Egyre több új digitális tükörreflexes fényképezőgép rendelkezik videó rögzítés lehetőségével. Egyre több, eddig leginkább fotókat készítő kezdők/amatőrök/profik kóstolhatnak bele a videó/film/klip készítés világába. Ráadásul nem is rossz minőségben. A kompakt videokamerák és fényképezőgépek érzékelőjénél jóval nagyobb képalkotó szenzorral rendelkező DSLR-ek objektívjei is cserélhetőek, s ez kiterjeszti a lehetőségeket, s szabad utat enged a kreativitásnak is. Természetesen vannak korlátok is, de ha ezeket felismerjük, igen látványos vizuális élményt lehet "varázsolni" ezen fényképezőgépekből.
Eddig még nem született olyan topic, melyben a DSLR-ek videó funkcióival kapcsolatos kérdések és válaszok, tippek és trükkök, korlátok és problémák márkafüggetlenül megvitathatók lennének. Az egyes tipusok topic-jaiban időnként felmerülnek kérdések a videó funkcióval kapcsolatban, de aztán el is vész néha a hozzászólások között.
Legyen ez a leírás meghívó amatőrnek/profinak, vásárlás előtt állónak vagy pusztán a téma iránt érdeklődőnek.
Itt sincs nagy élet, de azért a saját tapasztalataim:
1: Én az Avid Studio-t használom.
2: Lehet.
3: Lehet.
4: Lehet. Ha felismeri, de mivel ez amatőr célra készült cucc, elboldogul pl. az MTS-sel is. Viszont most azt tapasztalom, hogy a Handbrake-kel áttolom mp4-be, akkor jóval könnyebben (gyorsabban) kezeli.
5: Passz. Ha DVD Video lemezt csinálsz, akkor ott szerintem köt a DVD NTSC vagy PAL felbontása, különben nem lesz szabványos. Ha DVD adatlemezt csinálsz, akkor csak az a kérdés, hogy a tévében van-e elég kakaó. Amúgy a DVD authoringra nekem külön menüpont van, arra egyszer rá is kattintottam véletlenül.
6: Nem tudok ilyenről. De a HD kamerám olyan takony képet csinál, hogy muszáj effekteznem (élesítés, kontraszt, miegyéb), ezért aztán ez nem is volt eddig probléma.
Amire jó ha felkészülsz, hogy az a gép, amin SD anyagot kacagva lehet vágni, az valószínűleg a náthás csiga sebességével fog küzdeni a HD anyaggal. Érdemes utánanézni, hogy pl. a videokártyád támogat-e valamilyen tömörítési módot, és azt kihasználni, vagy az újabb Intel processzorok beépített gyorsítását kihasználni. Ezekre persze nem minden program képes. Az AS pl. nem.
Keresek olyan lelkes (akár kezdő) operatőrt, aki szívesen vállalna rendszeresen munkákat egy komolyabb videóblog gyártásán. Kiváló referencia lehetőség, és természetesen pénz is jár érte.
Előny, de nem feltétel: saját DSLR kamera, világításban és hangtechnikában szerzett tapasztalat.
Ha azt el tudod dönteni, hogy számodra mi a "videózás", az segít majd dönteni, hogy számodra melyik eszköz a hasznosabb. Ha rád az a jellemző, hogy előre eltervezett jeleneteket rögzítesz, kitalálod a beállításokat, a kamera helyét és mozgását, a fényeket, stb. akkor egy dslr (szinte) minden igényedet ki fogja elégíteni. Ám ha jellemzően hosszabb események folyamatos felvételét, követését, előre nem látható, történések rögzítését érted "videózás" alatt, amikor egy snitten belül sokat változtatsz képkivágáson, irányokon, vagy pontos és automatikus követő fókuszra van szükséged, akkor inkább a kamkorder a te eszközöd.
Sziasztok. Eddig mini DV kamerával filmeztem és SD kártyás Panasonic-kal, ami mpeg2-be vesz és most szeretnék áttérni full HD cuccokra, de ez egy egészen más világ, rájöttem, hogy nagyon keveset tudok a full HD videóvágásról. Lennének kérdéseim, amikre nagyon szeretnék Tőletek választ kapni. Az, hogy milyen kamerá(ka)t vegyek, egy külön téma. Azért írtam ide, mert az egyik mindenképpen egy Canon 550D DSLR lesz (hacsak nem beszéltek le róla). E mellé szeretnék valami sima 100 ezer környéki Sony vagy Panasonic HD kamerát is venni. Innnentől jönnek elő a kérdések
1. Milyen programmal tudok full HD-t vágni? (eddigi böngészéseim alapján a Sony Vegas HD és a Corel VideoStudio Pro HD került képbe. Utóbbi kezelése szörnyű nekem, a Vegashoz szoktam, ez olyan amatőrnek tűnik mellette, hiába hívják Pro-nak. A Premiere árban húzós, inkább kihagynám.)
2. Lehet-e egy filmen belül keverni a felbontásokat? (full HD, HD, SVGA, stb.)
3. Lehet-e egy filmen belül keverni a képkockaszámot? (30 képkocka/mp, ill. 60 képkocka/mp-cel felvett anyag belassítva, egy másik, mondjuk 20 képkockás felvétel, stb.)
4. Lehet-e keverni egy filmen belül a kodekeket? (.mov, .mpeg4 , AVHCD) Össze tudja-e vágni a különböző fájlformátumban dolgozó kamerák felvételeit, vagy előtte ugyanabba a formátumba kell konvertálni?
5. Ha full HD-ban vágok meg egy filmet, hogyan tudom azt kiírni DVD lemezre? Ill. azt lejátssza-e egy nem full HD-s tévé?
6. Van-e olyan videóvágó program, mint a VirtualDub, hogy nem rendereli újra az összevágott anyagot, hogy ne romoljon a minősége? (Persze annál sokkal használhatóbb kezelőfelülettel, nem csak egy videódarab kivágására, hanem effektezésre, átmenetek, vágások hozzáadásához, zene alákeverésre, tehát teljes videóeditáláshoz HD-ben.) A Panasonic kamerám felvételeihez volt egy nagyon okos kis progi, a Womble Video Wizard, az ugyanazt tudta, mint a VirtualDub, csak teljes editáláshoz, hogy azokat a részeket, amin nem változtattam, nem számolta újra, hanem csak a vágási pontokat és effekteket, így a minősége is maradt az eredeti és a renderelés is pillanatok alatt megvolt.
Tudok még kérdést feltenni bőven :), de egyelőre ez is sok. Nagyon köszönök minden hasznos választ.
nemethla fontos szempontokat vázolt, az én válaszom sokkal kevésbé tudományos:
ha annyira nem ismered ki magad a kétféle videózási lehetőség között, hogy a választ a fórumtól várod, akkor én úgy gondolom, hogy Neked mindenképpen videokamerát kellene venned!
hát, én Adobe-zok, annó próbálkoztam a proxy fájlokkal, de aztán hagytam. Jó módszer, de foglalkozni kell vele. Ha nem volt vele dolgod, akkor röviden: lebutítod a filmjeidet, elmented ugyanolyan névvel, ezeken vágsz, majd a végén kicseréled az eredetiekre, és azzal konvertálod a végső filmet.
De aztán inkább összeraktam egy I7-920-as gépet, 12G RAM, 3.8GHz-re húzott CPU. Egész jó. Egy 4 érzélekős, külső vezérlőgység állítgatja a 7 db 12 centis ventit, egy coolermaster toronyban.
A rendszer SSD-ről (128G) fut, és van benne 5 db hagyományos vinyó. Monitor egy 24" ful HD és egy 19". Ez utóbbin ut az elkészített film (monitor). Ezzel már egész jól lehet dolgozni.
A másik lehetőség, hogy CUDA-t használsz, de ahhoz nagyon dgára videókártya kell, az meg csak a játszós embereknek kell, én meg egyáltalán nem játszom a géppel.
Szia szkita1000!Nekem van (lesz 1 hónapon belül)olyan steadym,ami simán tud 2000-2500gr-ot(Hender_pro3)A cucc,zsír új, ára 55000ftA rudazat helyzete állítható,a cső hossza is állítható,finombeállító csavarral könnyen,gyorsan ki lehet ballanszírozni......stb
Van fix rudazatú is,kisebb teherbírással(45 000Ft)
Ha valakit érdekel egy steadicam nano akkor megválnék tőle mivel a kamerám nehezebb mint amit bír.DSRL gépekre van kitalálva az én panasonicom nehezebb ,nagyobb steadyt kell beszereznem.Új ára 60000,- volt most 40000,-ért új gazdára lelhet.Itt van teszt róla:
szkita2000@gmail.com itt érdeklődhet aki szeretne ilyet használni.
Olyan kérdésem volna, hogy amikor ti a DSLR gépetekkel készült hd videókat betöltitek valamilyen videoszerkesztő programba (én Vegast használok), akkor előtte tömörítitek? Nekem úgy tűnik, hogy a nyers felvétel szerkesztéséhez atomerőműre van szükség, és a tömörítés is csak részeredményekkel szolgált. Most a bitráta állítgatásával is kisérletezgetek a gyorsaság érdekében..
Nektek úgy általában mik a bevett praktikáitok ezzel kapcsolatban?
Minden előzmény nélkül? Nálam, az 500D-nél a kijelzőn megjelenik egy figyelmeztető ikon, amely jelzi, ha a belső memória megtelni látszik.
Nem a kártya mérete, mint inkább az adatátviteli (írási) sebessége számít. Ha pontos írási sebesség nincs is a kártyán feltüntetve, szokták jelölni egy bizonyos "class"+szám felirattal. Ha minőségi kártyáról van szó, akkor elvileg a Class4 elég lehet, noname kártyáknál ugyanez a jelölés nem biztos, hogy elég :(
Szerintem a géped manualjában szerepel, hogy fullHD-ban mekkora írási sebesség szükségeltetik, azt kell szem előtt tartani. És ajánlatos minőségi kártyát venni. Annak idején nekem panasonic kártyát javasoltak (Class 4) és tökéletesen bevált. Persze jóval drágább, mint az olcsó darabok... Azt hiszem az Aldiban vettem olcso Traveller? nevű kártyát, amivel az 500D gond nélkül dolgozik, bár időnként fel-felvillan a figyelmeztető jel.
Ha jól emlékszem, az 500D topikban tesztelgettük a kártyákat, méghozzá úgy, hogy RAW+JPG üzemmódban mindenki lőtt azonos számú sorozatot és utána mértük, hogy meddig tart a kártyára írás. Értelemszerűen minél tovább, annál lassabb a kártya. Ha a saját kártyáddal csinálsz egy ilyen tesztet, máris lesz egy mércéd, aminél gyorsabb kártyát érdemes venned.
Canon 550d-vel filmezek és viszonylag gyakori probléma, hogy a felvétel minden előzmény nélkül megáll. Egy nem túl nagy szám, 8gigás kártyát használok.
Kérdezném, hogy milyen kártyát ajánlotok, amivel ezt a hibát ki lehetne küszöbölni? Köszönöm!
Az előtétlencsékre egy 0,x szám van írva, amivel az objektiv gyújtótávolságát kell megszorozni. A gyújtótávolság és a látószög összefügéseit meg ez a rajz mutatja:
Ha nem tévedek, az előtétlencsék általában 0,7-0,8 körüliek, minél kisebb az érték, annál nagyobb a látószög - és nagy valószínűséggel annál nagyobb a torzítása is. Meg az ára is :) De ha már ebben a topikban kérdezed és nem egy videokamerásban, akkor én úgy gondolom, hogy a legcélszerűbb eleve megfelelő látószögű objektívet vásárolni. Az előtétlencsék mindig kompromisszumos dolgok. Persze filmnél ez kevésbé látszik, mint mondjuk egy 20MP-es fotónál.
Tudna valaki felvilágositást adni a wide előtét lencsékről és azok számazásáról? melyiknek max.nagy a látószöge,de még nem halszem?(beltérben használnám) Valaszokat előre is köszönöm.
Igen, volt dokumentumfilm is közte. Sőt, DOF adapterrel is forgattam dokumentumfilmet. Ott ugyanúgy csak kézi élességállítás van a kis mélységélességhez.
Akinek munkához kellene, de venni nem akar, vagy azoknak akik kipróbálnák, hogy mit lehet kihozni egy HDSLR gépből, vagy vásárlás előtt állóknak bérbeadásra kínáljuk a következő eszközöket:
Komplett Rig 10000 Ft/nap:
Genustech Shoulder rig
Redrock Micro Follow Focus gyűrűkészlettel
Chrosziel Mattebox
Ikan V5600 monitor
Ikan Multi-K LED lámpa 3000 Ft/nap
Glidecam Smooth Shooter mellény és kar + Glidecam 4000 Pro 8000 Ft/nap
Bérelhető több Canon 5D Mark II és Canon L objektívsor (fixek és zoomok)
Nagyobb forgatáshoz/esküvőhöz van lehetőség 2 komplett rig és két steadycam bérlésére is.
A feltüntetett árak nettó árak.
Bérlésre kaucióval, vagy kaució nélkül is van lehetőség.
Érdeklődni lehet e-mailben és telefonon: 06306834114
Dolgoztam már teljesen egyedül dokumentumfilmben, kézből, válltámasz nélkül. Ugyanígy kisjátékfilmben is. De dolgoztam már állvánnyal, válltámasszal, kocsival és fókuszpullerrel is. A dokumentumfilmnél, kézből is tudtam élességet húzni. Van két kezem, az egyikkel fogom a kamerát, a másikkal állítom az élességet. Felvétel közben meg nem variózok. Az amúgy sem szép.