Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
Itt van egy fontos dolog, ami fölött eddig átsiklottatok. Nissan is ICE motorokkal kezdett, mint a Tesla előtt minden egyes más autógyártó. Tesla az eddigi egyetlen, amelyik kifejezetten teljesen elektromos autókra tette a jövőjét. Ráadásul egy olyan amerikai piacon, ahol kb. 100 éve nem alakult sikeres autógyártó, mert a létező mammutok a piac minden szegmensét uralták. Szóval új szegmenst kellett nyitni, amit a Model S-el olyan szerencsésen tettek, hogy volt Év Autója is és biztonság szempontjából a világ legjobbja.
Fordítva áll a dolog. Musk csupán szeretné, ha a többi autógyártó is átállna a full-elektromos autók gyártására. Tudja ő maga is, hogy Tesla egymagában nem fog tudni fordulatot hozni az autózásban. Nem véletlen ugye, hogy nyilvánosságra hozta Tesla-féle patent-eket (bocs, hirtelen nem jut eszembe a magyar szó).
"As of December 2016, Tesla Motors has sold over 186,000 electric cars worldwide since delivery of its first Tesla Roadster in 2008, making the carmaker the second largest global pure electric car manufacturer after the Renault-Nissan Alliance."
A Roadster és 2008 kicsit félrevezető, hiszen abból kb összesen 2ezer darab készült.
Szóval ha csak a számokat nézzuk, igen eddig több Nissan Leaf került a piacra, mint Tesla. Viszont nincs nagyságrendi különbség (250 ezer vs. 186 ezer) és két éven belül nem is lesz ember aki Leaf-et vesz, ha Model 3-at is vehet. Mint alább írtam egyszerűen nem egy kategória az S, X és a Leaf.
"Since its inception, more than 250,000 Leafs have been sold worldwide through December 2016, making the Leaf the world's all-time best-selling highway-capable electric car in history." Forrás:Wikipedia
Ez 7 év termése, mert 2010-ben került a piacra. Évi átlag kevesebb, mint 40 ezer.
Ehhez képest Model 3 bejelentése utáni egy héten belül érkezett 400 ezer megrendelés rá.
Itt van a Toyota i-Road, remek városi kategória lenne és már nagyon régóta demózzák, mégsem lesz belőle semmi, ha más sem mozdul a tömeges értékesítés irányába, pedig mások is készülnek.
Az autogyartok teljesen massal vannak elfoglalva, minthogy Musk-kal versenyezzenek. Tudom hogy a sajto egy resze ezt igy akarja lattatni, de a valosag mas.
"A Samsung új prismatic cellái lehetővé teszik, hogy egy rövid, mindössze 20 perces villámtöltés alatt 500 km-re elegendő energiát töltsünk az autóba." Mindezt itt Gödön. De rengeteg hír van a témában.
Revolúció évtizedek óta nem volt a kémiai akkumulátorok terén, és elvi okok ki is zárják hogy legyen. Az evolúcióban rejlő lehetőségeket pedig nagyjából kimerítettük az elmúlt pár évtizedben.
Lehet, hogy elindult és lehetett mutogatni és limitált szériában lízingelni, de nem biztos, hogy lett volna ebből tömegtermék, ha nincs a Tesla mint kívülről jövő külső kényszer.
Folyamatosan jönnek a tudományos hírek mindenféle biztató megoldásról, ez pörög és a pénz is egyre több benne, tehát itt lesz nagy változás és nem a belsőégésű motorok sokévtizedes finomításában.
A tévedést inkább abban látom, hogy a mai autó elektromosítására van igény miközben változik a környezet. Minek autóznál messzire amikor a hyperloop tízszer gyorsabb, minek vinnéd a gyereket az 5 üléses autóval iskolába amikor az önvezető egyszemélyessel elmegy maga, stb.
Hát.... Ez csak Musk önfényezése. Valójában a nagy autógyárak elektromos auto projektjei mind 2008 előtt indultak.
Pl. a piacvezető Nissan Leaf fejlesztése már bőven a tesla roadster előtt elindult, és ellentétben azzal nem a szuper gazdagok játékszere, hanem egy használható autó a felső középosztálynak. Ha valami felkavarta az állóvizet az a Nissan Leaf volt.
Még meggyőzőbb ha megnézed a TCO-kat. A Tesla autók TCO-ja felülről veri a luxus szegmenst, míg a Nissan Leaf a középkategória élbolyában versenyez.
Csak az a baj, hogy nem véletlenül választották a lítiumot.
Érdemi használható áttörés nem nagyon várható a kémiai akkuk területén. Némi energiasűrűség javulás még belefér de semmi drasztikus. Ugyanis innentől már minden a tartósság, tölthetőség és ciklusszám rovására megy.
De nincs ezzel semmi baj, sőt. Az akkumulátor amúgy is egy környezetszennyező technológia. A tiszta, hidrogén üzemanyag cellába kellene inkább ezeket a pénzeket tolni.
130 vagy 200 km, ennél azért sokkal szélesebb tartományban változnak a kívánságok. Van aki Hamburgig menne, más meg a napi 20 km-t is ketté osztaná 8 órányi munkával.
Musk kavarta fel az állóvizet. Előtte csak maszatoltak az autógyártók, most meg nem akarnak lemaradni. A Tesla (cég) lehet hogy porszem egy BMW-hez képest, de gondolj pl. az óriás Kodak-ra, hol van most a fotós piacon.
Legjobb lenne, ha konfigurálhatnád az adott autót bármekkora akkucsomaggal, ha kell a 350 km-es vagy más hatótáv akkor ott az ára és egyéb adata, vedd azt, nincs vita. Én tizedannyit fizetnék és megoldanám a ritka hosszútávú utazásaimat máshogyan.
Az NiMH-nál és a Li-ionnál lehet. De elég komoly kutatások mennek a témában más technológiájú akksikkal. Ezen kívül ott vannak még a kondenzátor alapú energiatárolók, amikben ugyancsak elég komoly potenciál van.