Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A Tesla bejelentése szerint már ebben a hónapban megkezdődhet a Model 3 tesztváltozatainak gyártása. A befektetők örülnek a hírnek, a cég árfolyama erősödik az amerikai nyitás előtt.
Valahol lejjebb írtam, hogy a Model 3 versenytársa a Chevy Bolt. Ez csupán az árra és hatótávra igaz. Egyébként nem. Jó tudom, még nincs Model 3. De amit tudni lehet róla azzal is magasan very a Boltot.
Kezd hasonlítani a maglev vonatra. Kérdés, hogy tényleg olcsóbb-e, megéri-e az egész.
Kisebb, viszont vákuumcső kell neki, annak minden kellemetlenségével. Nyilván kocsi is sokkal több kell, nehézkesebb a ki- és beszállás, nyomasztó lehet az utasoknak egy szűk csőben feküdni kilátás nélkül, stb.
Tuti, hogy vezérlés kell hozzá. Hiszen függ a turbina fordszámától, a kapszula sebességétől és még van egy sűrített levegős nagy tartály is. Tehát sztem a pálya (van-e kanyar éppen) és a sebességtől függően kell vezérelni a fenti 3 dolgot. Még nem próbálták ki, hisz a max. sebesség nem volt 100 km/h a csapatok versenyében. Ahhoz komolyabb pálya is kellene.
Kipróbálták ezt a levegőn siklást modellkísérletben? Elég ravasz dolognak tűnik hangsebesség közeli kis nyomású levegőt beszívni, csöveken lyukakhoz vezetni. Mit fog ez eredményezni, milyen áramlási és nyomás viszonyok alakulnak ki, mennyire lesz stabil, nem alakulnak-e ki rezonanciák, nem gerjed-e be, megtartja-e stabilan a kapszulát? Egyáltalán önstabil-e vagy vezérléssel kell biztosítani a stabilitást?
A levegős lebegtetés előnye, hogy egycsapásra két legyet üt. Szívja maga elől azt a keveset és így nem fog feltorlódás/lassulást okozni a podnak. Valamint az így beszívott levegőt maga alá, mellé, fölé (ahogy éppen a pálya megkívánja) tudja nyomni. Ebből is látszik, hogy csak nagysebességnél van értelme a levegőszívást alkalmazni, szóval nem csoda, hogy a most versengő egyetemista csapatok nem építették bele a példányokba a funkciót.
És mondjuk a max sebesség 500km/h felett és tökmindegy, hogy légpárnán vagy mágnespárnán teszi a dolgát. Végül is ha a csőre végig napelemet tesznek akár mágneslebeghet is végig a cucc, lesz energia bőven.
Látom nem érted a koncepciót, mágnesesen lebeg, gyorsítás, lassítás közben, üzemi sebességnél meg pneumatikusan lebeg, ezzel megspórolják a drága maglev pálya kiépítését, mindössze az út néhány %-án lesz maglevre szükség.
Döntött kanyarok lesznek, a centrifugális erő és a nehézségi erdője mindig lefelé fog hatni, a lebegést az elején a mágnesek biztosítják, majd üzemi sebesség mellett veszik át a levegős csapágyak, de az nem 98km/h lesz.