Igaz, jellemzően éjszaka...de mi van ha nappal kell kimenni? Akkor nem megyünk sehova mert fekete a ruci és nagyon szívja a meleget? Na mind1, én nem ilyennek képzeltem el, de ez lehet hogy az én hibám :)
Én úgy emlékszem, hogy a fremenek éjszaka közlekedtek a nyílt sivatagban, nem nappal - akkor pedig pont jó a fekete cirkoruha. A magasabb földrajzi szélességeken nincs is annyira meleg az Arrakison sem.
Próbálom akkor máshogyan megfogalmazni, mi is volt a bajom a karakterrel: igen, mind2 számító, kegyetlen és szadista volt. Csak a regényben lévőben ezek ált.ban szunnyadni látszottak kívülről, a filmes verzió pedig folyamatosan "kimutatta az érzéseit". Én ezt értettem gyerekesnek.
Na a másik, amivel bajom volt, az pont a cirkoruha :) Én sokkal lepel ill. csadorszerűbbnek képzeltem. És véletlen sem vmiféle batman cuccnak. Meg értitek, feketében a sivatagban...lol
Mivel a két minisorozatot a Sci-fi channel gyártotta, nem volt rá túl sok pénz. Ezért lett olyan képileg amilyen. Lynch-ék azért több kidolgozott díszletet tudtak építeni és nem kényszerültek rá, hogy mindent zöld háttér előtt vegyenek fel. A 2000-es sorozat zenéjét Graeme Revell szerezte. Ő a jobbak közül való a szakmában, de a filmben engem sem fogott meg annyira a zene. Magában hallgatva az albumot viszont már másodszorra elég kellemesnek tűnt, végül megkedveltem. Persze Brian Tyler zenéje sokkal grandiózusabb a Dűne gyermekeihez. Toto zenéje sem rossz, de abban mindig azt érzem, hogy egyetlen téma ismétlődik az egész filmen át.
Van azért valami Lynch filmjénél, ami azt hiszem sokat dob rajta: a zene! A filmsorozatot kétszer is megpróbáltam megnézni, de túlságosan is "képeskönyvnek" éreztem.
(Méghozzá - átvitt értelemben, persze - az általam nagyon utált "Füzesi /vagy -ssy?) Zsuzsa tipusú" rajzolmányokkal ékesítettnek. Ezek számomra valahogy az édeskés/giccsoid Disney-utánzatos ábrázolás példányai. Ha könyvesboltban gyerekkönyvet nézek, olyan meséskönyveket még csak kézbe sem veszek, amiket ez a lény illusztrált, brrrr.)
Tehát sorozatként a Dűnét készítői megkísérelték a lehető leghűségesebben követni, ami egyáltalán nem biztos - quod erat demonstrandum -, hogy jót tesz egy filmnek. Lynchnek legalább volt saját, művészi elképzelése (és azt se felejtsük el, hogy majd 20 évvel korábban, mennyivel gyengébb spec.effekt. készlettel garázdálkodhatott). :-)
Furcsa, nekem egyáltalán nem tűnt gyermekded pojácának, sokkal inkább számítónak, kiszámíthatatlannak és szadistának. Konkrétan egy pszichopatának, ami számomra tökéletesen passzolt a könyv szerinti figurával. (A túltenyésztettség kicsit el volt karikírozva, ez igaz. De legalább látszott.) A beltéri jelenetek továbbá remekül visszaadták azt a nyomasztó, klausztrofób, rothatóhús-szerű hangulatot, amit a könyvből is éreztem.
Voltak benne bárgyúságok jócskán, de pont itt én nem láttam komoly hibát.
Nekem az 1984-es változatban nem érződik egyáltalán, hogy "a báró egy okos, ámde gonosz figura", hanem pont az ellenkezője. Elborzadtam, amikor megnéztem a Lynch-féle változatot. Ha ezt láttam volna a könyv olvasása előtt, sosem veszem a kezembe a sorozatot és nem lenne itt a polkcomon a hat kötet, amiket időnként még úgyis előveszek, hogy kedvenc részeimet, prológokat, beszélgetéseket olvasom el.
Már elmondtam itt jóval lentebb, hogy bár sokat hallottam a Dűnéről, egy jó ideig nem olvastam. Viszont láttam a TV-ben a 2000-es változatot és annyira megfogott a történet, hogy azt mondtam, ezt el kell olvasnom. A 2000-es változat "erénye" az átírások ellenére, hogy nagyjából jól bemutatja a történetet, és a nyilvánvalóan kis költségvetés ellenére valamit megidéz abból, hogy Herbet az iszlám világból merített ötletet, még egyszerűel és gyengék is a díszletek.
Emelett a fremen 1984-es beli ruhája.... hát... egyszerűen ormótlannak láttam, és éreztem, szemben a 2000-es változattal.
Megjegyzem, Ian McNeice messze jobban alakítja a Báró karakterét, mint Kenneth McMillan, és "könyvhűbben" van ábrázolva. Amikor a Dűne vadászaiban -amin túl is adtam- olvastam a báró fejezeit, egy az egyben a Lynch-féle báró jutott eszembe, és arra gondoltam, hogy a két elkövető ugyanúgy nem értette meg bárót, mint a forgatókönyvírás során a rendező.
A Lynch-féle változatnál csak fogtam a fejem, hogy egek, egek, és bántam azt a 990 Ft-ot is, amit kifizettem érte. Sajnálom, de én úgy látom, hogy a 1984-es film egy rettenetes és borzalmas megfilmesítés (egyedül a homokférgek tetszettek), amit nem nézek meg soha többé.
Nagyon érdekes, hogy emnnyie el tud tréni az emberek véleménye egy adott dolog kapcsán. :)
Egyetértek...a báró a filmben egy gyerekded, együgyű polyáca a regényben megismerthez képest. De a regényben valóban félelmetes...a legsokkolóbb számomra az volt, amikor Feydtől azt kéri, hogy ölje meg az összes nőt a kéjszállón. Na ezen azért már kiakadtam...
Am köszi a navigátorokról a tájékoztatást, mostmár világosabb :) Márcsak akkor azt nem értem, hogy a fremenek hogy tudtak évtizedeken, századokon át emberek maradni?
Viszont Herbert azt is leírja, ha jól emlékszem a Messiásban, hogy "halszerű" lények, "uszonyszerű" végtagokkal, legalábbis az ujjaik között. Szóval Lnych látomása szerintem borzalmas... ahogy a pincsisölebes Leto is, meg az igen undorítóan ábrázolt Báró. Lynch nagyon nem értette meg a karakterét, az álcát és mögötte az éles és hideg logikát, a számítást és a valódi kegyetlenséget. Igazából a két utózmányosnak is ugyanaz a hibája a Báró esetében, mint Lynchnek.
A Liga Navigátorok nem homokférgek voltak, hanem az eröltetett fűszerfogyasztás hatására ( még a belélegezendő levegőjük is fűszertartalmú volt ) átalakult emberi lények.
Igen, a Dűne világában alapvetően nincsenek "idegen" értelmes lények, minden a normáltól eltérő csoport (a Tleilax, a Bene Gesserit és a navigátorok) kontrollált mutáció útján alakult ki.
"Nyilvánvalóan a fűszer hatása alatt változtak ilyenné, ha megnézed őket, elvetélt homokférgek, akik a tartályaikban már csak fűszeres levegőben élve tudnak élni, előrelátni és ezzel a részismerettel navigálni az űrben.
Akik pedig a tartályuk, illetve előttük/mellettük sepregetik a terepet, azok kezdő navigátorok, az átalakulás egyik fázisában."
Köszi, de nekem ez így egy kicsit ellentmondásos. Most akkor homokférgek vagy emberek (vagy azok voltak) azok a navigátorok? Mert ilyen átalakulás nincs a világon, hogy egy emberből egy ilyen lény lehessen. Ehhez 10 Csernobil is kevés lenne :D Nem hinném hogy a készítők ennyire sz.rtak volna a biológiára :D
Szal a lény és a söprögetők nem lehetnek egy faj sztem. Lásd a fremeneket, akik szintén az elejétől fogva fogyasztják a fűszert. És náluk ugyebár az egyedüli látható elváltozás a csupakék szem...
A Lynch-féle elképzelés szerint és a homokférgeket szerintem képileg kiválóan eltaláló Carlo Rambaldi "készítette" a Navigátorokat is, ugyanis ők azok a bálnaszörnypacnik, ahogyan megnevezted őket. Nyilvánvalóan a fűszer hatása alatt változtak ilyenné, ha megnézed őket, elvetélt homokférgek, akik a tartályaikban már csak fűszeres levegőben élve tudnak élni, előrelátni és ezzel a részismerettel navigálni az űrben.
Akik pedig a tartályuk, illetve előttük/mellettük sepregetik a terepet, azok kezdő navigátorok, az átalakulás egyik fázisában.
Itt találtam pár képet Rambaldiról és a Liga navigátorairól:
Amikor először láttam Lynch filmjét idehaza egy sutyiban tartott előadáson a Filmművészeti Főiskola vetítőjében, úgy 1984 végén, főleg azon ütköztem meg, hogy milyen ódivatúan öltöztetteti a szereplőket (rendjelek, pizsamás nadrágú katonák stb.), de aztán olvastam valahol vele egy interjúban, hogy az ő elképzelése szerint a Birodalom a történet idejében már lefelé szálló ágban volt, aminek ábrázolásához a kissé ócskuló külsőségek /még a navigátorok tartályai is erisztenek...) az alkalmasak.
Ez számomra - mármint a képi megjelenítés -azért volt meghökkentő, mert a könyv olvasása közben mindig csilli-villi, vadiúj és nagyon modernként gondoltam minden kütyüre és cuccra - amint az egy jó kis sci-fitől lett volna elvárható. :-)
Mivel akkoriban tanultam angolul, nagyon sok finom részletet nem értettem meg a könyv gondolati hátteréből, legjobban az izgalmas történetet fogtam fel. Csak többszöri (és későbbi) újraolvasásokat követően kezdtem a felszín mögé látni és nézni.
De egészen biztos, hogy még ma sem, az első kötet első olvasása után sem értek mindent teljes egészében a herberti világképből.
Sziasztok, én is a regénnyel kezdtem. Utána "ránéztem" a filmet (a Lynch félét, direkt volt ez a terv :D először mindig a regény, aztán a movie). A regény 1xűen zseniális, de maradjunk is ennyiben, nem akarok ódákat zengeni róla, úgy se érdekelne senkit :D
A film...finoman szólva is vegyes érzelmeket hagyott bennem, de ezt sem részletezném, aki kíváncsi rá, olvassa el a port.hu-n.
Viszont egyvmit nagyon nem értettem a filmben, de tényleg nagyon nem, dehát páran azért nyilván vágják: KI VAGY MI A VÉR VOLT AZ A BÁLNASZÖRNYPACNI, AKIVEL SHADDAM CSÁSZÁR BESZÉLT A FILM ELEJÉN??? (ez k.ra nem rémlett a könyvből vhogy, persze mint ahogy sokminden más sem)
Én nemcsak a frissítést hiányolom, hanem az kiadásra ajánlót is.
Amúgy az értékelés szerintem azért szűnt meg, mert valakik rendszeresen spam-szerűséggel bombázták meg a kommenteket.
Egy-egy komment iszonyú hosszú volt, tele összevisszasággal, olyan, mintha valamileyen forráskód lett volna, szerepelt benne a viagra szó is, egyszer bemásoltam az egyik kommentet egy Word-dokumentumba, hát volt húsz oldalas is.
Ha törölték, egy idő után újra teleszemetelte valaki.
Egyetértek a kiadóval, hogy megszüntette.
Viszont akkor fejleszthetnék a honlapot, lehetne saját webshopjuk, stb.