Valami változás várható a mopedautó ügyben mert a ligier hivatalos kereskedője az ujjakhoz Olyan bizonyítványt ígér, amit a rendőröknek el kell fogadni. Az ajkai kft is rövid időn belül a használtakhoz is ad bizonyítványt 60E+áfá ért.
Igazad van. Nem mindegy a szíj fajtája, attól függ, kílső, belső, ill köztes kerület alapján számolnak. Sajnos ezen a lapon a variátor szijak túl hosszúak nekünk. Nagyon korrenken utánajártál, köszönjük.
Meg kellene kérdezni, a farka mihez hasonlít. HA ELEFÁNT ORRMÁNYHOZ, AKKOR KITENNI A SZAVANNÁRA, HA GILISZTÁHOZ, AKKOR PEDIG LEVENNI A KÖNYÖKVÉDŐJÉT ÉS ELÁSNI.
A 34/2004. (III.30.) GKM rendelet B. Függelékére nem úgy hivatkozik a KFF, mint aki e mögé bújva cselekszik, hanem pont maga ellen hozza fel, hogy ez alapján tényleg segédmotor a járgányunk. Amire hivatkozik, az az 5/1990-es KÖHÉM 3.§-a:
"(2) A jármûtípushoz a típusbizonyítvány, a jármûsorozathoz a sorozat forgalomba helyezési engedély, illetõleg a jármûhöz az egyedi forgalomba helyezési engedély abban az esetben adható meg, amennyiben a jármûtípus megfelel az MR-ben meghatározott követelményeknek. A típusbizonyítványban, a sorozat forgalomba helyezési engedélyben és az egyedi forgalomba helyezési engedélyben meg kell határozni azt is, hogy a jármûtípushoz vagy a jármûsorozathoz tartozó jármûvek, illetõleg az a jármû, amelynek a forgalomba helyezését engedélyezték, milyen jármûfajtaként vehetnek részt a közúti forgalomban."
Azzal érvel, hogy ők határozhatják meg, miként helyezhetők forgalomba a járműveink, és mivel szerintük kinézetre személygépkocsik, ezért csak akként lehet forgalomba helyezni őket. Magyarul fölébe helyezik magukat az eu-s előírásoknak és a magyar rendeleteknek is, itt ők az urak :)
(már én sem vagyok fiatal) elolvastam a Dévai aláírással írt "TÁJÉKOZTATÁS"-t, ahol az úr korrekten leírja, hogy ez moped, ill. a hivatkozott 34/2004(III.30.)GKM B Függelékében az EU előírásait - kívülről tudjuk már 2002/.... stb - hazánk is elfogadja. ERRE HIVATKOZIK? E szerint hülyeséget ír, saját fennhatósága rendelete ellenében foglal állást. Szerintem ez az, amikor az egér szerint ő dübörög a hídon, nem az elefánt. Számomra ez az állásfoglalás = 0. Jogász barátom szerint "nem joghatályos", a rendelet pedig joghatályos. üdv
Valamit félreérthettél , a szíj a magasságából nem kopik , legfeljebb akkor ha kívülről beleér a féltengely-gumiharang védelmére hivatott tüske , vagy beáll a belső oldalon a primer variátor futócsapágya , de eze is csak vályukat faragnak bele . Ipari variátorral nem mentem kétezer km-t . Amikor vettem , akkor Levente is azt kérdezte , hogy mi a szerepe a nagyobb magasságnak , mert tkp. nem ér hozzá semmihez . Így utólag arra tippelek , hogy csavarodás ellen nagyobb az ellenállása , mert volt példa arra : a szíj egyeszerűen megfordult (kifordult) , a bordázott fele volt kifelé . Valószínűleg olyan helyre szánták , ahol nincs visszaható (tolóüzem) vagyis motorfék . A dolog súlyára jellemző , hogy már azon gondolkodtam : megbontom az irányfordító-difit , és gyártatok bele olyan fogaskereket , amibe belefér a Trabant szabadonfutója -- megjegyzem ez a rángatásos ügyeinket nagyon lerendezné . ....Megjegyzem én soha nem vettem bolti áron szíjat (bár előbb-utóbb lehet rászorulok) . A Ligierben benne volt a szíja , de azt 25 km után eltépte a házilag esztergályozott (én terveztem) szekunder variátor . Egy ideig ipari variátorok voltak benne , de nem sokat bírtak a helyi gyártású kúpokon . Tavaly nyáron szereztem egy bontott (gyári ) szekunder variátort , és kaptam ajándékba egy alig használt szíjat , a mai napig az fut benne , most már kifogástalanul . Az Eradban nem volt szíj , használtam benne egy szétbontásra ítélt Aixam eléggé rojtos szélű szíját , jelenleg egy 33x14xnyolszázakármekkora van benne , ez a mazőgazdasági variátorok közül a legközelebb közel eső méret . Van olyan , szintém mg-i szíjam is , amely 40-es széles, de minden egyéb mérete passzol . Azon mesterkedem , hogy levegyek a szélességéből . Tegnap elsősorban azért írtam le a méretlevétel módját , hogy mindenki állapítsa meg a neki optimális méretet ( ha már a tetű gyárak nemadják meg) , és próbáljon méret alapján keresni , elsősorban a kellő magasságú mg-i variátorok közül . Ha a hosszán nem is , de a szélességén tudunk segíteni . A moltech teljes raktárkészlete fenn van a hálón , letölthető .
Én azt állapítottam meg, hogy az egymással szemközi variótárcsák hanglemez szerűen kopnak. Kézzel nem érzékelhető, de szemmel láthatóak a koncentrikus körök, amik néhány mm-re vannak egymástól. Az IBC eredeti szíjam valóban kb 15mm magas, de a fogazás meredekebben dől, mint ahogy tapad. Ezért is lehet
náhány mm tapadási nyomok a gyakran használt síkon. Ennyi tapadást biztosan tud a 9mm magas új szíjam is produkálni + kisebb felületen nagyobb a nyomóerő is.
Szemmel láthatóan nem a fogak oldalai kopnak, hanem a felső vékony réteg,mint írtam 30mm-ről már 28-ra.
Amint tudom -kb 2 héten belül- felrakjuk az új szíjat. Nagy a bizodalmam és az örömöm most a jó beszerzési ár miatt. Ez egy japan Bando termék.
Ha megoldódna a szíjprobléma a könnyű és olcsó beszerzéssel, sokat változna a véleményem a technikáról -persze erről nem ő tehet.
Várom a hozzászólásotokat. (az eredményt úgyis a próba adja, de tényleg kíváncsi vagyok a tapasztalatokra).
Nem értem, a magasságból miért kopik, hiszen csapágyon nyugszik. A széltéből való kopás érthető. A boltos azt mondta, nem a belső és nem is a külső, hanem a kettő közötti érték, ami egy kicsit a külső átmérőhöz an közelebb, nos az számít.
Mezőgazdasági (kombájn) szíj lesz 100 cm küső ámérővel a jelenlei 98 helyett.
Én is számolgattam a 2 R Pi vel a kerületi arányok változását, mely méret lehet a jó a felvilágosításod után tegnap, amit ismételten megköszönök.
Kiváncsi leszek rá ma kapom meg, végül 8050 Ft-ért. A GRECAV-om nekem is a legkisebb fordulaton indul, belőttük a variot. Néha alapjáraton is nyomom a féket,
mert néha picit , nagyon picit megindul, de jellemzően megáll. Szóval rálehellek a gázpedálra és indul. Még kb 3-4 mm kihasználatlan sávot látok a tárcsa szélén, ezért jó lehet a 2 cm-el hosszabb szíj. Ha a kombájnon jó, szerintem egy 6 lóerős gépen sem hagy cserben. Mindenesetre érdemesnek tartom a 8 E FT megkockáztatását, mert ha bejön, többet nyerünk vele. Nem bírom ki, hogy 18 ezer, 25 ezer, stb helyett ne próbálkozzam, hiszen a mezőgazdasági varión is
Leírom a tapasztalataimat a variátorszíjak méretezéséről ( volt gondom a variátorral –egyet még házilag esztergáltattam is – és a szíjakkal is)….A szíjnak lényegében 3 mérete van . Egyrészt magassága ( tkp. vastagság , jele : „h”), ezzel van a legkevesebb gond , legfeljebb annyi , hogy a viszonylag olcsóbban kapható ipari variátorok nem elég magasak , ezért nekünk nem felelnek meg . A www.moltech.hu - ról lehet ilyet rendelni , másnapra (!) a lakásra hozza a futár , de a szóba jöhető méreteknél 10 mm a legvaskosabb , ez szerintem legfeljebb „honvágy szíjnak” jó , amit azért tart az ember a kocsiban, hogy ha az Óperenciás tengeren túl szakad el , akkor haza tudjon jönni ,( mármint az , aki ki tudja cserélni saját magának az út szélén ). Mivel szertem a végletekig kihasználni a kopó alkatrészeket , ezért előfordulhat velem , hogy elszáll az erőátvitel . Mellesleg az ipari variátorral kicsit gyorsabb volt a járgány . A mopedautókban 14-15 mm magas kell , ilyenek a mezőgazdasági variátorok , de azok meg túl hosszúak . A másik nagyon fontos érték a szélessége ( jele „l”), azt a külső részen mérik , járgányaink többnyire 30-as szíjjal fut , de például a Puli és talán a Luna 22-essel . Igen lényeges , de kevéssé vizsgált paraméter a szögprofil . A legtöbbet vitatott jellemző a hossz . Ezt mérik belül ( jele : „Li” ) , vagy mérik kívül ( jele : „La”) , és mérik a hajlítási semleges szálban jellemző hosszt ( jele : „Lp” vagy „Lw” vagy „Ld” ) . Ez utóbbival én is csak ezen a honlapon találkoztam – bár amíg nem volt meg a Ligier , addig soha nem foglalkoztam ezzel . Jobb áruismertetők megadják mindkét (külső-belső) hosszt . A boltokban levő ékszíjmérők a belső hosszt mérik , amúgy ennek a mérése házilag eléggé körülményes . Otthoni módszerekkel legkönnyebb a külsőt mérni , egyszerűen mérőszalaggal (szabócentivel) körülfogjuk és kész . Mivel a magasságot is könnyű egy tolómérővel megállapítani , innen a K=2Rx3,14 segítségével a külső és belső hossz (kerület) egymásból könnyű kiszámolni . Én a magam részéről a külső érték híve vagyok ugyanis ezt akkor is meg lehet mérni , ha a szíj be van építve a helyére , és ezzel egyidőben meg lehet mérni az optimális hosszt is . Ez szintén szabócentivel történik (álló motornál) , egybe körülkerítjük a szekunder variátort és a pirem variátor közepén (a futócsapágyon) nyugvó szíjat . Ha a szíj nincs fennt , akkor legalább a szakadt foszlányát tegyük fel ……Miért mondon mindezt ? A múltkor megnéztem a holland honlapot (alaktrészek) , és megdöbbentem azon , hogy hányféle variátor van , mivel az áruk eltérő volt , ezért vélelmezhető , hogy méretében is eltér ; én eddig a szekunder variátorban kétféflét láttam , s ebben van rövid és hosszú tengelyes ; a primereket egyfélének hittem , gondoltam a súly és esetleg a rugó térhet el . Nekem teljesen furcsa volt , hogy a variátorszíjak méretét nem adják meg , van egy semmitmondó cikkszám és kész . Bátyámnál panaszkodott egy Aixamos hölgy , hogy rendeletek Ausztriából szíjat gyártmány ,típus , alvázszám és évjárat alapján . A kapott szíj 28 mm-es (!) , szemmel láthatóan túl hosszú . A régi szíjat nem méricskélték , elszakadt , kidobták . Arról nem tudok , hogy a jármű sebessége csökkent volna , pedig mindenféle eltérés az optimális mérettől ( szélesebb , keskenyebb , hosszab vagy rövidebb , és ezek értelemszerű kombinációi ) azt eredményezi ,hogy a járgány jobban pörög és lassabban megy , vagyis az áttételtartomány csökken . Mivel kevesen (?) vannak köztünk akik szalonból „0” km-es gépet vettek , ezért a gyári paraméretekkel vigyázni kell , hátha cseréltek rajta valamit . A Ligierben a két variátor 25 cm-re van egynástól , míg az Eradban 23 cm-re , vagyis ez utóbbihoz majd 4 cm-rel rövidebb szíj kell . Én most abban a kocsiban 33x14x820Li (907La) mezőgazdasági variátort használok , de ehhez át kellett kicsit alakítani a szekunder variátort . Egyébként nekem nagyon a szimpi a szélesebb szíj , már alapjárat fölött rögtön indul a gép , kevésbé rángat , tisztára olyan mint egy villanyautó , de ehhez kicsit át kellett alakítani a szekunder variátort……mindenesetre azt tanácsolom , hogy akinek nincs gondja a szíjjal , az mérje meg , hogy legyen hova nyúlni , ha netán újat kell rendelnie . Az esetleges csúszásról jól tájékozat a melegedés , egy hosszabb emelkedőn felérve tapogassuk meg a szíjat és a tárcsákat .
A rendelésnél le kell írni, hogy L valami, és a méret. Az ékszíjon mindíg van méret, meg a betüjel, hogy hol kell mérni. Az La és Li még járatos a méret megadásánál, bár törekednek az Li-re.
Valószínűleg jobban kophat, mert a gyári 15 mm magas, az ipari szíjak meg csak 10 mm magasak. Régebben volt itt valaki aki ipari szíjat tett a JDM-be, annyit írt, hogy gyorsabb lett a járgány, de nem tudom azóta mi van vele.
A gyári szíj Bécsben kb. 1,5x kerül többe, azt azért nem nevezném méregdrágának. Amit itthon veszel, pl. Bandertől 28e-ért, az már tényleg húzós, de olcsóbban is meg lehet venni némi utánjárással.
Kösz, akkor ha kiszállították, már viszem is vissza, vagy reggel felhívom őket, hogy a 95 cm-est hozzák helyette. Ha belső méret, az jó lesz. Egyéb vélemény, lehet, hogy beválik a méregdrága helyett?
A METAL-MODUL.HU-n van nekünkvaló -Beta9 - ! variószíj 7900 Ft.
Megmértem, 98 cm hosszú a szíjam és - ugyebár az eredeti - 3 cm széles. A fenti címről rendeltem egyet, de az 100 cm hosszú. (csak 100 és 95 között volt)
Bocs de én hirtelen réznek néztem lehet azért mert kadminiumozott,a szíjat a Roland kft küldte apósom rendezte ő mondta hogy 25000 ft volt.Tehát ezt a köracélt akkor rakjam vissza és állítsam úgy ahogy gyárilag volt.De még mindig motoszzkál bennem az hogy nem igazán gyorsúl, mintha csúszna a szíj,de lehet hogy csak egyszerűen így kell működnie.A mopi még mindig eladó ha érdekel valakit.Köszönöm a választ WooDoo.
van még egy futó ügy. Tatabányán egy postás gépe áll már egy éve a feljelentés miatt. A yard 90e Ft (!) büntetéssel indított, amit a bíróság szokás szerint tárgyalás nélkül helybenhagyott. Apostás ügyvédhez fordult, tárgyalást kértek. A bíró igazságügyi gjármű-szakértőt rendelt ki. A szakértő aprólékosan - emelő, futáspróba, fék, világítás, súly, ccm, szóval mindenféle - megvizsgálta, s olyan szakvéleményt írt, miszerint az általa bevizsgált AIXAM 400 típusú jármű segédmotoros kerékpár. (műszakilag). A szakvéleményt talán a jövő héten kézbe kapom, már csak azért is, mert a postásnak felajánlottam, hogy az ügyvédjének az általam megismert adatokkal, információkkal - nagy részét NEKTEK, fórumosoknak köszönve meg - szívesen segítek, ha nem sértem meg vele. A z itt elmondottak alapján szeretném felkészíteni, mivel rukkolhatnak elő az NKH és a rendőrség képviselői. A postással hosszan beszélgettem, ő igen keveset tud a rendeletekről, inkább csak úgy "kivonatosan"ismeri. Azt nem tudom, hogy az ügyvéd e témában mennyire profi, ezért próbálok segíteni - mocskos, önös érdekből, lehet, én leszek a következő feljelentett, s jobb, ha van már nyert per. A per ápr. 16.-án lesz, azt hiszem, elmegyek nézőnek. A postás ismer valakit, akinek a perét egy bíró(nő?) villámgyorsan lerendezte, miszerint a Typenschein fordítása szerint ez smkp, felmentve, mehet. Ez jól hangzik, ilyen kellene nekünk is.
"réz köracél":))) Nem tudom miből gondolod hogy réz, gyárilag elég kemény acél, nem is nagyon lehet hajlítgatni, mert könnyen törik.
Az a szerepe, hogy a féltengely gumiharangját de koptassa el a szíj. Ha nincs elgörbülve, csak induláskor ér hozzá a szíjhoz, de ha később is dörzsöli, akkor sem csinál nagy galibát. Kivéve ha kívül is bordázott a szíj, mert akkor rettenetes hangja van. Gondolom a Roland Kft-től vetted a szíjat, nekem 22e-t mondtak+postaköltség.
A kollégám Ligier-jén nincs. Lehet, hogy már nincs. Nem hiszem, hogy nélkülözhetetlen, remélem a tapasztaltabbak több magyarázatot adnak neked. A szíj K..A drága. Hol szerezted?