Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
A hír igaz, csütörtök reggel 0400UTC-től péntek 1600UTC-ig BUD TMA alatt a VFR repülés TILTOTT. Van róla NOTAM, a számát most fejből meg nem mondom...de van. Tegnap nappalosban egy általános közleményként felolvastam annak, aki épp ott volt...
Sziasztok. Mostanában fejembe vettem, hogy pilota leszek és szeretné tudni, hogy hol kell keresgélni informatiokat ezzel kapcsolatban, egyáltalán, hogyan működik ez a rendszer, milyen nehéz bekerülni, ésatöbbi.... Várom és előre is köszönöm válaszaitokat.
Valami orbitális léptékű légtérzárról beszélnek itt a tájékozatlanok október 10-11-re vonatkozóan. A HC honlapján nem találtam róla, tudja valaki, hogy miért, meddig és mekkora?
Én erre csak azt tudom mondani, amikor még siptifejű kopasz irányító voltam még a sziklában, és anno ott ültek NATO összekötőtisztek a sorokban kuoprgva egy kicsiny asztalka felett és Avianoval és egyéb NAto bázisokkal koordináltak, nos akkor egy hajnalban leült mellé beszélgetni egy magyar katonatiszt, aki anno mig 21 pilóta lehetett és elmagyarázta neki, hogy amikor ő anno repült mindig oxigénmaszban tette..valahogy igy mondta, a mai napig nem felejtem el:
"Ven áj flájt, áj voz en oxigén maszk"
A Nato-s hökkenten nézett maga elé, de pár perc mulva mgértette.
Percekig rögögtem magamban...persze azóta mindenki jól beszél angolul :) és a NATO összekötő is hazament.
Szoktam repülni a FICnél, és a szivem fáj amikor ilyeneket hallok , és főleg az a ciki, amikor nem érti, mit mond a pilóta.Szívesen segítene az ember, de nem illik belepofázni....
Azt tudom, hogy vannak erőfeszítések, hogy egyre kevesebb ilyen legyen és mindenki felkészülten tudjon angolul.
Igen, a nyelvi készségek mindkét irányban eltérők lehetnek. A te írtad fajtára is sok példát hallani a FIC frekjén, és ebben jól teljesít a hazai csapat: türelmesek, didaktikusak.
A meghívást köszönöm, mostanában ritkán járok arra, de szívesen szavadon fognálak az első adandó alkalommal.
nb: ez valoszinuleg nem azert van igy, mert az illetekes nem tud angolul (bar az is lehet), de bizonyos nemzetisegu emberekkel az ember inkabb igy beszel a frekin, kulonben hatmillio say again lesz a vege es senki nem jut sehova.
Ha pl. en egy British Airwaysel beszelek tudom, hogy megerti barmit is mondok neki, de ha pl egy Air Chinatol vagy Air Francetol korrekt (nem lebutitott) angolsaggal kerdezek akkor a faszi nem fogja megerteni.
Ha van kedved keress meg maganban, ha erre jarsz szivesen megmutatom neked hogy nez ez ki :)
A "say your destination"-rol csak az ezereves vicc jut eszembe...
- a FIC dolgozóinak áldozatos munkáját nagyra értékelem; - nem a nyektetés, hanem a jobbítás szándéka vezérel; - én sem vagyok különb a deákné lódsítjénél
Kórus: - Dugulj már el, vagy mondjad, amit akarsz!
Szóval, hogy ránk zuhant a Schengen, s így egyre többet hallom, hogy az Info külhoniakkal nyomja, natürlich, hogy angolul. Már csak azért is tiszteletet érdemel, hogy megérti, mit mond a Talján, a Labanc, miegymás, mert én néha a felét sem értem.
Azonban amikor a FIC kérdez, hát az gyakran nem sikerül. Nem egy embernél, többnél, nem ritkán, hanem rendszeresen.
Általában úgy kezdődik, hogy valamiért nem ugrik be a kérdő szórend, ezért egyenes szórenddel és hangsúllyal próbál kérdezni:
- Your destination is limahotelsierramájk? (és közben a magyar kérdőhangsúlyt dalolja a végén: sierra'májk?)
- Your squawk is sevenzerosixone? (próbálja a sok számba beleénekelni a magyar kérdő hangsúlyt, de ez nagyon nehéz, próbáld csak ki!)
Az angolban azonban nem ilyen a kérdő hanglejtés, és az Alien gyakran nem érti meg, hogy most kérdést intéztek hozzá.
Lehetne okoskodni, hogy a FIC-nél tanulnák meg a kérdő szórendet és -hangsúlyt, de ha nincs kedvük, idejük, hát még azt is megértem. De minek kell belefutni ilyenekbe, mikor a szabány fónia annyi kellemes kerülőutat kínál:
Say your destination. Report your altitude. Confirm your squawk is sevenzerosixone.
Hát, ennyi. Igazából azért írtam az egészet, mert mikor fülelem a rádiót, mindig a hazai csapatnak drukkolok, és nem jó hallani, ha ők kapják a gólt.
Ausztriában van SMS és Internetes FPL leadási lehetőség. Egyszerűen regisztrálni kell az Austrocontrol honlapján és mehet...
Remélem egyszer nálunk is lesz erre lehetőség.
Gondolom, hogy macerás a HC-nek is a sok telefonos FPL. Sajna a legtöbb hazai repülőtéren nincs fax, így lehetőség sincs tehermentesíteni az irányítást...
Pihenő, vagy készenléti idő(d)ben szigorúan tilos a légiforgalom figyelése. :-) Eme tevékenységed folytatására a szagszolgálati engedéjed kizálólag a monitor előtt lyogosít felfelé! :-)
Mi vagy Te, hogy szabad szemmel pásztázod az eget? Tornyos? vagy netán meteurológus? :-)
PC-n, vagy PNA-n? A PC-n, ha az Európa packkal installáltad (az az alapot is tartalmazza), akkor látszani kell. Ha csak az alappal, akkor is van valami benelux térkép.
A PNA-n akkor látod, ha az összes menüt eltüntetted a képernyőről, ott van alattuk. A menükben a Moving Map A vagy B-re kell klikkelni.
Akkor a legközelebbi "Mit tehetnénk még az ügyfélért'?"-értekezleten javaslom felvetni az alább jelzett informatikai megoldások vizsgálatát, valamint a sokkal kisebb hardverigényű RFPL bevezetését, akár formálisan, akár informálisan. Szerintem bizonyos körökben növelné a reptervleadási kedvet.
Pedig a most beszerzett inygenes PocketFMS navigációs programom (PC, PDA, PNA) szabályosan kitölti a nyomtatható reptervet, de valamilyen szabványos formában interneten is el tudná küldeni, ha nem lenne az URL listában az LHCC rovata üres :-(