Egyre több új digitális tükörreflexes fényképezőgép rendelkezik videó rögzítés lehetőségével. Egyre több, eddig leginkább fotókat készítő kezdők/amatőrök/profik kóstolhatnak bele a videó/film/klip készítés világába. Ráadásul nem is rossz minőségben. A kompakt videokamerák és fényképezőgépek érzékelőjénél jóval nagyobb képalkotó szenzorral rendelkező DSLR-ek objektívjei is cserélhetőek, s ez kiterjeszti a lehetőségeket, s szabad utat enged a kreativitásnak is. Természetesen vannak korlátok is, de ha ezeket felismerjük, igen látványos vizuális élményt lehet "varázsolni" ezen fényképezőgépekből.
Eddig még nem született olyan topic, melyben a DSLR-ek videó funkcióival kapcsolatos kérdések és válaszok, tippek és trükkök, korlátok és problémák márkafüggetlenül megvitathatók lennének. Az egyes tipusok topic-jaiban időnként felmerülnek kérdések a videó funkcióval kapcsolatban, de aztán el is vész néha a hozzászólások között.
Legyen ez a leírás meghívó amatőrnek/profinak, vásárlás előtt állónak vagy pusztán a téma iránt érdeklődőnek.
Nyertél, látom ismered a piacot. Közben rájöttem, hogy -remélhetőleg- félreértettem a gépkönyvet, mert a tápfeszültség (az eredeti gépkönyvben operating voltage), nem azt jelenti, hogy ennyi lehet a bejövő (input) feszültség, hanem azt, hogy a gép ekkora feszültséget tud kiadni (output) a mikrofonnak, és ezért kell az SG108-ba elem, mert neki 3V kell. Ez így lehetséges?
Ha a SG-108-as mikrofonra gondolsz, ott van külön áramforrás a mikrofonban. Nem tudom milyen hangja lehet, sajnos ezek a dolgok csak akkor derülnek ki, hogy jó-e arra amire használod, ha megvetted és kipróbálod. A marketingszövegeknek én már nem hiszek DSLR mikrofon ügyben. Sok tesztvideóban mutatják drága DSLR mikrofonoknál, hogy ilyen meg olyan jó a hangja, de ez a mikrofon mellé épített áramkörnek köszönhető, javít a hangszínén. A mikrofonkapszulánál az a legfontosabb, hogy minél nagyobb frekvenciatartományt fogjon be (20-30Hz-től legalább 15KHz-ig vagy 20KHz-ig) és mindezt torzítás nélkül tegye. A többi a a mögé épített vagy utólagos hangszínszabályozáson múlik.
Az SC460-as 2kOhm-os a kimeneten, feszültséget nem találtam mennyi kéne neki, sehol sem írják, az 550D táplálja automatikusan, ha kikapcsolom a "mic power"-t a Magic Lanternben, ez a mikrofon elhallgat.
A Pentax K5-mél külső mikrofonnál a következő van megadva: impedancia 2,2 kilóohm, tápellátás: csatlakozóról (tápfeszültség 2,0V, vagy kisebb).
Találtam az elmebayon egy mikrofont, amelynél a K-5, illetve az 550D konkrétan meg van nevezve, mint kompatibilis gépek, de a feszültség 3,0V, az impedancia pedig 200 ohm. Nálad hogy vannak ezek az értékek?
Mellesleg ha csak kapszulát használunk önmagában, a fényképezőgép küld neki fantomtáp feszültséget a mikrofonbemeneten keresztül. A Magic Lanternben kikapcsolható a fantomtáp (mic power off).
Passz. Ha nincs barkácsolás, akkor valószínűleg nem lehet gond, de mondjuk ne barkácsoljunk olyat, hogy 15V vagy több feszültség rámehessen a bemenetre...
Itt van egy jó fél évig használt mikrofonom, azóta építettem jobbat (ami mindent kibír torzítás nélkül), de ez is jobb volt torzításügyileg, mint a Rode. Utánkeverés (magas hangok kiemelése) szoftveresen kötelező volt utána. Két darab SC460-as HAMA mikrofon egymással háttal... (kb 800 forint darabja)
No, igen. De ehhez már a kérdezőnél jobban kell érteni az akusztikához és az elektrotechnikához is. Jól indul, csak ne szegje kedvét, ha az első néhány próbálkozás nem váltja be a reményeket. Ha szeret barkácsolni, és van türelme a neten elolvasni a szakirodalmat, akkor van esélye.
Bármilyen mikrofont, ami nem tartalmaz külön áramforrást, nyugodt szívvel ráköthetsz a mikrofonbemenetre. Én egy éve már csak saját magam által épített mikrofonokkal veszek fel koncerteket, mert amit a boltban lehet kapni, mind torzít, nem bírják a kétlábdobos rockkoncerteket. Egy Rode SVM-et vettem kezdéskor, és egy hét után el is adtam, a nagy reklám ellenére nem bírja a nagy hangerőt, nagyon rondán betorzít. Nemrégen pedig itt például olyan hangerő volt, hogy egy órán át sípolt a fülem koncert után, másnap vettem is füldugót: http://www.youtube.com/watch?v=VQ0py_pXV1M , de hallassz egy kicsi torzítást is? ;)
Az, hogy milyen kapszulákat használok, maradjon az én titkom, de jó irányban kezdtél nézelődni ;) Ja és még egy fontos dolog: utánkeverés kell, mert a hangszín egyik kapszulánál sem jó, még a legprofibb mikrofonok kapszulái is gyatrák a mikrofonon belül rájuk kötött áramkörök nélkül. Viszont egy Rode SVM minőségű mikrofon megtervezett áramkörrel (mondjuk egy fixen beállított ötsávos equalizer) együtt kijön egy-két ezer forintból.
MagicLantern csak a kártyán van, gépre nem települ. Kiveszed a kártyát, nincs sehol.
A gépen annyit változtat, hogy engedélyezi a bootolást kártyáról. A telepítője ismételt futtatásával kikapcsolható. A MagicLantern oldalon idéznek egy hivatalos Canon állásfoglalást, miszerint idegen szoftver futtatása a kamerán nem befolyásolja a garanciát.
Köszönöm válaszod Vargham. Ha már így szóba került a Magic Lantern, akkor hátha tudnál ebben nekem segíteni. Na már most a helyzet a következő: Garanciális 5d mk2, felrakom az ML-t, és ne adj isten, valamiért szervízbe akarom vinni, (pl hotpixeltelenítésre) akkor gondolom nem lenne túl jó megoldás ML-nel besétálni a szervízbe, mert ugrik a gari. Legalábbis gondolom én. Tehát hogyan lehet teljesen eltüntetni a ML-t? Ha jól tudom memóriakártyát formázni, de szerintem a gépen is kell firmware-t updatelni, mivelhogy az módosítva lett. Tehát a canon oldaláról letölteni az eredeti legfrissebb Firmware-t, és mehetek is a szervízbe gond nélkül?
Egyébként én is nagy hülyeségnek láttam a videóban ezt a kis dobozba tegyünk kettő gömb karakterisztikájú megoldást. Én messzire raknám egymástól pl 40cm-re, úgy már talán lehetne néha sztereónak hallani.
Nem tudom mennyire lenne ez nagy kérés tőled, de ha esetleg nem túl nagy, akkor e-mailben el tudnál nekem küldeni egy rajzot egy ilyen 1,5V-os ceruzaelemes fantom tápról? (remélem nem kérdeztem hülyeséget)
Nem olyan vészes, ha tudod, mit csinálsz, vagy tudod, kit kérdezz. :-) Én tápegységet is építettem hozzá, hogy konnektorról vagy 12 Voltos akksiról is lehessen használni. Nem magamtól voltam olyan okos, hogy hogyan kell, hanem tudtam, kit kell kérdezni.
Egy gyári mikrofon nem annyira drága, főleg az 5D árához képest nem. Én egy Rode Videomic-et vettem, és elégedett vagyok vele. 30.000 forintba került.
A videóról:
- Vicces, de amikor átkapcsol a beépített mikrofonra, akkor javul a hangminőség. :-) A beépített mikrofon egészen jó ezekben a DSLR-ekben. Az a hátránya, hogy nem tudod a géptől függetlenül közel vinni a témához, és összeszedi a zajokat, ahogy kezeled a gépet. Amíg nem volt normális külső mikrofonom, addig én a beépítettet használtam még zörejek felvételéhez is. (Kisjátékfilmbe ceruzasercegés, stb.)
- A Canon DSLR gépek adnak tápot a mikrofonnak. Az elektret kapszulák nem működnek táp nélkül, a házukba épített előerősítőnek (általában 1 db tranzisztor) van rá szüksége, anélkül nem jön ki belőle jel. De ha igazán jó minőséget akarsz, akkor raksz bele egy 1,5 Voltos elemet. A fényképezőgépnek semmi baja nem lesz tőle.
- Nem értem, hogy miért készítette a figura a cuccot. Vakupapucsba nincs értelme ilyet rakni, akkor már a beépített, mert annak jobb a minősége. Akkor lehet ennek értelme, ha egy hosszabb kábellel elviszi a mikrofont a géptől. Ez a kiépítés ráadásul nem is sztereo. Mindkét kapszula nagyon nagy teret fog be (közel gömb iránykarakterisztika), aminek köszönhetően pontosan ugyanazt rögzítik. (Ráadásul a dobozon belül sincsenek akusztikailag elszigetelve egymástól, és ezek valamennyire hátrafelé is érzékenyek.) Akkor már jobb egy jó minőségű mono mikrofon. Igazi szetero hatást csak irányított mikrofon párral lehet elérni, amik a tér két különböző irányaiból jövő hangokat jól szeparáltan érzékelik. Olcsó elektrettel ilyet nem nagyon fogsz tudni megvalósítani. Ott lehetne még értelme ilyen mikrofonnak, és én is ott használtam, hogy beszélgetéskor felcsipeszelni egyet az egyik emberre, egyet a másikra. Így a sztereó felvételi lehetőséget két sávosként használod. A videóban szereplő cucc ezt nem tudja, mert fixen egy házban van a két kapszula.
A jó minőséghez nagyon fontos a megfelelő jelszint. Ehhez Canon DSLR-eknél nélkülözhetetlen a MagicLantern. A beépített hang IC egy felvételi szintet tud beállítani mindkét csatornának. Ha különböző erősségre van szükség csatornánként, akkor a jelszintet az erősebbikhez állítja, és a másikat a gép operációs rendszere DIGITÁLISAN húzza fel. Ez olyan, mint a kompaktoknál a digitális zoom, amit nem kell magyaráznom, hogy milyen hatással van a minőségre. A MagicLantern lehetővé teszi, hogy külön állítsd az analog gain-t, és külön a digitálisat. Ez utóbbit nullán szoktam hagyni, ha nagyon kell, akkor utómunkában sokkal jobb minőséget lehet elérni, mint amit a fényképezőgép tud.
Köszönöm a segítséget Vargham. Őszintén szólva, ilyen drága géphez nem is nagyon mernék készíteni házilag semmit sem, inkább megvennék egy gyári mikrofont. (ha lenne rá pénzem) Így, hogy te is megerősítetted bennem azt, hogy ehhez kell egy fantomtáp, inkább nem is állok neki a dolognak. (pedig lehet, hogy nem bonyolult) Egyébként amit nem értek, hogy a videón milyen okból nincs szó fantomtápról? Hiszen az is ilyen mikrofon kapszula, és fantomtáp nélkül működik neki, számomra teljesen elfogadható hangminőséggel. Márpedig, ha nem lenne muszály, a fantomtáp, és a videóban bemutatott módon is teljesen jól működne a dolog, akkor ezt el merném készíteni, mert nagyon könnyű. ( két kapszula; sztereó vezeték; és 3,5-ös jack dugó. Ha jól értem, és a rajz ott van a videóban )
A kérdéseid alapján azt javaslom, hogy ne kezdj bele, még tönkreteszel valamit.
Ha mégis megcsinálod, akkor figyelj oda:
- A hangminőség vacak lesz, nem véletlenül ilyen olcsó egy kapszula.
- Ez egy elektret mikrofon, fantomtápra van szüksége 1,5-10V között. Én 1,5 Voltos ceruzaelemről szoktam ezeket használni. Ha letöltöd az adatlapját, akkor ott megvan, hogy még milyen ellenállás kell mellé.
- A gép mikorfon bemenetének lábkiosztását nézd meg a neten! Az biztos, hogy a sleeve a negatív test. Bővebben itt.
- Igen, fontos a polaritás. Fordított tápfesszel megölöd.
- Ez konkrétan gömb karkterisztikájú, tehát hátrafelé is érzékeny. Érdemes erősen hangszigetelőre építeni a dobozkáját, hogy ne szedje össze a nem kívánt hangokat.
- Létezik belőle más iránykarakterisztikájú is, az erősebben irányítottak (puska) drágábbak, és ott a ház alakja sem mindegy már.
Egyébként pedig olvass utána, a Google a barátod. ;-) Utána sokkal célzottabb kérdéseket fogsz tudni feltenni.
és élkészíteném, ebben a videóban bemutatott módon:
Ki mit szól ehhez az ötlethez? Működne a dolog egyáltalán? Vagy tönkretenné az 5D-t? Esetleg kellene hozzá valami tápegység vagy micsoda? Vajon számítana ennél, ha a plusz, és minusz véleltlenül fel lenne cserélve? Tehát a kapszula teste, a minusz ha jól sejtem, de a gépen nem tudom melyik-melyik.
Ha valakinek pont ilyen kell, tudom ajánlani, nagyon hasznos tud lenni hosszútávon:
eredeti Glidecam smooth shutter kar és mellény. Az összes glidecam stabilizátorhoz használható, segítségével hosszabb ideig lehet használni az összes kompatibilis glidecam stabilizátort és nem fárad el az operatőr. ára: 279.900.-
Sziasztok, most szombatra (2012.09.15), egész napra keresek egy DSLR operatőr/operátor segítőt. Némi Canon DSLR gyakorlat szükséges, felszerelés nem. A munka minimál pénzes, viszont jó tanulási, gyakorlat szerzési lehetőség. Feltétel, hogy legyen meg benned a látásmód, legyél lelkes megszállottja a képalkotásnak. Mailcímem publikus, küldj telefonszámot és felhívlak.
30k környékén van valami esetleg? Olympus vagy egyéb? Nem biztos, hogy használnám direktben a felvett anyagot, lehet hogy csak a narrációhoz kell majd mint forrás. De a diktafonokkal az a gondom, hogy utcán sokszor az környezei zaj elnyom minden egyebet, ha nem tolom az alany orra alá felvevőt.
A Zoom H4-nek van olcsóbb alternatívája? Nekem sima sztereó, beép. mikrofonos cucc kellene, ami kültéren is használható és lehet az erősítést állítani. Külső mikit nem dugnék rá, de a mem.kártya legyen cserélhető. Egy diktafonnál vmivel komolyabb eszközre lenne szükségem...
Tippeket, tanácsokat várnék állvány ügyben. Egy ócska Hama állványom van, amit még fotózáshoz használtam. Ha szép felvételeket akarok csinálni, mondjuk a kamerával úgy követek egy mozgó tárgyat, hogy az állványfejet mozgatom, akkor a végeredmény egy bénaság lesz, mert ez sajnos annyira gagyi, hogy a súlyából meg a műanyagságából eredendően nem lehet szépen, egyenletesen mozgatni.
Ez gondolom már másnak is okozott gondot. Milyen állványt tudtok ajánlani ami ezen a szinten megoldást jelenthet hasonló problémákra, de nem egy 200 ezres Manfrotto? :)