Úgy hiszem hogy elvileg a max nyomatékhoz tartozó fordulatszámon kellene kiérnie a szíjnak a primer tárcsa tetejére.Na most ez nagyban függ a gyorsítás mértékétől.Nem találom a yanmar motor manuálját,pedig volt elmentve.Igazából ha megvan a fordulatszám,akkor óvatos gyorsításnál ez alatt a fordulatszám alatt kéne legyen egy kicsivel a fordulatnak,míg változik az áttétel.
Eddig se voltam elégedett a primerrel, csak megszoktuk. Most szívem szerint áthangolnám az egészet olyan 2500 környékére, nyomaték a yanmarban van bőven. Ezért gondolom hogy a primerhez (is) hozzá kell nyúlni.
Ha a primerhez nem nyúltál,és eddig megfelelt,akkor most se tedd.A váltó oldalinak a rugó előfeszítésén csökkents!Egy lukkal tedd visszább a rugó végét.A szíj is szeretni fogja ha kevésbé szorongatja a varió.Ha még úgy sem jó,akkor még egy lukkal visszább.
Adott egy jdm, amiben anno még a gázos Sanyi felújította a variátorokat. Aránylag magas fordulatra hangolta, így olyan 2000 fordulat körül zárt össze a variátor, aztán lepadlózva 3000-3200 környékén tartva gyorsult szépen. Olyan 3000 körüli üzemi fordulatot ment mindig, amit megszoktunk az évek során.
Eltelt 7 év, a szíj elkopott és a szekunder variátor meg is repedt, várható volt mert nagyon ramaty volt anno is.
Vettem új szíjat, szekunder variátort.
A primer nem kotyog, teljesen jó, az maradt a helyén. A szíj mellett jó a hézag, minden szuper, egy gond van.
Az a fordulat még feljebb ment, 3400-3500 körüli értékre, ott szabályoz le a motor. Ugyanúgy 2000 körül zár össze, viszont lepadlózva felpörög 3500 körülig, és elkezd gyorsulni a kocsi. Ami feltűnő hogy nem a motorterhelés miatt áll be a maximális fordulat mint eddig, hanem hídra fel is ugyanez a helyzet. A végsebesség rendben van 80 felett megy simán.
A felpörgés viszont mostmár zavaró, szeretnék állítani rajta.
Merre nyúlkáljak? A súlyok 175g-osak, azon növeljek vagy rugóelőfeszítést piszkáljak? Milyen színű rugó kellene hogy legyen benne? Lehet az túl erős?
Nem is adnám semmi pézért!! A tetejáre kiírom..ne köpködj a villamoson. A zsigulira.. szeretlek Mártika. Nem tehetek róla.Kinek a pap, kinek a papné. egészségetekre. majd jelentkezek. Boldog Újévet Kívánok Nektek! Hajrá...
Na, én nem azért mondtam, mert borotválkozni akarok, de én is úgy szedtem ki az AIXAM ból. Ahogy mondtátok. Meg is lepődtem egy kicsit.. Semmi váltót le meg ilyesmi.. A három csavar fel, meg egy gumibak. Aztán a motor, majdnem bratyesznak az ölében maradt. Mondtam is neki,, Egészen jó erőben vagy"".
Na ja , de ez a sokak által lenézett Ligier -- abban nem kell melengetni a tűzfalat ( amit egyébként és sosem csináltam ) mert a szekunder variátora egész normálisan szerelhető .
A tűzfalútbanlevős Aixamben viszont a biztosítéktábla kinn van a motortérben , és ott is eléggé eldugva . Vagyis sötétben , szemerkélő esőben nyúlkálsz a mocskos motortérben , valahol az ablaktörlőmotort alatt a szigetelést ( már ha van ) félrehúzva próbálod kitapogatni -- mert látni nem lehet -- a biztosítékokat . Nekem ebből is elegem lett : leoldva a biztosítéktábla rögzítését behúztam a műszerfal alá az egész hóbelevancot , annyit engednek a kábelek . Úgyhogy az én Aixamemben a tábla belül van .
A melléklet fotó mutatja meddig tud bejönni -- onnan mindenki rakja ahova akarja .
Ez a zöld, ventilátor, Hifi hightech vagy mi, ablakpáramentesítő és seggmelegítő beépítése esetén ajánlott. A dallamkürt és ködlámpa, már relétáblával:-)))
Olyan biztosítékokat próbáljatok meg beszerezni, ami nem PVC-be van beöntve, és van rajta egy kicsi légrés. Azokkal ilyen probléma nincs. Van amelyik villamossági boltban lehet ilyet kapni.
Én 500.4-snél azt csináltam, hogy hőlégfúvóval melegítettem a műanyagot, ami nem engedte ki a szekunder variátort. Amennyire csak tudtam, behorpasztottam. Utána ki lehetett úgy venni, hogy a két motortartó bakról le lett emelve a motor és annyira elfordítva, hogy még a hűtőnek az alumínium kerete is egy kicsit elgörbült
Köszönöm mindkettőtöknek az útmutatást. Kicsit sokkolt, hogy az egész mindenséget ki kell venni. Szinte biztos hogy a rugó van eltörve, mert még ilyne megfeszített állapotban is lötyög. A hűtő jelenleg is ki van véve, de a féltengelyeket és a kipufogót nem sok kedvem van leszedni. De hát nincs mit tenni, neki kell veselkednem valamelyik nap. Kösznöm még egyszer, üdv., minden fórumozónak.
Először úgy látszott senki sem vállalta fel , hogy a rossz hír hozója legyen -- egykoron voltak olyan barbár szokások , hogy az efféle negatív informátorokat likvidálták . De mire megkerestem a válaszhoz az anyagot addigra Zsolt már reagált -- röviden , velősen .
Én sem sok jóval biztatlak , de kép nem annyira egysíkú , mint látszik . Lényegében két megoldás közül választhatsz :
-- vagy kiveszed a difit a kocsiból és akkor nagyon kényelmesen le lehet húzni a szekunder variátort . A difi kiszerelésére két gyakorlat alakult ki , Az egyik szerint ( valószínűleg ez lehet a gyári elgondolás , márha egyáltalán gondolkodtak valamennyire is a gyárban ... ) kiveszed a motort mindenestül , hűtővel-önindítóval- irányváltóval . A másik iskola szerint csak a féltengelyeket oldják le , a motort ( csak a motort ) feltámasztják és a róla leválasztott difit -- aknából -- lefelé kiszedik . Többek között Gázos Sanyi kedvelte ezt a módszert , de bátyám is élt vele . Nekem nem tetszik , és nem csináltam így soha .
-- a másik módszer szerint kivágod a tűzfalon azt a darabot amibe beleütközik a lehúzásakor a szekunder variátor . Hogy ez mennyire számít barbár megoldásnak az megítélés kérdése . Tudom pl. Zsolt nem helyesli , de én a magam részéről nem vagyok hajlandó amiatt fölöslegesen szerelgetni órákat , mert a gyárban idióta barmok ődöngtek a tervezőasztal körül .
Mint annak híve a tűzfalkivágásos módszert már reklámoztam itt :
A szekunder variátoron amíg a helyén van lényegében a körmök cseréjén kívül semmilyen érdemi beavatkozás nem végezhető el . Bandi barátom is idegenkedett eleinte a kocsi átalakításától , szerinte ha rendesen meg van csinálva akkor sokáig nem kell hozzányúlni . Szerintem viszont a variátor nyűgös része a mopedautónak , lényeges a jó hozzáférhetőség . Bandi kidaruzta a motort , kicserélte-összerakta-beállította a variátort . Visszaszerelte a kocsiba -- ahol pár napon belül kiugrott a rugó vége ... azóta az ő járgányai is kissé megreformálódtak a szerelhetőség érdekében .
Szerintem mindenki maga dönti el melyik módszerrel jut eredményre a saját kocsiján . A magam részéről annyit kikötöttem : Aixam szekunder variátorral csak úgy foglalkozom , ha leteszik elém az asztalra .
Utóbb a gyár is belátta a tévedését , mert a későbbi járgányai már úgy jöttek ki , hogy egy kis besüllyesztés van ott ahol ütközne a variátor a lehúzáskor , de még ez se elég . Legalábbis az én 500-asomban nem jön le a gyári gödörrel , annál is le kell emelni a két elülső gumibakról , de a korai 400-asoknál alkalmazott megoldáshoz képest nagy előrelépés .
Sziasztok! Végre itt a jó idő. (Békéscsaba napsütés, +9 fok) A váltón lévő variátort szeretném levenni aixam 400-asról. Ahogy látom, ez simán nem fog lejönni. Segítségeteket kérem az ügyben, hogy elég a motort a bakról leemelni, vagy ki is kell szedni az egészet? Ill. ha elég a bakról leemelni, akkor a két elsőről emeljem le, vagy a hátsóról, és úgy rakjam kicsit félre. Miket kell lekötni ehhez a művelethez? Kipufogó, féltengely, rudazat? Tanácsotokat kérem, hogy kezdjek hozzá? Köszönettel. Z
Január elsejétől változik* a regadó . Az 500 ccm-nél kisebb motorok esetében lesz CSÖKKENÉS -- egyes rémhírterjesztők szerint ez készíti elő a (kétkerekű) segédmotoros kerékpárok berendszámozását . Bár nem közvetlenül ehhez tartozik , de új mopedautóban nem lehet 500-asnál nagyobb motor , ha jól értelmeztem az Uniós jogszabályváltozást .
* Valamikor a 80-as években viccelődtek a hülye magyarok az áremelések kapcsán ezzel :
Egyik fórumtársunk Aixamjében ujjnyi vastag kábelt láttam menni az aksiról az önindítóra -- valami hegesztőboltban vette a markáns vezetéket. Azt mondja érezhetően jobban indul a masina ezekkel az otromba vastag drótokkal , a gyári vezetéken ezek szerint érzékelhető volt az áramveszteség és feszültségesés .
Ja , hát az kalandos az Aixamben . Elvileg előírás volna az oldalankénti külön biztosíték a járművekben , még azok a nyomorult 50 ccm-es 3 kerekű ősöreg mopedautók is hozzák ezt -- vagyis ha kiugrik egy bizti akkor félfény valamelyik oldalon azért marad a masinán . Az Aixam nem cicózott , az ÖSSZES világítást ( helyzetjelző-tompított-reflektor ) rátolta egy helyre . Aztán ha egyszer csak menet közben az éji sötét borul a jármű előtti területre akkor a vezető ügyességére van bízva miképp oldja meg a helyi lehetőségek függvényében a problémát . Mert még az sincs , hogy rárántja a fénykürtöt a megállásig ...
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó további műszaki feltételek
38. § (1) A páros számú tompított és távolsági fényszórókat fajtánként és oldalanként külön, a helyzetjelző lámpákat oldalanként vagy átlósan külön kell zárlat elleni védelemmel ellátni. Ezt az előírást az 1991. évi július hó 1. napja után engedélyezett járműtípusokra kell alkalmazni.
Ez a helyi ( magyar) szabályozás , de nem tudom elhinni , hogy ilyesféle előírás ne lett volna 2000-ben Franciaországban .