Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
Egyaltalan nem veletlenul alltak ugy, mar 2006-2007 tajan latszott hogy erdemes foglalkozni a villanyautokkal, mert egyreszt sokat javult az akkutechnologia, masreszt a CO2-celok egyre szigorubbak lesznek. A BMW is akkor kezdte az i projektet, a Nissan is ebben az idoben kezdhette a Leaf fejleszteset, a PSA-Mitsubishi meg valoszinubb elorebb volt az ion-i-miev parossal.
De a PSA-nak hamarabb is volt mar kereskedelemben kaphato villanyautoja.
Csak a kronologia kedveert: Musk 2008ban dobta piacra a Roadstert, ami egy Lotus Elise atirat volt. A Model S 2012-tol kaphato.
Lehet, hogy a Tesla megjelenésétől függetlenül véletlenül álltak úgy a nagy hagyományos autógyárak 2010-ben, hogy tömegcikket csináljanak az elektromos autókból. Sajnos a robogóknál ez máig nem következett be, pedig az könnyebbnek tűnne.
Nálunk ha pénzt kapsz azért hogy amit fejlesztesz belőle azt megtarthasd és pénzért árulhasd azt állami támogatásnak hívják.
Szívesen eladom neked szolgáltatásként hogy kifizetheted a legújabb UAV-om fejlesztési költségeit, sőt, még méltányos bérleti díjért - ami másfélszer több lesz mint bárki másnak - még használhatod is, ha kész lesz.
Nem egészen. A Falcon 1 re 2004-ben a DoD 40 milliót fizetett ki előre, ami a teljes fejlesztési költség durván fele volt, plusz használhatták a légierő létesítményeit.
Az állami támogatás kifejezés a magyarban azt a szájízt hozza,
Persze, mert a nagyhatalom vagyunk a korrupcióban, de az állami támogatás nem ördögtől való, ahogy már írtam önmagában értelmes célra állami támogatást adni vagy igénybe venni egyáltalán nem baj. Lásd mondjuk rákkutatás pl. ami főleg állami pénzekből megy.
Az állami támogatás kifejezés a magyarban azt a szájízt hozza, hogy a semmiért kap pénzt vmi cég. De itt ugye erről szó nincs. Kifejezett leírt mérföldkő célok után kaptak pénzt a cégek. Meg is lett az eredménye; mind Orbital, mind SpaceX viszi (és hozza) a terheket ISS-re (ről).
Mindazonáltal nem hiszem, hogy akár egy fillér állami pénzt kellene Mars utazásra költeni, mert abból valóban csak flag&footprint misszió lenne.
A cél - mint a bevezetőben is írtam - az emberiségnek megadni a lehetőséget az élettér kiterjesztésére. Ha már bolygó, akkor a Mars a leglogikusabb lépcső. A céllal értek egyet és úgy látom, hogy Elon valóban tesz is azért, hogy rögeszméi valóra váljanak.
2008-ban nyerte az első állami megrendelést. Az első 6 évben magántőkéből ment a dolog, és ugye F1 sikere után (talán épp a megrendelés hatására) kihagyták az F5-öt és egyből az F9-nek mentek neki. Ugyanakkor, mint írtam Orbital több pénzt kapott kevesebb szolgáltatásért, mert ha jól tudom 20 tonna cuccot kell mindekettő cégnek ISS-re vinni, de amit SpX vissza is hoz, az grátisz.
Az indításokon kívül ( gyengébbek kedvéért fellövés):
Kifejlesztette a teherszállító rakétát tesztrepülésekkel.
Kifejlesztette a teherszállító űrhajót tesztrepülésekkel.
Fejleszti és építi az emberes űrhajót tesztrepüléssel (Pad Abort).
Többször is s szádba lett ez rágva.
A végeredmény az lett hogy a saját egyéni vágyaid alapján amit akartál hozzászámoltál, amit nem akartál az meg nem.
Minden más magasról le volt sajnálva. Tipikus "post Truth" módszer volt.
Az meg szintén nem véletlen, hogy a nagy SpaceX megvilágosodásod pont egy bizonyos SpaceX ellenérdekelt hatalomhoz és ideológiához való feltétlen elköteleződéssel esett egybe...
Az nem állami támogatás, hanem állami feladat állami pénzből amit a versengő piaci cégek olcsóbban és gyorsabban megcsinálnak mint a nagy állami NASA csinálná.
Az pénzügyi sikerrel törődjenek a részvényesek, nekem csak annyi a fontos, hogy valamit elindított, egyébként meg a hagyományos vonatok fejlesztése lenne a cél, meg lennének elektromos tanulmány autók.
A Mars elérésére alkalmas rakéta nem önálló lépés, hanem a fejlesztési irány egy állomása.
Nézd, semmi baj a lelkesedéssel, elég sokáig én is lelkesedtem ezért a történetért, aztán szépen lassan rájöttem hogy bűzlik az egész.
Nem az állami támogatással van baj, nem a SpaceX technikai megoldásaival, vagy a hype-al. Még azzal is kibékülnék ahogy Elon Musk kóklerkedik és más tollával ékeskedik.
Az igazi zseni és látnok a történetben nem Elon Musk, ő csak pénzt szerzett, hanem Tom Mueller.
Az egyik probléma hogy be fog dőlni az egész előbb utóbb Teslástól, SpaceX-estől, de addig is megölik a versenyt. Aztán majd a Google stb. jól megveszi őket.
A másik probléma hogy irreális elvárásokat generálnak. Ha az Elon Musk féle Mars tervet valaki komolyan veszi és abba tolják az állami pénzeket egy megvalósítható program helyett, akkor a mi életünkben már nem lesz Mars utazás, mert amikor összedől, és össze fog, akkor nem az lesz hogy mekkora szélhámos ez az Elon Musk, hanem az hogy lám túl korai még a Marsra menni.
Amúgy tényleg nem értem miért nem akarod elfogadni a nyilvánvalót. Mindenki tudja, és kb. senki nem is tagadja hogy a COTS és társai az állami támogatás.
Starting in 2006 under the flexibility of the Space Act Agreements, our national space agency subsidized the development and testing of commercial replacements for the aging and expensive Space Shuttle by rewarding firms for attaining certain milestones.
Nem értem miért fontos úgy feltüntetni, mintha Musk saját pénzéből fejlesztett volna, nem pedig 95%+ állami támogatásból.
Ami mellé nem tudsz felbocsájtást tenni az támogatás. Ilyen egyszerű.
Neked kéne sorolni azokat a visszterhes szolgáltatásokat, amiket a SpaceX a NASA-nak nyújtott a fellövéséken kívül.
Tudsz ilyet mondani?
Az hogy a SpaceX saját magának teherszállító kapacitást fejleszt állami pénzből, az semmilyen univerzumban nem szolgáltatás, az az állami céltámogatás tipikus esete.
Kíváncsi vagyok arra is, hogy mondjuk a Texas államtól kapott tíz éves adómentesség vajon miért nem állami támogatás?
És igen kaptak mindenféle jogcímen pénzt amiért nem nyújtottak cserébe realizált szolgáltatást.
Ha pénzt kapsz az államtól arra hogy teher vagy személyszállító kapacitást fejlessz ki, azt úgy hívják hogy állami céltámogatás.
Komolyan nem értem ezt nagy tiltakozást.
Bárhogy is próbálgatod címkézni, az bizony támogatás, mert a SpaceX egyetlen termékét a pályára állítást NEM vagy a piaci ár sokszorosáért nyújtották érte.
Nagyon jól tudod, hogy a teherszállításért mennyi pályázati pénzt kaptak. Kevesebbet, mint Orbital. Leosztva mennyire jön ki?
Ugyanígy tisztában vagy a személyszállítási szerződéssel. Itt is kevesebbet kapnak, mint Boeing. Leosztva mennyi?
Na ugye!
Akkor most olvasd vissza a saját 6 milliárdos hsz-d. fogalmazhatnék keményebben is, csúsztatás igazán kultúrált körbeírási módja annak, amit már többtizedszer rágsz le teljesen feleslegesen.
Nyilván ők is ismerik a technológia korlátait. Pláne a Teslánál használt kutya közönséges olcsó cellákét. Csak a vevőiket felejtik el kiokosítani róla. Mondjuk szerintem a Toyota sem siet az orrodra kötni.