Az a baj, hogy a konkrét termék hiányában a műszaki paramétereket tudjuk csak boncolgatni és hasonlítgatni. Az meg ugye elég impresszív. :-)
Azt gondolom a D800 egyszerre lesz réteg gép és tömegtermék is. A profi örülni fog, hogy harmad áron produkál majd KF közeli minőséget (ne felejtsük el, hogy az optikapark is hasonló ár-arányban van), ugyanakkor rengeteg elkötelezett amatőr is megveszi majd, mert a tudásához és szolgáltatásaihoz képest a D800 tényleg nem drága. Ha csak egy kicsit gyorsabb lenne, engem is csábítana a masina.
Aki nem így van vele, az vagy 10 éve is profi volt és már nincs mit tanulnia, vagy khm... :)
Akkor én az első vagyok. :-))) Komolyabbra fordítva: a természetfotó sajátos műfaj, a muflont, szarvast, meggyvágót és tavaszi tőzikét ugyanúgy fotózom meg 6mp-vel és 24mp-vel is. A kép akkor lesz jobb, ha nekem sikerül valamit hozzátennem de nem a gépnek. Bizonyos szempontból a természetfotó kevésbbé technika függő, mint a többi ágazat. (illetve hazudok, szoktam használni a multiexpót, na azt a Canon nem tudja). Jó péda Jim Brandenburg képei, amik között akad számos olyan, amit a pixel peeperek kidobnának, mert kicsit zajos, nem tökéletes az élessége, stb., én mégis a fél karomat odaadnám érte. Első sorban az érdekel, hogy mekkora papírnagyítás érhető el az adott géppel. Jellemzően három méretet használok: 30x45, 40x60, 60x90. Ennél nagyobbat viszonylag ritkán. Akkor váltottam digire, amikor megbizonyosodtam, hogy a 30x45-ös nagyítás elérhető. Ez volt a 6mpix. A mostani 12 mpixemmel 60x90-ig el tudok menni. Ez alapvetően elég, a 16-18 mp. a vágásokban volna hasznos, a nagyobb felbontásnak ezért örülnék.
Szerintem az a baj, hogy gyakran összemossuk a képek minőségét és esztétikáját. Az utóbbi egy új vázzal nem fog megváltozni, a minőség (zajtalanabb, színhelyesebb, nagyobb dinamika átfogással bíró, több részletet tartalmazó, pontosabban fókuszált, ... stb.) viszont igen. A kettő együtt adja a kép élvezeti értékét, és igen... van olyan szituáció amikor az esztétika elviszi a hátán a gyatra minőséget is. Fordítva viszont nem nagyon van ilyen.
Nekem a legrégebbi képem, ami fennmaradt az utókornak D70-nel az 2004-es, de valamikor 2001 körül vettem első SpyPen márkájú fantasztikus 2.1Mpx felbontású digit gépemet :D Mellette persze azért D70-ig ott volt az F75, korábban pedig a Praktica és én azért jelentős változást látok a képeimben. Aki nem így van vele, az vagy 10 éve is profi volt és már nincs mit tanulnia, vagy khm... :) de szerintem párszor már leírtam, nem a képek fognak javulni hanem a lehetőségek bővülnek. Mivel korábban nem készítetted el a képet amiről tudtad, hogy a technika határait feszegeti így nincs mivel összehasonlítani. D700 előtt eszembe nem jutott gyertyafény mellett vaku nélkül fotózni. Ma legfeljebb kicsit megvakarom a fejem, és felcsűrü, 6400-12800-ra az iso-t és keresek valami használható záridőt/blendét. Persze, a felhasználók többségénél a képek jelentős része nem ilyen körülmények között készül és nem is várja el tőlük senki, hogy képeljen akkor is, ha épp lekapcsolják a villanyt a tortagyertyák elfújásakor :p Nincs szó világmegváltásról, nincs szó arról, hogy ettől több bevételem lesz vagy jobbak lesznek a képeim... bár... ha az ember egyben jó marketinges is nem csak fotós, akkor tudja ezt a tényt úgy tálalni, hogy valóban több megrendelése és bevétele legyen.
Kíváncsi vagyok, hogy a D800-ra váltás után, az ittlevőknek mennyivel lesz több megrendelése, kiállítása, jobb képeket fognak-e csinálni és általában sikeresebb fotósok lesznek-e. No félreértés ne essék, ugyanúgy haladok a korral és amire úgy érzem szükségem van arra én is lecsapok. De nem azért, mert abban bízom, hogy több, jobb képet fogok készíteni, mert nem. 2003-ban váltottam digire, azóta volt hét dslr vázam és nem jobbak a képeim. Műszakilag igen, de az egy képben nem több 30%-nál. Előtte, az analóg időben akkor éreztem minőségi javulást, amikor a 80'-as években végre a Forte diáról áttértem a Velviára és az Ektachromra, aztán meg amikor a Praktica-ról a Nikonra.
Off: Sarkított példa: orvosból sem biztos, hogy a legjobbat kérném fel, ha ő csak 50-es évekbeli módszerekkel és segédeszközökkel lenne hajlandó megműteni a szememet. Egy tehetséges és mai modern technikával dolgozót azt hiszem előnyben részesítenék ilyenkor. Persze más a helyzet, ha egy 5 évvel ezelőtti technológiát használó szaktekintély doki, és egy újonnan bejelentett, gyakorlatban még ki sem próbált technikát felajánló, kontár geek orvos között kellene döntenem.
Pár generáció közötti technikai különbség tudással és hozzáértéssel könnyen áthidalható, de úgy gondolom, Capa és Ansel Adams is szívesen tenne próbát egy D800-zal (de akár egy D40-nel is).
Szerintem az idő csak afelett jár el, aki egyhelyben áll. D70, is előrelépés volt a korábbi 1-2mpx-es digitekhez képest, Nikon F* is előrelépés volt egy Prakticahoz képest és a Praktica is egy Smenahoz. Ott senki nem lázadt a fejlődés miatt (vagy lázadt csak nem volt internet ahol ezt nyilvánosságra hozza?)
Azoknak tartom a zseblampat akik mindig egy uj vaz megvasarlasatol varjak a csodat es ezert ugyanolyan lenezo fintorral fognak nyilatkozni nehany ev mulva a D800-asrol is, mint most a D80-rol vagy D70-rol. Nem kell magadra venned.
Csak aggódom. A sorozatkillerek is így kezdték a kettős életüket, volt nekik család, kutya, macska, kert, stb.
...Jack, aztán rájött arra, hogy a kiszemelt szépséges új szomszédasszony rá sem hederít, pedig kezdetben egy-két órát is azzal töltött, hogy felkeltse az érdeklődését iránta. Lassan, lassan az egész napja ezzel telt, családot kertet elhanyagolva, hogy Dényolcszáznét meghódítsa. Segény Jackl nem értett a nők nyelvén, csak az lebegett a szeme előtt, hogy kell neki Dényolcszázné.
Egy nap azonban, a közeli sikátorban elkapta az asszonyt, de akkor is csak ellenkezett, sikoltozott, amitől Jack hírtelen haragra gerjedt és végzett vele. Azóza Jack abban leli örömét, hogy olyan áldozatokat keres, akik felérnek Dényolcszázné szépségével. (to be countinued)
Ne aggódj értem, felnőtt ember vagyok, tudok vigyázni magamra. Attól mert napi egy-két órát a hobbimmal töltök, még jut időm kirándulni a családommal, haverokkal iszogatni, munkára és tenni-venni a ház körül, úgyhogy nálam minden oké.
Legalább az ne legyen már gond, hogy itt megosztom, ha találok valami érdekeset. De tudod mit, az sem érdekel, ha neked gond, szerintem azért van még pár ember akit érdekelnek ezek. :)
A magas iso nyilvanvaloan segit bizonyos helyzetekben, de ez meg csak lehetoseg, a gep egy parametere a sok kozul, amiket mind tudni kell (ki)hasznalni, a felszereles soha a budos eletben nem fog jo kepet kesziteni jo fotos nelkul. Nem kell az ISO-t tulmisztifikalni.
Itt egy D80kep (reszlet) ha mar elohoztad, fenyeros obi nelkul, 1/30s, 70mm, iso 500, ha az ember elkapja a pillanatot akkor a gep mar teszi a dolgat. Szepen latszik (a teljes kepen) ahogy a gumi gyurodik, pedig a startolo top fuel valoszinu hogy dinamikusabban mozgott mint a gyerekek a torta korul.
Csak azé kérdeztem, mert aki fotózik, főleg portrét stúdióban, azt tudja, hogy a kontakt lencse még a közép kategóriás 10 megapixeles géppel nyomott képeken is látszik :)
Aggódom érted, hogy mire kapható lesz a D800, addigra bele zakkansz ennek a buzulásába.
A tangabevágás tizedennyin is látszik. Nem vadásztam a pixeleket, a biteket meg mégannyira sem, de mivel tetszett, megnéztem eredeti méretben és egyből szembetűnt.