Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A propaganda elolvasása lenne a feltétele az objektív ítélet alkotásnak?
Ugye, ugye hogy mennyire nem vagy objektív? Elég lenne az első bekezdést elovasni a könyvből, hogy kiderüljön ez nem egy bértollnok által írt könyv. Dicshimnusz engem sem érdekel.
Nem értem neked miért fáj a dolog, de valós eredményei vannak az embernek. Aminek a mentén gondolkozik azt is nagyon soxor elmondta; sustainable energy, transportation, multiplanetáris mankind. Ezek után sztem csak dícséret illeti, ha egy-egy mérföldkövének a megvalósítás közeli állapotába kerül. Úgy gondolom, hogy ha az összes (fűtés kivételével) neked szükséges energiát megtermeled és eltárolod a saját házadon (solar roof, powerwall), közlekedsz 500 km hatótávú elektromos autóval már sokat tettél te is az élhetőbb Földért, a jövőért.
Hogy mikor lesz marsi kolónia, meglátjuk. Viszont SpaceX az amelyik tesz is érte vmit. A vízió a legfontosabb és az elérésért tett lépések. Ha ebbe beszáll az állam PPP (public-private partnership) keretében az egy win-win szitu.
Nyilván az egész iparág hülye hogy rad hardened elektronikát és szélsőséges körülményekre tervezett kábelezést használ....
Az hogy mindenből hármat teszel be, amit Musk megoldásnak állít be, az nem extrém többszörözés hanem a bevett iparági gyakorlat. Csak a többiek a rad hardened elektronikát többszörözik.
Nem lenne rossz. Szívesen mennék, ha ki tudnám fizetni. Gyanítom, hogy rengeteg utasuk lenne mondjuk 100e usd alatti áron. Nyilván 10M-ért is akadna érdeklődő, csak az már nem lenne tömeges. Pl. lehetne ott találkozni Simonyival... :-)
A tervezőmunka egyik alapja, hogy ne tegyél oda anyagot, ahova nem kell...
Ha valamit meg lehet oldani olcsóbb cuccal is azt ne oldd meg drágábbal...
További fontos dolog, hogy amit mi lehetetlennek tartunk, azt más esetleg meg képes valósítani. A fejlődés irány sokféle lehet és egy feladatra adott esetben több teljesen eltérő jó megoldás lehetséges.
Aki ezt nem képes elfogadni, annak a szakmai lemaradása idővel garantált. A berögzött szokásokat időről időre felül kell vizsgálni.
Újabban egyre inkább teret hódít hogy nem radhard elemekkel, hanem nem radhard elemek extrém többszörözésével és megfelelő hálózatba szervezésével érik el az űrállóságot.
Ezt harminc éve még sokan elképzelni sem tudták, ma meg ott tart a dolog hogy NASA űrállomáshoz NASA jóváhagyással lehet ilyen rendszereket hozzákapcsolni.
Mint ahogy ez sikeresen meg is történt immár tíz alkalommal.
Az a baj az űrhajózással, hogy anyagtechnológiánk határait feszegeti. Ezek merev, fizikai korlátok. Nagy hő, nagy sebesség, nagy erők, szélsőséges viszonyok, ezek kikezdik a jelenlegi anyagainkat. A space shuttle-nél sem jött be annyira ez az újrafelhasználósdi, egy hővédő cserép megsérült, és robbant az egész fel a francba.
Az autózás kezdetén sem a felrobbanása volt a kockázat, hanem a lerobbanás. Az űrhajózás a Szputnyik-1 óta ugyanúgy rizikós műfaj, az autózás, vagy a polgár repülés meg 60 év alatt azért nézd már meg, milyen átalakuláson ment át....
Lehet, de ennek a korszaknak ez nem az eleje, hanem a VÉGE! Te! (-:
Ebből végül nem lett ürhajózás, ez nem hajózás hanem nagyon fejlett tűzérség, több tonnás darabokat tudnak fellőni olyan magasra ahonnan már le se esik. (-: Ennyi.
A repüléshez nyugodtan lehet hasonlítani, ott sem csak új gépre szállsz fel.Tudod olyan ez, mint az automobil a kezdetekben, még nem bíztak benne az emberek, addig egy gyalogosnak kellett előtte vörös zászlóval jelezi, hogy jön a veszély, a rakéta újrafelhasználás is csak addig lesz veszélyes, még párszor ki nem próbálják.
"Itt nem birtoklásról van szó, hanem szállításról, te sem kötekedsz a taxissal, ha nem új autóval jön érted."
Ez a hasonlat erősen torz, már bocsáss meg. Egy városi autóút jelentette rizikó gyakorlatulag nulla, így a taxi kora is mindegy. De ha a taxinál valós kockázat lenne, hogy a jármű váratlanul felrobban és te garantáltan megsemmisülsz, akkor kétszer is meggondolnád, mibe ülsz be!
A rakétáknál márpedig ez a kockázat a kezdetek óta megvan, és nézd meg, évi pár indításból mindig van kudarc, szóval a rizikót ne hasolítsuk egy autózáshoz a városban.
Mi a véleményed arról hogy a Falcon-9 adatbuszai bolti - nem rad hardened, nem space rated - Cat-5e Ethernet kábeleket használnak (-55 to +60 C) még az újabban már kriogénnek minősülő fokozatokban is?
Sőt, mi a véleményed arról hogy egy darab rad hardened elektronika nincsen a Falconban?
Egyedül a dragonon van MIL-STD-1553, mert az ISS csak azt beszéli, oda kénytelenek voltak tisztességes kábelezést rakni.
És ez csak egy példa volt arra miért is inferior a többi versenyzőhöz képest minőségben a Falcon.
A teljesség kedvéért ugyanis meg kell említeni, hogy a következő orosz Szojuz űrhajó, ami indulni fog, szerződésesen NASA pénzből épült több más társával együtt.
Van szerződésük a NASA-val kb 2.7 milliárd értékben 20 db teher Dragonra rakétástól, amit a teljesített részek után fizetnek.
Van továbbá egy 2,6 millárdos szerződésük (összesen kb 3,1 milliárd a régiekkel) emberes Dragon űrhajó fejlesztésére és indítására, amit szintén teljesített részek után fizetnek.
Ugyanerre az emberes űrhajóra a konkurens Boeing 4,2 milliárdot kapott (összesen 4,8 milliárd a régiekkel). Érdekes mód itt nincs ugatás hogy hűdeállami csak ha SpaceX logó kerül rá...
Miközben éppen semmi köze Elon Muskhoz, Van idénre kilenc megrendelésük Protonra, összesen még 25 indításuk biztos lesz idén. Ez nagyságrendileg annyi amit összesen valaha Elon Musk indított, és majd kétszer annyi amit hurrá optimista módban idénre tervez.
Az se mindegy ám hogy hány visszatért fokozat lesz alkalmas újra repülésre.
Mert amíg Bezosék az egy prototípust simán újrahasználták majd fél tucatszor, addig Elon Musk már jó ideje gyűjtögeti a fokozatokat. Ennyiből már csak akad egy amit fel lehet újítani.