Már megbocsáss de sokkot te kaptál és kezdtél el anyázni, amikor valaki mert más véleményt írni a te véleményeddel szemben. A dogmatikus álláspont bármelyik oldalon felütheti a fejét.
Ez némileg kapcsolódik a rovásíráshoz is, de a tágabb kontextus az érdekes hogy mi van az árkok két oldalán.
Nekem személy szerint nem a rovásírással van a problémám, nem is azzal, ha valaki hazafinak érzi magát és turulmadaras kitűzője van. Nekem a rárakodott és hozzá kapcsolt szélsőséges és felesleges sallangokkal van bajom,amiket te is elsütsz itt, és amikor a nemzeti túlfűtöttség felülírja a tudományos objektivitást, de ez jobban el van mondva a videóban.
Nem tudom érted-e miért nem nevezlek zsigerből náci senkiházinak, de azért szólok most, mert a következő sokkodnál nem akarok olyasmit olvasni, hogy liberális=nem magyar=hazaáruló. Ez a megosztó és felélesztett nézet sosem vezetett jóra. Lehet, hogy a dicső magyar múlt helyett néha tanulni kellene abból, hogy a balsorsú korszakoknak mi volt az előzménye és előidézője. A nyitottság ellen meg semmi nem szól jobban mint visszatérni elavult és zsákutcás nézetekhez.
Tisztában kell lenni a fogalmakkal a tudatlanság ellen és nem alapozhatunk képes idézetekre, amik csak a hozzánk közel állókkal az összekacsintást, a más véleményűekkel szembeni ellenségképet generálják. Ezek nem érvek, csak könnyű és felszínes odamondogatások.
Egyáltalán utánaolvastál ki volt ez a Buckley csávó? Egyáltalán hol mondott ilyent? Körüljárod a témát pro és kontra mielőtt objektíven véleményt nyilvánítasz?
Hol és milyen formákban nyilvánul meg a liberalizmus a te életedben? Vagy sikerült teljesen kiiktatni?
Tényleg mint egy diktatúra? Egyáltalán tudod milyen a diktatúra? Az hogy én vagy bárki kritizálja a véleményedet az nem az. Te nyitott vagy más véleményekre?
Betehetsz ide képet, hogy az illiberális szószólok is egy liberális pénzén tanultak, de azért remélem közben érzed az ellentmondást, hogy az ő nézeteikkel azonosulsz, az ő hathatós kampányuk verte az emberek fejébe és élesztette fel újra ezt a liberális ellenességet, meg még egy csomó káros viselkedési formát.
Ez szól időgépnek is, aki nem tudom, hol húzza meg határt ahol már nem bólogat együtt, mert az anyázásnál nem olvastam hogy na ezt már nem kellene sólyom barátom, thx. Pedig valahol itt kezdődne az álszent köntös ledobálása. Nem lehetünk elnézőek a saját nézeteink szélsőségeseivel szemben, ha ok nélkül náciznak, sem ha ok nélkül libsiznek.
A női szabadkőművesek titkos szertartása és rítusa
A női szabadkőművesek már több mint 100 éve gyülekeznek - kezdeményezéseket, szertartásokat és rituálékokat, mint a férfi társaik. Most a BBC Victoria Derbyshire programja egyedi hozzáférést kapott titkos társaságaihoz.
"Mi a szabadkőművesség?" megkér egy mestert az Ősi Szabadkőművesek tiszteletbeli testvériségéről.
"Az egyedülálló erkölcsi rendszert az allegóriában eltakarják és szimbólumokkal illusztrálják" - válaszolja Dialazaza Nkela.
Részt vesz egy ünnepségen, hogy elérje a "második fokozat" rangját.
Ünnepeli a társadalomban való felemelkedését.
Az "első fokozatot" korábban jelezte a beavatás, ami azt jelentette, hogy "jobb karját, bal mellét és térdét" megtapasztalta, miközben a nyak köré álltak.
Mindegyik elemnek szimbolikus jelentése van - bár nem mondunk semmit.
A női szabadkőművesek rendje rendszeresen találkozik az ország temetőivel vagy temetőivel.
A szertartások során a nők fehér ruhákba öltözve, a mellkasukon viselt jelvényekkel képviselik helyüket a hierarchiában.
Az a szolgálat, amelyet látunk, egy felvonulással kezdődik a középső folyosón.
A szervezet tagjai elölről érkeznek, ahol Zuzanka Penn nagymester egy nagy székre ül, amely hasonló a trónhoz.
Az ünnepélyes ünnepek alatt imádkoznak, és időnként egy vallásos csoport érzése van, bár Penn asszony hangsúlyozza, hogy ez nem így van.
"Annak érdekében, hogy szabadkőművesség legyen, hinni kell egy legfelsőbb lényben" - mondja, de lehet, hogy "minden hit".
"Nagyon vallásos emberekkel és olyan emberekkel fogunk rendelkezni, akik nem olyan figyelmesek, hanem bármilyen faj, minden hit" - mondja.
ANŐI SZABADKŐMŰVESEKszerzőiJOGRENDJEKépfeliratozás Aszabadkőművesek viselik a rangot
A társadalomban élő nők többsége 50 éves vagy annál idősebb - valami olyasmit szeretnek megváltoztatni, amely az egyetemi frissítői vásárokat célozza, mint fiatalabb tagok felvételének módját.
Optikus Roshni Patel ünnepélyes ünnepséggel jelzi, hogy elérte a mester szabadkőműves rangját.
Hét évvel ezelőtt csatlakozott a szabadkőművesekhez.
Nem engedhetjük meg, hogy részt vegyen az ünnepségen, de megtanuljuk, hogy megkapta a "megtiszteltetés", hogy üljön a tróntulajdonú "székre".
"Az egész folyamat, amelyet a székbe helyeztem, nagyon érzelmes volt" - mondja, amikor kilép.
KépaláírásRoshni mester szabadkőművész lett
- Különösen az összes lakosztályom, akit nagyon érdekel.
Arra a kérdésre, hogy mesteri szabadkőművész lesz, hozzáteszi: "Megrázkódtattam", miközben még mindig megpróbálta elérni a teljesítményét.
De talán a szabadkőművesek legnagyobb toborzási korlátja a hírnév és a korrupcióhoz fűződő hírnevük, beleértve a favoritizmust, amelyben a tagok segítik egymást a karrier létére.
Ez nem olyan, amit Penn asszony mond, felismeri.
"Több mint 40 éve vagyok szabadkőművész, és soha nem ajánlottam fel neki egy szívességet, és nem ajánlottam senki másnak.
- Hallottad a történeteket, de egyáltalán nem jöttem rá a szabadkőművességre.
KépaláírásChristine Chapman szerint a titoktartás teszi a szabadkőműveseket "különleges"
1997-ben hívták fel Jack Straw honi főtitkárt tisztek és bírák számára, hogy önként tegyék közzé a tagságukat, bár ezt a tervet később visszavonták, miután a szabadkőművesek fenyegették a kormány bíróság elé állítását.
Christine Chapman, az óker szabadkőművesek tiszteletbeli testvérének nagymestere azt mondja, hogy "vannak rendőrtisztek ... Nem láttam senkit segített [kedvezményeken keresztül]".
De régóta állítások vannak arról, hogy a társadalom a rendőrség és az igazságszolgáltatás korrupciójához kapcsolódik.
A szabadkőműves szabályok arra kötelezik a tagokat, hogy támogassák egymást és megőrizzék egymás törvényes titkait, ami a korrupt klaszterek félelmének kialakulásához vezetett.
Freemason tényekA kép szerzőjeUNITED GRAND LODGE OF ENGLANDKépaláírásA világon mintegy hatmillió szabadkőművész és több mint 200 000 az Egyesült Királyságban az Egyesült Nagy-Britanniában
Kb. 4700 női szabadkőműves van az Egyesült Királyságban, szemben a 200.000 hím szabadkőművesekkel
A szabadkőművesek találkoznak egy templomban, amelyet "házikónak" neveznek, mivel úgy értették, hogy ott vannak az ókori kőfaragók, amikor egy templomon vagy katedrálison dolgoznak
Szabadkőműves kötényeket viselnek, amelyek abból az elméletből származnak, hogy a szabadkőművesség a kőfaragókból alakult ki,
A "harmadik fokozat" az utolsó szakasz, mielőtt teljes jogú masonossá válna. Az ünnepség szoros megkérdőjelezést tesz szükségessé, amelyből a "harmadik fokozat valakit" jelentik
A híres férfi szabadkőművesek közé Sir Winston Churchill, Sir Arthur Conan Doyle, Rudyard Kipling, Robert Burns, Oscar Wilde és Peter Sellers
Chapman asszony hangsúlyozza, hogy a szabadkőművesek titkossága a csábítás és a misztikum érzetének létrehozása, nem pedig "valami baljóslat" elrejtése.
"Nem akarjuk átvenni a világot, annak ellenére, hogy az összes összeesküvés-teoretikus az interneten, és nem próbáljuk megdönteni a kormányt, vagy ilyesmi.
- Csak azért kell megőrizni a titkosságot, mert ez különlegessé teszi.
A szabadkőművesség egyik leghíresebb aspektusa mindig a szabadkőműves kézfogás volt - és ez nem különbözik a női szervezetekben.
"Igen, természetesen [kézfogással]" - mondja Penn asszony, és nem hajlandó megmutatni, hogy milyennek tűnik, amikor megkérdezték.
"Ez egy titok, csatlakoznia kell, és akkor mindent elmondok róla", mondja mosolyogva.
KépaláírásDialazaza megkérdőjelezhető, hogy miért fontos a szabadkőművesség számára
A "harmadik fokozat" azt mondja, hogy "ahol a halál újjászületett", ami "egy élet vége és egy másik kezdete".
Ami azt jelenti, hogy a gyakorlatban újra megmarad tőlünk.
De ez önmagában egy pillantás egy titkos társadalom működésére.
Sokan talán még azt sem tudják, hogy léteznek női szabadkőművesek.
A hím szabadkőművesek - akik hivatalosan 300 évvel ezelőtt találkoztak - egyre nagyobb figyelmet kaptak. Jelenleg a Kent hercege vezette őket.
De a két női társadalom - az ókori szabadkőművészetek tiszteletbeli fraternitása és a 20. század elején felosztott női szabadkőművesek rendje - közel 5000 tagja van.
Új Skócia (Kanada) Yarmouth nevű helységében talált rovásírásos kőről a Tomory Zsuzsa által szerkesztett Magyarságtudományi Értesítő 3. számában (1998) olvastam először. Tomory Zsuzsa kereste meg a kővel kapcsolatos kérdéseivel a Yarmouthi Múzeum és Történelmi Kutató Intézet könyvtárát. 1996 december 14-én kapott választ, amelyben a kőre vonatkozó több közleményt ismertettek.
Ezek tömörítve: A kő felfedezője 1812-ben dr. Richard Fletcher nyugalmazott katonai sebész. Egyes írásszakértők szerint ő hamisította a követ, amely 400 font súlyú, azaz 200 kiló, a teteje lapos s ezen látható a 13 betű. Ezekről számtalan különböző vélemény alakult ki, vikingek, baszkok, ójapánok, korai görögök írásának tartják, volt kutató, aki minden betűt más néptől származtatott. A magyar eredetet Frank Kovatch vetette fel először, az 1936 január 21-én megjelent Yarmouth Heraldban, egyúttal kutatásainak eredményeként közölte a szittyák, ujgurok és az észak-merikai indián rokonságáról. Megfejtése nem olvasható a kő feliratáról.
A Magyarságtudományi Értesítő e cikkében találjuk még, hogy "Yarmouth ősi felirata érthető a transylvaniai rovásbetűk segítségével, amelyeket jobbról balra kell olvasni. Tudományos kutatás bizonyította, hogy Lief Ericson és vikingjei ezer évvel ezelőtt, 992-ben értek Amerikába. Krónikáikban említenek egy idegent, akit Tyrkir-nek (Turk-nak) hívtak, s a yarmouthi ősi feliratot lehet, hogy ő készítette." A Magyarság nevű újság 1996 augusztusi számában Szilváné Rábl Mária megfejtése olvasható: "(Erik)son járt e hejen (így) is sok társával." Tomory Zsuzsa írja, hogy Yarmouthban 1966-ban is találtak egy rovásírásos követ, ez szerintem biztosan kizárja, hogy az 1812-es kő Fletcher doktor hamisítványa lenne.
A kőről a jó minőségű képet Szakács Gábor Réthi Árpádtól kapta.
Véleményem szerint a kövön az ősi magyar rovásírás betűi láthatók, ezt a jelek kárpát-medencei párhuzamai támasztják alá. A jelek párhuzamai megtalálhatók a Tászok-tetői köveken, (Székelyföld), a Tisza műveltségben, Torma Zsófia tordosi leletein az újkőkorból, Baráth Tibor könyvében (A magyar népek őstörténete, 1997) látható hun-székely rovásírás jegyei között, a környei avar tűtartón, a svájci hunok penszéki feliratán, a rugonfalvi templomfeliraton és még több hiteles magyar rovásemléken. A Kárpát-medencén kívüli párhuzamok a franciaországi Glozel nevű település leletein, a bosnyák Nap piramishoz vezető alagút kövein, uruk-i jelek között, a krétai lineáris A írásban, az oszk betűsorban és a skandináv runák között fedezhetők fel többek között.
2009 májusában tettem közzé először ezt az írást a következő jel azonosítással: A kő betűi jobbról-balra olvasva:
1. S 2. J (Baráth Tibor szerinti betűsorban és a svájci hun feliratban is van) 3. N 4. SAS ligatúra-összerovás, amely a latin A betűre hasonlít, a Tászok-tetőn is megtalálható, továbbá a magyarvalkói templon mesterjegyei között a XVI. századból. 5. L (Baráth Tibor szerinti betűsorban) 6. T az alsó vonal talán egy T-SZ összerovást jelez. 7. Ez a jel talán szintén T, kissé elferdülve, de pont ilyen található egy hétezer éves agyagedényen a Tisza kultúrából, Magyarországról. Hangértéke bizonytalan. 8. I vagy J 9. N 10. S 11. Hangértéke bizonytalan, több újkőkori cserépen látható. 12. Ez a jel látható a rugonfalvi református templom feliratán is. Hangértéke bizonytalan. Az is lehetséges, hogy a következő Ü betűhöz kapcsolódó R összerovás 13. Ü
Mivel minden jelnek van Kárpát-medencei párhuzama, feltételezhető jogosan, hogy egy Kárpát - medencei elődünk véste a jeleket a kőbe. Értelmes szövegű megfejtést egyelőre nem adok, elkapkodott lenne, még gyűjtöm a bizonytalan hangértékű jelek párhuzamait. 2011-ben a 2009-es rajzomat annyiban módosítottam, hogy jelöltem a szöveg fölötti különálló rovás S-hez hasonló jelet és más bizonytalan karcolatokat, amelyek keletkezhettek a múzeumba szállítás közben is.
A jelek feltételezett hangértékei, amennyiben az ősi magyar rovásírás betűivel készült a felirat, 2011-es kiértékelésem alapján: A kő betűi jobbról-balra olvasva:
1. S 2. N 3. ON összerovás (ez a jel ezzel a hangértékkel megtalálható Forrai Sándor tankönyvében: A magyar rovásírás elsajátítása, 1996, 72. oldal) 4. a: T-A összerovás vagy SAS összerovás, amely a latin A betűre hasonlít, a Tászok-tetőn is fényképeztem, továbbá a magyarvalkói templon mesterjegyei között a XVI. századból. Nem kárpát-medencei párhuzamai többek között: a pelazg, etruszk, ó-görög írásban. 5. N 6. T - az alsó vonal talán egy T- I vagy T-SZ összerovást jelez. 7. Ez a jel szintén T, pontosan ilyen található egy hétezer éves agyagedényen a Tisza kultúrából, Magyarországról. 8. I vagy J 9. N 10. S 11. Több újkőkori cserépen látható. Itt ez is N betű, a rovó díszítő szempontok miatt megfordította, hogy hogy a két N betű szépen fogja közre az S-t. (Hasonló szépészeti szempontokat fontosnak tartottak és alkalmaztak az egyiptomi hieroglifáknál is.) 12. Ez a jel látható a rugonfalvi református templom feliratán is. Svéd-norvég runák között is előfordul. Hangértéke bizonytalan. Lehet SZ - I vagy SZ - D összerovás, itt azonban a következő R betűhöz kapcsolódó R összerovás. 13. R
Megfejtésem a következő betűkből áll össze: S, N, ON, TA, N, IT, T, J, N, S, N, R, R:
SN-ON TANÍTOTT JENSEN ERRE
Az SN-ON helymeghatározás, a régiség miatt ma már nem azonosítható nevű helyen történt a tanítás. Magyarázata: egy bizonyos helyen - amely lehetett település vagy akár egy hajó is - egy Jensen nevű ember tanította a rovónak az írást. Bár a Jensen név német és dán területen gyakori, lehetett ő tolmács vagy követ, aki jól ismerte az avarok-magyarok nyelvét, így tovább is adhatta. Egyet értek azokkal, akik a vikingekkel hozzák kapcsolatba a követ, így a felirat keletkezését a 8-10. század közé feltételezem.
Kiegészítés 2013-ban
Az általam N hangértékűnek tartott jellel egyező található a Nagyszentmiklósi Kincsen és némileg hasonló a Bögözi Feliraton is.
A betűkből egyértelműen magyar rovás: 1. (és 10.) 3. 4. 6. (és 7.) 13. Öt betű, kettő ismétlődik. Négy összerovás található: 3. 4. 6. 13.
Görög betű is lehet: 1. (és 10.) 4. 6. (és 7.) 8. Négy betű, kettő ismétlődik.
Ó-latin betű is lehet: 9. (és 11.) 12. (jobbra fordítva) Két betű, egy ismétlődik.
Runa is lehet: 9. (és 11.) 12. Két betű, egy ismétlődik.
Az összerovások miatt egyértelmű, hogy magyarok, vagy elődeik (szkíták, hunok, avarok) írásáról van szó.
Megfejtésem annyiban módosult, hogy a 6-os jel nem ÍT összerovás, hanem TO
"SN"-ONTA Ní TOTt JeNSeN eRRe
Az 1-3. betűcsoport pontosításához közelebb visz Madarász Kinga (Kinga La Chapelle) kiegészítése, mely itt következik:
Madarász Kinga megfejtése a Yarmouth-i Kőről
2013 áprilisában kaptam levelet Madarász Kingától, férje után Kinga La Chapelle-től, akinek szülei 1956-ban távoztak Magyarországról és jelenleg Albanyban él, New York államban. Jogi doktorátusát az Union University Albany Law School-ban szerezte. Szüleitől a magyar nyelv és irodalom szeretetét örökölve jutott el a rovásírásig. Levelében értesít, hogy a Forrai Sándor Rovásíró Kör honlapján megjelent Yarmouthi-kő megfejtésével kapcsolatban új eredményre jutott. Köszönöm Madarász Kingának az új ismereteket. Itt egyrészt közlöm a 2. jellel kapcsolatos fontos kiegészítését, másrészt a megfejtését. Kinga az én számozásomat használja, tehát rajzomon követhető. Madarász Kinga megfejtése:
Észre vettem,hogy valójában ki és mi vagy,nem volt szükségem csillagjósnak lennem.Na,ide figyelj,te liberális senkiházi,-én akkor kommentelek,amikor akarok és azt amit én jónak látok.Ha ide jöttél kioktatni mindenkit bomlasztani akarsz(v.küldtek),rossz helyen kopogtatsz,legjobb lenne elhúzz az anyád picsájába!
Miért mi másik oldala a széljobb tüntetés a lengyeleknél? Vagy a hazai kormány EU bomlasztó röfögései a jó meleg akolban? Majd akkor folytasd a kommentelést ha tanultál a 188 ból!
Értelmezzél ember, mielőtt kibukik belőled az anticionista állat.
Azt írtam, a nacionalista populista hergelés egyik felelőtlen velejárója lehet a szeparatizmus. Amire baromira nincs szükség.
Ne keverd össze a balkáni háborúkat egy gyakorlatilag autonómiával rendelkező, nem elnyomott és nem kirabolt! országrész függetlenségi törekvésével. Más országok, más történelmi háttér, más környezet!
Minek másolsz be olyanokat, mint a 188 ha k..vára nem tanulsz belőle semmit. Ez a koszovói háborúra is értendő! Ja mert ahogy sejtettem csak elég egyoldalúan álltál hozzá. Azok a rohadt csehek, szlovákok, szerbek, meg a cionista eu….te meg a nagy ősmagyarszkitasumér faj utódja. Szánalom. Egy évszázad elég volt a felejtésre, lehet kezdeni megint.
Tehát ,aki már megunta a saját kirablását ,és megszeretne szabadulni kifosztóitól,az szeparatista,-nacionalista terrorista nemzetecske?
Na,meg az eu ! Ami nem más,mint egy kizsákmányoló cion gyarmatbirodalom.Működése "demokratikus centralizmus alapján".
Koszovó ősi szerb terület,miért volt szabad nekik a "szeparatizmus"?Azért mert az eu fertő megalapítóinak így tetszett? Kellett egy iszlám központ a fegyver kereskedelem ,terrorista(igazi!)elosztó ,kábítószer tranzit zóna számára?
Hát nem egyezik a tábor,nem az élősködő kasztból vagyok!
Ha a barcelonai merényletre gondolsz: Szerintem a katalán függetlenségi törekvésekhez semmi, de nyilván az emberek még populistább felhecceléséhez ezt is bele lehet keverni. Aztán maximum az uniónak nem csak az iszlám, hanem a szeparatista terroristákkal szemben is védekeznie kell. Utóbbi szép reneszánsz lenne. Pár nacionalizmussal újra kacérkodó államocska vezetője és híveik biztos tapsikolnának örömükben. Á, bocsánat, hiszen már rég ezt teszik. Tisztelet, üzenjük, szuverenitás..egyáltalán felfogták hogy nem már nem kívül vagyunk?
Maradj velünk kapcsolatban! Iratkozz fel hírlevelünkre:
Az író, szerkesztő, a kortárs felvidéki magyar irodalom egyik legismertebb alakja, Kossuth-díjas szerző, 2011-ben Hazám-díjjal is kitüntették. A Pozsonyban és Budapesten is működő Kalligram Kiadó egyik alapítója. Nemrég megjelent Bukott angyalok című regénye az idei könyvhét sikerlistájának élmezőnyébe került. A 20. század egyik legszörnyűbb magyar történelmi tragédiáját dolgozta fel: a második világháború befejezése után, már békeidőben, a mai Pozsonyhoz tartozó Ligetfaluban a csehszlovák hadsereg tagjai magyar katonákat és civileket, köztük nőket, sőt, csecsemőket mészároltak le. Vajon lehet-e ennyi idő után beszélni az elhallgatott múltról? Grendel Lajos a 168 Órának azt is elmondta, miért készült húsz éven át erre a könyvére.
– A Bukott angyalok az 1945. júniusi ligetfalusi tömegmészárlásokról szól. Miért írt erről könyvet?
– Pozsonyban élő magyarként úgy tapasztaltam, a szlovákok és a magyarok 95 százaléka semmit nem tud arról, ami két hónappal a második világháború befejezése után a településünkön történt. A történelmi tragédiáról születtek ugyan tanulmányok az utóbbi időben, többek közt Dunajszky Géza közíró publikálta kutatásait, mindez valahogy mégsem vált a közbeszéd részévé. Pedig szerintem a múlttal – hetvenkét év után – végre szembe kellene nézni.
– Hol kezdjük a múltidézést?
– Talán ott, hogy a Pozsonyhoz tartozó Ligetfalu a második világháború alatt német megszállás alá került. A nácik gyűjtőtábort működtettek itt, rengeteg zsidót, szlovák ellenállót és civilt gyilkoltak meg. Majd 1945 áprilisában a szovjet hadsereg és a szlovák nemzeti felkelés kiszorították a német csapatokat az országból, 1945. április 4-én megalakult az ideiglenes csehszlovák kormány, és Csehszlovákia visszanyerte az 1938-as bécsi döntéssel elcsatolt területeit. Már béke volt, amikor Közép-Németországból a leszerelt magyar katonák elindultak hazafelé, többségük Magyarországra tartott. Júniusban érkeztek Pozsonyhoz, ott egy csehszlovák gyalogezred tagjai elfogták őket, s a foglyokat a volt náci haláltáborba hurcolták. A magyar leventék többsége kényszersorozott 16-18 éves srác volt. Boldogok voltak, hogy túlélték a háborút, és végre béke van. Nem sejtették, mi vár rájuk.
– Hadbírósági tárgyalások nélkül mindannyiukat agyonlőtték a csehszlovák kivégzőosztagok.
– Ez egy sorozatos tömeggyilkosság része volt, ugyanis néhány héttel korábban a cseh Přerov községnél is hasonló vérengzések zajlottak le. Az áldozatok között nemcsak leventék voltak, de felvidéki német és magyar civilek is. Nők és gyerekek. Gyanússá és ellenséggé minősítésükhöz elegendő indok volt, ha nem beszéltek szlovákul.
– Vagyis akik korábban ellenállóként a németek ellen harcoltak, maguk is gyilkossá váltak. Válogatás nélkül öltek ártatlanokat.
– Szemtanúk szerint a csecsemőket feldobták a levegőbe, úgy lőtték agyon őket. Önbíráskodással álltak bosszút a legyőzötteken. Akkoriban már érvényben volt a Beneą-dekrétum, amely etnikai alapon a németeket és a magyarokat kollektív bűnösnek nyilvánította, és megfosztotta őket az állampolgárságuktól is. Semmilyen jog nem védte már ezeket az embereket. Állítólag amikor Beneą értesült arról, mi folyik a ligetfalusi büntetőtáborban, azonnal leállítatta a kivégzéseket, noha az internálótábor tovább működött, és a kegyetlenkedések is folytatódtak. A gyilkosságokról persze semmilyen dokumentum nem maradt.
– A ligetfalusi tábor két parancsnokát – más gyilkossági ügyek miatt – 1947 áprilisában letartóztatták és bíróság elé állították. A tárgyalásokra túlélőket, szemtanúkat is beidéztek. „A tanúk vallomásaikban beszámoltak a táborban történt szörnyűségekről, elmondták azt is, hogy a vizsgálat helyszínén még több százan fekszenek a földben, de a bíró vallomásaikat peren kívül helyezte, és így a tömeggyilkosságok ügyében nem indult vizsgálat” – írta a perről egyik tanulmányában Dunajszky Géza.
– Több mint ötszáz áldozatról tudunk eddig, de vannak, akik szerint a számuk több ezerre is tehető. A tömegmészárlásokról évtizedeken át tilos volt beszélni, a megmaradt szlovákiai magyarság is hallgatott róla.
Ennek oka volt az is, hogy a lélekszámuk – épp a Beneą-dekrétumok következtében – jelentősen csökkent, aki csak tehette, Magyarországra vagy Nyugatra menekült. A magyarság drámai fogyását a népszámlálási adatok is bizonyítják. 1940-ben Pozsony lakosságának a fele volt szlovák, a másik fele magyar és német. 1945 után Pozsony tiszta szlovák város lett, a likvidáltak és száműzöttek helyére szlovákokat telepítettek be. Jelenleg a pozsonyiaknak mindössze négy százaléka magyar. Ilyen kisebbségbe szorulva honfitársaink vélhetően jobbnak látták, ha a múlt traumáiról többé nem beszélnek.
– Ön a Felvidéken, Léván született 1948-ban, de ötven éve Pozsonyban él. Mikor hallott először a ligetfalusi tragédiáról?
– 1998-ban, amikor egy író-olvasó találkozóra Budapestre jöttem. A Petőfi Irodalmi Múzeumban az azóta már elhunyt Balassa Péterrel közös irodalmi estet tartottunk. Egyszer csak a közönség soraiból felállt egy idős férfi, és megkérdezte tőlem, tudok-e valamit a pozsonyligetfalusi mészárlásokról. Döbbentem néztem rá, megböktem Pétert, de azt mondta, hagyjam, ez őrült. Egyikünk sem hitte el, hogy ilyen borzalom megtörténhetett. Mégis foglalkoztatott a dolog, és amikor visszatértem, Pozsonyban kérdezősködni kezdtem ottani magyaroktól. Kiderült, hogy amiről az öreg beszélt, az igaz. Nagyon megrázott az egész, s már akkor elhatároztam, hogy erről egyszer regényt írok. Húsz évig készültem rá.
– Miért várt ilyen sokáig? Talán ön sem akarta megtörni a csendet?
– Ez is benne volt egy darabig, úgy éreztem, a szlovák–magyar kapcsolatok még nem tartanak ott, hogy indulatok és vádaskodás nélkül beszéljünk a múltról. Ebben viszont már érzek oldódást. Mégis, a Bukott angyalokat elsősorban azért kezdtem el, mert nemsokára hetvenéves leszek, és nem tudom, mennyi időm van még az írásra. Öt évvel ezelőtt súlyos agyvérzést kaptam, újra kellett tanulnom járni, beszélni. Nem halogathattam tovább a regényt, s hogy húsz év után végre elkészültem vele, nagy elégtétel a számomra.
Egy kicsit még mindig tartok attól, hogyan fogadják majd, főleg, ha fél év múlva szlovákul is megjelenik.
Senki sem szereti, ha a régi bűneit előveszik.
– A regény 1945 júniusában, Ligetfaluban kezdődik, de a tömegmészárlások csak a háttérben zajlanak le. Meg akarta kímélni olvasóit a brutális részletektől?
– A véres jelenetek naturális ábrázolása sokkoló lehet, esetleg dagályossá, giccsessé teheti a szöveget. Íróként megtanultam, hogy minél inkább háttérben marad egy fontos esemény, annál inkább felkelti az érdeklődést. Ráadásul én nem dokumentumkönyvet akartam írni, hanem megmutatni azt, hogy a 20. századi történelmünkben mennyire bonyolult volt a bűnös-áldozat viszony. Ezért is tartott olyan sokáig, amíg el tudtam kezdeni az írást.
Kerestem azt a formát, amelyben hitelesen elmondható, hogy a hősök sokszor nem voltak igazán hősök, és az ártatlanok sem teljesen tiszták. Akik a ligetfalusi vérengzéseket elkövették, előzőleg végigélhették, ahogyan a nácik halomra ölték a bajtársaikat, a szlovák és cseh lakosságot.
A háború könyörtelen logikája szerint a túlélők sokszor úgy hitték: joguk van bosszúra halottaikért. De ez természetesen nem ad felmentést a gyilkosságokra.
– Művében a bűnös és áldozat ellentmondásos kapcsolatát dramaturgiai csavarral ábrázolja: a ligetfalusi szlovák kivégzőosztag egyik tisztje, Janák úgy dönt, hogy megment egy fiatal magyar katonát, Tocsekot. Ő az egyetlen, aki túléli a vérengzést, úgy, hogy az életét a gyilkosok egyikének köszönheti.
– A regényből nem derül ki, hogy Janák részt vett-e a mészárlásokban, de az biztos, hogy a bűnösök oldalán állt. Évekkel később azonban már ő válik áldozattá: Janák hithű kommunista és szlovák nacionalista is, 1952-ben saját elvtársai letartóztatják, koholt vádakkal, kémkedésért lecsukják. Közben Tocsek, a megmentett magyar fiú megpróbálja magában lezárni a múltat, elfelejteni a ligetfalusi rémtetteket. Azt reméli, a háború után új világ kezdődik. Karrierjét is Janáknak köszönheti, az ő titkára lesz. Majd – miközben megmentője a börtönben ül – őt egy nagyvállalat vezetőjének nevezik ki. Janák tíz év után szabadul, és a titkosszolgálathoz kerül. De az 1968-as fordulat, a szovjetek és csatlósaik csehszlovákiai bevonulása mindkettőjük számára az eszmékből való totális kiábrándulást és csalódást jelenti. A rendszerváltáskor találkoznak utoljára, s kiderül: a múlt kegyetlen szorításából egyikük sem menekülhet.
– Az 1945-ös vérengzések kutatása is jóval a rendszerváltás után kezdődött el. Az egykori ligetfalusi gyűjtőtábor helyén, a magyar és a német áldozatok tiszteletére emléktáblát avattak 2015-ben. Sokan voltak a megemlékezésen?
– Alig néhányan.
– A tömeggyilkosságokról esett szó a szlovák parlamentben?
– Egyáltalán nem.
– A felvidéki magyar szervezetek, pártok foglalkoztak vele?
– Eddig még nem. Talán úgy gondolták, nem érdekük ezzel a témával előjönni. Nem kell bolygatni a múltat.
– Önt megváltoztatta a történelmi tragédia feltárása? Másként látja a szlovák–magyar kapcsolatokat?
– Nem. Sok barátom van a szlovákok és a csehek között is, és nekik semmi közük az 1945-ös eseményekhez. A fiúk nemzedéke nem felelős az apák tetteiért. Ugyanakkor nem söpörhetjük örökké a szőnyeg alá, ami történt.
Beszélni kell a közös múltunkról, de ez már nem válhat a jelenünkké.
"Olyan világ jön, amikor mindenki gyanús lesz, aki szép. És aki tehetséges. És akinek jelleme van......A szépség inzultus lesz. A tehetség provokáció. És a jellem merénylet!...Mert most ők jönnek...A rútak. A tehetségtelenek. A jellemtelenek. És leöntik vitriollal a szépet. Bemázolják szurokkal és rágalommal a tehetséget. Szíven döfik azt, akinek jelleme van." Márai S.
A trianoni magyarság nagy nemzedékének nagy személyisége, nagy idők koronatanúja - az Erdélyi Világszövetség volt Társelnöke - Írói, költői munkásságának minden értéke a Magyar Örökség része !!
"...egy összekuszált világ emberiségének lelkiismerete vagyok !!" Albert Wass de Czege (1979)
Wass Albert: A MAGYAR NEMZET HÉT PARANCSOLATA <3
Az Úristen kegyelméből azonban nincsen veszedelem a megmaradás lehetősége nélkül. Ha fölismerjük a veszedelmet, és él bennünk az akarat, hogy segítsünk magunkon, az Úr is velünk lesz! S ha már egyebet vénségemnél fogva nem is tehetek: szavakba foglalhatom a törvényt, mely részben minden nemzetre egy-formán vonatkozik, de különösképpen a magyarra !!
És elnevezhetem ezt a törvényt A MAGYAR NEMZET HÉT PARANCSOLATÁNAK:
1. Tiszteld és szeresd a te Uradat, Istenedet, teljes szívedből, minden erődből, és rajta kívül más istened ne legyen. Bálványt ne imádj! A pénz mindössze eszköz, nem istenség. Érdekimádat, ön-imádat hamis utakra vezet embert és nemzetet egyaránt !!
2. Magyar mivoltodat, az Úr legszebb ajándékát, meg ne tagadd soha! Őrizd, ápold, add át fiaidnak, mert csak addig marad rajtatok az Úr szeme, míg e nemzethez hívek maradtok. Ki nemzetét elhagyja: az Urat tagadja meg, s elvész nyom nélkül a népek tengerében !!
3. De ne gyűlöld azt, aki más nemzethez tartozik. A gyűlölet méreg, mely megmérgezi az elmét, és gyűlö-letet terem. Rokonod minden isten-fia ember, bármely nyelvet beszéljen is !!
4. Szeress minden magyart, mert testvéred Ő: nemzeted fia. Segítsd és támogasd, mert közös hazát adott nektek az Úr. Ki testvére ellen fordul, vagy megcsalja azt: önmagát rövidíti meg ezzel, saját nemzetét gyöngíti, s az Úr parancsa ellen vétkezik. Ki széthúzás magját veti el: romlást arat !!
5. Ki bántja a magyart: téged is üt. Nemzeted jussát, igazát védeni kötelességed. Csak úgy lesztek erősek, ha megvéditek egymást. Bárki magyar vesztesége a te veszteséged is !!
6. Légy becsületes, tisztességes és igaz! Ezek azok az emberi értékek, melyeken nemzeteknek, orszá-goknak épülniök kell. Hamis szó, hamis cselekedet ingoványba vezet. Aki csalásra épít: nyakát töri. A felelőtlen ember homokra épít, amit elfúj a szél, és elmos az eső. A becsületesség olyan, mint a sziklakő: kemény és maradandó. Bár úgy tűnik ma, mintha csak a hamisak, gazok és gonoszok számára gyümöl-csözne az élet; ne irigyeld őket! Összeomlik alattuk a csalásra épült világ. A jövendő az igazaké. Haladj csak bátran a becsület és tisztesség útján, a jövendő az igazakkal van !!
7. Legyetek bátrak és hűségesek egymáshoz és a magyar nemzethez, mert az Úr szereti a bátrakat és a hűségeseket, s megsegíti azokat, akik az igazság útjain járnak !!
Őrizzétek szívetekben ezeket a parancsolatokat, s meglássátok: az Úr veletek lesz !!
Az ugye megvan hogy a Katalóniának autonómiája volt, saját Parlament, alkotmány, törvények, oktatás.
A mese ott kezdődött, hogy néhány populista politikus feltüzelte a katalánok egy részét, mert szerintük Spanyolországtól külön jobban menne. Szó sincs róla, hogy minden katalán elszakadáspárti lenne. A szavazáson a 42 százalék 90 százaléka támogatta ezt. Ismerős.
A rendőri brutalitás és ahogyan kezelte ez a spanyol kormány ettől függetlenül megengedhetetlen dolog.
A külön nemzetállammá válásnak viszont akkor lenne értelme ha a katalánok elnyomott kisebbség lennének, de erről szó sincs. Olyan jogaik vannak, amiről az erdélyiek csak álmodhatnak és fokozatosan ezt tovább is kiterjeszthették volna. Na most úgy néz ki már nem és feltehető a kérdés hogy megérte-e a felkorbácsolt nemzeti érzülettel rövidtávon hazárdírozni?
Az EMNP a hazai elnyomó maffiakormány határontúli zsebpártocskája volt, csak kiesett a kegyből. A Tökéssel együtt.
Súlytalanok és valójában a kutyát se érdekli mit dumálnak a katalánokkal.
Kedd délelőtt Marc Gafarot i Monjó, az Európai Katalán Demokrata Párt külügyi kabinetvezetője Kolozsváron tartott sajtótájékoztatót Katalónia jelenlegi politikai helyzetéről az Erdélyi Magyar Néppárt meghívására.
„Katalóniában jelenleg is több autópályán és vasútvonalon nem lehet közlekedni a katalán politikai foglyok szabadágáért tüntető tömegek miatt, akik így próbálják felhívni a spanyol kormány figyelmét a súlyos jogsértésekre” – kezdte felszólalását Marc Gafarot i Monjó, aki hozzátette: a nemrégiben leváltott Carles Puigdemont volt katalán elnök kabinetjének több tagja jelenleg is börtönben van. „A katalánok egy olyan erőszakos hatalommal néznek szembe, amely számára sem a demokrácia, sem a szavazati jog nem jelent semmit. Most már tudom, hogy Spanyolország nem csak Katalónia megszavazott függetlenségével él vissza, hanem az általános európai civil- és az emberi jogokkal is ” – hangsúlyozta Gafarot.
A spanyol kormány intézkedései kapcsán elmondta: a katalánok nem a spanyol emberek ellen vannak, hanem a demokráciaellenes, és erőszakos spanyol kormánnyal szemben harcolnak azért, hogy katalánokként részesei lehessenek egy valóban európai szellemiséget képviselő, nemzeti sokszínűséget elfogadó, többnyelvű országnak. „Európa sajnos csak akkor figyel fel a nemzetek különböző problémáira, ha vér folyik az utcán. Mi nem erőszakot akarunk, hanem egy demokratikus megoldást, amellyel megadhatjuk a katalán népnek azt, amit kér: a függetlenséget” – emelte ki az Európai Katalán Demokrata Párt külügyi kabinetvezetője.
Az erdélyi autonómiatörekvések kapcsán így fogalmazott: „Ahogy Spanyolországban nem csak spanyolok laknak, úgy Erdélyben sem csak egy nyelvet beszélnek. Az itt élő magyar közösségnek saját nyelve és kultúrája van, és ez a nemzeti- és nyelvi sokszínűség nem csak Románia, hanem Európa számára is értéket jelent.”