A Vectron a Siemens AG legújabb mozdonycsaládja, mely az EuroSprinter család továbbfejlesztett változata. Ezek a mozdonyok belföldi és határon átlépő, személy- és tehervontatásra egyaránt alkalmasak 160 km/h vagy 200 km/h csúcssebesség mellett. A különböző (5200 kW illetve 6400 kW teljesítmény, több feszültségű, egy és kétáramrendszerű (AC, DC illetve a későbbiekben dízel-elektromos meghajtású is lesz.) rugalmas és az igényeknek megfelelő konfigurálást tesznek lehetővé.
Szóbanforgó mozdonyon már jártam, nem is egyszer, az igaz, hogy nem vezettem, de elég sok szoftver probléma jött elő, ahogy azt már korábban Te is leírtad. Bevallom, kicsit én is elnagyolom a dolgot, hiszen 1116/1216-hoz viszonyítom, amelyek azért már jóval kiforottab technikák, a Vectron meg nem annyira régi, bőven van mint javítani, toldozni-foltozni. Ettől eltekintve a formája az ami még egy kicsit idegen számomra, de biztos vagyok benne, hogy előbb vagy utóbb vinni fogják mint a cukrot, hiszen már most igen nagy darabszámokat rendelnek meg a különböző vasúttársaságok ... :-)
Ezt most ugye olyan mondja, aki ezeddig csak kívülről látott ilyen gépet. Vagy tévedek?
A tegnapi szolgálatom a 193 802-sel volt. Egyetlen "hibát" hozott folyamatosan a bécsi bekapcsolástól a passaui átadásig, még pedig a ETCS izolált állapotát.
A többiről meg majd nappal mesélek, hogy az "olcsó hús" is terítékre kerüljön.
Nem csak a 1216-oshoz, hanem sajnos a Taurushoz képest is óriási visszalépés, legalábbis komfort és logikus felépítés tekintetében mindenképpen. A magyarázat a "jóárasítás" mivel a Bombardier olcsóbb volt, és több vevőt vonzott, ezért a Siemens is megalkotta az ő "diszkont" mozdonyát. Ha a mozdonyszemélyzet véleményét nem vesszük figyelembe, akkor mindenki boldog lehet, bejött amit akartak, gyártottak egy relatív olcsó mozdonyt, amire a piac is jól reagált.
Most már több helyről hallottam, hogy nem igazán komálják a Vectronokat, tényleg ennyire visszalépés az 1216-hoz képest? Vagy csak olcsó és új, ezért veszik ennyire?
Én meg már sokszor mentem velük úgy, hogy 400km alatt egyetlen hibát sem hozotak.
A 1216 a "királylány", ahhoz képest minden visszalépés.
Más mint a U2-es sorozat és nagyon más, mint az U4-es. Sokkal több türelem kell hozzá, különösen a beüzemelésnél.
Vontatásmechanikailag és erősáramúlag semmi gond a gépekkel. Ott vannak a szeren nagyon és megbízható a technika.
Szoftveresen akadnak problémák és néha valóban szívat. Türelemmel és a megfelelő tesztek végrehajtásával, valamint a jelentkező hibákra adott megfelelő (a Siemens és az ELL által kiadott) műveletsorral azonban szinte mindig vontatáskész gépet lehet kicsiholni.
Kapsz egy U2 vagy U4-et és 10 perc alatt menetkész. Na ennek kell min. 20-25 perc (ha minden tesztet becsületesen végig csinálsz).
Most már több helyről hallottam, hogy nem igazán komálják a Vectronokat, tényleg ennyire visszalépés az 1216-hoz képest? Vagy csak olcsó és új, ezért veszik ennyire?
A Siemens és a Railadventure közös fejlesztése ez a szállítóeszköz, aminek a célja, hogy a nem normál nyomtávú járműveket a főegységek (jelen esetben a forgóváz) leszerelése nélkül a célállomásra üzemkész állapotban lehessen szállítani.
Ezt a berendezést első alkalommal a finnekhez szállított széles nyomtávú (1524mm) Vectronnál alkalmazták (lásd fotó).
Mint ismeretes, a finn vasutak (VR) 2013. decemberében 80 db Vectron-t rendelt a Siemenstől. A 193 971-sel mostanság kezdődnek a próbameneteket , a 0 széria 2016-ban érkezik, az első 10 mozdonynak 2017-ben kell üzembe állni. A többi mozdonyt 2027-ig szállítja a Siemens.
Az 50. osztrák üzleti érdekeltségbe tartozó privátvasúti Siemens mozdony átadási ünnepséget tartották a Westbahn csarnokában.
Mellesleg a 193 203-as volt az ELL 10. mozdonya, amit az LTE kapott meg.
Osztrák érdekeltségű területről az ELL adta az eddigi legnagyobb megrendelést a Siemensnek 50 db különböző kiépítésű Vectron formájában, amiből az első 2014. júliusában lett átadva. Az összes jármű 2014 és 2016 között havi ütemezésselkerül kiszállításra.
Az összesen megrendelt Vectron mozdonyok db száma az opciókkal együtt meghaladja a 300db-ot.