Aha. Sajnos Vuk teves nyomatekadatokkal szamolt, illetve nem is teves, hanem mas. Mert ugye o a TT225 nyomatekadatait vette alapul, nem neztem utana (fejbol sem tudom - sajnos olyanom sincs ;), de ismerve ot, biztosan helyesek. Es lam igaza is van. A gyari "programozasu" 1.8T-k nyomatekgorbejet "laposra" terveztek, azaz nagyjabol allando a nyomatek. Kb 2000-en is akkora mint mondjuk 6000-en.
A peldaban emlitett (hipotetikus - amugy letezo ;) leon nyomateka 2000-en (ahogy felporgott a turbo) viszont akar 100NM-el is nagyobb lehet mint 6000-en (csipptuning miatt). Amugy a Vuk-fele TT225/Leon hibrid valoban gyengebb mint a VTi, hiszen ott vannak a szamok! De az en szamaim is ott vannak alabb.
OFF az ilyen napok után szoktam hozzányúlni menyasszonyom aromaterápiás kenceficiéhez, és beülni 1 órára a kádba ezekkel felvértezve :) néha egy qrva nagy borospohárral a kézben :)
Ugye 215 lovas tuning-Leonról volt szó eredetileg. Vuk, ki tudja miért, a 225 lovassal számolt, azt hiszem, nem oszt, nem szoroz a végeredményben és ezért nem kéne leb*sznod. :)
Én erre a részre gondoltam, hogy reagálhatnál pl.
A Leon 80-nál kb. 2000-et forog 6-osban, a VTi pedig 5000-et 3-asban. A Leonnak itt kb. 75 ló áll rendelkezésére, a VTi-nek pedig 88 (130 Nm-el számoltam). Mivel elvileg (a VW adata! :-)) ), a Leon innetől lineárisan gyorsul (mert a nyomaték nem emelkedik), így 100-nál pont 25%-al lesz nagyobb teljesítménye , azaz 95 ló, a VTi nyomatéka azonban emelkedik, így neki ott (150 Nm-el számolva) 125 lóereje lesz. Ebből jól látszik, hogy a 225 lovas Leon 80 és 100 között nem lesz képes tartani 6-osban a 3-asban haladó Vti ellen a tempót. Bár így is szépen igyekszik. :-)))
Ha a valtoatteteles temara gondolsz (per50 tollabol), miszerint a 3000-es fordulaton leadott 215-LE vel is lehet gyorsan menni (csak hozza kell igazitani a valtot), teljes mertekben egyetertek! DE (!) csak akkor ha a valto hozza van igazitva, ha nincs akkor mi van? Persze ilyen auto nem nagyon van, sot olyan sem amelyik 3000-en 215 es 6000-en 100 LE, de ez csak egy olyan elmeleti feltetelezes.
Gyerekek. Ma eleg gazos napom volt, de szerencsere itthon ulok, jo melegben, stb. Gondoltam benezek ide, megnezem mi a helyztet.
Mit latok (olvasok)?! Mellebeszelest, es egymas fikazasat, raadasul Avantage total hulyenek is nez! Sajnalom, csalodtam benne, de SZVSZ kicsit vissza kene vennie a fiunak, vagy legalabb tajekozodni (utanaolvasni) mielott oltari nagy eszet fitogtatna.
">azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul)
huuu-haaaaaa, ez az az auto! :) "
Ez a hozzaszolasa huzott fel ugy igazan.
Ott kezdjuk, hogy az egesz eszmecsere Csipptuningolt Seat Leon 20VT es Honda Civic VTI elmeleti osszehasonlitasarol szolt (amugy a temat dobjuk legyszi, mert mar nekem fáj!). Tudjuk, hogy a ket auto nem ugyanaz a kategoria, de ettol fuggetlenul azert ossze lehet oket hasonlitani nem? Talan ebbe a topikba, beleillik (ahogy Vuk mar tobb izben is hasznalt hasonlo osszehasonlitasokat).
Innentol kezdve (tobbszor is hangsulyozva volt!!!) NEM (!)a gyari Seat Leon 20VT nyomatekadatival szamoltam, sot nem is az Audi TT 225 myomatekadataival, csak Ti, mert olyan utodottek vagytok!!!
Hogy honnan veszem? Honnan mereszelem venni az adatokat, ilyen aljas es elore megfontolt szandekkal!? Biztos elkepzeltem, milyen jo is lenne egy ilyen auto! (Almomban es pizsamaban).
Hirtelen csak egy Ibiza Dyno-t talaltam, bocsassatok meg nekem, viszont ez is 1.8T, sot annyi hatranya is van, hogy valamivel kisebb teljesitmenyu K03-as turbo van rajta (alapbol csak 150LEs - gyengebb mint egy VTi).
Erre a linkre kattintva megnezhetitek (valahol ott van lejjebb), de ne vegyetek alapul ha valami miatt nem tetszik, tessek csipptuningolt 1.8T dynokat keresni a neten, ugyis minden sz@rt megneztek! http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=47166
Ezen van egy 1.8T ibiza potom 358NMes csucsnyomatekkal, es 201LE csucsteljesitmennyel (GYK: azert nem 215 (ha ragaszkodunk ehhez a peldahoz), mert ez kisebb turbo!). Veletlenul latszik a rajzon a teljesitmeny gorbe is, ~3500 tol ~6400-ig 180LE felett folyamatosan (es nem egy pontban 7600nal)!!! Ave, benyalhatsz tovig :P
Vuk fele teljesitmenyszamitast sem igazan ertem, nem akartam szolni, de ha ez most egy sarkallatos pontja a vitanak, szerintem az en altalam szamolt adatok a helyesek! Ave, a mindenttudo, akinek a szavait csak ugy issza a nep (sajnos meg akkor is, amikor fennhangon beszel felre) biztosan tudja, hogy a teljesitmenyt ugy illik szamolni, hogy:
LE = RPM * Nyomatek(fontlab-ban) / 5252
Mivel mi nem fontlab-ban merjuk a nyomatekot hanem NM-ben, ezert azt bizonyos 5252-t ki kell igazitani, hogy a keplet NM-el is helyes eredmenyt adjon.
1 fontlab hozzavetolegesen 1.35NM hehat az 5252-t meg kell szoroznunk 1.35-el, azaz a teljesitmeny szamitas keplete (magyarul):
LE = RPM * Nyomatek(NM-ben)/7090.2
Lenne meg mas eszrevetelem is, de inkabb nem pocsekolom az idegszalaimat ratok. Pukkadjatok meg, es kivanom soha ne legyen tobb nyomatek az autotokban 200NM-nel, es akkor meg bokezu is voltam! :)
Ha kilowattban számolsz, akkor biztos, hogy 9980-al kell. Legalábbis a Totalcar autódoktor ezt írta. :-))) Az átváltás a Hp és a kW köztt pedig 0.745. Ebből meg ez jön ki. Ja igen, lent Ps helyett Hp szerepel.
>azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul)
huuu-haaaaaa, ez az az auto! :)
Oke, 5900-on max. power, 215 Le. -> ezen a fordulaton a nyomatek 260 Nm.
Namost a max. nyomatek ugye 280 Nm, vegyuk ugy, hogy ez a max. van vegig 1000-tol 6500-ig.
3000-es fordulatnal a 280 Nm 118 Loerot jelent.
3500-as fordulatnal a 280 Nm 137 Loerot jelent.
4000-es fordulatnal a 280 Nm 157 Loerot jelent.
4500-as fordulatnal a 280 Nm 177 Loerot jelent.
5000-es fordulatnal a 280 Nm 196 Loerot jelent.
Tehat ami a fenti idezetben szerepel, hogy 3500-tol 6500-ig minimum 180 Le lenne, nos ez messze nem igaz, kb. 4600-tol lehet meg a 180 Le.
De akkor arrol meg nem is beszeltunk, hogy nem vegig 280 Nm!
"5900-nál a nyomatéka 280 Nm, mert akkor jön ki a 225 lovas teljesítmény. "
Ez ebből nem következik. Előtte írtad, hogy 2200-on van 280Nm.
Valószínűleg 5900-tól a nyomaték meredekebben csökken, mint ahogy a fordulatszám emelkedik. 2200 és 5900 között pedig valószínűleg a fordulatszám meredekebben emelkedik, min ahogy a nyomatékgörbe csökken (spec. esetben stagnál).
Csak egy helyesbítés: a 260-as végsebességet egy 215 lovas autóval az életben nem lehet elérni (mármint normál kompakt autóval). A turbósoknak különben is gyorsan esik a nyomatékgörbéjük a fordulatszám vége felé, így ők a végsebességet elég könnyen elérik.
Én azért nem kezelném ennyire elfogultan a kérdést. A Honda szerintem is technikailag felette áll a Leonnak, de ettől még egy 225 lovas Leon le tudja gyorsulni a VTi-t. :-))) Bár mint látjuk, 6-osban már nem. :-)))
A versenysportot meg szerintem ne keverjük ide. A Mercinek is sok versenysport sikere van, mégis el tudtak követni egy A mercit. Az Audinak is sikerült összehozni egy A2-őt, és a Pug is képes volt a 307-es megalkotására. :-)))
"Na mindegy szerintem ennyi volt ebben tortenetben (legalabbis VTi 3as vs Leon 6os) temat illeti, bar ez a "problema" bizonyos szinten ravilagitott Vuk szerintem hibas elmeletere, miszerint a max teljesitmeny (mindegy hogy milyen fordulaton is van) hatarozza meg a max sebesseget."
A szerinted hibás elméletet legkönnyebben úgy tudod megcáfolni, ha megkeresed a hibát a 908-as hozzászólás levezetésében. :-)))
Persze lehet próbálkozni ellenpéda keresésével is, de akkor ahhoz jó ellenpéldát kell találni. Ez meg nem fog sikerülni. :-))
Na, jöjjön a részletesebb kifejtés. Van rád egy fél órám. :-))
"Hat ez az! Pont errol van szo (amit te is hangsulyozol), hogy ha nagyobb lenne a nyomateka, nagyobb lenne a teljesitmenye, tehat ebbol kovetkezik hogy a teljesitmeny a nyomatektol (is) fugg :), tehat nem lehet oket szetvalasztani. De ez szerintem mar kismillioszor le van alabb irva :)."
Persze, hogy függ, de ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a sportautót csak a dizájn teszi. Az is.
"Hiszen amig ezekenek a porgos motoroknak a maximalis teljesitmenyuk egy pont (mondjuk 7600 korul), addig a nyomatekos (bar igaz lassan porgo) motor maximalis teljesitmenye nem egy meredeken felfele ivelo egyenes, hanem inkabb hasonlit egy nyomatekgorbere, azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul), es termeszetesen ott a csucspont 5100-5200 korul a 215LE."
Először is ezeket az adatokat nem tudom honnan vetted. Köszönőviszonyban sincsennek a Seat honlap adataival. Szerintük a 180 lovas 5500-nál adja le a max. teljesítményét, nyomatéka pedig 235 Nm 1950 és 5000 között, a 225 lovas pedig 5900-nál adja le, és 280 Nm a max. nyomatéka 2200-as fordulaton. Én akkor most inkább a 225 lovas adataival számolok, mert azokat legalább tudjuk (bár így az események rekonstruálása nem lesz pontos). :-)) Mellesleg, ha a 215 lovas olyan, mint ahogy azt írod, akkor 5100-nál neki 310Nm-ének kellene lennie.
5900-nál a nyomatéka 280 Nm, mert akkor jön ki a 225 lovas teljesítmény. Magyarán a nyomatékgörbe kb. végig sík, majd itt hirtelen letörik. 180 lóhoz itt 224 Nm tartozik, ahhoz, hogy 3500-nál is ez legyen, ott 513 Nm nyomatékra lenne szükség. Ez nem igazán reális. :-))) Ha 280 Nm max-al számolok (és vízszintes nyomatékgörbével), akkor kb. 4800-as fordulaton van 180 ló.
"Mondjuk 2000-es fordulaton az 1.8T leon lead 235Nm-et (gyari, tuningolatlan adat), azaz 2000-es fordulaton 66LE lesz a teljesitmenye (ezen a fordulaton egy tuningoltnak sem lenne sokkal tobb nyomateka amugy, mivel a turbo meg nem porgott fel teljesen). Ugyanezen a fordulaton egy VTI (megelolegezek neki 100NM-et 2000-en bar szerintem nagyon optimista voltam!) kemeny 28 LEs, majdnem 3x gyengebb. De csaljunk egy picit, es igazitsuk/feleltessuk meg a VTi porgos motorjat a leonhoz es szorozzuk meg ezt a 2000-et 1.5-el. Miert pont 1.5-el? Egy leon kepes 6500-ot forogni, azert legyunk rendesek a hondaval es higyjuk el, hogy az is kepes 6500*1.5=9750-et forogni, ellensulyozando a ket valto kozotti kulonbsegeket. Szoval tegyuk egyenranguva a leon fele 2000-es fordulatot egy vti fele 3000-el (ahol adunk neki 120Nm-et bokezuen), meg mindig "csak" 50LE, nem rossz egyaltalan, de kb 30%-al kevesebb."
Te itt miről beszélsz? Nem arról volt szó, hogy a Leon 6-osban van, a VTi meg 3-asban? Mert ugye ez a kérdés? Ha igen, akkor a helyes számítás kb. ez:
A Leon 80-nál kb. 2000-et forog 6-osban, a VTi pedig 5000-et 3-asban. A Leonnak itt kb. 75 ló áll rendelkezésére, a VTi-nek pedig 88 (130 Nm-el számoltam). Mivel elvileg (a VW adata! :-)) ), a Leon innetől lineárisan gyorsul (mert a nyomaték nem emelkedik), így 100-nál pont 25%-al lesz nagyobb teljesítménye , azaz 95 ló, a VTi nyomatéka azonban emelkedik, így neki ott (150 Nm-el számolva) 125 lóereje lesz. Ebből jól látszik, hogy a 225 lovas Leon 80 és 100 között nem lesz képes tartani 6-osban a 3-asban haladó Vti ellen a tempót. Bár így is szépen igyekszik. :-)))
"Vedd figyelembe, hogy a leon teljesitmenye 6300-on ahol mondjuk a 240-es sebesseget produkalja (most a hasamra utottem, nincs leonom) sehol nincs 215LE, csak mondjuk 190 korul. A 215LE 5100-as forulat kornyeken all rendelkezesre, ott pedig az auto orul ha mondjuk 180 al megy (ismet csak saccoltam a sebesseget). Ebbol az kovetkezik, hogy megis csak igazam van akkor ha a valtoatteteleket is figyelembe veszem (azaz mennyit forog a motor egy adott sebessegen). Sarkitsuk megtovabb ezt az esetet, tetelezzuk fel hogy ez a leon 3000-es fortulaton adja le a 215LE-t, ott, ezzel a valtoval (ugyanebben a sebessegben) csak 114-el megy. A tovabbiakban drasztikusan csokken a teljesimenye, mondjuk annyira hogy 6000-en mar csak 100LE, azzal pedig sehol sem fog 240-et menni. Megis, az auto 215LE-s, de a vegsebessege max 195 (egy kb 100LEs auto vegsebessege). Akkor hogy is van ez!? ;)"
Persze, hogy függ a váltótól! Elkefélt váltóval bármekkorára lehet csökkenteni a végsebességet. :-))) Viszont ha a végsebesség szempontjából optimális váltót használsz, akkor pontosan a végsebességet pontosan a max. teljesítményhelynél fogja elérni az autó. Ekkor maximális egy adott autónál a végsebesség, más áttétellel ezen már csak rontani lehet. A fenti - teoretikus - autónál az a gond, hogy el van rontva a váltó (az még az eredet 180 lovasé), így persze a váltó végáttételének változtatásával lehetne még növelni a végsebességet. Vedd észre, ha tényleg a nyomatéktól főggne a végsebesség, akkor a CTR nem tudna szaros 196 Nm-el 235 km/h-t menni. De persze a maximális végsebesség nem ezért nem függ a nyomatéktól, hanem azért, mert matematikailag be lehet bizonyítani. :-)))
"Felre ne ertsuk az eszmecseret. Semmilyen szinten sem a VTi (esetleg mas tipus) ocsarlasarol van szo! "Topikunk" lakoinak kb fele ex-hondas, VTi-s, volt ex ITR-es is, tehat SZERETIK ezeket az autokat. Ettol fuggetlenul a szaraz adatok alatamasztjak hogy nem elkepzelhetetlen az, hogy egy tuning 1.8T Leon 6-ban ha nem is "legyorsulja" (bar az sem teljesen, minen ketseget kizaroan kizart), de egyutt megy egy VTi-vel amelyik 3-ban "uvegel"."
Így van, te se érts félre engem, én sem a Leon ellen vagyok. Viszont ezek a viták segítik mindnyájunknak, hogy jobban megértsük a nyomaték/teljesítmény viszonyt. Különben, ha mindenképpen VW terméket kellene vennem, akkor én is Leont vennék. Szerencsére nem kell, így Hondát veszek. :-)))))