>azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul)
huuu-haaaaaa, ez az az auto! :)
Oke, 5900-on max. power, 215 Le. -> ezen a fordulaton a nyomatek 260 Nm.
Namost a max. nyomatek ugye 280 Nm, vegyuk ugy, hogy ez a max. van vegig 1000-tol 6500-ig.
3000-es fordulatnal a 280 Nm 118 Loerot jelent.
3500-as fordulatnal a 280 Nm 137 Loerot jelent.
4000-es fordulatnal a 280 Nm 157 Loerot jelent.
4500-as fordulatnal a 280 Nm 177 Loerot jelent.
5000-es fordulatnal a 280 Nm 196 Loerot jelent.
Tehat ami a fenti idezetben szerepel, hogy 3500-tol 6500-ig minimum 180 Le lenne, nos ez messze nem igaz, kb. 4600-tol lehet meg a 180 Le.
De akkor arrol meg nem is beszeltunk, hogy nem vegig 280 Nm!
"5900-nál a nyomatéka 280 Nm, mert akkor jön ki a 225 lovas teljesítmény. "
Ez ebből nem következik. Előtte írtad, hogy 2200-on van 280Nm.
Valószínűleg 5900-tól a nyomaték meredekebben csökken, mint ahogy a fordulatszám emelkedik. 2200 és 5900 között pedig valószínűleg a fordulatszám meredekebben emelkedik, min ahogy a nyomatékgörbe csökken (spec. esetben stagnál).
Csak egy helyesbítés: a 260-as végsebességet egy 215 lovas autóval az életben nem lehet elérni (mármint normál kompakt autóval). A turbósoknak különben is gyorsan esik a nyomatékgörbéjük a fordulatszám vége felé, így ők a végsebességet elég könnyen elérik.
Én azért nem kezelném ennyire elfogultan a kérdést. A Honda szerintem is technikailag felette áll a Leonnak, de ettől még egy 225 lovas Leon le tudja gyorsulni a VTi-t. :-))) Bár mint látjuk, 6-osban már nem. :-)))
A versenysportot meg szerintem ne keverjük ide. A Mercinek is sok versenysport sikere van, mégis el tudtak követni egy A mercit. Az Audinak is sikerült összehozni egy A2-őt, és a Pug is képes volt a 307-es megalkotására. :-)))
"Na mindegy szerintem ennyi volt ebben tortenetben (legalabbis VTi 3as vs Leon 6os) temat illeti, bar ez a "problema" bizonyos szinten ravilagitott Vuk szerintem hibas elmeletere, miszerint a max teljesitmeny (mindegy hogy milyen fordulaton is van) hatarozza meg a max sebesseget."
A szerinted hibás elméletet legkönnyebben úgy tudod megcáfolni, ha megkeresed a hibát a 908-as hozzászólás levezetésében. :-)))
Persze lehet próbálkozni ellenpéda keresésével is, de akkor ahhoz jó ellenpéldát kell találni. Ez meg nem fog sikerülni. :-))
Na, jöjjön a részletesebb kifejtés. Van rád egy fél órám. :-))
"Hat ez az! Pont errol van szo (amit te is hangsulyozol), hogy ha nagyobb lenne a nyomateka, nagyobb lenne a teljesitmenye, tehat ebbol kovetkezik hogy a teljesitmeny a nyomatektol (is) fugg :), tehat nem lehet oket szetvalasztani. De ez szerintem mar kismillioszor le van alabb irva :)."
Persze, hogy függ, de ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a sportautót csak a dizájn teszi. Az is.
"Hiszen amig ezekenek a porgos motoroknak a maximalis teljesitmenyuk egy pont (mondjuk 7600 korul), addig a nyomatekos (bar igaz lassan porgo) motor maximalis teljesitmenye nem egy meredeken felfele ivelo egyenes, hanem inkabb hasonlit egy nyomatekgorbere, azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul), es termeszetesen ott a csucspont 5100-5200 korul a 215LE."
Először is ezeket az adatokat nem tudom honnan vetted. Köszönőviszonyban sincsennek a Seat honlap adataival. Szerintük a 180 lovas 5500-nál adja le a max. teljesítményét, nyomatéka pedig 235 Nm 1950 és 5000 között, a 225 lovas pedig 5900-nál adja le, és 280 Nm a max. nyomatéka 2200-as fordulaton. Én akkor most inkább a 225 lovas adataival számolok, mert azokat legalább tudjuk (bár így az események rekonstruálása nem lesz pontos). :-)) Mellesleg, ha a 215 lovas olyan, mint ahogy azt írod, akkor 5100-nál neki 310Nm-ének kellene lennie.
5900-nál a nyomatéka 280 Nm, mert akkor jön ki a 225 lovas teljesítmény. Magyarán a nyomatékgörbe kb. végig sík, majd itt hirtelen letörik. 180 lóhoz itt 224 Nm tartozik, ahhoz, hogy 3500-nál is ez legyen, ott 513 Nm nyomatékra lenne szükség. Ez nem igazán reális. :-))) Ha 280 Nm max-al számolok (és vízszintes nyomatékgörbével), akkor kb. 4800-as fordulaton van 180 ló.
"Mondjuk 2000-es fordulaton az 1.8T leon lead 235Nm-et (gyari, tuningolatlan adat), azaz 2000-es fordulaton 66LE lesz a teljesitmenye (ezen a fordulaton egy tuningoltnak sem lenne sokkal tobb nyomateka amugy, mivel a turbo meg nem porgott fel teljesen). Ugyanezen a fordulaton egy VTI (megelolegezek neki 100NM-et 2000-en bar szerintem nagyon optimista voltam!) kemeny 28 LEs, majdnem 3x gyengebb. De csaljunk egy picit, es igazitsuk/feleltessuk meg a VTi porgos motorjat a leonhoz es szorozzuk meg ezt a 2000-et 1.5-el. Miert pont 1.5-el? Egy leon kepes 6500-ot forogni, azert legyunk rendesek a hondaval es higyjuk el, hogy az is kepes 6500*1.5=9750-et forogni, ellensulyozando a ket valto kozotti kulonbsegeket. Szoval tegyuk egyenranguva a leon fele 2000-es fordulatot egy vti fele 3000-el (ahol adunk neki 120Nm-et bokezuen), meg mindig "csak" 50LE, nem rossz egyaltalan, de kb 30%-al kevesebb."
Te itt miről beszélsz? Nem arról volt szó, hogy a Leon 6-osban van, a VTi meg 3-asban? Mert ugye ez a kérdés? Ha igen, akkor a helyes számítás kb. ez:
A Leon 80-nál kb. 2000-et forog 6-osban, a VTi pedig 5000-et 3-asban. A Leonnak itt kb. 75 ló áll rendelkezésére, a VTi-nek pedig 88 (130 Nm-el számoltam). Mivel elvileg (a VW adata! :-)) ), a Leon innetől lineárisan gyorsul (mert a nyomaték nem emelkedik), így 100-nál pont 25%-al lesz nagyobb teljesítménye , azaz 95 ló, a VTi nyomatéka azonban emelkedik, így neki ott (150 Nm-el számolva) 125 lóereje lesz. Ebből jól látszik, hogy a 225 lovas Leon 80 és 100 között nem lesz képes tartani 6-osban a 3-asban haladó Vti ellen a tempót. Bár így is szépen igyekszik. :-)))
"Vedd figyelembe, hogy a leon teljesitmenye 6300-on ahol mondjuk a 240-es sebesseget produkalja (most a hasamra utottem, nincs leonom) sehol nincs 215LE, csak mondjuk 190 korul. A 215LE 5100-as forulat kornyeken all rendelkezesre, ott pedig az auto orul ha mondjuk 180 al megy (ismet csak saccoltam a sebesseget). Ebbol az kovetkezik, hogy megis csak igazam van akkor ha a valtoatteteleket is figyelembe veszem (azaz mennyit forog a motor egy adott sebessegen). Sarkitsuk megtovabb ezt az esetet, tetelezzuk fel hogy ez a leon 3000-es fortulaton adja le a 215LE-t, ott, ezzel a valtoval (ugyanebben a sebessegben) csak 114-el megy. A tovabbiakban drasztikusan csokken a teljesimenye, mondjuk annyira hogy 6000-en mar csak 100LE, azzal pedig sehol sem fog 240-et menni. Megis, az auto 215LE-s, de a vegsebessege max 195 (egy kb 100LEs auto vegsebessege). Akkor hogy is van ez!? ;)"
Persze, hogy függ a váltótól! Elkefélt váltóval bármekkorára lehet csökkenteni a végsebességet. :-))) Viszont ha a végsebesség szempontjából optimális váltót használsz, akkor pontosan a végsebességet pontosan a max. teljesítményhelynél fogja elérni az autó. Ekkor maximális egy adott autónál a végsebesség, más áttétellel ezen már csak rontani lehet. A fenti - teoretikus - autónál az a gond, hogy el van rontva a váltó (az még az eredet 180 lovasé), így persze a váltó végáttételének változtatásával lehetne még növelni a végsebességet. Vedd észre, ha tényleg a nyomatéktól főggne a végsebesség, akkor a CTR nem tudna szaros 196 Nm-el 235 km/h-t menni. De persze a maximális végsebesség nem ezért nem függ a nyomatéktól, hanem azért, mert matematikailag be lehet bizonyítani. :-)))
"Felre ne ertsuk az eszmecseret. Semmilyen szinten sem a VTi (esetleg mas tipus) ocsarlasarol van szo! "Topikunk" lakoinak kb fele ex-hondas, VTi-s, volt ex ITR-es is, tehat SZERETIK ezeket az autokat. Ettol fuggetlenul a szaraz adatok alatamasztjak hogy nem elkepzelhetetlen az, hogy egy tuning 1.8T Leon 6-ban ha nem is "legyorsulja" (bar az sem teljesen, minen ketseget kizaroan kizart), de egyutt megy egy VTi-vel amelyik 3-ban "uvegel"."
Így van, te se érts félre engem, én sem a Leon ellen vagyok. Viszont ezek a viták segítik mindnyájunknak, hogy jobban megértsük a nyomaték/teljesítmény viszonyt. Különben, ha mindenképpen VW terméket kellene vennem, akkor én is Leont vennék. Szerencsére nem kell, így Hondát veszek. :-)))))
"Szerintem tevedsz :). Vedd figyelembe, hogy a leon teljesitmenye 6300-on ahol mondjuk a 240-es sebesseget produkalja (most a hasamra utottem, nincs leonom) sehol nincs 215LE, csak mondjuk 190 korul. A 215LE 5100-as forulat kornyeken all rendelkezesre, ott pedig az auto orul ha mondjuk 180 al megy (ismet csak saccoltam a sebesseget). Ebbol az kovetkezik, hogy megis csak igazam van akkor ha a valtoatteteleket is figyelembe veszem (azaz mennyit forog a motor egy adott sebessegen). Sarkitsuk megtovabb ezt az esetet, tetelezzuk fel hogy ez a leon 3000-es fortulaton adja le a 215LE-t, ott, ezzel a valtoval (ugyanebben a sebessegben) csak 114-el megy. A tovabbiakban drasztikusan csokken a teljesimenye, mondjuk annyira hogy 6000-en mar csak 100LE, azzal pedig sehol sem fog 240-et menni. Megis, az auto 215LE-s, de a vegsebessege max 195 (egy kb 100LEs auto vegsebessege). Akkor hogy is van ez!? ;)"
-----
Hat ugy hogy:
1) Ez a Leon megfeleloen magvalasztott hosszabb 6. fokozattal menne 250-et is, azonban nagyan lassan erne csak el, illetve meg hosszabb 6-al tudna tartani a 260-at is csak ekkor 5-bol felvaltva nem tudna kigyorsulni, csak ha valaki felhuzna oda (s kiall elole) tudna tartani ezt a sebesseget. A (veg)fokozat attetel valasztasa egy kompromisszum a sebesseg es a gyorsulas kozott a gyakorlati hasznalhatosag erdekeben. Ezert nem 5100-ra van belove a Leon vege, s ettol meg igaz, hogy adott motorral elerheto (tarthato) max sebesseget a max teljesitmeny hatarozza meg. Ezt Vuk mar levezette, de egy attetelre irok alul peldat is amit konnyebb emeszteni.
2) Ha tovabb sarkitod es olyan a motor hogy 3000-en adja le a 215 lovat, akkor ez a Leon (evvel a sebvaltoval) 195-ot megy. Azonban ez csak azt jelenti, hogy ehhez a motorhoz nem jo a Leon sebvaltoja, de nem mond annak ellent, hogy az elvi max sebesseget a max teljesitmeny hatarozza meg. 3000-en akkor van 215 loero ha a nyomatek 502Nm. 502!! Es ennel van tobb is lejebb mert ez csak a max teljesitmenyhez tartozo nyomatek. Nyugodt szivvel tehetnenk hozza annyival hosszabb vegattetelt, hogy megfussa a 240-et.
OK, legyen ekkor 190Le a teljesitmeny, ahogy mondtad.
190Le 6000-nel, ehhez 222Nm nyomatek jar a fotengelynel.
Azaz 222 * 0.97 * 3.1 = 667Nm a kerekekre.
Tehat 240-nel 667Nm pont egyensulyban van a gordulesi es legellenallassal.
Ha 240-nel tudunk tobb nyomatekot vinni a kerekekre akkor az auto tovabb fog gyorsulni. Irany a muhely!
5100-on 215 loero, az 295Nm-t er.
Ha teszunk egy 2.6-os vegattetelt tobbi ugyan az, akkor
5100-as fordulatnal 243-al megyunk,
ekkor a kerekeken:
295 * 0.97 * 2.6 = 744Nm
es gyorsulunk tovabb!
Tehat 5100-on nagyobb sebesseg is elerheto, Ok, ennyibol nem kovetkezik mindjart, hogy pont itt erheto el a max. Ahhoz maceraszni kell a kepletekkel, ezt tette meg korabban Vuk.
Elkezdtem leírni, de rájöttem, hogy igen hosszú hozzászólás lenne, és megrettentem a feladattól. :) Pedig volt már elsőkerekes VTI-m, Integra Type-R-em, 4x4 1.8T-m, és meglehetősen izmos hátsókerekes Dieselem is. Vagyis van némi tapasztalatom. Ráadásul szinte mindegyikkel versenyeztem is a másik ellen mind alacsonyabb mint magasabb sebességnél, fordulatnál meg amit akartok.
De mivel még nem volt huzamosabb ideig a kezeim között egy nagyköbcentis erős autó ezért nem is tudnék 100%-os képet nyújtani. 8-)
Most majdnem leírtam a tapasztalataimat első kézből de rájöttem, hogy teljesen feleslegesen tenném. Inkább megtartom magamnak és tovább élek boldog felvilágosultsággal. Nektek pedig jó eszmefuttatgatást kívánok! 8-)
"technikailag a Honda sokkal magasabb fokon van mint a Seat"
Helyesbitsunk, mint a VW/Audi (ugyanis a motor az toluk szarmazik). Nos, errol vitatkozhatnank, bar engem annyira nem "izgat" a tema, sot ez nem is az a topik. Egy biztos, a honda mindig is nagyon magas szinvonalon muvelte azt, amit.
Amit irtál felettébb érdekes. Véleményem szerint technikailag a Honda sokkal magasabb fokon van mint a Seat. Lehet hogy a Seat gyorsabb (kizárt dolog) de milyen áron, de a Honda az Honda . Lásd az eredményeit az autosportban. F1 ,Indy. Cart.