Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A kollíziós megoldás már az Ethernetnél sem vállt be, gyorsan meg is haladták. Egy városban 500 méteren belül akár több száz, vagy ezer autó is lehet. Ez így biztosan nem elég megbízható.
Már ritkábban használják a koax kábeles internet hálozatot, de az így működik. Bocs a kábeltévé is így működik. Egy kábelen fut minden. Az idő nem kritikus, mert a radar 50 GHz frekvenciájába sok ezer radar letapogatás belefér egy másodperc alatt.
A mobil kommunikációs rendszerek is hasonlóképen ütemezettek
Ahm... Nem.
És a radarnál sem működik így ekkora tömegben. A mobil eszközök egy sor technológiát alkalmaznak ( FDMA/TDMA/FDD) és variánsaik. Mindben közös hogy egy központi felügyeltre van hozzájuk szükség (Bázisállomások, eNodeB, RNC, MSC, etc :))
Nen komoly probléma. A radarok impulzus üzemüek, vagyis nagyon rövid ideig aktívak két szünet között. Viszonylag kicsi a valószínűsége, hogy egyszerre indulnak az impulzusok. Ha mégis megtörténik, akkor kis véletlenszerű késleltetéssel ismételni kell. A mobil kommunikációs rendszerek is hasonlóképen ütemezettek, és elég jól működiknek.
Nem mondom hogy elvileg megoldhatatlan probléma lenne, csak azt hogy gyakorlatilag nem látom át hogy lehetne megoldani. Esetleg valami mobil hálózattal integrált közszolgáltatás jelleggel
A probléma nagyon hasonló mint a mobil telefonok frekvencia és csatorna kiosztása.
Be kéne multiplexelni a rengeteg jelet egy szúk frekvencia tartományba. Ezt lehet cellásan ahogy mondod, hogy fel van osztva hogy mely cellákban mely frekik használhatóak. Lehet megosztani a frekiket időben is mondjuk egy másodperc fel van osztva 10 időszeletre és mindenki csak a maga time slotjában pinget egyet a radarjával az adott frekvencián, és így tovább a többi telco-s megoldással.
Csak ehhez kell egy megfelelő kommunikációs interface ez lenne az 5G és kellene egy sor szabvány rá. Na ezeknek még nyoma sincsen és ezek nem állnak össze öt perc alatt és csak akkor működnek ha mindenki használja őket, ergo törvény kell rá. Az se öt perc alatt születik.
És ugye adja magát a kérdés hogy mi legyen szándékos zavarás esetén. Mert elég könnyű mondjuk beinjektálni a rendszerbe 500 fantom autót egy kereszteződésbe hogy senkinek ne maradjon frekije. No és persze lehet fizikai zavarást is alkalmazni fehér zajjal, és sima outage is jöhet szoftver vagy hardver hibából.
Ilyenkor mi lesz? Felbőg és sziréna, és az éppen részeg kómából felriadó utas - aki jó eséllyel évek óta nem vezetett - kezébe nyom egy kormányt hogy 2,5 másodperced van elkerülni az azonnali balesetet különben meghalsz? Vagy esetleg benyeljük az ilyen baleseteket?
Szóval szerintem még elég messze vagyunk, és a Tesla féle félmegoldások csak lejáratják szerintem az önvezető koncepciót.
"Ezek úgy működnek hogy dinamikusan választanak maguknak szabad frekvenciát. De ez nem fog menni ha minden autóban lesz radar. Túl sok autó, túl kevés freki."
Ez igaz, de nézd úgy a kérdést, hogy mondjuk egy ilyen radarnak kelljen mondjuk 250m hatótávolság (lehetne a sebesség függvényében változtatni a radar teljesítményét és hatótávját?), ezen belül hány autó tartózkodhat? Egy frekvencia ennyi távon belül ismétlődik-e (mondjunk egy óriási számot, mondjuk 500 autó 250 méteren belül, soksávos dugó oda-vissza) amúgy a Földön mehet az adott frekvencia akárhányszor. Ha meg zavarást észlel egy-egy autó, frekvencia hopping tovább?
Radar most is van autókban. Pl a Volvoban távolságtartó tempomathoz nem is a legfrissebb Delphi típus:
77GHz Radar for Active Cruise Control / Collision Warning
Infineon RRN7740 COB 77GHz Radar Receiver
Infineon RTN7730 COB 77GHz Radar Transmitter
TI DRA416BIZDU Apps Processor
Főleg itt a svédeknél nem ritka, hogy Volvo követ Volvokat, szóval ha akarnák, zavarhatnák egymást....! Messziről és megbízhatóan észleli az utolért autót és kijelzi a képernyő műszerfalon, autópályán ködben vezetve pl praktikus ilyen tempomattal menni.
De az nem tud autót vezetni. Ami fog tudni úgy mint egy ember biztos, hogy több 100kg lesz és vagy 20KW kell neki. Ezen kár spekuláljatok, ez a technika jelenlegi állása.
Vedd észre, hogy nem az önvezetésről beszélsz. Aki képes magát vezetni, annak teljesen mindegy, hogy ismert, vagy ismeretlen helyen van. Felismeri a környezetet, és el tudja dönteni, hogy merre, és hogyan haladjon. A cél, és az optimális útvonal kiválasztása az egyetlen dolog, ami egy önvezető objektum számára nyitott, és lokálisan eldönthetetlen kérdés.
Az 5G hálózat papíron tudja majd ami az önvezető autók tömeges elterjedéséhez kell, de szerintem majd inkább a 6G. Utána kell majd egy szabvány a városi forgalomirányító rendszerekre, és az autók közti elosztott intelligencián alapuló kooperációra, és az erős biztonságra egy ilyen kritikus rendszernél.
Majd az egészet úgy ahogy van betiltják amikor az első hülyegyerek/terrorista/bolond/hibázó programozó brutális tömegbalesetet okoz, mert elvileg is lehetetlennek tartom egy ilyen rendszer informatikai megvédését.
Marad a full autonóm önvezető rendszer minimális kooperációval, és radar nélkül, passzív érzékelőkkel, amihez meg hatalmas számítási kapacitás kell.
Nem nehéz észrevenni hogy mekkora kockázat mondjuk egy slot alapú kereszteződés.
Az mindegy, hogy milyen távvezérlés. De egy létező alternatíva, amíg a szoftver labilis. Bár a GPS az előzetes navigáción kívül sokkal inkább a pontos naplózáshoz, és az út utólagos rekonstruálásához szükséges a fejlesztés során.
No és persze ott vannak a szenzorok meg a radar is...
Sajna pont a radar a legnagyobb baja az önvezető koncepciónak, mert a frekvencia tartomány véges és ha ne adja isten minden autóban lenne autopilot, akkor nincs elég freki hogy mindenkinek jusson és egyébként is gyakorlatilag lehetetlen megoldani hogy mindenki más frekvencián, vagy timeslotban legyen.
Előbb utóbb szépen egymása rongyolnak majd az egymás radarjait megzavaró önvezető autók.