van példa sáját hatáskörben visszavont szabálysértési eljárás megszüntetéséről. reg.-elj be http://mopedauto.try.hu -ra , és ott sok más mellett olvashatod. bp-en volt.
Ők is csak kockáztatnak, mint Te. Nem megyétől, hanem az intézkedőktől függ a
dolog. Bármelyik rendőr bármikor feljelenthet. Lehet akár közlekedési akció, akár odavezényelt REBISZ állomány, tehát nem felétlen megyeiek. Akkor edig a feljelentést is továbbítják. Az más helyzet, ha a szabs.előadó szünteti meg az ügyet szabs. hiányában abban a megyében, de ilyenről még nem olvastam a fórumon.
nekem nem ez a típusom van, de lehet, hogy hasonlítínak a f.művek. Nálam - GRECAV EKE - a dob komplett jön le a csapágyakkal, tehát a nagy anyát vedd le, s úgy próbáld! (ha olyan, mint nálam) A gobot finoman kocogtasd, remélem rutinos barkácsoló vagy. Előtte "itathatod" csavaroldóval, ha nagyon fixnek mutatkozik. üdv
A múlt héten végre sikerült: Megvettük az első mopedautónkat, egy Chatenet Stellát. Nagy segítségünkre volt ez a fórum, végigolvastuk a feleségemmel együtt, mielőtt döntöttünk, így -többé-kevésbbé- felkészülten állhattunk oda egy számunkra ismeretlen autótípus elé. A kicsikével azonban van némi probléma.
Először is (az előző tulaj szerint) a kicsikocsi majdnem két évig állt. Bár pöccre beindult, és hazafelé sem volt semmi probléma vele (Szigetszentmárton - Martonvásár, komppal, 45 perc), estefelé egy leállítást követően nem akart újra beindulni. Az akkumulátor totálisan lemerült. Bikázással persze azonnal beindult, de további 1-2 órás járatás után megint ugyanaz. Félek, a generátorral van némi probléma. Bár az is lehet, hogy az alacsony fordulatszám miatt a generátor nem tudja annyira tölteni a picit, mint egy nagytesónál, de azért aggodalomra ad okot.
A másik probléma vele a fék. Egyszerűen nem tudjuk leszedni a fékdobot, márpedig erősen ajánlott lenne megcsiszolni, mert biztos vagyok benne, hogy megette a rozsda. Igazából fékezni nem is, inkább lassítani lehet vele. Hosszabb útra éppen ezért nem is merek elmenni vele.
A mai napot szántam rá arra, hogy találjak egy szerelőt neki.
Eddig három műhelyben jártam, de mindenhol csak néztek bután, majd elhajtottak. A motorkerékpárokkal foglalkozó szerelők azt mondták, hogy ez dízel, és nem tudnak mit kezdeni vele, az autószerelők, meg azt mondták, hogy egy motorkerékpár, és nem foglalkoznak vele.
Egy teljes generál ráférne az autóra, de nem tudom, hol kezdjek neki, kihez fordulhatok.
Ti már jócskán benne vagytok a témában, ezért kérlek Titeket, hogy ha tudtok bármiféle támpontot adni, merre induljak, kérlek segítsetek.
Egyébként egy csoda ez az autó. Vezetni hihetetlen élmény.
A hangja az egyedüli, amivel nem tudok kibékülni, bár bízom benne, hogy a felújítás után valamennyire csökken a traktorszerű hang.
Ha bármi ötletetek van, a barnebyte@gmail.com mailcímre, vagy a jövőbeni "újak" okítása érdekében ide a fórumra írjatok.
Előre is köszönöm a segítő szándékotokat!
Azt még hozzátenném, hogy nagyban befolyásolta az autó melletti döntésünket az, hogy ilyen "közösség" alakult ki a brumiautók körül. Remélem be tudok majd illeszkedni Közétek a kicsikémmel, és persze ha segítség kell az "Első Brumitalálkozó" szervezésében, számíthattok rám.
Csongrád megyében mi a helyzet mopedautó ügyben? Egy ismerősöm szerint a leköszönt szegedi kapitány rokonságában van mopedautó tulajdonos. Másik ismerősöm szerint a hódmezővásárhelyi polgármesteri hivatal udvarán is szokott mopedautó parkolni. Én személy szerint ilyen járgányt csak kereskedőknél láttam, azok a példányok elég lerobbantak voltak.
Abból persze nem lesz probléma, ha csak az alátáteket veszi ki valaki, de ha kicseréli a motort egy erősebb tipusra, vagy egy 500-as Aixammal furikázik 400-as papírokkal, azt már egy szakértő simán észreveszi, és ha személyi sérülés is történik, akkor valószínűleg lesz szakértői vizsgálat. Ugyan ez a helyzet ha valaki 125-ös robogóval furikázik, 50-es számlával.
Sajnos ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Úgyérzem, generációváltás szükséges, ami időbe tellik. Lehet, hogy több generációváltás is szükségeltetik, hiszen a fiatalok jól beletanulnak a papírtologatásos állóvízdagasztásba.
Én sem vagyok a híve a száguldozásnak, főleg mopeddel. Korábban is írtam erről véleményt,. Az más dolog, hogy egy kellemes fordulaton, kis fogyasztás mellett viszi a 60-at. Az alátétekkel történő küzdelem nem minősül átalakításnak. Tervezési sebesség <> végsebesség. A kétkerekű 50ccm segédmotorkerékpárokat is 55-60km/h végsebességgel hírdetik a bevásárlóközpontok. Balesetnél életemben nem hallottam olyat, hogy smkp-t gyorshajtás+átalakítás miatt egyaránt felelősségre vontak volna. Ellenben engemet a 80-as években bírságolt a rendőr 200 Ft-ra, mert 40 helyett 55-el mentem és radarpisztollyal bemérte a segédmotoromat.
Egyébként a kollégám LIGIER-jéből minden 1 mm széles alátét hiányzik, a mesterünk most esztergáltat hozzá és a kúp külső felén is lesz elhelyezve, mert a szij mellett 4 mm hézag van kihasználatlanul, ami csak nyeli a fordulatot.
Ért valaki jól németül? Én keveset, de szívesen bemásolom az én Typeschein-em engedélyezési, hivatkozási oldalát, amely az osztrák minisztériumi határozat(?) Bestatigung. (umlautom nincs) beta9
idősember, az én brumimhoz szintén itt a kinti, orig. Typenschein - típusbizonyítvány - az összes, mopedséget bizonyító adattal. Benne a meghatározás: Art des Fahrzeugs / Klasse: Vierradriges Leichtfahrzeug / L2. (!!!!!) Art: fajta, Klasse: osztály, kategória, tehát Négykerekű könnyű jármű fajta / L2 kategória. Ehhez nem kell magyarázat. Az én betontépőm olasz gyártmány, osztrák forgalomba helyezésse, a sógoroknál lehet, hogy zsák krumplit nehezebb "üzembe" (kamrába) helyezni. Megpróbálo megkeresni a gyártót - GRECAV mezőgazdasági gépgyár - ill. a gyári forgalmazót a típusbizonyítvány ügyben. Csak még nem tudom, olaszul, vagy angolul, hogy ők is jól értsék - nekik olasz - meg itthon is - a GKM-nek, NKH-nak angolul, mert magyarul úgysem értenek.Magyarul csak beszélnek, nem értenek. üdv
Woodoo, mi nem mondunk egymásnak ellent, de a GKM Szilágyi nevű ill. elvtársa szerint a gond az, hogy EGYSÉGESÍTETT EU-s típusbizonyítvány nincs. Ettől még ők símán elfogadják egymás nemzeti bizonyítványát, ami a mi esetünkben csak az EGYSÉGESÍTETT kötelező. Félreértések elkerülésére: ezt Ő mondta, én hallgattam amit mondott, hogy igaza van-e, ahhoz nem elég az ismeretanyagom, így nem tudok vele érdemi vitába szállni. Amit ismerek, abból a kicsik nekem is mopedek, s kötelező lenne itthon így elfogadni, s ha nekik (5/1990) úgy fontos, be kell ütni a CM...cm3-t. Én is brumis vagyok! Ők meg talpig "hivatalnokok", egymásra mutogatva. Hogy miért nincs egy magas rangú lányának, feleségének brumija!? Már rendben lenne az ügy.... üdv
A típusbizonyítványt a gyártó szerzi be, annak alapján a különböző tagállamokban lévő forgalmazó (generál importőr) megkéri az üzembehelyezési engedélyt. Ez az engedély a forgalmazó tulajdona, mivel kifizette érte a hatósági díjakat. Ebben jogosultságot kap az adott tipus forgalmazására, a gépkönyv kiadására, és nálunk a hatósági jelzés beütésére is. Sem a típusbizonyítványt, sem a sorozat üzembehelyezési engedélyt nem mellékelik a járműhöz, azokra csak a forgalmazónak van szüksége.
Tehát nekünk közönséges mopedautó tulajdonosoknak, nincs szükségünk a típusbizonyítványra, az NKH anélkül is köteles (lenne) forgalomba helyezni a járgányunkat, és mivel tudjuk igazolni, hogy korábban már az EU egyik tagállamában üzembehelyezték, nem kell típusvizsgállatot sem végezni.
Bandernek viszont meg kellett volna kérni a sorozat üzembehelyezési engedélyt, és csak ezután lehetett volna hivatalos forgalmazó. Elképzelhető hogy kérte, csak elutasították, de akkor meg van jogorvoslat.
Nem nagy gond, ha nincs papír egy régi járműről, közjegyző előtt tenni kell egy nyilatkozatot, a szerzés körülményeiről, és azt már elfogadják az okmányirodában.
Egy könnyen azonosítható járgánnyal nem görcsölnek az NKH-nál sem, de amit nem ismernek, v. nincs benne valamilyen adatbázisukban, azzal már gond van, akkor kell egy "hivatalos" papír amivel igazolni lehet a műszaki adatokat.
Ha tuti hogy nem lopott a járgány, akkor nem nagy ügy nyomtatni egy új gépkönyvet, de ha véletlenül kiderül hogy lopott lopott, akkor qrva nagy balhé lenne belőle. Közokirathamisítás, orgazdaság, stb.
azt már lehet, hogy írtam, nem emléxem rá... A GKM-ben egy biz. Szilágyi úr - aki , mint kiderült, keni-vágja az EU-s jogszabályokat - keményen kötötte az bizonyos kutyát (eb) a karóhoz, hogy brumiknak az EU-ban NINCS EGYSÉGESÍTETT!!! típusbizonyítványa. Ezt egy perdöntő - nem bírósági per - tényként kezelik. Lehet, hogy így van, ez esetben feltehetőleg az Unióban úgy kezelik a dolgot, ahogy nálunk KELLENE! Ők elfogadják a gyártó, ill. forgalmazó L2 bejegyzését, kap a többi smkp-ral együtt egy pici rendszámot, a vezetőnek van hozzá jogsija, s ...... megy. Tehát álláspontjuk szerint az EGYSÉGESÍTETT UNIÓS TÍPSBIZONYÍTVÁNY az, ami kötelezi M.o.-ot, a jelenlegi nem kötelező. Ettől még nem biztos, hogy igazuk van az EU felől nézve, de pillanatnyilag úgy érzik, hogy a saját kis szemétdombjukon - ahol jól összekevertek mindent - ők a kakasok. (valaki megfőzhetné őket, a kakasleves jó. Levesbe velük!) A kinti, akár egy államban meglévő típusbizonyítvány talán jó lenne - egy generálforgalmazótól, vagy vezérképviselettől, gyártótól, az ötlet jó, de tud vki ilyen kapcsolatot? Ez banner úr dolga lett volna pl.(?) üdv
a kérdés valóban alaposan ki lett vesézve, az jogszabályok utolsó betűje is teritékre került. egy dolog -" a szokás jog "- azonban nem fér a fejembe. miért lehet az, hogy a KF , - ráadásul jan 1. -től NKH , bármit mond , mégha az állitás "hamis" is ,szentirásnak vétetik. nagyon ugy néz ki , hogy a "mert csak " kijelentés nem igényel törvényi támogatást, sőt mindenek felett áll. ráadásul most már hatósági minőségben. nem mintha eddig nem igy lett volna. mindezek ellenére bizakodjunk, az illetékesek fejeiben meg majd csak "elhatalmasodik" az a fránya kórság amit Európának neveznek.
Azon tűnődök , hogy van-e segédmotorok hatósági eljárásainak olyan területe , amelyet a több mint kétezer hozzászólás során nem érintettünk ? Mellesleg a fórum rendkívül hasznos , rendszerezte és összhozta a tudást , rengeteg ismeretet és megvilágítást helyezett előtérbe . Lassan úgy tűnik , hogy a kör bezárult , a létező joganyagok mindegyike terítékre került , a hozzászólók egyre gyakrabban ugyanoda lyukadnak ki . Mindenesetre egy disszertációt már biztos össze lehetne szedni belőlünk . Kérdés mennyire tudjuk ezt későbbiekeben (bíróság , és általában a NKH elleni csatában ) felhasználni .
Aki ezen az oldalon irogat-olvasgat , az nem kételkedik abban , hogy egy négykerekű 350 kg-os 4 kW-os 505 ccm-es dizel Microcar smkp lenne . A hatóság pedig azt sem vonja kétségbe , hogy egy 49 ccm-es kétkerekű libakergető ne lenne az . Hát nézzük ....nekem van itt a szuterinban egy 1959-es gyártási évű , 49 ccm-es Panni robogóm (veteránozok is) . Az adattáblája a külső lemezre (burkolatra) van szegecselve , azon rajta van az ominózus CM + köbcenti jelzés . Egyébként a jármű segédmotor mibenlétét semmivel nem tudom bizonyítani , legfeljebb van néhány ősrégi motoros könyvem a 60-as évekből , abban szerepel a típus rövid ismertetése , ott irogatnak a végsebességéről . Gondolom valaha volt típusbizonyítványa is , de mivel a gyártás 45 éve , 1962 január 1-jével megszűnt , nem tudom él-e még . A gyár (Csepel és Egri Finomszerelvénygyár) némileg átalakult . Ezek után mivel bizonyítom , hogy tényleg segédmotor ? A lökettérfogatot még viszonylag egyszerű megmérni a hengerfel leszerelése után tolómérővel és számítással , de mivel bizonyítom , hogy a tervezési sebessége tényleg nem több 45 km/óránál ? Természetesen semmi módon nem tudom igazolni a tulajdonjogot sem , a tulaj (aki újonnan vette anno 1959-60-ban) több mint tíz éve halott , a lánya nekem ajándékozta , ő ugyan él , és akármit aláírna nekem , de jogilag semmit sem ér , mert a hagyatékolási eljárásban aligha szerpelt az üzemképtelen járműmatuzsálem . Nevetséges a kérdés , de szerintem jogilag nem különbözik a Panninak az smkp mivolta és tulajdonjogának igazolása , mintha egy fullextrás karcmentes Microcarnak nem lennének papírjai .
Aki volt olyan felelőtlen, hogy eredeti gépkönyv nélkül vett brumit, az majd érdeklődhet a gyártónál, hogy az adott alvázszámú járgányt melyik forgalmazónak adta el, attól esetleg lehet kérni másolatot, de még akár az is kiderülhet, hogy valaki nagyon keresi az elveszett járgányát. Az is lehet, hogy totálkáros volt a brumi, és emiatt vonták be a gépkönyvét, de egy szemfüles magyar lomis hazahozta, egy másik megbuherálta, a harmadik jól eladta, aki meg megvette, az megszívta.
Természetesen nekem minden járgányomnak volt/van eredeti gépkönyve, L2 besorolással, pecséttel, aláírással, illetékbélyeggel, ahogy az elő vagyon írva:)
Mi a fenének kérnéd azt a típusbizsonyítványt. Az NKH nem vonja kétségbe hogy van a járgánynak EU-s tipusbizonyítványa, mert ha nem lenne, akkor azt nem tudták volna korábban üzembe helyezni.
Ha pl. az érdiek megkapják az engedélyt, hogy ellássák CM jelzéssel az általuk forgalmazott új mopedautókat, a külföldről használtan behozott ugyanolyan tipusra az akkor sem lesz érvényes, azt ugyan úgy el kell vinni vizsgálatra, mint az összes többi tipust.
Persze hogy nem kell honosítani, csak annak, aki legálisan akar mopedautókat forgalmazni, és emiatt el kell látnia hatósági jelzéssel a portékát.
Természetesen típusbizonyítvány nélkül is forgalomba lehet helyezni a járgányt, de emiatt el kell mennünk az NKH területi igazgatóságához, és kérni kell, hogy lássák el hatósági jelzéssel a járgányunkat.
Az adattábla sehol sem lehet a hatósági jelzés. Az EU-ban sem a gyártó látja el hatósági jelzéssel a brumikat, hanem valami hivatal ad rá egy rendszámféleséget. Pl. Ausztriában a biztosító ad a járgányhoz egy 10x10 cm-es táblát, a műszaki vizsga érvényességét meg a szélvédőre ragasztott matricával igazolják.
Mivel nálunk nem a rendszám, hanem a vázba beütött CM a smkp hatósági jelzése, ezért kell valakinek ezt beütni, de a gyártó ezzel tutira nem fog foglalkozni. Max. a forgalmazó (ha kap rá engedélyt), de az is csak az újakba, és adni fog róla egy igazolást is, ami fontosabb mint a beütés.