Lehet, hogy én nem értem:
saját magát az ember hogyan tudja gyalázni? Ha tud róla, hogy ezt teszi, akkor az az én értelmezésemben ÖNirónia, ha viszont észre sem veszi, akkor az hülyeség/butaság.
Alapvetően az irónia és a gyalázkodás valóban távol van egymástól, de én ÖNgyalázásról és ÖNiróniáról beszéltem. Az azért nem ugyanaz, mert itt saját magam "csinálok"/mondok magamról valami "negatívnak" látszó dolgot.
Szerintem nem lehet megvárni, amíg a közhangulat olyan lesz (pláne, hogy néhány hőbörgő minden történelmi/társadalmi filmhez akad) - akár nevelő célzattal is érdemes ilyen filmeket is csinálni -, meg kell szoknia a szélsőjobbnak is, hogy a történelmi múlttal/figurákkal nyugodtan lehet viccelni, ironizálni. Még mindig jobb, mintha valaki komoly filmet akar csinálni és csak nevetséges lesz: ez szükségszerű, ha valaki nagyon azt akarja, hogy komolyan vegyék, az előbb-utóbb nevetséges lesz. Nézzünk egy egész más példát, a nagy pc jegyében homokos szinte már minden filmben akad: amelyikben önironikus az alkat, az mindenképpen szórakoztató, teljesen elfogadhatóvá teszi számomra a figurákat; ahol a társadalmilag kirekesztett,elnyomott, drámai figurát csinálnak belőle, az sokszor inkább erőltetett, nevetséges. (Mindenkinek megvan az élettel a baja, miért pont ez okozzon katarzist.) Persze jó példa az általad említett, nevetséges közállapotainkra, míg Kusturica mindenféle probléma nélkül leforgathatta pl. a vicces, irónikus Macska-jajt (ami közönségsiker volt és szemmel láthatólag senkinek nem ártott vele, sőt), addig Rudolf Péter az Üvegtigrisben egy tipikus cigány-esküvőt nem mert cigányokkal leforgatni.
Hagyjuk már ezt a bazi nagy érzékenységet és folyamatos szemforgatást mindkét oldalról: mértékkel bármivel lehet viccelni, mértéktelenül pedig úgyis megunja az ember.
(Amúgy a Valami Amerika pl. egy ország-imidzs filmnek is elment, annyi szép kép volt benne Budapestről.)
Jaj istenem, ilyen ostobaságot. Hol volt még "szinkron-lobbi", amikor ennek a hagyományai megteremtődtek? Amikor kiderült, hogy az átlagmagyar olvasni is alig tud, és nem hajlandó megnézni nem szinronizált filmeket. Ennek már 30-40 éve. Ez hagyománnya vált, szokássá, beidegződéssé. Nagy hülyeség azt hinni, hogy ha nem lenne szinkron, akkor a magyar nép, amely fgunkcionális analfabéta, lázasan nekiállana nyelveket tanulni.
" Vannak olyan filmek, amelyek az eredeti hangjukon nem oly élvezetesk lennének"
Nézd, ez ízlés kérdése.
Én szvsz nem szeretem ha "hamisitják" a filmet...
(Az amerikai szlengek (pl."feka") magyarításától meg egyenesen falra mászok.)
Van olykor lehetőség összevetni a két változatot, pl. az HBO-n ahol hétfőnként egyszer egy filmet eredetiben is leadnak.
De ez mondjuk a magánproblémám.
Hanem az hogy évtízedek óta a televízióban tudatosan MINDENT leszinkronizálnak, bár tudatában vannak hogy ezzel mekkora károkat okoznak ,
csakhogy a lobbi érdek erősebb...no ez az igazi bibi.
Elég sok itt élő külföldivel beszélgettem , akik szintén nem értik (és persze sérelmezik a gyakorlatot) hogy mitől vagyunk ennyire gazdagok...
Aztán kikerül a magyar külföldre - és jön a nagy szánom-bánom...
Pedig ha gyerekkora óta csak annyi filmet fogyasztott volna el eredetiben amennyit amúgy is,
már a kiejtéssel sem lenne gond és legalább a világnyelvek alapfoka rárakodott volna...
" Vannak olyan filmek, amelyek az eredeti hangjukon nem oly élvezetesk lennének"
Nézd, ez ízlés kérdése.
Én szvsz nem szeretem ha "hamisitják" a filmet...
(Az amerikai szleng ("feka") magyarításától meg egyenesen falra mászok.)
Van olykor lehetőség összevetni a két változatot, pl. az HBO-n ahol hétfőnként egyszer egy filmet eredetiben is leadnak.
De ez mondjuk a magánproblémám.
Hanem az hogy évtízedek óta a televízióban tudatosan MINDENT leszinkronizálnak, bár tudatában vannak hogy ezzel mekkora károkat okoznak ,
csakhogy a lobbi érdek erősebb...no ez az igazi bibi.
Elég sok itt élő külföldivel beszélgettem , akik szintén nem értik (és persze sérelmezik a gyakorlatot) hogy mitől vagyunk ennyire gazdagok...
Aztán kikerül a magyar külföldre - és jön a nagy szánom-bánom...
Fikázhatod a szinkront ezerrel és általánosan, csakhogy nincs teljes mértékben igazad. Kicsit alább Ostapnak van inkább igaza. Vannak olyan filmek, amelyek az eredeti hangjukon nem oly élvezetesk lennének, mint amilyen az Ostap által emlegetett Gyalog galopp vagy a korábban feltűnt Frédi-Béni. A magyar nyelv ugyanis jóval sokszínűbb, kifejezőbb, mint a világnyelvek...bár nem vagyok nyelvész, legfeljebb valaki megcáfol, de gondolj arra milyen jóízűen tud pl. a magyar káromkodni. Nekem legalábbis megy, ha kell...:))
Ez itt off, de ha már szóba került.
A magyar szinkronintézmény az egyik legnagyobb károkat okozta és okozza a magyaroknak.
Mindez csak azért, mert történelmileg úgy alakult hogy néhány száz (ezer)ember ebből (kiválóan ) megélt...
Viszont ennek "köszönhetően" a magyarok (már ha
nagy véres igyekezettel megtanulnak valamilyen idegen nyelvet) olyan utánozhatatlan akcentusuk van mintha féltéglák potyognának a szájukból....
Miközben kis országok (lásd Skandinávia -ahol minden takaritónő beszél legalább angolul) nem olyan gazdagok hogy szinkronizáljanak, nálunk (szinte) mindent...
Megfosztván már a gyerekeket -akik két három filmet rajzfilmet megnéznek legalább hetente- és a felnőtteket is jó néhány óra folyamatos és ingyenes nyelvgyakorlástól...
Fogalmuk sincs hogy micsoda külöbségek vannak az angol nyelvben a kiejtésben,a nyelvórákon nehezen összeszedett lexikális tudás pedig "kontroll" hiján átmegy legtöbbször passzív szókincsbe...
No de hát, ilyen egy gazdag ország...
Majd tanuljanak meg a "külföldiek" magyarul...
A szinkronlobbi meg virágozzon.
Már ne haragudj, de ki a f@szom akar szerinted ezzel a filmmel magyargyalázni(sic!)??
Szórakoztató vígjáték - ami vagy jó, és akkor valóban szórakoztató, vagy nem, és akkor unalmas - ennyi...
Vagy úgy kellene lennünk a 7 vezérrel, netán a "magyar" szóval, mint az egyszeri szobalány a porcelán étkészlettel?
(ti. elsápad és megremeg, ha kiejti..:-))
Lehet, hogy téged fölháborítana egy fikázós film " Szamuelyvel, KunBélával, Rákosival Aczél Gyurival", én biztos nagyokat röhögnék rajta, ha egyébként jól csinálták meg.
"Miért kellene egy művésznek arra figyelnie, hogy milyen a politikai kközhangulat? "
Egy film elkészitésénél?:))))))))
Hát bizony a piackutatás egyik alapeleme.....
"És ha figyel is: most ilyen, tehát nem vág bele. De ha belevág, mire elkészül vele, változik a közhangulat."
EZ nem fog. És még sokáig nem fog.
Történelmi múltat "fikázni" , bocs - mindig is kényes dolog.
Pláné ha a "magyargyalázó" cimkét is ráragaszthatják, a "micisapka,tetemcafat" stb. vonulatból...
Mert más a szelid önírónia és más
az ellenfél/ellenség gyalázkodásával szembeni reakció....
"Nehéz megérteni egyeseknek, de vannak az életnek olyan területei, amelyek joggal szarnak a politikai érzékenységekre."
Ez igaz. Valóban "szarnak"...
Egyesek hogy joggal, az mondjuk kérdéses).
De akkor viszont nem kell álszentül szemforgatva
azon csodálkozni ha ezen "kettesek" felháborodnak...
Akkor viszont be kell nyíltan vállalni : mi provokálni, magyargyalázni akarunk és "szarunk a politikai érzékenységetekre" , mink akkor is megmutatjuk...
És akkor a következményeken sem kell csodálkozni (olyan nagyon)... No meg akkor a saját "érzékenység" is köznevetség...:)
(Most képzeljünk csak el reakciókat egy XX. századi "fikázós" történelmi filmhez, Szamuelyvel, KunBélával, Rákosival Aczél Gyurival....:))
A magayr szinkron mindig jobb, mint az eredeti. Nincs még egy olyan ország talán, ahol as zinkronművészet ilyen fokra jutott, kár, hogy ezt csak mi tudjuk értékelni. A Blackadder például nagyságrendekkel jobb, mint azeredeti.
Marhaság. Miért kellene egy művésznek arra figyelnie, hogy milyen a politikai kközhangulat?
És ha figyel is: most ilyen, tehát nem vág bele. De ha belevág, mire elkészül vele, változik a közhangulat. Nehéz megérteni egyeseknek, de vannak az életnek olyan területei, amelyek joggal szarnak a politikai érzékenységekre.
Kedden megmondom mi volt :)
Nekem az ötlet nagyon tetszik. Saját magunkat gyalázzuk (feltételezem Herendi magyar, ugyebár)? Ezt nem úgy hívják, hogy önirónia?
remedios: van olyan is, hogy stábvetítés, az akár több hónappal a bemutató előtt(bánk bán esetében majdnem egy év volt) történik. Tehát nem kizárt, hogy vannak emberek, akik látták. De így mostmár azt tudjuk, hogy neked tiszteletjegyed volt és nem sorbanállós :)
És azoknak aki netán "nem értenék" az elöbb aggodalmamat, vagy bagatellizálnák valamiféle
marginális jelenségként, azoknak ajánlom figyelmükbe hogy micsoda világméretű (és első látásra/hallása érthetetlen) átpolitizált hisztéria bontakozott ki Mel Gibson történelmi filmje nyomán...
Szóval, előrebocsátom hogy nem láttam a filmet.
Csak már látom hogy ez is lehet hogy rosszkor jött, ebben az átpolitizált közhangulatban.
Egyfelől, ugye, a történelmi téma megközelitése.
Még sokakban él elevenen az a dűh/lesajnálás amivel honi -ballib-"médiaformáló értelmiségiek és kritikusok" fogadták a Koltay-féle heroizáló történelmi filmeket, vagy akár még a Hídember "történelemhamisitását" is...
Nos, most ennek a megközelitésnek az ellenkezője meg (boritékolható) ellenreakciót válhat ki.
Egyrészt még a franciák is mértékkel kezelik a gall elödeik iránti gúnyt - l. Asterix - (hogy a Spielberg/ hálivúdi "egyiptom hercegéről " már ne is emlitsünk) , másfelől már csak az hiányzik hogy valakik kideritsék hogy már megint zsidók szórakoznak a magyar történelmen, persze, miközben állami milliárdok úsznak el sorstalanságokon mert az viszont ugyebár vérkomoly...
Szóval, nem jó érzéssel várom a bemutatót.
De hátha rámcáfolnak.