Tarlós István főpolgármester Dörner György színművészt nevezte ki az Új Színház új igazgatójának a teátrumot eddig vezető Márta István helyett. A szinhaz.hu értesülései szerint a szakmai bizottság többsége Márta újbóli kinevezését javasolta, és két minisztériumi delegált voksolt Dörner Györgyre. A színész pályázatában intendánsának Csurka Istvánt nevezte meg.
az különösen tetszik nekem a Dörnert támadó szónoklatokban, hogy a politikai meggyőződése miatt alkalmatlan. mondják ezt azok, akik kikérik maguknak, hogy politikai döntés alapján nevezzenek ki valakit színházigazgatónak. vagyis: politikai alapon kifogásolom, hogy politikai alapon hoztak döntést. nem tudathasadásos ez??
haha...! amikor éppen kormány voltak vagy vannak...
még a Népszava is csak ezzel a szóval tudta megfogalmazni Márta meglehetősen széljárás szerinti forgolódását, hogy "rugalmas"...
a Fideszen kívül még nem állt messzire az MSzP-től meg az SzDSz-től sem. jól helyezkedett mindig. egészen addig fészkelődött, míg most melléesett.
egyébként meg - véleményem szerint - Máté Gábor, Ascher, Bálint András, Mácsai már dörzsöli is a tenyerét, és lázasan üti a számológépet, hogy mennyi bevételtöbbletet hoz majd az Új Színházból elmaradó, és náluk landoló közönség.
olvasgatom más helyeken, hogy a társulatnak most kellene egyemberként nemet mondani az új igazgatóra. ja! a színészek bolondok lennének elmenni, és otthagyni egy tuti, havi fixet jelentő társulati tagságot. lehet, hogy lesz egy-két olyan, aki majd látványosan távozik - ilyen mindenhol volt - de a többség marad.
"Ascher Tamás, a Színház és Filmművészeti Egyetem rektora szerint Dörner György színházigazgatói pályázatának nagyobb része MIÉP-es, jobbikos hablaty.
...szorosan véve színházszakmailag nincs benne semmi konkrétum. Mint kiderült, a legfontosabb rendezők, akik szerepelnek a pályázatban, Vidnyánszky Attila, Bocsárdi László, nem is tudtak arról, hogy benne vannak.
A pályázat bemutat valamiféle irodalmi koncepciót, de hogy lesz ebből színház? Nem derül ki, nincs benne konkrétum. Sőt nincs komolyan vehető gazdasági elemzés, tehát terv sincs. Csak általánosságok. Az egész egy tévedés!
Ezzel szemben a Márta pályázata alaposabb volt. Nem butaságok, ideológiai jelszavak, hanem komoly tervek, részletes szakmai koncepció volt benne. 5 évre előre programok, 2 évadnyi bemutató, elgondolva, melyiket ki fogja rendezni és miért. Szakmai együttműködések egész hálózatának terve határon túli színházakkal, mellékelve a szándéknyilatkozatok és még sorolhatnám."
Hogy Eperjes latba vetette-e a Fideszben kétségkívül létező befolyását Márta (és Szikora) pályázata ellen, arról ellentmondásos információink vannak. Az viszont biztos, hogy Márta legendás kapcsolatépítő képessége és pályázatának a teljes szakmai bíráló bizottaság által megkérdőjelehetetlen színvonalúnak tartott minősége ezúttal kevésnek bizonyult a ma még ismeretlen ellenlobbival szemben.
„Most, hogy a baloldali kapcsolati hálóval rendelkező színházi vezetők meggyengültek, a kenyérharc a korábbinál is durvább eszközökkel folyik a fővárosban, csak a fő frontvonal a Fideszhez közel álló jelöltek közé tevődött át” – értékelte a kialakult helyzetet egy a fővárosi színházi életet és az Új Színháznál történteket jól ismerő forrásunk. A folyamat tünetei – akkor még vidéken – már évekkel ezelőtt láthatóak voltak..."
Egyébként, ha már Dörner: indult ugye a karrierje szinte kölyökként Kardos Ferenc híres filmjében, a Petőfi 73-ban. http://hvg.hu/kultura/00000000004B34B5
A Filmkultúrából: [..]"A film Petőfi születésének 150. évfordulója alkalmából készült. A Pápai Petőfi Gimnázium és a budapesti Kölcsey, Móricz ésToldy gimnáziumok hatszáz tanulója "forradalmi passiójátékban" eleveníti fel Petőfi életének eseményeit. A farmernadrágos előadásban a diákok újraértelmezik Petőfi forradalmiságát, és vitákban tisztázzák saját, a forradalmisággal kapcsolatos fogalmaikat, jelenkori cselekvési lehetőségeiket, a társadalomhoz való viszonyukat. díj(ak): 1973 - Magyar Játékfilmszemle: operatőri díj. év: 1972 "
Nem volt egyszerű véghez vinni, mert Aczélék annyira nem nézték jó szemmel az aktualizált, csupa friss - civil - fiatallal eljásztatott művet. Sokan onnan landoltak egyenesen a szakmába: Kovács Nóra, Csizmadia Tibor (színigazgató), Chan Togay és persze Dörner is. Tehát kurvára el volt már nyomva akkor is. Utána játszott színházakban, mert tényleg tehetséges volt és nagyon karakterisztikus jó hangja van. Mitől kellett neki ez a sérelmi hisztérikus politika? Hol volt ő áldozata az előző és a mostani rezsimeknek?
De oké: viszont ha én magymogyoró vagyok, siratom és féltem hazámat a globalitás pláne az USA kultúrszennyétől, akkor nem abból élek meg (nagyon jól), hogy Bruce Willis és pláne Eddie Murphy fekete hangát magyarítom sorozatban, évtizedekig nem !!! Akkor van elég önuralmam, hogy szegényebben de egyenes derékkal - kedvenc Csurkája szövege a takonygerinc - ilyenekre bőszen nemet mondok és csakis hazafias lózungokkal haknizok, önálló esteket tartok kizárólag népnemzeti szerzőkből és úgy próbálok megélni ha van rá kereslet. DE reggel bemenni a szinkronba eddie-zni egy jót, aztán este bocskayban búsongani ugyanezen - skizó agyrém, na! De persze ez a művészi és emberi hozzáállás csodálatos minőséget sejtet a színházra nézvést, ja adjunk neki türelmet, persze.
Balázsi Gyula, Szersén Gyula, Újréti László, Varga T. József, Jakab Csaba, Földessy Margit, Kovács Nóra vagyí Hegyi Barbara is kiváló szinkronhang. Mégis kibírják színházigazgatói szék nélkül.
én is kedvet kaptam hozzá, de tartok tőle, h a libbantak olyan jó reklámot csináltak most a színháznak és Csurka Gyurcsány-darabjának, h baromi nehéz lesz jegyhez jutni :)
Tegnap kimaradta felsorolásból a Margarétás dal. Abban is főszerepet játszott ( gondolkodtam miben láttam szegény alig-alig foglalkoztatott szinészt még a cuclizmusban )
Sztem a nemzet háttérdísze - Szamóca - nem egy undorító alak. Ő ilyen, korlátolt egy csomó területen. Pölö, én is az vagyok a korallok szaporodásának kérdéseiben, igaz, ezt elismerem.
Átolvasva a mai sajtót, kénytelen vagyok visszavonni néhány olyan hozzászólásomat, amelyben tegnap Eperjes Károlyról pozitív dolgokat írtam. Szamóca egy undorító alak. Ennyi.
Amúgy számos újságban lehetett olvasni a véleményt, hogy a klasszisokkal teletűzdelt Új Színház nagyon középszerű volt. Ebben van igazság, mert egy-két előadását magasm is láttam, és tényleg nem voltak átütő erejűek. Éppen ezért kellene értékelni Alföldit, akinek az irányítása alatt szinte izzik a Nemzeti Színház (és ezt most művészileg értem). A most bemutatott A fösvényt és Blaskó Péter Harpagon-alakítását például párthovatartozás nélkül az összes kritika dicséri.