Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Utazni természetesen utaztam rajta de sajna mire sor került rá, hogy elkészítsem H0-ban már kivonták az összeset. Pedig pécsi vagyok, lett volna annak idején lehetőségem rá, hogy méregessek. Inkább tervrajzok alapján számolgattam kicsit. A 3D nyomtatott sajna nagyon messze volt a valóságtól.
Igen, még van mit javítanom rajta. Nem teljesen úgy gondoltam, hogy rögtön alapozom, azért van még finomítandó részlet rajta. A tetőszellőzőket is cserélem réz lemezekre mert ez nekem se jön be. Köszönöm szépen a megfigyeléseidet.
Szerintem még ne alapozzad! Vannak rajta még finomítandó dolgok. A felületen is kell még gittelni, egyes dolgokon igazítani kéne. A tetőhajlatban levő rácsokat is egyenesítgetni kellene.
A makrós képek azért jók, mert kiemelik a hibákat, így az ember könnyebben meglátja a még javítandó hibákat.
Szia! én műgyanta kasztnival ami egy 3D nyomtatott kasztni feljavított műgyanta másolata. A motorkocsival vagyok kész egyelőre. Roco hajtással. Btx, Bx, Ax még visszavan 🤪🤪🤪🤣. Köszönöm a megosztott képed. Nem sokan építenek és nehéz is találni az igaziról részletes képeket. Beillesztek pár képet hogyan is áll a jelenlegi helyzet. Következik majd az alapozás majd a festés.
Igen, arra. Én nagyon régóta használom ezt a festéket, korábban csak műanyagra, de most összeraktam egy lengyel maratott alpakka kitet, amit a kifejezetten fémre való alapozóval fújtam le, utána ment rá a szín. Kellően stabil, egy helyen jött le, de az az én balf@szságom volt.
Nekiálltam barkácsolni egy fapados, favázas kocsit. Egyelőre inkább az alvázzal foglalkoztam.
Illetve belekezdtem egy 12 m fcst-ú vegyes osztályúba is, de majd meglátom, mennyire csinálom párhuzamosan a két típust.
Több kísérletezés után a Fleischmann forgóváz maradt a nyerő, de a forgóváz-alváz kapcsolatot még meg kellett oldani. Az elv maradt a Schicht-féle, egyik oldalon a forgóváz csak hosszirányban tud billegni, (hogy ne ferdén álljon rajta a kocsiszekrény), a másik forgóváz meg már tud oldalra is (hogy a pálya egyenetlenségét jobban tudja követni).
A forgóváz távtartását még egy gyűrű is biztosítja.
Aztán most próbálkozom, hogy kinematikás legyen a kocsi, a Symoba kinematikája jónak tűnik.
Egy kis próba egyenesben és ívben, illetve különböző kapcsolókkal:
Mivel szegecsszámláló barátommal abban maradtunk, hogy neki is szüksége lenne a II-es korszakos szerelvényéhez ilyen kocsihoz, tehát öntetni is fogom (ha sikerül), úgy gondoltam, hogy az alváz valahogy azért nézzen ki. Először egy 0,5-ös PS lemezt fogtam, kivágtam akkorára, hogy az alvázba alulról bele lehessen ültetni. Továbbá ledaráltam az alváz alsó részéről mindent, a lyukakat meg kitöltöttem.
Aztán az eredeti kocsi rajza alapján próbáltam valami hasonló merevítéseket csinálni úgy, hogy öntésre is alkalmas legyen. Ehhez azt a kompromisszumot kell kötni, hogy a merevítések síkjai nem pontosak, hanem az alváz felőli oldalukon vannak egy síkban.
Aztán forgóvázas próba:
Végül annak ellenőrzése, hogy az ütközők kb. egy síkban vannak-e egy gyári modellel.
Ezek után már volt merszem beragasztani gyári alvázba. Most szárad.
Réz alapon nem lesz vékony az az öntőminta? Amennyire én tudom, ahhoz inkább 1,5 (de min. 1) mm vastag anyag kell, különben igen törékeny, hajlékony lesz. De lehet, hogy tévedek.
Még valami. A Gunze fém-alapozóját (Mr. Metal Primer) NEM ajánlom! Nem is tapad elég jól, de a legnagyobb baja, hogy színtelen! Emiatt nem látszik, hogy mennyit sikerült már felszórni a felületre. Megtörtént már, hogy annyit szórtam fel, hogy a hornyokat, nyílásokat már teljesen feltöltötte, de csak akkor vettem ezt észre, amikor a fedőfestéket is ráfújtam. Tök síma volt az egész. (le kellett szedni az egész festést és elölről újra kezdeni)
Festés előtt nagyon alaposan meg kell tisztítani a felületet. Mosószeres, meleg víz is jó, egy öreg fogkefével gondosan le kell mosni és a sarkokat kikefélni. Utána tiszta vízzel lemosni, még jobb desztillált vízzel. Ha forrasztva volt, akkor a gyanta maradékát alkohollal (spiritusszal) előtte gondosan el kell távolítani. Minden forrasztó ónban van gyanta és azt csak az alkohol oldja, semmi más.
Sajnos a réz nem tartja meg jól a festéket. Az alpakka még kevésbé. Én a lemezeket még összeforrasztás előtt rövid időre bemártom a marató folyadékba (Vas-klorid vagy nátrium-perszulfát). Ettől a felülete nagyon enyhén rücskös lesz, persze éppen hogy csak homályos. Erre elvileg jobban tapad a festék. De ezt csak összeforrasztás előtt lehet elvégezni, mert a marató oldalt gyorsabban marja az ónt, mint a rezet.
Én alapozásra Weinert alapozót használok. A Weinert alapvetően fém kiteket árul, az alapozó kifejezetten fémekhez készült. Viszont nem könnyű beszerezni. Van más, kifejezetten fémekhez készült alapozó is, de gyakran elég nagy szemcsés a festék, ami nem szép, a fedőfesték nem tudja kiegyenlíteni. De alapozás mindenképpen kell!
Én is készítettem remot Csörgőt azaz Hörgőt. Beillesztek képeket hátha esetleg segít valamit vagy csak, hogy hozzászóljak a témához. Most épp egy Md projektben vagyok ha már Lacusnak kell a segítség. A végzárlámpa lereszelt 3mmes led lefestve vörös áttetsző modellfestékkel. Esetleg valaki rakhatna fel Md-ről is pár képet, megköszönném.
Ez jó kérdés. Nincs vele tapasztalatom. Opikailag szerintem (amikor nem világít) nem sokat oszt vagy szoroz, de meg kell nézni. A furatok csálésága már nagyobb gond, de kis ügyeskedéssel leküzdhető.