A 90-es évtizedben készült a hodosi vasút, alagút völgyhíd de ez is a teljesen leálló fejlesztések egyik" leállása"? A dédai vasút után a legnagyobb építkezés! Aztán a 20-as vonal villamosítása Aztán Nagykanizsá, Murakeresztúr, Gyékényes villamosítása, Aztán a 70-es években "kiegyenesített" 1-es vonal felújítása 160-ra néhány szakasz kivételével vagyis lehetne sorolni bőven továbbra is! Igazából az egy mondatos minősítések nem szerencsések sok összetevás témáknál!
Ráadásul nálunk a fejlesztések üteme a 80-as évek végére nem hogy lelassult, de gyakorlatilag teljesen meg is állt.
...mivelhogy a 80-as évek végére az ország államkapitalista jellegű berendezkedése totális gazdasági csőd keretei között fordult magába. Voltaképp most is azt az időszakot éljük, amikor a romok között fokozatosan megindul az élet. Egyes területeken előbb, másokon később, megint másokon talán sosem.
Az önfinanszírozó vasút koncepciója
Nézd, amikor nincs miből finanszírozni, két eset lehetséges. Az egyik, hogy leírod: szép volt, jó volt, de eddig volt. Ennek hatására többen kitérnek a hitükből és hisztizésben törnek ki. Ez az út tehát ideggyenge polgárok tömegei miatt nem járható, és marad a másik út, amikor a csődbe ment vasútra ráakasztod az "önfinanszírozó vasút" kifejezést. Így legalább egy darabig nem hisztizik a társaság, aztán meg majd lesz, ami lesz.
A remotok is csak toldozás-foldozásnak számítanak, 5-10 évvel odázzák el a probléma megoldását.
Ha egy problémát 5-10 évvel el lehet odázni, az elég sok helyzetben páratlan gazdasági csodával ér fel. Persze-persze, lehet nagyot álmodni, meg lehet merni nagyoknak lenni - aztán célszerű szembenézni időnként a realitásokkal. (Mondjuk az ideggyenge polgárokat célszerű megóvni a realitásoktól, ez is igaz.)
Nyugaton már az E vonalosztály, a 25 tonnás tengelynyomás kopogtat, mialatt nálunk még a D, azaz a 22,5 tonna is csak álom
A 25 tonnás tengelyterhelés bevezetése a magyarországi hálózaton megtérülő beruházás volna? Mert ha igen, akkor vágjunk bele, ne habozzunk.
De ha kimeszeljük az állomási mellékhelyiséget (ha éppen még nem dőlt össze..) azzal nem oldjuk meg a problémát
Van egy szörnyű gyanúm: "a problémát" soha, semmivel nem oldjuk meg. Megoldunk egyet, keletkezik tíz új. De ha közben valaki finanszírozza a problémamegoldásunkat, akkor miért is ne lehetne problémamegoldani?
ez már a XXI. század, és nem a XX. vagy a XIX...
Meglátásom szerint nem léteznek "egzakt századok". A követelmények mindig adott helyen és időben értelmezhetők. Ha adott helyen és időben valakinek jó a pottyantós budi, akkor azt fogja használni. Ha nem jó, akkor elő fogja teremteni az erőforrásokat a helyzet megváltoztatásához.
Továbbbra is mi volt mi lett, erre vannak statisztikai adatok, nálunk gazdagabb országok összehasonlítása mondjuk nem szerencsés! Magyarországnak vannak lehetőségei aztán abból kell gazdálkodni, azt meg hozzá sem tenném, hoggy mennyi érték megy veszendőbe a hozzáállás miatt! Pl a számtalan felhagyott épület sorsa!
Ne érts félre, nem azt mondom, hogy nem történt semmi.
De hiába voltak fejlesztések, az bizony még a szinten tartáshoz sem volt elegendő, nem a fejlődéshez. A világ elszaladt közben alaposan, így az elmaradásunk az utolsó 40 évben egyre csak fokozódott.
Ráadásul nálunk a fejlesztések üteme a 80-as évek végére nem hogy lelassult, de gyakorlatilag teljesen meg is állt. Az önfinanszírozó vasút koncepciója óta a hazai vasút felélte az összes meglévő tartalékát
Leváltottuk a gőzösöket, de az azóta kifutott első generációs dízeleket már nem nagyon van mivel leváltani. A remotok is csak toldozás-foldozásnak számítanak, 5-10 évvel odázzák el a probléma megoldását.
85-re eltűntek a gőzösök a mellékvonalakról is...azóta az őket leváltó MD-k a végnapjaikat élik, és a Bz-k sem mai csirkék már...van ezek helyett váltótípus?
Ami van, annak a karbantartására sincsen pénz. Se pálya, se járműoldalról nincs meg a folyamatos szinten tartás lehetősége sem.
Az árufuvarozás szempontjából nézve talán még kedvezőtlenebb a helyzet. Nyugaton már az E vonalosztály, a 25 tonnás tengelynyomás kopogtat, mialatt nálunk még a D, azaz a 22,5 tonna is csak álom, mai napig rendkívüli küldeménynek számítanak az ilyen kocsik.
Nem azt mondom, hogy nem történt semmi.
De ha kimeszeljük az állomási mellékhelyiséget (ha éppen még nem dőlt össze..) azzal nem oldjuk meg a problémát, hiszen valójában ugyanolyan pottyantós budi marad, mint amilyen addig is volt. Mert akármilyen szép is a friss mész rajta, összességében ma már nem felel meg az igényeknek, ez már a XXI. század, és nem a XX. vagy a XIX...
Esetleg meg arról is, hogy 30 éve hány helyen dobták a vasat kézzel? Hány helyen nem voltak önműködő térközök? Meg esetleg a megrekedt évtizedekben hány ezer km betonaljas pálya lett? Meg esetleg hány helyen lett aluljárós, sziget peronos állomás? Meg esetleg arról, hogy hány ezer km-en szünt meg a légvezeték? Meg esetleg arról, hogy megszünt a gőzvontatás. Meg esetleg arról, hogy hányezer km a villamosított vomal? A kiragadott példák tények, csak, hogy nem kellene elfelejteni az összesített tényeket, hogy anno mi volt, mi lett!
Nézd csak meg a pályaállapotokat: a vonatok 30 éve jóval rövidebb menettartamokkal futottak, mint mostanában.
Járműállag: mennyi is az átlagéletkora a személykocsiknak, illetve a vontatójárműveknek? A lassan 30 éves halbik újnak számítanak nálunk... Az utolsó Szili 1982-ben, az utolsó Gigant 88'-ban, az utolső Szöcske 90-ben jött ki a gyárból. Azóta itthon egyetlen egy mozdonyt gyártottak a MÁV részére...
Állomások, biztosítóberendezések: Budapest három nagy fejpályaudvarából kettőben még mindig emberi erővel állítják a váltókat...
Nem kellene ezt ennyire dramatizálni! Az, hogy mire jut ez nem csak a szükség hanem a lehetőség is! Egyebekben számtalan dolgot lehetne sorolni az elmúlt évtizedekben készült, épül!
" a vasúttársaság fejlődése több évtizede megrekedt"
Sajnos ez így van.
Mára már kb. 40 éves a lemaradás, mind műszaki-technikai, mind finanszírozási oldalról nézve. A a korszerűség által megkövetelt beruházások, fejlesztések, és a ténylegesen megtörténtek közötti olló addig szélesedett, míg mára már az olló is szétesett.
A néhány piros motorvonat --pláne ha darabonként szétszórva a szélrózsa minden irányába- nem oldja meg a problémákat.
" a vasúttársaság fejlődése több évtizede megrekedt" Mégis mennyi? kettő, három, négy? ennek az államtitkár úrnak halvány fogalma nincs a vasútról! Mindenki tudna kapásból mondani számtalan értékelhető, fejlesztést!
Társadalmi szempontból fontosabb a vasút lakosságmegtartó szerepe, ezért nem elvárás, hogy a szűkített önköltségen felüli vasúti kiadások megtérüljenek a jegybevételekből - ezt nyilatkozta a Világgazdaságnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az újranyitott vasúti mellékvonalakkal kapcsolatban.
Völner Pál, az érintett öt szakasz kísérleti, szűkített menetrendjével kapcsolatban azt mondta: nyáron kevesebben használják ezeket, a megfelelő menetrendet a szeptemberi iskolakezdésre dolgozzák ki az önkormányzatokkal. A politikus nem nyilatkozott arról, pontosan mikor indítanák újra a forgalmat más mellékvonalakon is, és nem beszélt a MÁV élén várható változásokról sem.
Az államtitkár szerint a vasúttársaság fejlődése több évtizede megrekedt, annak ellenére, hogy a közelmúltban voltak járműbeszerzések. A további fejlesztésnek anyagi akadályai vannak, de a modernizálást folytatni kell -
A közútnak és a vasútnak nem célja, hogy ugyanazon átfedést biztosítson a közlekedésben, ezért ha egy vasúti vonalat megszüntetnek, nem feltétlenül kell biztosítani ugyanazon útvonalon a közlekedést busszal. Előfordul, hogy a megszünő régi kapcsolatot nem helyettesíti semmi, de ezzel nem lehet mit csinálni. A Sió-vonal olyan lassú, hogy tényleges napi szintű használatra kevesen használhatják, mivel a célállomástól 1-1,5 óránál távolabb senki nem lakik, ritka kivételtől eltekintve, a nem napi használatnál meg tolerálhatóbb a hosszabb menetidő. De ahogy írtam, ne akarjuk minden áron pótolni ugyanazt a vonalat, a közlekedést kell biztosítani elsősorban. De ettől függetlenül előfordulhat az országban olyan hely, ahol mellékvnalat érdemes lehet fenntartani (veszteséggel), mert annyival jobb avonalvezetése, bár ez az alcsony hazai népsűrűség és normálisabb terepvszinyok miatt nem hiszem hogy sok helyen lehet ilyen.
A vasútnak és a közútnak ugyanaz a feladata, de nem egymás helyettesítésre találták ki. Tehát a közúti közlekedés alapvetően nem foglalkozzon azzal, hogy mit csinál a vasút, hanem a saját maga módján oldja meg a kitűzött célt. Szintúgy a vasút is lássa el a maga módján a feladatát. Persze van amikor össze kell hangolni a kettőt, de az alapstratégiát ez nem érinti. A dolgok természetéből adódik, hogy melyik mennyire lesz jövedelmező.
Ha egy fővonal veszteséges lesz a (veszteséges) mellékvonalak bezárása után, akkor a fővonalat is be kell zárni. Kivéve, ha egyébb célok miatt fenn kell tartani.
A vasút és közút költségeit illetően meg abból indulok ki, hogy mind a vasúti pálya, mind a közúti pálya fenntartása pénzbe kerül, viszont az egyik is elég a közlekedéshez és az a közútnak kell legyen, mivel azt mindenképpen fenn kell tartani. Ha szerinted a vasúti közlekedés olcsóbb úgy is, hogy a szállítás mellett a pályafenntartást is finanszírozni tudja, akkor írd le a számításaidat :)
Veszteséget csak a Startnak okoz,a pályavasútnak hatalmas bevétel (jogtalan bevétel).Ahol bezárták a vonalakat,természetesen lehetett kimutatni megtakarítást.A Start kasszája jobb lett,de a pályavasúté nagyon nem.Ezt szerinted ki pótolja ki?A buszok szerinted mennyiért mennek a vonat helyett? Az egész mellékvonalas MAGYAR történet egy kurva nagy hazugság és vetítés,benne kell lenni,hogy lássa az ember,mi is megy itt.
pl most épp a Sió-vonal.Pótlóbusz,nagy kerülővel.Most a vonat 3,5 óra kb,a busz ha tartja az útvonalat,akkor 5 lenne.Ráadásul életveszélyesek az utak.Most a vonatpótlózáskor a buszosok nem vállaltak útvonalakat,mert olyan szarok és keskenyek az utak.Ott a vonat még mindig jobb.
Talán még valóságosabb ok, hogy a kettes metró létrejöttével elvágták a Thököly úti villamosok belvárosi kapcsolatait. Innentől a mocsok utasok szívesebben mentek a zötyögős, büdös busszal, minthogy az átszállást választották volna. A villamos meg elvegetált még huszonX évig, de a zuhanóspirál már akkor beindult: kevesebb utas - ritkább követés - kevesebb utas.
>a minisztériumok alkalmazottai és még sorolhatnám. Az APEH-nél sincs semmi, amit augusztusban kéne intézni.
Nem itt kéne ezt ragozni, de nem így van. Ha akármelyik nyári hónapban bemész egy minisztériumba vagy az APEH-hez, dolgoznak az emberek. Nem annyi, mint ősztől, de működnek az intézmények. De erre itt nem fogok több szót vesztegetni.
ezt többször is elolvastam. frankón egy régebbi sztori jutott róla eszembe, mikoris egy használtmotor hirdetésre ráizgulva leutaztunk valami miskolc melletti kis faluba. a hirdetésben hosszan írtak a motor kifogástalan állapotáról, öröm volt olvasni, el is hittük, meg előre örültünk neki, dejó is lesz, viszont amikor odaértünk, egy rakás szart találtunk.
ugyebár teherforgalom mesztegnyőig, illetve másik irányból böhönyéig van. ha loptak, akkor nyilván a két állomás közötti, nem használt szakaszon loptak, de: pár napja ezen szakasz egyik útátjárójában fényesek voltak a sínek. síncsavarokat loptak pár hónapja, síneket... reméljük nem.
megnézni meg bajosan fogod, hacsak nem vasúti járművel mégy :-) itt a vasút a közúttól igen távol kanyarog.
"Tegye lehetővé az iskolába járást júliustól... ...a szeptemberi iskola kezdésig." Ha ezt mondta, ami itt le van írva, akkor ott nagy bajok vannak szerintem.
Völner: Senki nem szabotálta el az újranyitott mellékvonalak menetrendjét
Minden más szempontnál fontosabb volt a megnyitás az öt, július elején újraindult vasútvonalon. Ezért született meg az a kompromisszum, hogy nyáron az iskolaszünet és szabadságolások miatt visszaeső utasszámot átmenetileg kevesebb járat szállítsa.
A szeptemberi iskolakezdésig lesz idő a helyiekkel, önkormányzatokkal való találkozásra, a számukra megfelelő menetrendek kidolgozására. Túlzóak tehát az újraindított járatok menetrendjének elszabotálását állító vádakválaszolta a Világgazdaságnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.
Völner Pál emlékeztetett, hogy az öt szárnyvonalon egyelőre szűkített, kísérleti menetrend szerint járnak a vonatok. A minisztériumnak két fő elvárása volt a MÁV-Starttal szemben a vonatindulások időpontjának meghatározásakor: tegye lehetővé a reggeli munkába és iskolába járást, természetesen visszautazással, illetve biztosítson csatlakozást a Budapestre és más nagyvárosokba tartó járatokhoz.
MÁV által kidolgozott menetrendek ilyen sorvezető alapján készültek. A leginkább érintetteknek lesz alkalmuk visszajelezni arról, hogy a mostani kínálat megfelel-e ennek az útmutatásnak és a saját igényeiknek szögezte le.
A Parlament, a bíróságok mert ítélkezési szünet van, a minisztériumok alkalmazottai és még sorolhatnám. Az APEH-nél sincs semmi, amit augusztusban kéne intézni. Augusztusban nem hoznak döntést semmiről.
Én nem szoktam busszal járni. Zuglóban lakom én is, ha vonattal érkezek a keletibe akkor metrózok vagy trolizok a Kerepesi útig onna meg busz vagy HÉV hazaáig. Bp-Zuglótól meg 1-es vili Stadinál metró vagy 173-as busz Bosnyákig onnan 3-as vili Őrs majd troli busz vagy HÉV.
>Még régebben a Thököly úton Bp-n megszüntették a villamosközlekedést mondván szar a villamospálya.
Ez csak a felszíni ok volt, a valóságos az, hogy azt a villamosközlekedési vállalatnak kellett volna karbantartania, meg még járművet is járatni rajta. Az utat a város tartja karban (akárhogyis, de járhatóan), a tömegközlekedési vállalatnak csak a járművet kell adni rá. Azt engedhette meg magának.
Én személy szerint világ életben utáltam Zugló-Keleti között buszozni, nem egyszer csomagokkal negyven fokban vagy esőben (néha az is kérdéses, hogy elérem-e a vonatot..). Ja, és nem az volt a bajom, hogy busszal kell menni.
Na ez az, ráadásul ha beborítja egy autós az árokba a táblát onnantól az nincs.
Csak egy adat: Még régebben a Thököly úton Bp-n megszüntették a villamosközlekedést mondván szar a villamospálya. Az akkor még macskaköves úton viszont a busznak nem volt lassújele, úgy pattogott 50-el szétrázva az utasokat a szar úton mint a nikkelbolha.Csak az elmúlt években újították fel. Hány olyan út van, ami olyan mint egy ementáli sajt. Hasonló állapotú vasúti pályán tuti beszüntetnék a közlekedést, közúton bezzeg nem.