Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A Gigafactory megtérülési pontja az valahol 10 év távlatában van ha egyáltalán, tehát abból középtávon csak kiadás van.
A Model 3-al meg az a baj hogy alul van árazva. Minimális profit van rajta még a környezetvédelmi támogatásokkal együtt is.
Másrészt meg minden évben ezt halljuk.
Majd a Model X majd a Model S, majd a gigafactory, majd ez, majd az.Aztán nyereség meg sehol. Ráadásul most már a Solar City veszteségeit is ki kell gazdálkodni valamiből.
Miért pont most változna meg ez a trend?
A 2015 ös 888 milliós veszteséghez képest 2016-ra 2.15 milliárd veszteséget várnak. A részvénykibocsájtással felhajtott 6 milliárd hamar elfogy ám ebben az ütemben, pláne hogy a Solar Cityre is jó sokat kell még költeni.
LA-ben még nem jártam, de a közlekedési helyzetről hallottam sokat. Alagútrendszer tuti segítene rajta. Ha 20 milliárdba kerülne, lehet hogy a dugóban elpuffogtatott benzin ára "bejön" egy év alatt. Majd kiszámolod! :)
Tesla a Gigafactory és Model 3 segítségével lesz profitábilis. Ezt a befektetők és a vevők is tudják. Ezen a téren nem lesz gondja. Ha nem is idén, de talán már jövőre eléri a nyereséget. Sőt ha jól emléxem volt már egy negyedévük 2016-ban, ami szintén pozitívan zárt. A termék jó, sőt kiváló (magam is kipróbáltam már egy Model X-et:), ha hisz benne a vevősereg, márpedig igen, akkor ez sikertörténet lesz. Titkos célom egy Model 3, kár hogy már nem lehet ingyen tölteni. De majd az otthoni saját napelem-mezőről, ami persze szintén a jövő zenéje :)
Alagúthálózatot építene a Szent András törésvonalra.
A metró nagyon jó dolog, a forgalom föld alá vitele is, de a költségek csillagászatiak. Az ötlet nem új, a Big Dig et meg is csinálták Bostonban. 16 évbe és 15 milliárd dollárba került.
Elon mondott olyat, hogy a mostani legjobb akku potenciálját kellene duplázni és máris megvalósítható lenne a dolog! Helyből fel és leszálló szuperszónikus repülőgép. Persze a hadseregek csapnának le rá először. De milyen lenne már ha a saját kertemben lenne az ultimate közlekedési eszköz! Nem lenne szükség utakra, repterekre, vasútvonalakra sem!
Avagy: alagutakkal a nagyvárosi dugók ellen. Erdekessége nekem, hogy ez az ötlet már bennem is megfigalmazódott. :) szerintem egy több szintű ( áthidalt távolságok szerint) alagút rendszer lenne a legfrankóbb.
A Solar City, és a Tesla egyesülése után kb. 28 milliárdot ért a Tesla, ami azóta 40 milliárd dollár fölé emelkedett, ennyit a közvetlen csődveszélyről.Ebben az évben áttörés várható a Tesla életében, beindul a Gigafactory, és a Model 3 tömegtermelése, miközben a solar Gigafactory is elkészül, és nagy valószínűséggel nyereséggel zárják az évet.
A SpaceX életében is fontos év lesz az idei, megindul a rakéták újrafelhasználása, elkészül az FH, és a Drgaon V2 is kipróbálásra kerül.
A Solar City mint első dominó már bedőlt. Gyakorlatilag csődbe ment, Elonnak a Teslával kell megmentenie, ami viszont saját jogán is gyengén áll Cash Flow terén, ezért szépen a vörös vonal alá (Z<1,8) löki a cég Altman Z indexét ezzel a manőverrel Musk. Tudja ezt a piac is, a Tesla piaci kapitalizációja több mint 4 milliárd dollárral csökkent az ajánlat hírére.
Mivel Elon Musk cégei pénzügyi eredményt nem, csak a karizmatikus Muskot tudják felmutatni, ezért a nevéhez kapcsolt cég látványos bukása könnyen láncreakcióként vihetné le a többi vállalkozását is, ezért a Tesla által történt megmentése logikus döntés a részértől, mi több a Tesla részvényesek részéről is, hiszen Musk bukása a Teslát is bedöntené.
Persze a Z index alapján a Tesla most sem remekel, szürke zónában vannak és rengeteget költöttek, miközben a Musk betegség, a pénzügyi racionalitásokat nélkülöző gigantománia és a minőségbiztosítás hiánya őket is keményen sújtja. A veszteségek hatalmasak. 2015 pénzügyi évet a Tesla 888 millió dollár veszteséggel zárta. A 2016 os még ennél is sokkal sokkal rosszabb lesz, hála a Model X nek, és garanciális problémáinak. Kérdés hogy a Solar City kimentésére költött 2 milliárd melyik évben fog megjelenni. Ha 2016 ban akkor az akár 4 milliárdot közelítő mérleg szerinti veszteséget is elérheti, ami hatalmas összeg a cég értékéhez képest.
Mindemellett a SpaceX is padlón van, szintén a minőségi problémák és a gigantománia miatt, ráadásul az állami támogatások, Musk fő támaszai is veszélyben vannak, hiszen Trump elnök megígérte a környezetvédelmi szubvenciók megszüntetését, amik eddig a Tesla fő versenyelőnyét adták.
Úgy gondolom hamarosan majd dönteni kell, melyik céget adja el olyan befektetőnek aki meg tudja menteni a csődtől, és a befolyt pénzből - legalább ideiglenesen - rendbe tudja tenni a másikat.
Összefoglalva Elon Musk szerintem egy kalandor, aki csak karizmájának és kivételes szerencséjének köszönheti eddig is hogy a konstans módon a csőd szélén táncoló cégei nem dőltek be. Látni kell viszont hogy a csőd nem a vég, hanem egy új biztosabb kezdet, mivel USA viszonylatban ezek kis cégek, értékes tulajdonokkal, lesz aki felvásárolja és megmentse őket és normál üzleti logika mentén prosperáló vállalkozásokat csináljon belőlük.
Tudom hogy a csillogó űrhajók, meg gigafactory mellett a csúnya pénzügy tények kevésbé vonzóak, de egy üzleti vállalkozás nem akkor sikeres ha szép űrhajókat vagy autókat épít, hanem ha ezt fenntartható módon teszi és profitot termel. Ha ez tartósan nem sikerül - márpedig a profit Elon Musk cégeinél mitikus élőlénynek számít - akkor a szerencse végül elfogy és óhatatlanul megy a levesbe.
"Musk has stated that the goals of SolarCity, Tesla Motors, and SpaceX revolve around his vision to change the world and humanity. His goals include reducing global warming through sustainable energy production and consumption, and reducing the "risk of human extinction" by "making life multiplanetary" by setting up a human colony on Mars."
Rögeszmés, igen, de a szó legjobb értelmében véve. Fenntartható energia termelés, a megtermelt energiának fenntartható közlekedésre fordítása és nem utolsó sorban az emberiség életterének kibővítése több bolygóra. Ugye nem kis célok ezek? Mi magyarok alapvetően pesszimistán állunk a dolgokhoz, egyből azt keressük, hogy miért nem lehetséges valaminek a megvalósítása. Ezért is gondolom azt hogy csodálnivaló ez az ember; mérlegeli a dolog megvalósíthatóságát (fizikai alapokra visszamenve) és ha nincs kizáró ok, akkor magát és munkatársait sem kímélve törexik a termék, szolgáltatás kiváló szintre hozására és piacra vitelére a vevők, felhasználók legnagyobb megelégedésére.