Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
Egyelőre az EV a legfosszília zabálóbb ...mondom, egyelőre, de az nagyon hosszú idő mire pl itt a mátrai erőműnél megfordul az arány most kevesebb mint 1% a napenergia a többi az szén.
Most a budapesti szmognál meg azt mondták a kipufogó gáz a legkevesebb benne, de olyan vélemény is van, hogy az EV-k mivel nehezebbek jobban rontják a városi levegőt mint a többi autó.
Ja és ez nem jelenti azt hogy a Falcon rendszer ennyibe került, mert még a Googleről is lehúzott egy milliárdot, kisbefektetőktől is 500 milliót. Szóval valahol 7,5-8,5 milliárd dollár körül ment el eddig erre a kalandra.
Kamov, kamov, nem unod még a folyamatos ferdítést és kamuzást? :))))
A Falcon-9 a világ legdrágább rendszere. Ez a nagy helyzet, a számok nem hazudnak, és bár Elon Musk mindent megtesz hogy a SpaceX zűrös pénzügyei ne kerüljenek nyilvánosságra, a GAO-nak hála tudjuk hogy hat milliárdot fizetett ki nekik az USA állam.
A primitív dragonnál kétszer nagyobb és sokkal fejlettebb ATV - ami pl. dokkolni is tud, és nem robot karral kell pakolgatni - fejlesztése is csak 1.5 milliárd dollárba került, de Muskéknak is számoljunk ennyit, mert akkora nagy pénzügyi zseni ;)
Ezért kapott cserébe 15 indítást a NASA. Nagyvonalúan számoljunk úgy hogy még 10 indítást előre kifizettek még akkor is 180 millió dollár, de cserébe mindennél szarabb a megbízhatósága.
Ha meg reálisan számolunk és a kezdetleges Dragon fejlesztésre 500 milliónál többet nem számolunk, előre fullban kifizetett - Ilyet se kap más az iparban - NASA indítanak meg max 5 öt veszünk, ami mellesleg a jelenlegi GAO adat, akkor meg bőven 270 millió felett vagyunk.
Na ezért kár volt felhoznod a témát.
Csak összehasonlítás képen Arianne-5 el egy közepes műhold indítása 60 millió, Proton 65 millió, és ezek mind sokkal megbízhatóbb rendszerek mint a Falcon-9
A Falcon-9 egy árban van a hasonló képességű orosz Protonnal amióta az oroszok 90-fől 65 millióra dollárra csökkentették a Proton árát...
Ennyit kell érte perkálni a kereskedelmi műholdpiacon.
Az USA állami piacon meg sokkal olcsóbb mint a versenytárs ULA.
A Falcon-9 áras ámokfutásod meg a Kínais topikon szintén emlékezetes volt.
Úgy próbáltad kihozni minél drágábbnak a Falcon-9 rakétát, hogy lazán hozzácsaptad a Dragon teherűrhajók árait is.
Aztán pár hónappal később meg úgy próbáltad minél drágábbnak kihozni az emberes Dragon fejlesztését, hogy a ugyanezen Dragon teherűrhajók, meg a teher Dragonokhoz használt rakéták árát a legnagyobb nyugalommal hozzácsaptad ehhez is.
Majd miután ezek az orrod alá alá lettek dörgölve jött a sértett orrfelhúzás.
Most pedig a legnagyobb nyugalommal máshol előhúzod ugyanezt.
Ezek a pneumatikus tárolók érdekes dolgok, és úgy gondolom hogy még egy két évtized anyagtechnikai fejlesztés után tényleg használhatóak lesznek bizonyos alkalmazásokban. De a világot nem fogják megváltani, mert alacsony az energia sűrűségük a legtöbb alkalmazáshoz.
A Zip2 hoz semmi köze Musknak, egy darab döntése nem volt a cégben, PayPal detto más tollával ékeskedés, ami nagyon jellemző rá egyébként.
A Falcon-1 et a légierő fizette és a TRW szellemi tulajdonát használták, teljes kudarc. Sosem lett belőle sikeres termék.
A Falcon-9 et az USA állam fizette és a TRW szellemi tulajdonát használták fel. Az eredmény pedig egy nagyon megbízhatatlan és drága rakéta, aminél az egyetlen tényleges újdonság az első fokozatok visszanyerése, de még az is kérdéses, hogy használhatóak lesznek e a gyakorlatban is azok a fokozatok, vagy ötből egyet lehet jókora felújítás után újrahasznosítani.
A Tesla roadster az ugye technikailag Lotus, de ezt ne vegyük el tőle ez tényleg az ő eredménye a Lotussal kooperációban.
Model S, Model X hatalmas nagy pénzügyi, minőségi kudarc. Amiből van még pár ne felejtsük el pl. a Solar Cityt sem.
Ha nem sikerül a Zip2, Paypal, Falcon-1, Falcon-9, Tesla Roadster, Model S, Model X akkor ígérgethetne bármit, senki sem figyelne rá.
Tudod, hogy a texasi rakétapróbahelyet kitől vette meg? Mr. Bael-től, aki szintén óriásrakétát akart építeni. Ő hamar eltűnt a süllyesztőben. Azután, akikkel először nyertek együtt a COTS-ban, Kistler (?) - azok hol vannak??
Az eredményei beszélnek, nem tudom mit nem lehet ezen elfogadni?
Látványos eredményei, érdekes termékei más cégeknek is vannak, voltak, a vezetőik mégse celebesednek "Vasember" szintig a bulvármédiában. A SpaceX és a Tesla természetesen nem lebecsülendő, de nem is túlértékelendő. Ezen felül csak duma van meg erős álmodozás.
Azért megnéztem volna a jelenetet amikor Elon Musk összehívta a rakéta mérnökeit a meetingre, és köszölte velük:
Fiúk tegnap amikor a WC tartályt szereltem, leestem és bevertem a fejem ekkor villant be a fluxuskondenzátor hogy neki állhatnátok a parkolóban és fejleszthetnétek egy új fajta alagút építési metódust.
Kerüljön ötödébe mint eddig, de legyen tízszer gyorsabb.
R&D Magazine Innovator of the Year for 2007 for SpaceX, Tesla and SolarCity.[180]
Inc Magazine Entrepreneur of the Year award for 2007 for his work on Tesla and SpaceX.[181]
2007 Index Design award for his design of the Tesla Roadster.[182]Global Green 2006 product design award for his design of the Tesla Roadster, presented by Mikhail Gorbachev.[183]
American Institute of Aeronautics and Astronautics George Low award for the most outstanding contribution in the field of space transportation in 2007/2008. Musk was recognized for his design of the Falcon 1, the first privately developed liquid-fuel rocket to reach orbit.[184]
Automotive Executive of the Year (worldwide) in 2010 for demonstrating technology leadership and innovation via Tesla. Prior awardees include Bill Ford Jr, Bob Lutz, Dieter Zetsche and Lee Iacocca. Musk is the youngest ever recipient of this award.[188]
Listed as one of Time's 100 people who most affected the world in 2010.[189]
Named as one of the 75 most influential people of the 21st century by Esquire magazine.[76]
Recognized as a Living Legend of Aviation in 2010 by the Kitty Hawk Foundation for creating the successor to the Space Shuttle (Falcon 9 rocket and Dragon spacecraft). Other recipients include Buzz Aldrin and Richard Branson.[191]
In a 2010 Space Foundation survey, he was ranked as the No. 10 (tied with rocketry pioneer and scientist Wernher von Braun) most popular space hero.[194]
In February 2011, Forbes listed Musk as one of "America's 20 Most Powerful CEOs 40 And Under".[195]
As of 2015, Musk serves on the board of advisors of Social Concepts, Inc.[201]
In 2016, The Drive, a division of Time, named Musk the most influential person in the car business and as the second most influential person in the automotive tech sector.[202]
Ez egy sok milliárdos üzlet hatalmas pénzekkel a K+F ben ő meg majd a parkolóban megreformálja. Egy beomlott alagútban persze munkások - rosz esetben polgári forgalom - is lesznek, ez nem olyan mint az elpukkanó rakéták.
Ez is beleillik a közlekedés megreformálási törekvésbe. Legyen háromdimenziós az egyik pontból a másikba való eljutás. Az alagútfúrási sebességet heti egy mérföldre növelné. Idővel meglátjuk.