Mikrolin
MIKROLIN játékok
a Csolnoki Bányász Hagyományőrző Egyesület gyűjteményéből
JAVA építőjáték I, II és III-as csehszlovák exportos készlet: mindhárom dobozt az egykori Csehszlovákiába exportálták és egy internetes használtcikkes oldalon akadtunk rájuk. Megvannak az eredeti ötletfüzetek és a csehszlovák leírások. Igen hiányosak. A J3-as készlet különlegessége, hogy eredetileg motoros meghajtású modelleket lehetett belőle építeni, a hajtómű fogaskerekei és tengelyei megvannak. A készletekből bemutatónak egy platós teherautót állítottunk össze. A dobozokon gyártóként NAPSUGÁR KTSZ van feltüntetve.
Sikerült több belföldi eladásra készült sorozatot is összegyűjteni, a dobozaik jó állapotúak – eltérő a fedelük az exportos sorozattól, tartalmuk hiányos, de az egyik J3-as készletben megtalálható a motor és az elemes kapcsolópult.
Magyar szabadalom: 146824 Az első kiadású Jáva készletek árai:
Német szabadalom: 1090143 J1: 38Ft 50f
Angol szabdalom: 861268 J2: ?? Ft 72f
Francia szabadalom: 1218291 J3: 130 Ft
Olasz szabdalom: 604830
U. S. A. szabadalom: 3074203
Létezett egy Jk jelű csomag is (vélhetően Jáva kiegészítő), erről semmit sem tudunk, eddig nem került elő egy sem belőle.
Az első kiadású készleteket a doboztetőkön levő embléma alapján a Calderoni Művek (tanszergyártó) forgalmazta. Fel van még tüntetve gyártóként a Mikrolin, Tatabánya és Mikrolin Mechanikai Játkégyártó KTSZ, Tatabánya is.
A dobozok változatlanok maradtak a vélhetően második sorozatnál is, de a fedelükön és a kis ötletfüzetkéken MIKROLIN MŰANYAG– FÉM– ÉS MŰSZERIPARI SZÖVETKEZET * TATABÁNYA cégjelzés szerepel.
A vélhetően harmadik kiadású sorozatnál a dobozok képei eltérnek az első kettőtől, a 3.-ban ugyanúgy benne volt a motor és az elemes kapcsolópult.
A motoros készletek egy picike lapos csavarhúzót is tartalmaztak a tengelyek rögzítéséhez. Kezdetben a dobozok és az ötletfüzetek ábráit, leírásokat a kecskeméti Petőfi Nyomda készítette.
Az 1980-as években átnevezték Modulnak ezt az építőjátékot, kiegészítésként volt technik doboz is, különböző fogaskerekekkel, hajtómű elemekkel, szíjakkal, műanyag tengelyekkel, ezek felhasználásával kézzel működtethető modelleket, szerkezeteket lehetett építeni, motort, kapcsolópultot nem gyártottak már hozzá. A TRIÁL hangszer, sport és játékkereskedelmi vállalat forgalmazta. A Modul márkanevet egy erősen hiányos 03-as jelű, 2313-as cikkszámú technik és egy 23-as készlet képviselik, melyeknek szép állapotúak a dobozaik. A 23-as készlet adatai: forgalmazó a Triál, 2300.4 a cikkszáma és 270 Ft-ba került eredetileg. A doboztetőn ötletadó modellek, a doboz alján pedig a készlet alkatrészeiből 1-1 db fotó látható.
A Jáva és a Modul is egy olyan építőjáték, mint a Lego. A különböző időszakban készült alkatrészek egymással összeépíthetőek. A 2000-es évek óta újból kapható, (gyártó: Peppino Kft, Budapest). Ebben a sorozatban a régiektől eltérő, új elemek is megjelentek, melyek keverhetőek, vegyesen felhasználhatóak a régiekkel. A régi elemek közül néhány nagyon picit változott. Az új kiadásokból az első 3 készlet és 4 féle kiegészítő csomag van meg. Az ötletfüzetek az első kiadású J1, J2-es dobozokban található példák utánnyomásai. Technik készlet eddig nem jelent meg.
Telepről működtethető, 16,5 mm nyomtávolságú, kétsínes villanyvasút
Több készlet és külön árusított járművek ismertek, papírdoboz csomagolásúak.
A sínek egységesen keménypapír talpfarácsra szerelt, finomlemezből préselt harangprofilúak, hasonlóan a korai „papírtalpfás” kelet-német PIKO sínekhez, azokkal összekapcsolhatóak, az ívek mérete megegyezik a PIKO belső körével. A betápláló egyenes a kapcsolópult alaplapján van és egyben kézi vonatszétkapcsoló is. Csak egyféle íves (760 mm körátmérő, ) és 150 mm hosszú egyenes sínek ismertek, kitérőkről, átszelésekről és más kiegészítő vágánymezőkről nincs tudomásunk. Egy készlethez 16 db íves, egy kapcsolópulttal egybeépített és egy különálló egyenes tartozik.
A pult kicsit részletesebben, balról jobbra (a tehervonatos csomag vezérlőjének könnyen lejön a fedele, így ennek alapján):
-
M–STOP indulás és megállás,
-
K–O kocsiszétkapcsoló, K állásban bontja a vonatot,
-
I–II ellenállás megcsapolásos sebességszabályzó,
-
← / →menetirányváltó.
Mindegyik csomaghoz ugyanolyan mozdony, a MÁV 275. sorozatú gőzmozdonya alapján gyártott de inkább játék kivitelű, mint modellértékű kéttengelyes gépet adtak. Jellege megfelel a H0 Piko BR80-as 3 tengelyes modell alapján készült PIKO Junior 2 tengelyes, egyszerűbb kialakítású mozdonyhoz. A függőleges tengelyű, állandó mágneses állórészű motor a vezetőállás („konyha”) alatti kerékpárt hajtja csigaorsóval és homlok fogaskerékkel, a másik pedig futó tengely. Mind a négy kerék piros, küllős műanyag tárcsájú, fém abroncsos. Az áramot a motor a kerekek tetejére nyomódó vékony rézlemezeken keresztül kapja a sínekből.
Jelenleg két teljes és két igencsak hiányos készletünk van. Az egyik készlet mozdonya sajnos roncs, a kaszni szép, az alja és motorja romos.
A dobozokban két-két, élénk zöld, szürke tetejű személykocsik; és fakó zöld, magas oldalú kéttengelyes nyitott tehervagonok találhatóak. Létezik olyan készlet, melyben a teherkocsik bordóak.
A mozdonyok között van néhány különbség.
A személyvonati készlet gépén:
-
az alvázkeret fém,
-
kis méretű, de jó tapadást adó súly van az alvázban,
-
a motort az alvázhoz rögzítő csavarok csak alul menetesek,
-
a négy ütköző fémből van
Vélhetően ez a mozdony a régebbi.
A tehervonat mozdonyának:
-
alvázkerete fekete műanyag,
-
nagy méretű, a kazánba benyúló súlya van,
-
a motort az alvázhoz rögzítő csavarok végig menetesek,
-
az ütközők belül menetes fekete műanyagból vannak.
A két készletben eltérő a kapcsolópult színe: a személyvonati csomag kapcsolótáblájának ezüstösen csillogó fémszínű, a tehervonatos dobozban levőnek pedig enyhén zöldes árnyalatú lemezburkolata van.
A két készleten kívül van még két, a dobozban levőekkel azonos személykocsink – az egyik a dobozban levőekkel azonos, zöld, a másik bordó; 1 db. három pár rakoncával felszerelt nyitott, 1 db. alacsony oldalú nyitott és 1 db. zöld MÁV Ky sorozatú teherkocsink (barna színben is létezik). Ez utóbbi már nem játék, hanem modell kivitelű. Mindhárom áruszállító járműnek műanyag ütközői vannak.
Ritkaság a működőképes, korához képes jó állapotú mozdony és kocsi, ugyanis a műanyag alkatrészek vetemedésre hajlamosak. Szerencsére a kocsikkal és az egyik mozdonnyal minden rendben van. Bár az igazság az, hogy a két mozdonyból lett egy összerakva. Találkoztunk olyan eladó készlettel is, ahol az eredeti sínekhez és személykocsikhoz Piko Junior gőzöst raktak és a síneket papírtalpfás, szintén Piko ütközőbakkal egészítették ki.
A személyvonati készlet eredeti ára 240, a tehervonatosé pedig 230 Ft. volt. A készleten kívüli személykocsik (Mikrolin II) 30 Ft-ba kerültek, a teherkocsik árát nem ismerjük.
Fényképen szerepel egy barna magas oldalú nyitott teherkocsi is, a dobozán MIKROLIN II felirattal (bár a zöld személykocsit is árusították külön, és annak dobozán is ugyanez olvasható). A csomagolás oldalán az adott jármű színes rajza is látható.
A tehervonati készlet dobozának fedelén az alábbi adatok vannak:
MIKROLIN MECHANIKAI JÁTÉKGYÁRTÓ KTSZ.
Budapest II. Varsányi I. (Irén) utca 21.
I. Játékszerelő Gyáregység
A doboztető belsejében 1964. II. 12-i dátum található. Vélhetően az 1950-es évek elejétől az 1960-as évek közepéig gyártották. A KGST-n belül a vasútmodellek gyártását, fejlesztését az NDK kapta.
A dobozokon gyártóként NAPSUGÁR KTSZ van feltüntetve.
NAPSUGÁR KTSZ
MIKROLIN I. H0 (1:87) játékvasút készlet
Eredeti ára 240 Ft.
Papírdobozos, tartalma:
16 íves sín; egy fémszínű, vékony lemezházas kapcsolópult piros billentyűkkel, csatlakozó 150 mm hosszú egyenes sínnel és vonatszétkapcsolóval közös alapra szerelve; egy 150 mm-es egyenes sín.
MÁV 275-ös sorozatú gőzmozdony egyszerűsített modellje, két egyforma, kéttengelyes személykocsi.
A mozdony fekete, a keréktárcsák és a fémből készült csatlórudak közepe piros, a személykocsik élénk zöldek, szürke tetővel, alvázuk fekete. A motor függőleges tengelyű, állandó mágnes állórészű, egyenfeszültségű, az alatta levő kerékpárt csigakerékkel hajtja. A kapcsok között zavarszűrő kondenzátor található.
A sínek vékony fémlemezből készült „kalap keresztmetszetűek”, vastag kartonaljakon.
Egyenfeszültségű, kétsínes rendszer, irányítása telepről táplált kapcsolópultról. A személykocsik (Mikrolin II dobozban) 30 Ft-ért külön is kaphatóak voltak.
MIKROLIN I. H0 (1:87) játékvasút készlet
Eredeti ára 230 Ft.
Papírdobozos, tartalma:
16 íves sín; egy zöldes színű, vékony lemezházas kapcsolópult piros billentyűkkel, csatlakozó 150 mm hosszú egyenes sínnel és vonatszétkapcsolóval közös alapra szerelve; egy 150 mm-es egyenes sín.
MÁV 275-ös sorozatú gőzmozdony egyszerűsített modellje, két egyforma magas oldalfalú, kéttengelyes nyitott teherkocsi.
A mozdony fekete, a keréktárcsák és a fémből készült csatlórudak közepe piros, a tehervagonok fakó zöldek, alvázuk fekete. A motor függőleges tengelyű, állandó mágnes állórészű, egyenfeszültségű, az alatta levő kerékpárt csigakerékkel hajtja. A kapcsok között zavarszűrő kondenzátor található.
A sínek vékony fémlemezből készült „kalap keresztmetszetűek”, vastag kartonaljakon.
Egyenfeszültségű, kétsínes rendszer, irányítása telepről táplált kapcsolópultról.
Készleten kívül kapható volt még, egyesével, MIKROLIN II papírdobozban:
magas oldalfalú, nyitott; magas oldalfalú, MÁV Ky sorozatú, alacsony oldalfalú, nyitott; három pár rakoncával felszerelt pőrekocsi. Mind kéttengelyes.
Színek: a magas falú világosbarna, a Ky fakó zöld, az alacsony oldalú és a rakoncás kocsik sötétbarnák. A személykocsik színe bordó vagy a készletben levőekkel azonos világoszöld. A bordó és a zöld személykocsi teteje szürke, de létezik zöld kaszni+bordó tető összeállítás is.
A kocsik oldalain fehér MÁV felirat olvasható.
A sínek hasonlóak a kelet-német PIKO kartontalpú rendszeréhez, illetve a későbbi műanyag talpfarácsos sínekkel is összekapcsolhatóak. MIKROLIN kitérőkről, átszelésekről, ütközőbakokról és más kiegészítő sínekről nincs tudomásunk. Házi barkács módon PIKO pályaelemekkel egészítették ki a nem túl hosszú alappályát.
Ritka a jó állapotú jármű, működő mozdony, ugyanis anyaguk vetemedésre, deformálódásra hajlamos. Kocsikból több jó állapotban megmaradt példányról tudunk, bár viszonylag ritkaság a Mikrolin vasút vagy ahhoz jármű, tartozék. Főleg internetes piactereken lehet rátalálni.
Jáva építő, második kiadású 3-as készlet motorral, elemes vezérlőpulttal. Ki-be, előre-hátra billentyűk. Hasonló a vasút vezérlőjéhez.
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/0/9/THM_0012356009.jpg)
Elemes autóbusz, Ikarus60-as városi kivitel alapján.
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/1/3/THM_0012356013.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/1/4/THM_0012356014.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/1/5/THM_0012356015.jpg)
Elemes trolibsz, Ikarus60T budapesti trolibusz alapján.
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/1/7/THM_0012356017.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/1/8/THM_0012356018.jpg)
Elemes H0 vasút
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/3/THM_0012356023.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/4/THM_0012356024.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/5/THM_0012356025.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/7/THM_0012356027.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/9/THM_0012356029.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/2/THM_0012356032.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/4/THM_0012356034.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/5/THM_0012356035.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/6/THM_0012356036.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/7/THM_0012356037.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/3/9/THM_0012356039.jpg)
Egyéb termékek, ízelítő nem műszaki játék témájú gyártmányokból (konyhai eszközök is készültek, egyelőre kép nincs róla). Csak a Jáva építő, az két elemes busz és a kisvonat tartozik érdeklődési körünkbe, ezekből próbálunk egy minél teljesebb gyűjteményt összeszedni és bemutatni, a vasúttal nagyon jól állunk, bár segítséget szeretnénk kérni: mind a 4 készletünk hiányzó eleme aleírás. Ugyan van a vaterán egy papíros készlet, de nem biztos, hogy a mienk lesz. akinek van leírása, ha lehet, olvasható, jó minőségben ossza meg itt, mert ahogy olvasom a fórumot, többünknek is van Mikrolinja.
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/4/0/THM_0012356040.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/4/1/THM_0012356041.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/4/4/THM_0012356044.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/4/3/THM_0012356043.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/6/0/4/5/THM_0012356045.jpg)