Találkoztunk tavaly egy másik érdekes csoporttal is.
Kecskemétiek jöttek egy napos buszos kirándulásra.
Valamikor hajnal 3 óra körül indultak otthonról, délelött 10 óra körül parkolt le a buszuk Podlesokban a Hotel Slovensky Raj elött.
A csoport megmászta a Sucha Belát, átmentek a Menedékkőhöz (Klastorisko), onnan leóvakodtak a Kolostor szakadék mellett a Hernád függőhídjához, majd az erősen sáros Hernád-áttörésen vissza Podlesokba.
Kb. 2 órányi szórással érkeztek vissza délután 5-6-7 óra között.
Jó meleg nyári nap volt. Nap közben is találkoztunk Velük a hegyen.
A gombánál sörözve, majd a Slovensky Raj Hotel környékén láttuk őket beérkezni.
Sokan hangosan káromkodtak túra hossza, a fáradtság és a sár miatt, de senkitől sem hallottuk hogy azt mondta volna, megbánta , hogy eljött.
-Semmi baj mondtam az egyiküknek, majd kipihenitek a szállodában a nap fáradalmait.
-Nem fog menni - mondta, - a busz ugyan a szálloda elött parkol, de ez egynapos kirándulás. Mindjárt indulunk vissza Kecskemétre...
2. A Hernád mentén a Fehér patakig elsétálva tovább a zöldön a Fehér patak folyásával szemben a Tamásfalvi völgyben, ameddig jól esik.
A doronglétrahídak megmutatják, hogy tériszonyos társunk bírja-e ott a járást.
Ha sikerül túrabotokat vinni, az sokat segít a bizonytalanoknak.
Érdemes felsétálni a Klauzy tóig. Nagyon szép túra, csak a doronglétrahidak nehezíthetik, amik egy méterre vannak a nem mélyvízű patak felett.
A Klauzytól vagy ugyanúgy vissza Csingóba, vagy fel jobbra körbe Klastoriskoba,
és onnan le a sárgán vissza a fehérpatakhoz, majd onnan Csingóba, de ez utóbbi már nagy túra. Jobb oda-vissza a Fehér patakon. Annyira szép, hogy nem unja el az ember.
Itt csak egy pár méteres erdővel fedett meredek szakasz mellett visz el az út.
A kilátó egy lapos plató, ahonnan úgy is szép a kilátás, ha 10 méterre vagy a szakadék szélétől. Innen vagy vissza ugyanúgy, vagy le a zöldön balra a Hernádhoz.
Vissza Csingó felé a túlparton van egy rövid mászós szakasz, mielött a Hernád és a Fehér patak torkolatához értek. Segítséggel könnyen át lehet rajta jutni.
Innen könnyű séta vissza Csingóba.
A Tamásfalvitól Podlesok felé a Hernád fölött veszélytelen, de szép panorámákkal tarkított úton lehet eljutni az áttörés kezdetéig.
Én azért nem szeretem ezt az utat, mert megmászat még vagy két nagy dombot
Érdekes ez a létra dolog, nekem sem tetszett, mert csökkenti a "kalandfaktort", de, egy ismerősöm meg dícsérte, mert így egy rokkant (értsd: fél karú) túrázni szerető ismerőse is végre meg tudta nézni. Tehát az éremnek itt is két oldala van.
A osztrák viszonyokról: nem dícséretnek szántam, a különbségeket akartam érzékeltetni. Én sem szeretem a túl mesterséges dolgokat, nekem néha még a Paradicsom segédeszközei is túlzásnak tűntek. (Persze nekem könnyű volt, túrabottal és vízálló bakancsban bárhol átgázoltam a patakon...)
Ha lehet valasztanom, akkor a magyar viszonyok inkabb. Amikor Ausztriaban a Myrafallnal, Steinwaldklammnal voltunk tul mesterseges volt. Foleg a Myrafall: 1 km vizeses, es vegig fahidakon mentunk folotte. Hat nem volt az igazi. A Steinwaldklamm kb. szlovak kiepites volt. A Ram-szakadekos letrarol: A fene tudja. Nekunk nem tetszik, de ha ezert par emberrel tobb megy, es biztonsagosabban, akkor megerte. 2 eve ugy kellet feltolni, mert a 159 centimmel nem ertem el a kapaszkodot, mert valakiknek orisi szuksege volt 3 meter lancra ... Teriszonynak vannak fokozatai, En sem szeretem a magassagot, de ha van mibe kapaszkodni (200 kilot kibiro fucsomo :-) ), akkor elvagyok. Meg a Hernad attores teriszonyosnak is vallalhato, inkabb a szurdokok lehetnek gondok a 10-20-30 meteres letrakkal.
OFF Úgy kb. 3 éve jártam barátnőmmel a Rám-szakadékban, helyenként kiszakadt láncokon simán felkapaszkodtunk. Jó volt, mikor a szembejövők kérdezték tőlünk, hogy messze-e még a vége (lefele), mondtuk, á nem, csak még 2-3 lánc, utána felmentünk a sziklán, mint kiderült, az utolsón :) Az arra járó turisták: 80+ nagymami városi szandálban, karjáról lóg 3 kisunoka :((( hát nekik kell a létra :(( ON
Az a korlát kifejezetten "szép"... egyébként minden elismerés azoké, akik megcsinálták és fejlesztik, de szerintem azt kár volt odatenni. Persze összességében pozitív a változás!
Nahát kb. annyira, mint említett fiatalasszony. Meredekebb hegyoldalon fogom a kezét, kilátót 10 m-ről elkerüli, meredek sziklafalat dettó. Szóval szerintem a Hernád áttörésnél besokallna, és az első 10 m-res létra aljánál visszafordulna az egyirányú túraútvonalon :))))
Hegymászás: a huzamosabb meredek emelkedőt nem bírja. Lesz rajta kívül más is a társaságban, akik nem szoktak a túrázáshoz. Így két lehetőség van: keresünk olyan túraútvonalat is, ami szép völgyben, vagy enyhe emelkedőn visz, létra nélkül (vagy kevés létrával). Vagy elküldjük őket várost nézni. :))
A Kéktúra és a Teljesítménytúra topikban már sokszor esett a jelzések állapotáról szó. Ha visszakeresed ezeket a hozzászólásokat, láthatod, hogy nem túl egyszerű a helyzet. Össze-vissza van szabályozva, hogy ki mikor, hogyan festhet, de lényegében a sok szabály csak akadályoz. Ha van is valaki, aki rááldozza az időt/pénzt, "jó szándékú" emberek lekaparják, összefestékezik a jelzéseket, összeszemetelik az erdőt :( (Jah és azt is meg kell említenem, hogy országos viszonylatban a Mátrában és a Bükkben példásak a jelzések, ellentétben pl. a Bakonnyal...)
A segédeszközök már egy másik kérdés, egyszerűen szerintem nálunk másmilyen hagyományai vannak a turistautaknak. Ez országonként, tájegységenként változó és ez nem csak ránk, vagy Szlovákiára igaz. Jártam pl. Szlovéniában a Triglav környékén, ott nagy ritkán fel van festve egy piros szegélyű fehér kör (másmilyen jelzés nincs is, az elágazásokban aláírják, hogy merre kell kanyarodni), vagy egy piros csík ráhúzva valamelyik sziklára. Helyenként igen meredek, veszélyes sziklafalon vezet az út, néha 1-1 vaspöcökbe, vagy drótba lehet kapaszkodni, néha az sincs. Ausztriában egy ugyanilyen sziklán már szabályos klettersteig út, drótkötél, biztosítás, esetleg létra van kiépítve.
Folytatom még a zsörtölődésemet a hazai turisztikai viszonyokkal kapcsolatban.
A Parában azokon a helyeken ahol jelzések találkoznak, szétválnak, irányjelző táblákkal jelzik. Látjuk rajta, hova visz a jelzés, és időben-kilométerben mennyit
kostál az útvonal.
Találtam is erről képet:
Nálunk az is öröm, ha rendesen fel van festve a jel.
Mátralmáson bementünk a falu közepén lévő téren lévő kocsmába.
Jött is rögtön valaki megkérdezni a csapost:
- Merre keressem a Gallyatető felé vezető jelzést?
És akkor még mi mondunk ezt-azt a szlovákokra...?
Filléres dolgok hiányoznak.
Szláv tunyaság! -mondta valaki amikor kint fölöslegesen sokat várakoztunk valamire.
A mi tunyaságunk! - mondom amikor végigmegyek a jelzéshiányos, szeméttel teli,
Írtam is egy levelet akkor a dömösi polgármesternek.
Annyit tudott igérni, hogy rozsdás bicikliket, egyebeket eltakarítják a faluban vezető
túraútvonalról.
A Parkerdőgazdaság a hiányzó láncokra-létrákra vonatkozó kritikámra azzal válaszolt, hogy könnyű nekem, mert én csak leírom, hogy mennyire elhanyagolt a szakadék, de nem nekem, hanem Nekik rongálják folyamatosan az eszközeiket és
a kihelyezett szeméttározók helyett a patakba dobják a szemetet...
Könnyebb lenne útvonaltippeket adni, ha egy kicsit konkrétabban megfogalmaznád mit bír a minimál hegymászós tériszonyos útitárs.
Mi az elmúlt hosszú hétvégét mátrai túrázgatásokkal töltöttük.
Kifejezetten minimálhegymászós tériszonyos útitársakkal.
Barátaink közül a fiatalasszony annyira tériszonyos, hogy a Gallyatetőn a vendégház panoráma teraszán a korlátot sem közelítette meg egy méteren belül.
Könnyű túrákat terveztünk.
Gond nélkül bejártuk, amit terveztünk.
Május első napján vacak időre ébredtünk.
Felhőben voltunk, szemerkélő hideg esővel, enyhe jeges széllel. Hiányzott a kesztyű...
Egyszerű sétát terveztünk Gallyáról Szentlászlóra, majd onnan a Smiró Feri útján
Mátraalmásra.
Smiró Ferin rázendített az eső, de vidáman vettük, elkezdtük számolni a szalamandrákat. Ritkán találkozunk velük.
Mátraalmás előtt van két-három olyan murvás szakasz, ami tériszonyosan igen kellemetlen. Csúszós, vékonyösvényes szakaszok, ahol mindenkinek ügyeskedni
kell. Mindketten tériszonyosak vagyunk, de kézenfogva vittük végig ezeken a helyeken az erősen tériszonyos barátainkat, akiknek reszketős halálfélelmük volt
ezeken a helyeken.
Jött utánunk egy Mátra könyvvel renedlkező pár.
Mondták is: benne van a könyvben, hogy ez rész veszélyes.
Ezután fölmerült bennem, miféle turisztikai kultúrával rendelkezünk mi idehaza,
amikor a helyett, hogy az ilyen helyeken fölszerelnénk egy-két láncot a kéznek,
egy-egy legallyazott fát lefektetnék a túrázó lába alá, és ezzel mindenki által járhatóvá tennénk az utat, beírjuk a kevesek által megvásárolt útleírásba, hogy VESZÉLYES?
Elkészült a Magas- és az Alacsony-Tátra új webportalja a Tátranet.hu. Természetesen, a kommunikáció és információcsere szempontjából egyik legfontosabb rovat is, a Tátranet.hu fóruma is helyet kapott ezen az oldalon. A fórum - csakúgy mint maga az oldal - többnyelvü (magyar, német) és 3 fö kategóriára van felosztva, úgymint a Tátra hegység, Túrázás és hegymászás, Tátranet.hu. Ezeken belül több alkategória is megtalálható, ezzel segítve az idelátogatók eligazodását és böngészést a különbözö témákban. A fórum használatával kapcsolatban az egyik legföbb elvárásunk, hogy mindenki megtalálja a kulturált kommunikációs hangsúlyt és erre való tekintettel tegye közzé post-jait.
A sikeres együttmüködés reményében kellemes fórumozást kíván a
Pünkösdkor tervezünk 4 napos utat a Paradicsomba. Gyakori arra túrázóktól kérdezem, tudtok olyan túrautvonalat, ami minimál hegymászós tériszonyos útitárssal is járható? Valószínűleg valahol Csingóban vagy környékén fogunk szállni.
a vasárnapi napot a Paradicsomban töltöttük, ahol a Pila-Nagy Sólyom völgy-Pila útvonalat tettük meg. mi is a Stratena- Pila közötti bekötőutat választottuk, ahol az útszéli hófoltok okozták az első meglepetést. a másodikat a 40 SK-ás belépő a nemzeti park területére. az idő és a szurdok is klassz volt, amit már második alkalommal sikerült bejárni. néhány kép ízelítőnek:
Pont ilyenkor van lezarva karbantartas miatt. 1x mi is jartunk ugy majus utolso hetvegejen, hogy epp nem ment, csak kovetkezo hetvegetol. Teli szezonnak mar vege, nyari meg nem kezdodik. Punkosdkor tuti, hogy mar mennek a felvonok.
üdv kis info: mult pénteken leszedték a behajtani tilos táblát a Stratena -Pila - Podlesok útról ( pont ezen mentünk keresztül pénteken,amikor találkoztunk a belógó fákat daraboló útkarbantartókkal, akik még nagyon próbálták megértetni, h ez még lezárt út...; szombaton már nem volt tábla.) Egy kevés hófolt még azért volt itt-ott( jó bakancstisztitásra ! ) és azért belógó , úton heverő fák is vannak még, de kis odafigyeléssel gond nélkül használható az útszakasz. Pieckyben sokkal több vizet vártunk - nem volt akkora. A Zejmarska viszont kicsinységét meghazudtolóan duzzadt volt.
Nagyon köszönöm az infókat a libegőről. Bár most az körvonalazódik, hogy mégis inká Cingov-ról közelítjük meg Sólyom völgyet. Ahogy néztem a térképet, úgy tűnik, onnan kicsit rövidebb. Még kicsit lusták is vagyunk és inkább többet autózunk egy kicsit.