Keresés

Részletes keresés

kamov Creative Commons License 2017.03.24 0 0 1000

A kínaiak ugyanazon időegység alatt többszörös pénzből dolgoztak.

 

Kína űrköltségvetése több mint 3 milliárd dollár/év.

Előzmény: Platon (998)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 0 0 999

Az űrállomásokat se feledjük ;)

Előzmény: Platon (998)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 -1 0 998

A kínaiak hasonló mennyiségű állami pénzből elmentek a holdra és egy rakat hordozórakétát terveztek és építettek. Csak hogy kontextusba tudd helyezni. 

 

A kerozinos rakéta fél évszázada sem volt már nagy dolog, a buta teher űrhajó is pár évtizede volt nagy szám, és a fokozatok visszahozása is napi rutin volt mondjuk a Space Shuttle esetében. 

Előzmény: kamov (991)
Rangun Creative Commons License 2017.03.24 0 0 997

Az oroszoknál még valóban nem jártam, de nem is hiányzik.

Előzmény: Platon (996)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 0 0 996

Az biztos hogy még sosem jártál Amerikában....

Előzmény: Rangun (993)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 0 0 995

személyeskedés:

 

Mit tettél?  Egy álláspont vagy egy állítás helyességét a kijelentő személye, vélt vagy valós személyiségjegyei vagy feltételezett érdekei alapján próbáltad meg kétségbe vonni.

 

http://a.te.ervelesi.hibad.hu/szemelyeskedes

Előzmény: kamov (992)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 -1 0 994

A Saturn 1B-t nem a legolcsóbb kínai gagyiból gányolták össze, és bizony megpucolták őket a tesztek között. 

Előzmény: kamov (990)
Rangun Creative Commons License 2017.03.24 0 0 993

Annyira drága és bonyolult, hogy olcsóbb, mint az egyszer használatos orosz Proton, persze ott biztos nem lopják szét az adófizetőket, mint az oroszoknál szokás, a dron hajót meg elég egyszer megvenni, a kihasználtsága meg hamarosan elég magas lesz, mikor a havi 2-3 indítás lesz a norma, ami később még több lesz, a visszatérésnek meg egy kis üzemanyag plusz költsége van, az a pár 10 ezer dollár meg vállalható egy 25 milliós fokozatért cserébe.

Előzmény: Platon (989)
kamov Creative Commons License 2017.03.24 0 1 992

A másik dolog az, hogy bizonyos ipari és élettapasztalatokkal a hátuk mögött az emberek képesek megkülönböztetni a kritikus de korrekt hozzáállást a nettó szemétkedéstől...

Előzmény: Warlimont (987)
kamov Creative Commons License 2017.03.24 0 1 991

A helyzet az, hogy visszatérő fokozatot és teherűrhajót építeni az űrállomásra bizony nagy dolog, még most is.

 

Aki erre képes, az joggal büszke arra, amit csinál és arra amit létrehozott.

Előzmény: Warlimont (987)
kamov Creative Commons License 2017.03.24 0 1 990

Fordítva.

 

A Saturn-1B egyszer használatosra tervezett H1 hajtóművei, volt hogy harminc tesztindítást és több indításnyi üzemidőt tudtak a hatvanas években már, minden különösebb hókuszpókusz és többszöri darabokra szedés nélkül.

 

Az újrafelhasználás iránti igény részben innen indult.

Előzmény: Platon (989)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 -2 0 989

Nagyobb és bonyolultabb rakéta kell, a legdrágább elem, a motor ára is magasabb a strapabíróbb kialakítás miatt, az erre a célra alkalmatlan kerozinos motor okán refurbishment kell minden repülés után, fenn kell tartani egy dron hajó flottát, ami az év nagy részében kihasználatlanul áll, nem elég csak az adott feladatra bérelni hajót mint egy kihalászásnál. Plusz az egyedi gyártás miatt nem lehet kihasználni a szériagyártás sokkal alacsonyabb költségeit. 

 

És még sorolhatnám.

 

A kilövő állásra történt leszállás jobb, de akkor még tovább csökken a hasznos teher azaz nő a fajlagos költség. 

 

 

Előzmény: Rangun (988)
Rangun Creative Commons License 2017.03.24 0 0 988

A lehető legolcsóbb megoldás, leszállni a saját hajtóművel, ez az egyedi a SpaceX rakétában, a jövőben egyenesen a kilövő állásra fognak leszállni, és újratöltés, és második fokozat rászerelés után már indulhat is a jármű a Marsra.

Előzmény: Platon (986)
Warlimont Creative Commons License 2017.03.24 -1 0 987

"Nem látok semmi olyan érdemben is működő megoldást amit más már sok sok évvel korábban ne csinált volna meg. Egy kerozinos LEO képes rakéta és egy buta teherűrhajó nem világszám hanem napi rutin a világ egy jó részén."

 

A szövegben szereplö allitasok:

 

1. Egy kerozinos LEO képes rakéta

2. és egy buta teherűrhajó nem világszám

3. hanem napi rutin a világ egy jó részén.

 

Szerinted melyik (1,2,3 ?) az a felsoroltakbol, ami nem teny? Gyartott mar mas raketat? Leteznek teherurhajok? Rutinszeruen mennek fel pl a Progressek?

 

Itt egyetlen rosszindulatu hozzaallas es allitas van a dologban, megpedig a tied: 

1. "rosszindulattal állsz hozzá SpaceX-hez"

2. "Ettöl kezdve pedig nem lehet objektív vitát folytatni."

 

Es ez kulönösen azert meglepö töled, mert sokaig objektiv modon voltal topicgazda eveken at. Az elsö allitasod akar meg vitathatobb is lenne, de azert valojaban pont az a rosszindulat, ha a rangun-szintu hasraeses hianyat egyböl rosszindulatnak nevezed. A kettes allitasod meg ertelmetlen, ures bunkosag, bocsass meg, ez van, es valojaban visszaut rad, mert ha erre az allaspontra helyezkedsz, akkor pont te teszel az aki lehetetlenne teszi a vitat es beszelgetest, es te viszed el erzelmi-szemelyeskedö iranyba az egeszet.

Előzmény: ShaReRe (984)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 -2 0 986

Értem én hogy nagyon látványos a leszálló rakéta, de bizony a kóklerkedésnek éppen ez a lényege.

 

Márpedig ez szerintem tankönyvi kóklerkedés. Látványos, csak semmi értelme azon túl hogy további állami pénzeket lehet behúzni vele a képviselők lenyűgözésén keresztül. 

 

Sokan sokszor hoztak már vissza fokozatot egy sor különböző módszerrel. Egy volt a közös bennük, hogy nem érte meg.

 

A SpaceX módszere két dologban különbözik ezektől, hogy drágább de látványosabb.

 

Viszont mivel drágább, ezért még valószínűtlenebb hogy ezúttal sikeres lesz a dolog pénzügyileg.

 

Márpedig te aztán igazán megérthetnéd hogy az újrafelhasználás lényege nem az hogy a TV-ben landoló fokozatot lehessen mutogatni hanem hogy az egész folyamat olcsóbb legyen. 

 

Most komolyan, tényleg nem gyanús neked picit sem, hogy Elonnak lassan már a fogkőre is van csodagyógyszere? 

Előzmény: ShaReRe (984)
Platon Creative Commons License 2017.03.24 -1 0 985

Akkor mondj kérlek egy tényt, ami nem szerepelt itt.

Előzmény: ShaReRe (984)
ShaReRe Creative Commons License 2017.03.24 0 0 984

Nem látok semmi olyan érdemben is működő megoldást amit más már sok sok évvel korábban ne csinált volna meg. Egy kerozinos LEO képes rakéta és egy buta teherűrhajó nem világszám hanem napi rutin a világ egy jó részén.

 

Erre mondom, hogy nem tényszerűen, hanem rosszindulattal állsz hozzá SpaceX-hez és dolgaihoz. Ettől kezdve pedig nem lehet objektív vitát folytatni.

Előzmény: Platon (967)
ShaReRe Creative Commons License 2017.03.24 0 0 983

Kínában valóban kényszerből gyártanak EV-t, a kormányzaton nagyon erős a nyomás a tiszta környezet megteremtésére. Elég nagy a támogatás is az autókon.

Előzmény: Rangun (964)
Rangun Creative Commons License 2017.03.23 0 0 982

Azért ellenszolgáltatást kell végezniük, nem a semmire kapták.

Előzmény: Platon (981)
Platon Creative Commons License 2017.03.23 -1 0 981

Igazad van, az a pár milliárdocska igazán semmiség :))))

Előzmény: Rangun (980)
Rangun Creative Commons License 2017.03.23 0 0 980

Platonnak az árából sem fog kiderülni, majd azt fogja hajtogatni, hogy azért olcsó, mert állami támogatás van rajta, ahogy most is azt teszi.

Előzmény: kamov (978)
Platon Creative Commons License 2017.03.23 -1 0 979

Khm. 2003 ban - sokadszorra - ismét felvetődött, hogy az SRB-ket folyékony hajtóanyagú flyback boosterekre cserélnék.

 

Aztán inkább az 5 szegmenses booster koncepcióval mentek tovább, hogy aztán azt is töröljék.

 

Felteszem tudod mi volt az oka ;)

Előzmény: kamov (978)
kamov Creative Commons License 2017.03.23 0 0 978

Szerinted.

 

A valóságban meg az árakból pár éven belül feketén fehéren kiderül.

Előzmény: Platon (977)
Platon Creative Commons License 2017.03.23 -1 0 977

És ott még megmaradtak a tiszta főhajtóművek is az űrsikló hátuljában.

Előzmény: Platon (976)
Platon Creative Commons License 2017.03.23 -1 0 976

Valamivel kisebb munka mint a kokszos merlineket kipofozni, kicserélni a landoló lábakat, szétszedni ellenőrizni a teljes rendszert.

 

Előzmény: kamov (975)
kamov Creative Commons License 2017.03.23 0 0 975

Nem újratölteni kellett, hanem teljesen újraépíteni.

 

Az égőtér fém szegmenseit le kellett maratni a puszta acélig majd újra betenni az előállítási folyamatba.

Ezeket ráadásul, ha a vízbe érés durvára sikerült, akkor egyengetni is kellett, mert ilyenkor a félcolos kóracél lemezek szépen behorpadtak.

A teljes hidraulikarendszert (ez mozgatta a fúvócsöveket) és az azokat ellátó hidrazinos APU-kat szétszedni az utolsó csavarig majd újraépíteni, mivel sós víz érte.

Az újratöltés meg a többi már csak a hab volt a tortán.

Előzmény: Warlimont (974)
Warlimont Creative Commons License 2017.03.23 0 0 974

Visszateres utan a Shuttle is leszallt, igy ök visszahoztak a masodik fokozat motorjait is, utobbit szinten epen es szarazon. 

 

Tovabbi kulönbseg, hogy a Shuttle SRB-i szilard hajtoanyaguak voltak, amit ugyis ujra kellett tölteni, tehat nem egy bonyolultabb folyekony hajtoanyagos rendszert furdettek meg.

Előzmény: Rangun (973)
Rangun Creative Commons License 2017.03.23 0 0 973

Ja persze, szét kellett szedni, és újra összerakni, mert vízbe zuhant, a Falcon meg szépen leszáll a saját hajtóművével, szóval köze nincs egymáshoz a kettőnek.

Előzmény: Platon (972)
Platon Creative Commons License 2017.03.23 -1 0 972

Ez egy teljesen komoly újrafelhasználható rendszer. Évtizedekig használták sikeresen. 

 

Persze ezt is fel kellett újítani minden fellövés előtt, ugyanaz volt a problémája mint a Falconnak. 

 

De ki tudja, lehet a Falconnál végül sikerül nyereségesen megoldani.

Előzmény: Rangun (970)
mica-r Creative Commons License 2017.03.23 0 0 971

Nehezen tudnám elképzelni a Tesla térnyerését, egyszerűen nincs benne annyi. Kevés a járműipar mögötte, időt is veszít ezáltal. Kína is japánok is többre képesek. Kína szokásos egyszerűbb dömpingtermékkel, de látható mennyiségben. 

Előzmény: Auralianus (962)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!