A tárcsa akkor is jobb hátulra, hidd el. Jobb a hűtése, közvetlenebb a reakciója és a két kerék közti fékhatásban is kisebb eltérés keletkezik! Dobfékkel könnyebben jelentkeznek olyan hatások, hogy az egyik kerék jobban fékeződik és kitör az autó. A Tárcsa nekem talán mintha kisebb idő alatt alakítaná is ki a fékhatást, mint a korábbi dob. Már csak az is jó szempont, hogy a tárcsásat nem kell szétszedni ahhoz, hogy megállapítsad milyen állapotban van a fékpofa :-D
Szerintem ez az egész inkább csak presztizskérdés/marketingfogás. A hátsó fékek tényleg nem kapnak akkora terhelést, és mivel a súlypont is előre irányú összetevővel gyorsul (lassul) fékezéskor, így a hátsófék terhelése is csökken. Hiszen a dobfék is képes blokkolni a hátsó kerekeket. ABS szempontjából, nem tudom, hogy könnyebb-e a tárcsafék szerkezetét vezérelni, de mivel az ABS az olajnyomást szabályozza, talán mindegy is, mi a hardver, ami megvalósítja a beavatkozást. Viszont azt hallottam, hogy dobfékkel könnyebb a kéziféket megvalósítani, vagy hatásosabb, vagy egyszerűbb szerelni, már nem is emlékszem.
Valóban más a kinézet, ha hátul egy pirosra festett dob van :-) vagy egy fénylő tárcsa, ez igaz, de én már az aulfelniben is elveszítem a hitem - csak a baj van vele.. Acélfelni mögött meg alig látszik. Ha a szükség hozza, valóban jobb lehet a tárcsa, mert ugye az az újabb, jobb, stb., de általában nem is egyforma méretűt raknak előre/hátra, mert az első dolgozik igazán (látva a sok koszos első, de viszonylag tiszta hátsófelnis új autókat).
És a tárcsás szerkezetért lehet többet kérni (marketing), meg több alkatrészből áll, gyakrabban kell cserélni, stb. Ez a biznisz. Mi meg az áldozatok. Hiszen vehetünk csak a két tárcsa miatt magasabb felszereltségű modellt. Köszönjük szépen!
Egyébként a corollán elől-hátul iszonyat nagy tárcsák vannak, és sajna volt szerencsém a megtett 500 km alatt kétszer is képességeit kipróbálni, nem saját akartból-DDD De a fék jobb, mint a mazdié-(
Pedig a focusomnak érezhetően jobbak a fékei, mint a 4 tárcsafékes c vectrának. :) Azt mondják, hogy dobbal és tárcsával is hozza ugyanazokat a gyári értékeket az autó, amit a ford hivatalosan megad a 100-0-ra féktávoknak. Azt nem írják, hogy a 4 tárcsás ezt mennyivel teljesítí túl. :) Fékezéskor nagyrészt az első tárcsa dolga megállítani az autót, ezért is van az, hogy a dobfékhez kb. a második tárcsacserekor kell csak nyúlni, mert messze nem kap akkora igénybevételt, mint az első tárcsák. Nekem meg végülis van vészfékasszisztens az autóban, amivel a fordos marketing akár 40%-al rövidebb fékutat igér, gondolom laboratoriumi körülmények között. :)
Van egy kombi ghia TDCi-nk és az is tárcsás :) Akkor tényleg nem tudják a fordnál se :) Amúgy bizony van érzékelhető különbség. Nekem is mikor felkerült a tárcsa hátra, egészen más lett a fék.
Szerintem még a fordnál sem tudják, hogy mi alapján lesz egy autó hátsó tárcsafékes. Nekem 1.6 vct-m van trend plus felszereltséggel és még egy rakás extrával, és "remekül" néz ki rajta a hátsó dobfék a 16" alufelnikkel. Viszont láttam már full fapad 3 ajtós ambiente 1.4-esen hátsó tárcsákat, és 2.0 tdci ghia kombin dobféket. Szerintem amilyen épp kéznél van, olyannal szerelik az autót. Ez pont olyan, mint a gumiknál, hogy az enyémmel egy napon gyártott ugyanolyan színű és felszereltségű kocsi pirelli gumikat kapott, az enyémen michelin van, valaki meg a full extrás titaniumra kapott az előzőeknek kb. az 1/3-ába kerülő hankook gumikat. Én mondtam is, hogyha hankook lenne rajta, akkor nem veszem át. :) Nekem azt mondták a kereskedésben, hogyha biztosra akarok menni, hogy hátra is tárcsát kapjak, akkor rendeljek hozzá IVD menetstabilizációs rendszert 155ezerért, vagy vegyek egy ST-t. :) De ennyit szerintem nem ér meg, ebből az összegből inkább kértem digitklímát, alufelnit, riasztót, stb. :) Normál használatban nincs érezhető különbség dobfék, és tárcsafék között, de nyilván jól nézne ki hátul is egy olyan szép nagy tárcsa, amilyen elől van. :) Egyébként az előző generációs mazda mpv-t is dokfékkel gyártották, pedig egy olyan nagy és drága autónál szerintem ez elég gáz.
Felszereltsegben, extrakban es azok atgondoltsagaban korabban nem lehetett a japanokkal versenyezni. A 15 eves automnal meg a konyv sem irja, hogy futottek a tukrok annyira evidens. Direkt lecsekkoltam, mert nem hittem el, es tenyleg az. :)
én is a céges 1.6 TDCI-ken néztem, de azokon dobfék van. nem lehet, hogy ez felszereltségfüggő? A focus 1-nél pl trnd felszereltséghez járt keményebb futómű és tárcsafék, az alap csak dobfék volt ott is. nem lehet, hogy hasonló a szitu most is?
a focusaink igen fapadosak (legalábbis a pool autók. a benefiteket nem nétem, de lehet, rákukkantok majd egyre, mert azok már digitklimás könyöklős mittoménmilyen felszereltségűek)
az a gondom ezekkel mindig, hogy régebben már első látásra is feltűnt a kontraszt.
ma ez első blikkre, főleg laikusoknak nem ennyire egyértelmű. vakítják, butítják a népet minden f*szsággal, de a legtöbb autó egy rakat fos.
persze, mindenkinek más az igénye, elvárása egy autóval szemben, és nyilván, a gyártók arra mozdulnak, amerre látják, hogy nagy a kereslet rá, mégis mindig megdöbbenek, hogy a legnépszerűbb kis kategóriás autó a mai piacon a peugeot 206. érthetetlen számomra, de tényleg...
aztán azt sem tudom csökkent képességeim révén felfogni, hogy pl egy jó kisautót, mint a toyota yaris, miért kell olyannal elrontani, hogy középre rakják a műszerfalon a kijelzőket. döbbenetes, komolyan. sokkal nagyobb figyelemelvonás az útról szerintem, hogy lefele és jobbra kell néznem, ha a műszereket csekkolom, mint ha egyszerűen csak lefele pillantok az orrom előtt levő műszerekre. és nem gondolom, hogy maradiság lenne részemről, de ezt nekem semmilyen ergonómiával foglalkozó szakember nem tudná megmagyarázni :))
vagy másik ilyen dolog a dobfék: döbbenetes, hogy egy legújabb fejlesztésű, futóművileg elég jó autó, a ford focusnak még az 1.6 tdci (110 LE körül?) verziójához is dobfék jár. sokkal szarabb a hatásfoka, semmivel sem egyszerűbb szerkezet mint a tárcsafék (ami jóval hatékonyabb), nem is olcsóbb előállítani, mégis ezzel szerelik az autókat. nem értem, de tényleg nem. vagy úgy pozicionálják, hogy ha tárcsafék köll, akkor vegyem meg a drágábbat, nagyobb motorral, felszereltséggel?
és számos ilyen dolog van még, ami előtt döbbenten szoktam állni (új opel corsa merev hátsó híddal és társai :))))
najó, nem fikázom a többi autógyártót tovább, főként hogy a mazda2 is dobfékes :-PPP
Nemtom, hogy elfogultság-e, de ugyanezt éreztem már az 1980-as 626-nál is úgy 13 éve :) És közben Opelekre voltam kárhoztatva a cégnél, egy életre megutáltam őket, akkora volt a kontraszt :))
Nos igen, érdekes a 2-esek minősége. vélhetően a Mazda vezetőinek dönteniük, számolniuk kell majd: megéri-e nekik a 2-es alacsonyabb minőségével szemben a várható bevétel (és itt hosszú távra gondolok: a roszabb minőség miatt várhatóan hány vevő fordul el a márkától a konkurens márkák valamelyikéhez. Még ha első körben csak becsléssel is, de ezek nagyon jól számszerűsíthetőek, amit aztán a vezetőség elé visznek, és majd az okosok eldöntik, mi legyen. Ha megéri még így is (presztizsveszteség, lemorzsolódás stb), akkor valószínűleg nem változtatnak. De ha azt látják, hogy ez nagyon gáz, akkor úgyis változtatni fognak valamit.
szerintem egy dolog megcáfolhatatlan: kevés olyan megszállott, elhivatott ember van, mint a japán. több filmet láttam már erről, legyne az mérnök, gyártósoron kulizó munkás, bárki... képesek az egész életüket áldozni a hivatásukért. persze, hogy jó autókat (is) gyártottak, gyártanak. Amellett a német precizitás (ami már szerintem inkább csak hírében van meg) elbújhat.
De ha elkezdik a mazdát is mindenféle alkatrészből összetákolni, meg más gyártósorokon más országokban összerakni, akkor biza romlani fog a minőség. És ezt tuti, hogy ők is tudják. Kérdés az, hogy megmarad-e a madza olyan, amilyen, vagy inkább feláldoznak vélt/valós haszon reményében minőségi és egyéb szempontokat.
lehet, hogy sokaknak a mazda is ugyanolyan autó, mint egy rönyó, vagy bármi. én nem gondolom ezt így. még ha konkrétumokban nem is tudom megfogalmazni, de annyira más érzetem van az én autómban is: mintha a legutolsó csavarig minden át lenne gondolva, mintha mindennek oka lenne, és nem véletlenül van ott és úgy, ahogy. más autókban ezt ritkán veszem észre, sőt inkább az ellenkezőjét, mégpedig azt, hogy mennyire szar ez is, meg az is. ergonómia, használhatóság, minőség, stb szempontjából...
Subaru? :) A mazdánál az volt a garantált 2003-ig, hogy minden autó japánban készült. A 2-esek nem is olyan jók sajnos, mint az elvárható lenne. A 6-osok jelenleg is japánban készülnek, így az összeszerelés minősége jó, kérdés már csak az anyagi minőség, illetve hogy mennyire "siettek" a tervezéssel.
vélhetően nem véletlenül ülünk Mazdákba, bár szerintem kissé fanatikusok is vagyunk, és megbocsátunk kedvenceinknek egy két dolgot, amire ha francia lenne, azt mondanánk, hogy mekkora fos :)))
amúgy teljesen osztom ezt a nézetet, és pont a kollégámmal, aki Tomi_V6 xedosát vette meg, beszéltünk erről valamelyik nap: nem tudom miért, de a mai japán(nak mondott, japán márkajelzésű) gépek sem olyanok már, mint korábban. sajna, úgy látjuk, számunka nem jó irányba halad az autógyártás, de ez már rég nem arról szól, hogy neked jó legyen. Illetve csak közvetve. valamennyire legyen jó, hogy legközelebb is mazdát vegyél, de már nem 10-15 évre, és 3-400e km-re gyártják az autókat, hiszen ők is rájöttek, hogy az nem nekik az érdekük, hanem a vásárlóké.
kíváncsi leszek, hogy pl egy ma gyártott mazda6 milyen állapotban lesz 12 évesen, mint pl most az én xedosom. ne legyen igazam, de félek, korántsem lesz olyan állapotban.
más japán márkén példálózva: egy haver tavaly nyáron vett egy 2001 évjáratú Mitsubishi Carisma-t, 1.9 TD, és hát 1 év használat után (monjuk beletett a srác vagy 30k km-t) őszintén, minden irígység nélkül mondom, hogy nincs sokkal jobb állapotban, mint a xedos. hullik szét a futóműve, pedig még csak 80k km van benne, hűtőventi tönkrement (a klímahűtő hűtötte: nem értette a tulaj, miért melegszik a motor, ha nem megy a klíma :))) ), a kipufogónak az a része, ami a turbót hajtja, széthullott, és egyéb ilyen finomságok, amik korábban egy japán márkáról sztem elképzelhetetlenek voltak.
de mit várjunk tőle, kiderült, hogy a motorja rönyó, váltója is, aa futómű alkatrészein volvo emléma van stb... szóval... nem tudom, van-e egyáltalán ma még autógyártó, ami nem fúzionált más gyártókkal, illetve van-e tisztán japán, európai vagy egyéb gyártmány... :((((((
Egyébként egyre jobb a corolla, jobban is megy már így az 500-ik km után. Nem is rossz autó, pláne annak tudatában, hogy a kts-eket nem én fizetem.-)))
Úgy leszek a két autóval, mint a nőkkel:
A corolla lesz a feleség, takarékos, csendes, szolíd, de végülis tudja amit kell, és mindennap használom, a mazdi meg lesz a szerető, .... Gondoljatok, amit akartok.-)))))
Azért egyszer megnézném, milyen fintorgás mehet a Mazdánál pl., amikor mindenféle fordos és egyéb cuccokat kell beilleszteniük a Mazdákba :) Mert ugye ezt mondta a vezetőség, így kell lennie. Kifele persze minden szépen van kommunikálva marketingügyileg, "ügyelnek a minőségre, blablabla", de a laborokban mi folyhat... :)) Csak mert szoftverterületen láttam már hasonlókat, mókás dolgok azok... :)