Ami hátsó fékdob lehúzását illeti , ahhoz esetleg kellhet lehúzó . Le kell csavarni a nagy tengelyanyát, és ha ha nem jön le szépszerével , akkor fabrikálni kell lehúzót . Rá kell fogjon a dobra (ide a kerékpánt rögzító csavar a legjobb ) és el kell tudni sajtolni a központi tengelytől . Ehhez elég lehet valami cső vagy laposvas , amire fúrsz három lyukat , de akkor lehet hogy kevés lesz a hely , nem fér alá középen a lesajtoló-csavar . Én ezt a gondot a könnyűfémfelnis Ligieren úgy oldottam meg , hogy a kerékpántot használtam fel lehúznak . Levettem a felnit és kivettem a közepéből a műanyag díszkorongot , a helyére tettem egy átfúrt laposvasat , amin átdugtam egy csavart , és a belső oldalára tettem egy anyát , amit elfordulás ellen egy rátekert vastag dróttal rögzítettem . Utána az egészet felraktam a dobra ( a központi csavart előzőleg levettem ! ) , visszatekertem a kerékcsavarokat és elkezdem hajtani a középre berakott laposvasban levő csavart , és az szépen letolta a dobot (csapágyakkal együtt) a tengelyről . Akkor leszel komoly gondban , ha mozdul gy picit , és utána megszorul , mert az azt jelenti , hogy vállasra van kopva a fékdob , a fékpofa belefekszik a vállba , és elakadva nem engedi a fékdobot , mert az automata utánállító közel tartja a kettőt egymáshoz . Nálam kis mértékben volt ilyen helyzet a bal oldali féknél , de szerencsére mozgatásra visszatolta annyira a pofát , hogy végülis lejött a dob . Ilyen esetben ha szerencséd van , akkor lesz annyi rés a dob és a fékalaplemez között , hogy be tudsz nyúlni , és befele (a tengely felé) megütögetni-nyomogatni a fékpofát , kicsit visszatolni az utánállító ellenében . A másik (jobb) oldali fékdob nekem kézzel lejött , mert úgy be volt rohadva a munkahenger , hogy egyáltalán , semennyire nem nem mozgott ott semmi , valószínűleg másfél éve , amióta gépet használom ; úgy kellet kalapáccsal kiverni a dugókat . Az ilyesmi is ront a fékhatáson , bár én nem vettem észre , hogy hátul csak egy fék működik . Abban igaza van Bigyónak , hogy a fékhatást elől kell keresni , nálam is be volt rohadva-szorulva a kúszónyereg tengelye , az egyik fékbetét vasig kopott , a másik még igencsak vastag volt . És persze feszegeti fékezéskor a tárcsát , mint manapság a kerékpárok olcsóbb (huzalos) tárcsafékjei , csak azokat eleve hajtogatósra tervezik ........A szerelők meg ne fanyalogjanak . A motorral ritkán van komoly gond , akkor vidd dízeleshez , a Lombardini LDW502-esnek fönn a honlapon a teljes szerelési utasítása , nagyon részletes . Ami kocsi többi részét illeti , demmivel sem bonyolultabb , mint egy átlagos kiskocsi , egy normál módon felszerelt hagyományos autószerelő-műhelyben egy-két normális autószerelő elbír vele . Esetleg kellhet náhyán speciális lehúzó , ezeket le kell gyártatni (esztergáltatni) , de megmaradnak , és így talán megéri . Azt tudom tanácsolni , hogy amit nem magad bütykölsz , abban próbálj állandó szerelőt találni , mert egyrészt kiismeri , másrészt ha tudja , hogy legközelebb is hozzá kerül , akkor normálisabban dolgozik -- pl .nem tépi túl a csavarokat , nem csak összegányolja az egészet . Az én kocsijaimban nem járt még szerelő , bár részegységet (öninditó) szakműhelyben csináltattam , Azzal pár nap alatt megvoltak , gyári alkatrészekkel , azóta kifogástalan . Megjegyzem rengeteg bütykölnivaló volt a gépeken , mert mindkettő 7 évi használat után került hozzám kissé romosan , akkor amikor egy-két dologban beérett néhány komolyabb javítás . A Ligier most rendben van , úgy működik ahogy kell , bütykölve-használva most úgy látom , hogy nagyon megbízható járgány lett , amihez sokáig nem kell majd hozzányúlni . Megjegyzem nem igazán a szerelő a gondom , hanem az alkatrészellátás , amely drága és nehézkes . Ha úgy lenne hozzá cucc , mint az itthon forgalmazott autókhoz , akkor főalkatrészhiba miatt is fél napot ha állna , ebben a primitív szerkezetben gyorsan lehet dolgozni . Ha valaki magának (nem gyors eladásra) csinálja meg a gépet , és nem engedi összerohadni az alkatrészeket , mndehova tesz alátétet , zsírt vagy csúszópasztát , akkor nem lesz vele sok gondja hosszútávon . Szóval szerintem ezeket az első ciklusukat kinn lefutott gépeket egyszer rendbe kell rakni -- én ilyen filozófia miatt nem akaraom cserélgetni a gépeket , pedig erre csábítana az , hogy (jelenleg) nincs átírási sarc és macera .
A fesszabályzó 90%-os készültségi fokban volt , amikor bevontam egy , az elektronikában jártas ismerősömet a dologba . Most ő ül rajta , finoman megsürgetem .
Nekem van egy tuti rossz feszszabájzóm Ligier Ambra-hoz ha megírod a címed a kefir1115@freemail.hu -ra,elküldöm és ha megtunád javítani az jó lenne. Most is varázsolt rá egy autóvillamoságis töltést csak szerintem egy kicsit kókány,mert az egyenirányító dióda után kellet egy ellenálás mivel túl nagy volt a töltő áram,csak az a baj hogy ez az ellenálás valami zsiguli fűtőmotorból való és melegszik.
az én szíja, ami vszínűleg használt, ugye 28mm-es és csak 76 fogú! 2 is van, tök egyforma. Nem számoltad el a fogakat? Újat még nem rendeltem, megpróbálom kinyomozni, milyen méretű az origi. A holland kereskedőnél 35+19% Euro (42Eu). Még nem tudom, honnan rendeljek, lehet, hogy tőle, de pl. az osztrák azt írta, hogy DHL-lel küldené - az + kb 10-20e Ft! Hát úgy nem. Ha van Matávos tel.-od, azon jutányosan felhívlak, ha akarod tapasztalatot cserélni. SMS-ben is megírhatod, 20-946-22-15. jav. szíjam üdv
A kérdéses hirdetés 2004-esnek mondja a járgányt, kicsit keveslem a km-t, nem
gyanúsan kevés ? Először ár nélkül jelent meg, addig nekem is tetszett, de a 680-nál már kevésbbé. Túl messze volt hozzám, hogy csak megnézni elmenjek, amiből
persze kiderülhet hogy megéri. Amit megvettem, az motorikusan biztos jó, a többivel
meg majdcsak elbánunk, egy jó szerelő és jómagam.
A lámpákat 3-3 fül fogja, no mind a 6-t pótolnom kellett. (rézlemez-araldit-lemezcsavar) A repedések kikezelése még ráér - a járgány menetképes.
a fesz. szab. utángyártása /pill. háttérbe szorult, de nincs elvetve. ha v.kinek van tuti rosszz ilyenje lepjen már meg vele . a ház miatt lenne érdekes. aztán ha 1 kész van lehet cserélni. ha segitség , akkor ide-vissza postaköltség áron bemérem hogy jó-e.
Szinte biztos, hogy a fesszabályzód ment tönkre, az eladó rutinosan feltöltötte az aksit, a visszajelző vezetéket meg lehúzta, hogy ne vedd észre hogy nincs töltés. A generátor nagyon ritkán megy tönkre, olyat már tapasztaltam, hogy a lendkerék elcsiszolta az egyik vezetéket, és azért nem volt töltés.
Egy multiméterrel rá kell mérni az akkura, ha fordulaton kevesebb a feszültség mint 14-14,5V akkor nincs töltés. A generátortból kijövő két sárga vezeték között váltóáram folyik, kb. 30V, ne felejtsd el átállítani a multimétert:) Ha a generátor vezetékei között van feszültség, akkor a fesszabályzód halott. Vehetsz újat Lajosmizsén, vagy kereshetsz bontottat Ajkán. Esetleg előbb utóbb valamelyik elektromos guru farag egyet, régóta kisérleteznek vele néhányan.
A fékek javításáról sok hasznos infót találsz ha visszaolvasol, de ha elviszed egy szakműhelybe (fékcentrum) ott is biztos meg tudják csinálni.
A motorhanggal kapcsolatban ne legyenek illúzióid, jobb ha megszereted, megszokni úgysem lehet:)
Nekem egy utángyártott Moser szíj van az Aixamomon, de már kb. 4e km-t mentem vele. Néhány hete levállt róla a felső 0,5 mm vastag réteg, de azóta is úgy járunk vele, nem foszlott tovább. Korábban hoztak eredetinek tűnő szíjat (Aixam felirat volt rajta) de az sem került többe 12e-nél.
van példa sáját hatáskörben visszavont szabálysértési eljárás megszüntetéséről. reg.-elj be http://mopedauto.try.hu -ra , és ott sok más mellett olvashatod. bp-en volt.
Ők is csak kockáztatnak, mint Te. Nem megyétől, hanem az intézkedőktől függ a
dolog. Bármelyik rendőr bármikor feljelenthet. Lehet akár közlekedési akció, akár odavezényelt REBISZ állomány, tehát nem felétlen megyeiek. Akkor edig a feljelentést is továbbítják. Az más helyzet, ha a szabs.előadó szünteti meg az ügyet szabs. hiányában abban a megyében, de ilyenről még nem olvastam a fórumon.
nekem nem ez a típusom van, de lehet, hogy hasonlítínak a f.művek. Nálam - GRECAV EKE - a dob komplett jön le a csapágyakkal, tehát a nagy anyát vedd le, s úgy próbáld! (ha olyan, mint nálam) A gobot finoman kocogtasd, remélem rutinos barkácsoló vagy. Előtte "itathatod" csavaroldóval, ha nagyon fixnek mutatkozik. üdv
A múlt héten végre sikerült: Megvettük az első mopedautónkat, egy Chatenet Stellát. Nagy segítségünkre volt ez a fórum, végigolvastuk a feleségemmel együtt, mielőtt döntöttünk, így -többé-kevésbbé- felkészülten állhattunk oda egy számunkra ismeretlen autótípus elé. A kicsikével azonban van némi probléma.
Először is (az előző tulaj szerint) a kicsikocsi majdnem két évig állt. Bár pöccre beindult, és hazafelé sem volt semmi probléma vele (Szigetszentmárton - Martonvásár, komppal, 45 perc), estefelé egy leállítást követően nem akart újra beindulni. Az akkumulátor totálisan lemerült. Bikázással persze azonnal beindult, de további 1-2 órás járatás után megint ugyanaz. Félek, a generátorral van némi probléma. Bár az is lehet, hogy az alacsony fordulatszám miatt a generátor nem tudja annyira tölteni a picit, mint egy nagytesónál, de azért aggodalomra ad okot.
A másik probléma vele a fék. Egyszerűen nem tudjuk leszedni a fékdobot, márpedig erősen ajánlott lenne megcsiszolni, mert biztos vagyok benne, hogy megette a rozsda. Igazából fékezni nem is, inkább lassítani lehet vele. Hosszabb útra éppen ezért nem is merek elmenni vele.
A mai napot szántam rá arra, hogy találjak egy szerelőt neki.
Eddig három műhelyben jártam, de mindenhol csak néztek bután, majd elhajtottak. A motorkerékpárokkal foglalkozó szerelők azt mondták, hogy ez dízel, és nem tudnak mit kezdeni vele, az autószerelők, meg azt mondták, hogy egy motorkerékpár, és nem foglalkoznak vele.
Egy teljes generál ráférne az autóra, de nem tudom, hol kezdjek neki, kihez fordulhatok.
Ti már jócskán benne vagytok a témában, ezért kérlek Titeket, hogy ha tudtok bármiféle támpontot adni, merre induljak, kérlek segítsetek.
Egyébként egy csoda ez az autó. Vezetni hihetetlen élmény.
A hangja az egyedüli, amivel nem tudok kibékülni, bár bízom benne, hogy a felújítás után valamennyire csökken a traktorszerű hang.
Ha bármi ötletetek van, a barnebyte@gmail.com mailcímre, vagy a jövőbeni "újak" okítása érdekében ide a fórumra írjatok.
Előre is köszönöm a segítő szándékotokat!
Azt még hozzátenném, hogy nagyban befolyásolta az autó melletti döntésünket az, hogy ilyen "közösség" alakult ki a brumiautók körül. Remélem be tudok majd illeszkedni Közétek a kicsikémmel, és persze ha segítség kell az "Első Brumitalálkozó" szervezésében, számíthattok rám.
Csongrád megyében mi a helyzet mopedautó ügyben? Egy ismerősöm szerint a leköszönt szegedi kapitány rokonságában van mopedautó tulajdonos. Másik ismerősöm szerint a hódmezővásárhelyi polgármesteri hivatal udvarán is szokott mopedautó parkolni. Én személy szerint ilyen járgányt csak kereskedőknél láttam, azok a példányok elég lerobbantak voltak.
Abból persze nem lesz probléma, ha csak az alátáteket veszi ki valaki, de ha kicseréli a motort egy erősebb tipusra, vagy egy 500-as Aixammal furikázik 400-as papírokkal, azt már egy szakértő simán észreveszi, és ha személyi sérülés is történik, akkor valószínűleg lesz szakértői vizsgálat. Ugyan ez a helyzet ha valaki 125-ös robogóval furikázik, 50-es számlával.
Sajnos ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Úgyérzem, generációváltás szükséges, ami időbe tellik. Lehet, hogy több generációváltás is szükségeltetik, hiszen a fiatalok jól beletanulnak a papírtologatásos állóvízdagasztásba.
Én sem vagyok a híve a száguldozásnak, főleg mopeddel. Korábban is írtam erről véleményt,. Az más dolog, hogy egy kellemes fordulaton, kis fogyasztás mellett viszi a 60-at. Az alátétekkel történő küzdelem nem minősül átalakításnak. Tervezési sebesség <> végsebesség. A kétkerekű 50ccm segédmotorkerékpárokat is 55-60km/h végsebességgel hírdetik a bevásárlóközpontok. Balesetnél életemben nem hallottam olyat, hogy smkp-t gyorshajtás+átalakítás miatt egyaránt felelősségre vontak volna. Ellenben engemet a 80-as években bírságolt a rendőr 200 Ft-ra, mert 40 helyett 55-el mentem és radarpisztollyal bemérte a segédmotoromat.
Egyébként a kollégám LIGIER-jéből minden 1 mm széles alátét hiányzik, a mesterünk most esztergáltat hozzá és a kúp külső felén is lesz elhelyezve, mert a szij mellett 4 mm hézag van kihasználatlanul, ami csak nyeli a fordulatot.
Ért valaki jól németül? Én keveset, de szívesen bemásolom az én Typeschein-em engedélyezési, hivatkozási oldalát, amely az osztrák minisztériumi határozat(?) Bestatigung. (umlautom nincs) beta9
idősember, az én brumimhoz szintén itt a kinti, orig. Typenschein - típusbizonyítvány - az összes, mopedséget bizonyító adattal. Benne a meghatározás: Art des Fahrzeugs / Klasse: Vierradriges Leichtfahrzeug / L2. (!!!!!) Art: fajta, Klasse: osztály, kategória, tehát Négykerekű könnyű jármű fajta / L2 kategória. Ehhez nem kell magyarázat. Az én betontépőm olasz gyártmány, osztrák forgalomba helyezésse, a sógoroknál lehet, hogy zsák krumplit nehezebb "üzembe" (kamrába) helyezni. Megpróbálo megkeresni a gyártót - GRECAV mezőgazdasági gépgyár - ill. a gyári forgalmazót a típusbizonyítvány ügyben. Csak még nem tudom, olaszul, vagy angolul, hogy ők is jól értsék - nekik olasz - meg itthon is - a GKM-nek, NKH-nak angolul, mert magyarul úgysem értenek.Magyarul csak beszélnek, nem értenek. üdv
Woodoo, mi nem mondunk egymásnak ellent, de a GKM Szilágyi nevű ill. elvtársa szerint a gond az, hogy EGYSÉGESÍTETT EU-s típusbizonyítvány nincs. Ettől még ők símán elfogadják egymás nemzeti bizonyítványát, ami a mi esetünkben csak az EGYSÉGESÍTETT kötelező. Félreértések elkerülésére: ezt Ő mondta, én hallgattam amit mondott, hogy igaza van-e, ahhoz nem elég az ismeretanyagom, így nem tudok vele érdemi vitába szállni. Amit ismerek, abból a kicsik nekem is mopedek, s kötelező lenne itthon így elfogadni, s ha nekik (5/1990) úgy fontos, be kell ütni a CM...cm3-t. Én is brumis vagyok! Ők meg talpig "hivatalnokok", egymásra mutogatva. Hogy miért nincs egy magas rangú lányának, feleségének brumija!? Már rendben lenne az ügy.... üdv