Javaslom,autentikus olvtársak-Maccogó ill bado- véleményét meghallgatni e témakörben...
Mit takar a "beállitás",és mi az,mikor gyakorlatilag ujratervezik,gyártják a repülőgép ezen kardinális részét,függetlenül hogy proto,vagy 50 éve repül..
Sikerülhet persze, de sajnos erre elég kevés példa van, még tőlünk nyugatabbra is. Legfeljebb akkor, ha valami régi nagy cégből kiválnak az öreg rutinos szakik, és alapítanak egy új vállalatot. Ergo viszik magukkal a tudásukat is az új cégbe.
Már megbocsáss, de itt arról volt konkrétan szó, hogy hogyan miféleképp lehet egy csűrőt állítani. Márpedig abba az általam előzőleg felsoroltak is vastagon beletartoznak - különösen egy prototípus esetén! Át kell tervezni? Dokumentálni? Jóváhagyatni? Na és akkor mi van? P-R-O-T-O-T-Í-P-U-S!!! Érzékeled a különbséget?
Azt azert hozza tennem ( amugy mindenben egyetertunk) hogy azert mert egy ceg kicsi meg sikerulhet neki, csak nem ebben az orszagban itt minden amihez nyulnak szarra valik akar repules akar az elet barmely terulete.
Szerintem örüljünk, és Peti is örülni fog, ha a vándorcirkuszos fellépéseire (repülőnapok, falunap, tűzoltóbál stb.) ezt a gépet fogja használni az igen drágán (vajon órára?) bérelt amcsi gép helyett. Ott meg senki sem fogja észrevenni, hogy eggyel kevesebb kunkor van a kutya farkán vitézkötésben :-)
Én sosem állítottam sem e fórumon sem máshol hogy fog ez a Corvus valaha is versenyen repülni - pontosan azért, amit te is említesz: elég hiú ábrándnak tartom jómagam is hogy egy ilyen kis cég labdába rúghat a nagymúltú híres-neves gyárak több éves/évtizedes fejlesztései ellenében. Bár csodák néha történnek, de azt hiszem esetünkben erre most nemsok esély van. Ha már eltelt volna legalább 5-6 év, eladtak volna belőle pártíz darabot, jönnének a visszajelzések-tapasztalatok, folyamatosan ment volna ez idő alatt a fejlesztés/módosítás/javítgatás, akkor talán-talán...
Másodsorban szegény Péterünk az említett nagy cégek bejáratott típusaival sem tud mostanában ott lenni a spiccen, nemhogy egy egyetlen darabban létező kiforratlan prototípussal...nem is értem hogy gondolhatta ezt egy pillanatig is komolyan...vagy lehet nem is gondolta...? :( Arra mondjuk kiváncsi leszek, vajon mit fognak mondani jövő augusztus 20-án, miért nem a Corvus-szal indul...már ha addig nem nyomják a feledés jótékony homályába a köznép számára...itt a fórumon pedig bizonyára lesz majd valaki, aki tudja a frankót, s közkinccsé teszi azt.
Végezetül: azt mondod már felmarkolták az illetékesek a lóvét...tényleg, ki finanszírozta e gép kifejlesztését/megépítését? A RedBull? A Corvus? A Besenyei Peti? Van erről valami hiteles infód?
Köszi Clidey ,remélem a Corvusnál is olvasta valaki a kis sebti ötleteidet!
Náluk ez a -mindenki farag valamit a repcsin oszt csak lesz valami - teljesen természetes , a technológia szerves részét képező eljárás!
Fogadni mernék veled, hogy a kis Corvus üdvöske a büdös életben nem fog egyetlen versenyen sem repülni! Nem fog ,mert a zsetont már kiköhögték érte , mindenki boldogan szerteszaladt a saját részével. Már csak téged ,és még pár repülést szerető palit érdekel ,hogy mit tud valójában ez a gép. Nevetséges ez a cég!Annyira kilóg a lóláb ,hogy csak a vak nem látja! Van ember aki komolyan elhitte ,hogy jön ez a macskajancsi cég ,aki még egy normális UL-t sem tudott megépíteni ,és megleckézteti a több évtizedes tapasztalattal bíró gyártókat!!??
Ugye ezt te sem gondolod komolyan?
Ez a cég annyira bűzlik ,mint egy pálpusztai sajtüzem!
Kösz, de nekem nincs szükségem sem guglira, sem más szakember megkérdezésére. Ugyanis - ellentétben veled - van némi alapfogalmam szerkezettanról és aerodinamikából, így nem kezdek csípőből fikázni valamit ha Corvus-ról van szó, úgy mint te... Köztudott e fórumon hogy miként viseltetsz e céggel kapcsolatban, de azért nem ártana átgondolnod hozzászólásod, még mielőtt nekiállsz fikázni!
Az átalad említett megoldáson kívül még az alábbiakkal lehet a csűrőt állítgatni, csak úgy sebtiben végiggondolva:
1. Kormányhimbák áttételének módosításával (légy erős: ki lehet a szárnyat bontani szakszerűen is!) 2. A csűrő profiljának módosításával, 3. Aerodinamikai vagy súlykiegyenlítés használatával, 4. Hosszának változtatásával, 5. Forgáspontja megváltoztatásával,
Augusztus 20-án délután volt az RTL-en egy másfél órás műsor az Air Race Budapesti futamáról. Tetszett ez a műsor, mert egy repüléshez közel álló embert is meghívtak a stúdióba Tóth Ferenc vitorlázó műrepülő világ és európa bajnok személyében. A műsor végén volt pár szó a Corvusról is. Tóth Ferenc két problémát említett a géppel kapcsolatban és most szó szerint idézem őt:
Egyik probléma: A gép hossztengely körüli mozgásával azaz a csűrőkormány által létrehozott mozgással nincs megelégedve Besenyei, mert késik a kontroll és a repülőgép reakciója és ez ilyen verseny esetén ahol kapukat kell kerülgetni inkább veszélyes mint jó.
Augusztus 20-án délután az RTL-en volt egy másfél órás műsor az Air Race Budapesti futamáról. Tetszett ez a műsor, mert végre egy repüléshez közel álló embert is meghívtak a stúdióba Tóth Ferenc vitorlázó műrepülő világ és európa bajnok személyében. A műsor végén beszéltek pár szót a Corvusról is. Tót Ferenc két problémát említett a Corvussal kapcsolatban és most szó szerint idézem őt:
Az egyik probléma: a gép hossztengely körüli mozgásával azaz csűrőkormány által létrehozott mozgással nincs még megelégedve Besenyei mert késik a kontroll és a repülőgép reakciója és ez pont egy ilyen versenynél ahol kapukat kell kerülgetni inkább veszélyesebb mint jó. A másik probléma:még nem elég gyors a repülőgép.
Reméljük, hogy jövőre sikerül egy versenyképes gépet csinálni a Corvusból.
Bár szerintem az MXS típusú gép is jó gép csak ne lett volna Besenyeinek júniusban az a kényszerleszállása. Akkor már biztosan sokat tudott volna gyakorolni a géppel és akkor a Budapesti Air Race-n valószínű, hogy dobogón végzett volna.
Veres Zolinak is az idei szezontól MXS gépe van és ez meg is látszik a bemutatóin. Sokkal dinamikusabb, látványosabb lett a bemutatója.
Az tisztán látszik eme hozzászólásodból, hogy a repüléshez méginkább az aerodinamikához-szerkezettanhoz közöd sincs - legfeljebb meglehetősen jó kapcsolatrendszerrel rendelkezel ahonnan a friss infókat mindíg begyűjtöd.
Hasonlatos ,mikor "Gyurcsók"apánk nyilatkozott az ország helyzetével kapcsolatban: "jó uton járunk,sok mindent megoldottunk,az ország szekere jól halad!..van azonban még néhány megoldásra váró feladat,szakértőink rajta vannak a feladatok,problémák megoldásán,néhány év mulva-ha minden igy halad-felzárkozhatunk a fejlet nyugati társadalmakhoz".)))
Valami szaki mondja már meg,mit lehet egy csűrön beállitani?..ugye,a csűröket tartó konzolok fixek,azok a szárnyba vannak integrálva.A csűrőt tartó 4-6 konzol fix,az átmenő csavarok megfelelő nyomatékkal meghuzva,lebiztositva.Ha acélsodronyos,a vezetű hüvely be-ki csavarásával,ha rudas,a menetes rúd csavarásával lehet a csűrő helyzetét beállitani.
Ha bot középen,a két csűrő elvágólag a szárny profiljával.Ha valamelyik csűrőlap "kilóg"valamelyik irányba(fel-le)akkor a szárny mindig Lógni,a gép fordulni fog,ennek a beállitása -szimetrikus gépet alapul véve -földi feladat,hiszen szemmel látható a csűrők helyzete...Nem?
Az elmúlt hetekben a Metropol újságban két cikk is jelent meg a Besenyeivel, amely cikkekben többek között a Corvusról is kérdezgették őt. Elmondta, hogy sokat repül a géppel, nagyon jó gép lesz, de még pár dolgot meg kell csinálni rajta ahhoz, hogy feltudja venni a versenyt az Air Race-en szereplő versenygépekkel. Most nyáron kaptak Amerikából egy új motort a géphez, amellyel még küszködnek, de már folyamatosan javul az is. A gép csűrőkormányán is sokat állítottak már, de még nem találták meg a megfelelő beállítást, illetve még a súlycsökkentés az amit mindenképpen meg kell csinálni rajta hiszen mint egy új típus első példánya még kicsit nehéz.
Azt nem tudjátok véletlenül, hogy a Tököli reptérre be lehet menni ? A Budaörsire meg a Farkashegyire például simán beengednek.
Voltam már a Tököli reptér szélén is, de az újonnan épült Tesco mögötti áruszállító kamionok részére kialakított út melletti drótkerítésnél nézelődtem eddig, ahonnan ha a 32-es pályairány felől van a le és felszállás jól lehet látni mindent, de mégis bentről jobb lenne.
Besenyei Peti magánbeszélgetések alkalmával nagyon ovatosan,hivatalosan "csak"ovatosan fogalmaz a Corvus műrepülőként depütálásával kapcsolatban.
Valahogy a kezdeti nagy fellángolás kezd elaludni.Az nem lehet az ok,hogy a hatóság "visszavág",a feljelentgetések miatt revansot venne.Ők nem olyanok.
Valaki tud valami konkrétat,mi ez a titkolózás?Ugye nincs baj.
A csűrő hatásosságának méréséhez ideiglenesen leszűkítették a csűrők és a szárnyak közötti rést felragasztott kemény műanyag szalagokkal és azok szólaltak meg a kormányfelületek alaphelyzettől való intenzív kitérítésekor.