Megjelentek az áradat politikai hordalékai is, most jogosan. A bírálat Ausztriából érkezett. " Kada banke propadaju, Europa reagira - ali ne, kada Srbija, i BiH "plivaju". Amikor a bankok csődbe jutnak, Európa reagál - akkor nem, amikor Szerbia és BiH "úszik". Más. Az emberi elvetemültségnek nincs határa. Maglajban van a legnagyobb baj, de a hatóság máris figyelmezteti az adakozni szándékozókat, hogy segélyt csak annak adják akinek szánták és gondolják meg milyen szervezetnek küldenek adományt, ugyanis szervezett bandák fosztogatnak és árulják portékájukat a kétségbeesett rászorulóknak.
Valószinü én is. Itt üzenném Cobranconak, hogy módositani vagyok kénytelen tegnap esti beírásomat, ugyanis Bosznián keresztűl utazni délre, teljesen lehetetlen.
Kár lenne lemondani a programot, esetleg nagyban módosítani lehetne. Délen olyan a helyzet ahogy ezt Slatka Vila vázolta. Nem az árral, hanem annak következményeivel kell számolnotok és érdemes ezért más programot kieszelni, ha van még időtök. Vlasenicán pl. -ez közel van a Drinához-fent a hegyoldalban, ahol nincs folyó, olyan áradat zúdult a falura, hogy elmosta a dzsámit, maga alá temetve néhány hívőt száz méterre eltolta eredeti helyéről, hogy csak a minaret látszik belőle. Az előbb írtam a baj vámszedőiről. Tele vannak a Boszniai lapok, hogy a Horvát vállalkozó, Todoric, aki a Konzum üzletlánc tulajdonosa, az ott lévő boltjaiban leszedette a polcokról az olcsó vizet és helyette csak a drága Janát árulják. Ebből máris nagy a politikai vihar. Én a helyetekben módositanám az utvonalat nyugat Boszniára, és megcéloznám Hercegovinát.
A híradásokban szó sincs róla! Blagaj-ról/ Buna-ról sem tesznek említést. A térképen is ahogy mutatják Sarajevo-tól felfelé van gond! A Bileca tóban is van még hely ( Trebinje felett, ez egy mesterséges tó, 2 erőmű van alatta ), szerencsére... itt egyébként 1-2 nagyobb zuhi volt csak, nem volt folyamatos esőzés mint feljebb.
Én is azon agyalok, hogy hogyan lehetne segíteni... Mi sajnos innen gyakorlatilag Sarajevo fölé nem tudunk eljutni... Szervezettnek tűnik innen a helyzet ( már amennyire ebben a helyzetben ez elmondható, hiszen a fél ország víz alatt van ). Innen, Trebinje-ből is mentek tűzoltók, küldött az erőmű is hajókat, élelmiszert gyűjtenek, ruhákat, mindent...
Pont most néztem át a lenti sajtótermékek nagy részét, amiről még nem tudunk, de már megjelentek a baj vámszedői. Azok akik Zenica környékén jártak rosszúl és kénytelenek valahogy közlekedni és igénybe venni az autóutat, itt pénzt kérnek tőlük, hogy rohadnának meg. A palackos vizet, amire többek között a legnagyobb szükség van, palackonként 5 márkáért árulják. Áram nincs környéken , a gyertyáért 2,5 márkát kérnek. Szerbiában felemelték a gumicsizma árát 100 márkára. Elkaptak egy osztrák rendszámu autót, amint zsákszámra dobálják bele a megáradt folyóba a szemetet. Azt már megszoktam, mert tapasztaltam, hogy pl. Szarajevóban, ha esik az eső, rögtön megjelennek az utcán a mozgó esernyőárusok, de ez ami most az elöntött területeken zajlik, nálam is kivágta a biztositékot. Számtalan aknát mosott ki az áradat és vitte lakott területre. Szóval, sokat fogunk még ilyeneket hallani.
A Nerertván gondolom a vízerőművek és a Jablanicai tározó megfogja a vizet, de Blagaj biztos úszik.
Az egyik bosnyák fórumon légifelvételen mutatták, hogy mi a helyzet. A tengerből csak a régi keskeny-nyomtávú vasút emelkedett ki. A fórumozók meg is emlékeztek róla, hogy ezek az osztrák-magyarok még értettek a dolgukhoz, lám még ez az óriási árvíz sem önti el, amit száz éve építettek. Minden más viszont víz alatt van.
A mieink tavaly viszonylag jól megoldották az árvizi helyzetet, nem tudom ezzel az új bosnyák viszonyokkal miként boldogultak volna, lehet, igazad van, kérni kellene a segítséget. No de ime a legfontosabb útvonalak, melyek le vannak zárva: M4 Doboj- Lukavac, M18 Tuzla- Bijeljina, M16 Jajce-Banja Luka, M15Prijedor- Sanski Most, M4 Prijedor- Bosanski Novi, M4 Telić-Kotor varo-Čelinac, M16Banja Luka- Klanice Glamočani, M16 Klanice-Prnjavor és még számtalan regionális út. Dobojnál már hat holttestet dobott ki a víz és még tizet máshol. Segít mindenki, aki tud, még az ott tartózkodó külfőldi haderő is. Néhány helyen visszavonulóban van a víz, de nincs ok az örömre. Sarajevóban pl. a Miljačka is nagy galibát csinált, szinig volt a meder, a máskor térdig érő víz most vad robogással zúdúlt át a városon.Döbbenet.
Szevasz Rible. Mai sajtóhír, hogy kezdik keresni a felelősöket, ki a hibás, hogy nem voltak felkészűlve a százötven éve nem látott árvíznek. Pl. Banja Luka-Gradiska között el van öntve a terület és mint nyilatkozta egy ottani lakos, már száz éve ástak ezen az útvonalon okos emberek csatornát, ami elvezette a vizet, most az épülő autóúthoz tartozó felüljáró miatt ezt betemették.Egyébként sok helyre érkezik a segítség a szomszédos Horvátoktól is, helikopteres segítséggel menekitik ki a lakosságot, , megindúlt valami, de ahogy én ismerem a helyzetet, túl későn. Sajnos igazad van, itthonról semmi segítség, de talán majd később.
Rendkivüli állapot van a fél országban, a legkritikusabb Doboj, Maglaj megközelithetetlen, Tuzla, Bijeljina, szintén kritikus állapotban. Banja Luka egyes részei víz alatt, számos útvonal blokkolva. A Száva S. amac és upanja között kezd mindent elönteni, samaci határátkelőt ellepte a víz, le van zárva. Dramatikus a helyzet a Poegai körzetben és ez csak Horvátországban, viszont Boszniában nem csak az árvíz okoz gondot az alacsonyan fekvő vízparti településeken, hanem a magasabb hegyeken is, ahol házakat dönt és mos el a lezúduló áradat. Elképesztő, hogy mi van ott. Ha pontosan vázolnád az útvonalat, talán többet tudnék segíteni, de az biztos, hogy nagyon körülményes lesz megközelíteni Hercegovinát.
Üdv Mindenkinek! 2014. 05. 19-én hétfőn tervezünk mikrobuszos zarándoklást Medjugorje-ba. Ki tudja, mi a helyzet a vízzel? Járhatók az utak? Köszönöm az infot!
Húsvét után jártam arra, már akkor is kiáradt a Boszna. Képzelem mi van most ott. Nem látom a sok önkéntest, aki megy most segíteni. Szívesen csatlakoznék. A magyar kormány sem ajánlotta fel a segítségét tudtommal.
A helyzet és az időpont nagyon kedvezőtlen. Lehetetlen itt röviden vázolni a helyzetet, de kérdésedre ime a lényeg: Zenica víz alatt, epce szintén. Maglaj, ugyancsak reménytelen, Tuzla sem különben. Doboj teljesen víz alatt. Olovo is. Travnik szintén. amac ma estétől kezd reménytelen lenni a Száva emelkedése miatt. Nem jobb a helyzet Banja Luka egyes helyein, itt már három hidat elsodort az ár. Szóval most nagyon oda kell figyelni a Bihamk híreire és meggondolni, hogy esetleg minden eddigi terveidet elmossa az egész országban terjedő áradat.
Barcs akkor célszerű, ha Gradiska-Lukácsbánya (Banja Luka) felé akarsz menni. Ha Szarajevó az irány, akkor inkább Udvar, vagy Drávaszabolcs és Bród vagy Samac felől támadni. A magam részéről én Samacot használom.
Nagyon köszönöm a gyors választ igy meg gondolandó számomra is az utazás mármint arra kanyarodás Sarajevó a transit szállásom és gondoltam onnan könnyen eljutok Visokóba egy kis történelemre
Ha vevő vagy kis "kábításra" akkor érdemes, nekem nem volt elég a bizonyíték, hogy ez piramis lenne. Német nyelvtudás szükséges. Ha bemész a városba ki lesz táblázva merre van a piramis, de amúgy is látszik. Leparkolsz, ott lesz "idegenvezető" aki németül beszél. Magadtól is felmehetsz a hegyre, bár úgy nem sokat fogsz megtudni, néhány márkát kér csupán. Nekem nem jött be, bár tényleg "valami" van ott. Ha szeretsz túrázni akkor érdemes felmászni a tetejére, szép a kilátás is, a tetején van egy rom is. Kígyókra vigyázni kell, van mérges is. Többet nem írnék erről, mivel ha ide a forumra írsz feltételezem, hogy a neten el tudod olvasni a cikkeket a piramisokról, onnan érdemes információt gyűjteni. Van még egy járatrendszer vagy barlang (ki hogy hívja) oda is be lehet menni, szintén idegenvezető van (német, angol nyelvtudással). Számomra itt sem nyert bizonyosságot, hogy ez tényleg egy ősi barlangrendszer lenne. Ezen kívül van még azt hiszem 2 hegy is, ami néhány kutató szerint tényleg piramis. Mielőtt elmész tényleg olvasd át az internetes tudományos kutatásokat, anélkül észre sem veszed a többi "piramist".
Ha Horvátországban nem akarsz autópályán menni és Bp-ről indulsz akkor játszik még az M7-esen Szemesig mész, majd onnan Kaposvár-Verőce-Daruvár-Banja Luka. Ha végig mész az M6-oson akkor játszik még a Nasice-Pozsega útvonal is.