek alapján erre tippelek . Vagyis a kocsi jól megy , de a motorfékezés végén ( amikor már szétkapcsolt a variátor ) és álló kocsinál , de járó motornál (bekapcsolt sebességnél) jelentkezik probléma . Akkor ugyanis a csapágy külseje együtt forog a főtengellyel és nekiszorulva a szíj belső oldalának próbálja azt forgatni , azért vinné a járgányt . Mindkét kocsimban volt ezzel a csapággyal probléma . A Ligier volt az egyszerűbb eset , bár szerintem emiatt téptem el az egyik szíjat kezdő koromban az első 25 km-en . Szerencsére meg tudtam úgy javítani , hogy fogóval megfogtam a csapágyat , megmozgattam-megjárattam , csorgattam bele olajat , persze ehhez ki kellett szerelni és az egész tárcsát és oldalra fordítani . A javítás sikeres lett , az elmúlt bő év 5000 km-e problémamentes volt . Megjegyzem , hogy nálatok feltehetőleg nem ez a probléma , az én kocsim ugyanis állt előtte egy évet , és valószínűleg kicsit berozsdált a csapágy , ezért használt a megjáratás-olajozás , és emiatt nem jön most elő a hiba a naponkénti használatban . Ha nálatok beállt a csapágy , akkor az olaj aligha segít . Az Eradon a csapágy külső (forgó) része eleve hiányzott a kosárral-golyókkal együtt . A cseréjéhez le kell húzni azt a támasztógyűrűt , ami BORZASZTÓAN NAGY ERŐVEL van mellé sajtolva . Szfehérvári barátom szerint ezt csak golyós préssel lehet lesajtolni . Nekem olyanhoz nem volt hozzáférésem , végülis 50-es fűtéscsőkarimából ( a munkahelyemen használunk ilyet ) és 4 darab 10-es csavarból ( 8.8 keménységű) és 36-os alátétekből ebből-abból készítettem lehúzót (képet tudok küldeni róla) , és csodával határos módon sikerült lehúznom , megjegyzem három hétig erőlködtem vele , mire sikerült . A lehúzás nehézségeit fokozza , hogy támasztógyűrű felülete srégen ( ferdén , kúposan) van leesztergálva , és nagyon rossz fogás esik rajta . Melegítéssel , körmös lehúzóval kár kísérletezgetni A beszerelt új csapágy 2e Ft alatt volt , mérete belül 30 mm , kívül 42 mm (mindegy mekkora) szélessége 7 mm , lényeges , hogy zárt (ZZ-s) legyen . A lehúzáshoz képest az összerakás leányálom . Az egész primer varátort én egy kicsit másképp szoktam levenni , mint WooDoo , mert én nem tudtam a tárcsa és a lendítőkerék közé benyúlni az 5 ( nem négy ) csavarhoz , ráadásul a Ligierben úgy meg volt húzva a csavar , hogy villáskulcs szóba se jöhetett , a márkás dugókulcs ( Crova) is alig bírt vele . Én a variátort húzom le a kúpos tengelycsonkról az alábbi módon : Kitekerem a 17-es (vagy 16-os) kulcsnyílású hosszú (10-es) csavart , ez kb. 15 cm hosszú . A csavar fejébe , a hatlapfejbe felülről egy kis gödröt fúrok középre , akkorát , hogy a lehúzó tüskéje ne „gyalogoljon” el rajta . Letekerem a nagy anyacsavart , ez 30-as (vagy 27-es a másik kocsin) , a menete 20 mm átmérőjű . Ez is és a hosszú csavar is normál forgásirányú , esetleg a letekeréshez óvatosan ki kell ékelni a lendkereket a fogaskoszorúnál . Ezek után le lehet szedni primer variotárcsáról mindent , ami mozog , vagyis azt az oldalt ami mozog , amiben a röpsúlyok is vannak . Marad a fényes tengely a variátor fix , lendkerék felőli oldalával . Ekkor visszateszem a nagy 20-as anyacsavart , de előtte teszek alá egy-két alátétet még . Ezek után behajtom a helyére a hosszú csavart (alátét nélkül) , de ügyelek arra , hogy a tengelyt ne érje el , maradjon legalább 3-4 mm hézag a hatlapfej alatt . Ezután ráteszem úgy a körmös lehúzót , hogy a körmöket beleakasztom a nagy anya alatti 20-as alátétekbe , és a lehúzó menetét feltámasztom a 10-es hosszú csavaron , a kis fúrt gödörbe illesztve a kúpját . És akkor lehúzom a körmöslehúzóval az egész primer variátort . Még így sem egyszerű , de ha netán csapágyat kell cserélni , akkor mindeképpen le kell venni , kemény meló . A másik megoldás esztergáltatni egy lehúzót . Ha valami nem világos , akkor keress meg levélben , gemenc.tse kukac mail.datanet.hu címen . Sok sikert …
Nem volt még ilyen problémám. Csak motorféknél jön elő a hiba, vagy ha sebességben van egyből el is indul amikor beindítod a motort?
Ha az a gond, hogy nem tud leesni a szíj a primer tárcsák között lévő csapágyra, akkor elképzelhető hogy a mozgó tárcsában lévő alátéttel lehet gond. A variátor tárcsát mindenképpen le kell venni, ha sikerül, akkor egy 17-es kulccsal ki kell csavarni egy hosszú csavart, egy 30-as kulccsal meg le kell csavarni a tengelyen lévő anyát, és akkor lejön a tárcsa. Célszerű levenni a kereket, akkor hosszabbítóval meg egy dugókulccsal hozzá lehet férni. Ha esetleg nem jönne le az anya, akkor le kell venni a lendkerékről a tengelyt, 4 csavar fogja, de elég pepecs munka, főleg a visszaszerelése.
A tárcsában, a kúpos fém harang alatt van egy fekete alátét, azt be kell nyomni, és akkor egy csavarhúzóval ki lehet piszkálni a rögzítő gyűrűt. Ha kiveszitek a műanyag alátétet, van mögötte egy rugó, 3 fém alátét, meg egy nagyobb fekete műanyag alátét. Meg kell nézni, teljesen ki tud-e csúszni a tárcsa széléig, mert ha nem, akkor nem tud szétnyílni teljesen. Takarítsátok ki, lehet tele van kosszal és utána ki kell próbálni, talán megjavul. Zsírozni nem szabad, mert a homok beleragad a zsírba, és utána egy csiszolópasztát képez. Ha nagyon kopottak a műanyag alátétek, a tárcsa billeg a tengelyen, belemar a másikba, és hangosan csörömpöl. Textilbakelitből szoktam újakat esztergáltatni, nem nagy összeg.
Lombardini motoros JDM-el szaladgáltam tegnapig. Aztán tegnap történt vele valami. Pontosan, ha leveszem a gázpedálról a lábam, és leáll a brumi majd szét esik úgy elkezd rázni. És elindul. (Sebességben van) Alig tudom a fékkel megtartani. Arra már rájöttünk, hogy ezt azért csinálja, mert a meghajtószíj (variátorszíj) az alsó holtponton nem áll meg, hanem tovább forog, és akarja vinni a kocsit. A párom a hétvégén akarja szétkapni, megnézni, hogy mi lehet vele. Van esetleg valami ötleted hogy mit nézzen meg? Előfordult már estleg ilyen hiba nálad? Köszi a választ: brumilány
Igen, az új 2 üteműek már katalizátorosak, de csak kb. az első 7-10 e. km.-en. Utána ugyanis az elégetlen olajtól annyira eltömődik a katalizátor, hogy nem megy a motor => kiszedésre kerül. Szerintem működni meg már az első pár e. kilóméter után se működik. Ez a katalizátorosdi meg utólag beszerelve sosem volt tökéletes dolog. Reméljük nem lesz kötelező. A szabályzatlan katalizátor egyébként is inkább csak a lelkiismeret megnyugtatására, és a pénztárca könnyítésére jó, másra nem.
Hali. Ha jól tudom az enyémben EU2-es Mitsubishi motor van. Cassalini Ydea kasznyi. Legalábbis ez volt a gyártó honlapján. De elég hangos. Mintegy rossz zsiguli 140-nél. Már 2x igazoltattak a rend őrei. Pedig kb. 1 hete az enyém.
Mibe ne tartozzunk bele? A smkp-k 99%-nak nincs katalizátora!
A környezetvédelmi besorolásnak nincs sok jelentősége, csak az adózásnál számít, az meg egyenlőre nincs. Nagyon sok diesel motoros autóban nincs katalizátor, azokat sem tiltották ki a forgalomból. A benzines gépkocsiknál van valami szabály, hogy nem lehet katalizátor nélkül közlekedniük, ezért kellene a Trabantokba is katalizátort szerelni, ami viszont drágább mint az egész autó. Rengeteg kétütemű robogó közlekedik jelenleg is, egyik napról a másikra nem fogják kitiltani azokat sem. Viszont újonnan már csak az előírásoknak megfelelő robogókat lehet forgalmazni. A mopedautókat jelenleg is forgalmazzák egész európában, ha a többi tagállamban közlekedhetnek, akkor nálunk sem fogják kitiltani a forgalomból.
Korábban már írtam, hogy nem érdemes környezetvédelmi előnyökre hivatkozni a mopedautókkal kapcsolatban, mert még egy euro 3-as motorral szerelt szgk is sokkal kevesebb károsanyagot bocsájt ki mint egy brumi. A mi járgányaink kb. a kaffer mercikkel van egy szinten, bár azoktól egy kicsit kevesebbet fogyasztanak.
Üdv mindenkinek! Megbizásból ajánlok egy eladó Chetenet stella tipusu kis autot (nem az enyém) egy öreg bácsi használná de az egészsege miatt már nem mer beleülni. Az állapota korának megfelelö, az eleje törött volt de itthon javították(skoda lökháritot faragtak rá és skoda lámpákat kapott kehelyel eggyüt. A szélvédöje repedt, a jobb oldali ajtoba plexit van, a törés miatt látszik a festés javítás) ha jól emlékszem 1997-es, motorikusan tökéletes, elektromos ablak emelös, távirányítos központizár van bent, az alváza jó állapotban van, kevés kilóméter van bent.Ad hozzá egy plusz akksit , minden müködik rajt. Az ára állapothoz képest nem sok (szerintem) indulóba 320e ft. Ha valaki tud rá vevöt kérem jelezze a lacesz67@freemail.hu -ra. Alku lehetséges ,Györ-moson-sopron megye.
A közlönyben szerepelt adatokról kérdeznélek. Azt mondják azért módosították, hogy mi már ne tartozzunk bele, meg talán katalizátorunk sincs. Mi a helyzet erről, Te tudsz valamit, vagy rosszindulatú infó volt csak.
Nemrég valami olyasmit írtál, hogy egy ismerősödnek a szegedi KF kiadott valami igazolást a mopedautójáról, amit elküldött neked. Erről azóta semmi hír, végül nem kaptad meg, vagy a KF nem igazolt semmit, vagy valami miatt nem publikus a dolog?
Bár régen írtam de nem tüntem el és figyelem a fórumot. Minden kedves mopedest aki regisztrálva van IWIW-en kérem jelölje be a "moped-auto". Igy is tudjuk népszerűsiteni a kis járgányainkat:)
A www.mopedauto.try.hu oldalon (is) meghirdettem a Ligierünket. Tegnap este kaptam egy telefont, hogy találtak Ausztriában egy 2004-es Aixam 500-4-et, amit a jövő hét közepén tudnak hazahozni. 3000 euro az ára + 200 a hazaszállítás.
Ez a járgány nagyon tetszik a gyereknek, ezért eladnánk az Ambráját, mert azzal luxus lenne pizzát kihordani. Ha viszont nem tudom gyorsan eladni, akkor nem veszem meg az Aixamot, ez esetben szivesen átpasszolom valakinek. Nem olcsó, de egy 2,5 éves újszerű kocsi, az új ár harmadáért szerintem nem rossz vétel.
Sziasztok,a multkor már írtam a fórumba,ha érdekel valakit van apósomnak egy eladó Ligier Ambra-ja,tavaly novemberbe vette de egyszerűen nem tudja a kormányzást megszokni.Van egy piaggió APE-ja ahoz szokott.A vezess .hu hirdetési oldalon megtaláható ha nem megy email-en küldök információt meg képet is.
Ime a rendelet aki még nem ismerné: (a rendőrök azzal sincsenek tisztában mi a különbség a belső égésű és a külső gyújtású motorok között, mint fogalom meghatározás) keverik a szezont a fazonnal.... [a diesel motor NEM külső gyújtású] B. Függelék a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez 1. E Függelék alkalmazásában - a rendelet 2. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően - a járművek fajtái a következők:
1.3. "Segédmotoros kerékpár": olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelynél a hajtómotor hengerűrtartalma az 50 cm3-t és tervezési sebessége a 45 km/órát nem haladja meg. Segédmotoros kerékpár továbbá az olyan négykerekű könnyű jármű, amelynek az üres tömege - elektromos hajtású járművek esetében akkumulátorok nélkül számítva - legfeljebb 350 kg, tervezési sebessége legfeljebb 45 km/óra, külső gyújtású motor esetében a hajtómotor hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, illetve más motortípus esetében a hajtómotor legnagyobb névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW.
2. A segédmotoros kerékpárok és a motorkerékpárok kategóriái a következők: L járműkategória: Segédmotoros kerékpárok és motorkerékpárok. L1 kategória: Kétkerekű segédmotoros kerékpárok. L2 kategória: Három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárok. 3. E Függelék B/1., B/2., valamint B/4-B/12. számú mellékleteiben foglalt követelményeket 2000. július 1. helyett 2002. január 1. napjától kell alkalmazni.
Már nem tudom, mit akartam írni azzal a mondattal :), lehet vmi ilyesmit:
Egyébként máshol is lobbiznak mopedautó ügyben. Angliában pl. az ideiglenes jogsi azt jelenti, hogy addig, amíg nem teszik le a vezetői vizsgát, ilyen ideiglenes jogsival vezethetnek - nem kell fizetni külön oktatót, de autó esetén mindig mellettük kell lennie egy normál jogsival rendelkezőnek. Aztán ez vonatkozott eddig a mi járgányainkra, hogy egyedül nem lehetett vezetni ideiglenes jogsival. Most már reklámozzák az aixam-os oldalak nagybetűvel, hogy hamarosan IDEIGLENES JOGSIVAL EGYEDÜL vezethetők lesznek a mopedautók. Gondolom, ez azzal függ össze, hogy elismerik őket mopednek, merthogy az smkp-ra nem vonatkozik a kötelező kísérő.
Angliában egyébként most 2006 októbertől szigorították a törvényeket jogsi terén. Eddig lehetett mopedeket vezetni B-s jogsival, mostantól már külön (gyakorlati) vizsgát kell tenni (nem elég a B-s jogsi), hogy vki egy 50 ccm-s smkp-t vezessen.