Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Persze, csak ez egy "célhardver". Van egy ügyfelem, akinek a terepasztalán (TT-s, DCC digitális) van egy mellékvonal, és kb félúton van egy megállóhely a pályán. Azt szerette volna elérni, hogy az ott közlekedő személyvonata magától álljon meg ott, és induljon tovább. Közben ő meg vezetheti a többi vonatot. Tudom, erre van PC-s megoldás is, de sokan vannak, akik csak félautomata üzemet szeretnének, és maguk vezetik a vonataikat, nem a számítógép. Neki, nekik készítettük a CSM160 modult. Egyébként egy sima kapcsolóval megkerülhető a modul, ha tehervonat érkezik, és nem kell megállnia. De az is megoldás lehet rá, hogy a tehervonat mozdonyán deaktiváljuk a dekóderben az ABC fékezést (ha egyébként a pályán máshol nem használjuk), de személyvonat mozdonyán, vagy a motorvonatén (VT98, VT135, BR171 stb.) meg aktiváljuk. Így a tehervonat áthalad, a "malactaxi" meg megáll, ha nem akarunk egy plusz kapcsolót kezelni. Ha meg úgy állítjuk be az ABC fékezést, akkor azt is meg lehet csinálni, hogy egyik irányban megáll a személyvonat, a másik irányban megáthalad, mert "gyorsított". Rendkívül sok lehetőség van.
Igyekszünk olyan vezérlőmodulokat készíteni, amik egyfajta "LEGO kockák", egymáshoz illeszkednek, de mindenki azt rak belőle össze, amire szüksége van. Nincs két egyforma terepasztal, és nincs két egyforma modellező sem, akiknek ugyanaz lenne az igénye.
Analógban nem működik amúgy, arra más módszert kell használni. De születőben van egy olcsó, és könnyen kezelhető időzítőrelé, csak türelmet kérnénk szépen!
Nem arra voltam kíváncsi, hogyan működik az ABC fékezés, hanem arra, hogy az új egység miként választja ki a megállítandó vonatokat az áthaladósok közül.
Nem érteni kell, hanem felhasználni. Szerintem a legjobb találmány, ami történhetett velünk a vasútmodellezésben. 2000-es évek elején még csoda volt.
Késleltető áramkört kell keresni/építeni. Pl. egy 555ic-vel, néhány alkatrésszel megoldható. Tudnia kell, mikortól indul az időzítés (trigger), aztán később kapcsol. Nem bonyolult. Csíkos nemsokára megcsinálja - ezt írta.
Bár szerintem kis "mókolással" a mostani ABC-s is felhasználható analógban. Hiszen mind a kettő relésen avatkozik be az egyik sínszál lelkébe.
sajnálom, nagyjából semennyire nem ismerem a digitális technikát. eddig csak szoptam vele. Melyik az az elektronika amelyik kiváltja ezt a bimetálos "relét"?
Ez csak DCC-ben működik. Az előző hozzászólásban a kép megtévesztő lehet Róbertke topiktárstól, mert az egy régi hő-bimetálos késleltető - rettenet volt. Az egy sima időkapcsoló, amit ma is meg lehet egy egyszerű áramkörrel oldani, Csíkos megoldása egy ABC-fékezőmodult kapcsol a sínre, ezzel állítja meg a mozdonyt, aztán ereszti tovább.
CSM160 megállóhely vezérlő. ABC fékezést használó rendszerben működik. A megállóhelyre behaladó személyvonat lefékez és megáll. Majd a beállított idő (5mp - 5 perc között lehet) elindul. A megállóhelyet elhagyva az elektronika alaphelyzetbe áll, jöhet a következő személyvonat. Tartalmaz egy relét is, aminek van egy szabad átkapcsoló kimenet, amit bármire (például egy jelző, vagy sorompó) állítására is fel lehet használni, a megállóhely vezérlésének függvényében. Ehhez semmit nem kell tenni, teljesen automatikus a panel működése.
Bármelyik használható, a polarizált is, nekem is van egy polarizált Y váltóm amit kézi állítású. Van a csúcssíneken egy kis pöcök alul, ami a tősínről átvezeti az állásnak megfelelő pólust, arra kell figyelni, hogy azt ne fessük le rozsdabarnára, és ne kerüljön rá ágyazat ragasztáskor ragasztó..
A mai napig használunk a klubban egy elektromos légycsapóból készült fűszórót a legnagyobb megelégedéssel. A gyári méregdrága eszköz pontosan ugyan ennyit tud...
Üdv. Elnézést a nem egészen témába vágó kérésért. Szeretném megkérdezni, ismertek e valakit aki ezt az áramkört elkészítené és beültetné az alkatrészeket. Természetesen ettől kulturáltabb kivitelben.:-)