A minap egy tudományos híradásban fekete-lyukak ütközésének gravitációs impulzusainak észleléséről adtak tájékoztatást.
A beszámoló szerint az észlelő műszer két 6 km hosszú lézernyaláb segítségével működik. A nyaláb egyikének az impulzus hatására hullámhossz megnyúlást észleltek.
Teóriám szerint a világmindenség "horizontjáról" hozzánk érkező fény vöröseltolódását nem a fényforrás távolodásától, hanem fény útja mentén lévő gravitációs mezők rendszeres változásai idézik elő, mintha impulzusok érnék, ugyan úgy ahogyan a fekete-lyukak találkozásának gravitációs impulzusi is korrigálták a mérőműszer fény nyalábjainak hullámhosszát.
Végtelen gyorsan, mint írtam. Persze végtelen hangsebességnél nincsenek a testben hanghullámok (de nem is lehetnek a végtelenül merevben), hanem az egész test egy tömbként mozdul el. Hangsebesség szilárd testben:
Vegyünk inkább (egyelőre) nagyon masszív és vékony kerékabroncsot!
Ha lejtőre helyezve hagyjuk gurulni és mellette utaznánk egy szánkón, az abroncsot kereknek találnánk, de észrevennénk, hogy egyre jobban összemegy - a kontrakciós tételnek megfelelően,
azaz csökken a kerülete, s egyúttal csökken az átmérője.
(Ha abroncs helyett küllős kerék gurulna, akkor a küllők kihajlanának - a kerék átmérőjének csökkenése folytán.)
" a forgó kerület mentén nem lehet szinkronizálni az órákat, a méterrudak pedig a mérés során mozognak egymáshoz képest, tehát a kerület mérése, definiálása nem egyértelmű. "
Elég 1db óra, az is csak a fordulatszám meghatározásához. Méterrúdból is elég 1db - ami nem mozog - az átmérőt megmérni -, majd kiszámítjuk a kerületet.
Azaz: a forgó kerület mentén nem lehet szinkronizálni az órákat, a méterrudak pedig a mérés során mozognak egymáshoz képest, tehát a kerület mérése, definiálása nem egyértelmű.
Értelek már, de a "kontrakció nuku?" megjegyzésed félrevezetett. Nem nuku, láthatod. Akik utánaszámoltak, úgy találták, hogy az ellipszis (vagy ahhoz hasonló) lesz:
Nem érdemes kerekes vonattal példálózni, mert a kerekeknek még a vonat rendszerében is torzulniuk - zsugorodniuk kellene ( ha a kerék rideg, akkor meg bereped).
A kalauz nem csak azt tapasztalja, hogy a bakter és az állomásfőnök órái lassabbak, hanem azt is, hogy e két jóember órája nincs szinkronban egymással, azaz az állomásfőnöké siet a bakteréhez képest. És ez a sietés biztosítja, hogy még a lassabb járás ellenére is többet mutasson az állomásfőnök órája a kalauzénál a találkozáskor. Aztán a vonat továbbhaladtával ez a sietés persze ledolgozódik.