Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A kínaiak hasonló mennyiségű állami pénzből elmentek a holdra és egy rakat hordozórakétát terveztek és építettek. Csak hogy kontextusba tudd helyezni.
A kerozinos rakéta fél évszázada sem volt már nagy dolog, a buta teher űrhajó is pár évtizede volt nagy szám, és a fokozatok visszahozása is napi rutin volt mondjuk a Space Shuttle esetében.
Mit tettél? Egy álláspont vagy egy állítás helyességét a kijelentő személye, vélt vagy valós személyiségjegyei vagy feltételezett érdekei alapján próbáltad meg kétségbe vonni.
Annyira drága és bonyolult, hogy olcsóbb, mint az egyszer használatos orosz Proton, persze ott biztos nem lopják szét az adófizetőket, mint az oroszoknál szokás, a dron hajót meg elég egyszer megvenni, a kihasználtsága meg hamarosan elég magas lesz, mikor a havi 2-3 indítás lesz a norma, ami később még több lesz, a visszatérésnek meg egy kis üzemanyag plusz költsége van, az a pár 10 ezer dollár meg vállalható egy 25 milliós fokozatért cserébe.
A másik dolog az, hogy bizonyos ipari és élettapasztalatokkal a hátuk mögött az emberek képesek megkülönböztetni a kritikus de korrekt hozzáállást a nettó szemétkedéstől...
A Saturn-1B egyszer használatosra tervezett H1 hajtóművei, volt hogy harminc tesztindítást és több indításnyi üzemidőt tudtak a hatvanas években már, minden különösebb hókuszpókusz és többszöri darabokra szedés nélkül.
Az újrafelhasználás iránti igény részben innen indult.
Nagyobb és bonyolultabb rakéta kell, a legdrágább elem, a motor ára is magasabb a strapabíróbb kialakítás miatt, az erre a célra alkalmatlan kerozinos motor okán refurbishment kell minden repülés után, fenn kell tartani egy dron hajó flottát, ami az év nagy részében kihasználatlanul áll, nem elég csak az adott feladatra bérelni hajót mint egy kihalászásnál. Plusz az egyedi gyártás miatt nem lehet kihasználni a szériagyártás sokkal alacsonyabb költségeit.
És még sorolhatnám.
A kilövő állásra történt leszállás jobb, de akkor még tovább csökken a hasznos teher azaz nő a fajlagos költség.
A lehető legolcsóbb megoldás, leszállni a saját hajtóművel, ez az egyedi a SpaceX rakétában, a jövőben egyenesen a kilövő állásra fognak leszállni, és újratöltés, és második fokozat rászerelés után már indulhat is a jármű a Marsra.
"Nem látok semmi olyan érdemben is működő megoldást amit más már sok sok évvel korábban ne csinált volna meg. Egy kerozinos LEO képes rakéta és egy buta teherűrhajó nem világszám hanem napi rutin a világ egy jó részén."
A szövegben szereplö allitasok:
1. Egy kerozinos LEO képes rakéta
2. és egy buta teherűrhajó nem világszám
3. hanem napi rutin a világ egy jó részén.
Szerinted melyik (1,2,3 ?) az a felsoroltakbol, ami nem teny? Gyartott mar mas raketat? Leteznek teherurhajok? Rutinszeruen mennek fel pl a Progressek?
Itt egyetlen rosszindulatu hozzaallas es allitas van a dologban, megpedig a tied:
1. "rosszindulattal állsz hozzá SpaceX-hez"
2. "Ettöl kezdve pedig nem lehet objektív vitát folytatni."
Es ez kulönösen azert meglepö töled, mert sokaig objektiv modon voltal topicgazda eveken at. Az elsö allitasod akar meg vitathatobb is lenne, de azert valojaban pont az a rosszindulat, ha a rangun-szintu hasraeses hianyat egyböl rosszindulatnak nevezed. A kettes allitasod meg ertelmetlen, ures bunkosag, bocsass meg, ez van, es valojaban visszaut rad, mert ha erre az allaspontra helyezkedsz, akkor pont te teszel az aki lehetetlenne teszi a vitat es beszelgetest, es te viszed el erzelmi-szemelyeskedö iranyba az egeszet.
Értem én hogy nagyon látványos a leszálló rakéta, de bizony a kóklerkedésnek éppen ez a lényege.
Márpedig ez szerintem tankönyvi kóklerkedés. Látványos, csak semmi értelme azon túl hogy további állami pénzeket lehet behúzni vele a képviselők lenyűgözésén keresztül.
Sokan sokszor hoztak már vissza fokozatot egy sor különböző módszerrel. Egy volt a közös bennük, hogy nem érte meg.
A SpaceX módszere két dologban különbözik ezektől, hogy drágább de látványosabb.
Viszont mivel drágább, ezért még valószínűtlenebb hogy ezúttal sikeres lesz a dolog pénzügyileg.
Márpedig te aztán igazán megérthetnéd hogy az újrafelhasználás lényege nem az hogy a TV-ben landoló fokozatot lehessen mutogatni hanem hogy az egész folyamat olcsóbb legyen.
Most komolyan, tényleg nem gyanús neked picit sem, hogy Elonnak lassan már a fogkőre is van csodagyógyszere?
Nem látok semmi olyan érdemben is működő megoldást amit más már sok sok évvel korábban ne csinált volna meg. Egy kerozinos LEO képes rakéta és egy buta teherűrhajó nem világszám hanem napi rutin a világ egy jó részén.
Erre mondom, hogy nem tényszerűen, hanem rosszindulattal állsz hozzá SpaceX-hez és dolgaihoz. Ettől kezdve pedig nem lehet objektív vitát folytatni.
Kínában valóban kényszerből gyártanak EV-t, a kormányzaton nagyon erős a nyomás a tiszta környezet megteremtésére. Elég nagy a támogatás is az autókon.
Nem újratölteni kellett, hanem teljesen újraépíteni.
Az égőtér fém szegmenseit le kellett maratni a puszta acélig majd újra betenni az előállítási folyamatba.
Ezeket ráadásul, ha a vízbe érés durvára sikerült, akkor egyengetni is kellett, mert ilyenkor a félcolos kóracél lemezek szépen behorpadtak.
A teljes hidraulikarendszert (ez mozgatta a fúvócsöveket) és az azokat ellátó hidrazinos APU-kat szétszedni az utolsó csavarig majd újraépíteni, mivel sós víz érte.
Az újratöltés meg a többi már csak a hab volt a tortán.
Visszateres utan a Shuttle is leszallt, igy ök visszahoztak a masodik fokozat motorjait is, utobbit szinten epen es szarazon.
Tovabbi kulönbseg, hogy a Shuttle SRB-i szilard hajtoanyaguak voltak, amit ugyis ujra kellett tölteni, tehat nem egy bonyolultabb folyekony hajtoanyagos rendszert furdettek meg.
Ja persze, szét kellett szedni, és újra összerakni, mert vízbe zuhant, a Falcon meg szépen leszáll a saját hajtóművével, szóval köze nincs egymáshoz a kettőnek.
Nehezen tudnám elképzelni a Tesla térnyerését, egyszerűen nincs benne annyi. Kevés a járműipar mögötte, időt is veszít ezáltal. Kína is japánok is többre képesek. Kína szokásos egyszerűbb dömpingtermékkel, de látható mennyiségben.