Keresés

Részletes keresés

Hintapa_Linta Creative Commons License 2011.12.09 0 0 658

"Teljesen jogosan mondta Pityinger, hogy bazdmeg!"

 

Meglehet, hogy jogosan mondta, de ezért a kijelentéséért az ügyészség nem is emel majd kifogást.

 

Ellenben, azt felróhatják neki, hogy az előadásában feltűnik a védet nemzeti jelkép (a Himnusz) szövege is. Ami az adott szövegösszefüggésben megbotránkoztató. És, ha ez nagynyilvánosságot érint, akkor bizony szankconálandó.

Előzmény: Törölt nick (650)
morczogó Creative Commons License 2011.12.09 0 0 657

Tulajdonképpen elég szánalmas himnuszunk van. Szép, szép meg minden, de nem egy lelkesítő, inkább kesergő.

 

Épp ideje, hogy Kerényi kitanáljon valamit végre, hogy lecserélhessük.

nandras0824 Creative Commons License 2011.12.09 0 0 656

és akkor azt is elárulnád, hogy a vonatkozó szöveg hol követte el a vétséget?

mivel akárhogy is olvasgatom dopeman alkotását, én biz abban sehol nem fedezem fel, hogy az előadó bárhol is "a Magyar Köztársaság himnuszát, zászlaját vagy címerét sértő vagy lealacsonyító kifejezést"  használt volna.

(politikusokat, bankokat, multikat ekéz rendesen, de a per, ill. a gyanúsítás tárgya nem ez)

 

Előzmény: Hintapa_Linta (654)
nandras0824 Creative Commons License 2011.12.09 0 0 655

mert errefelé a szakértelem már elég régóta bolsevista trükknek számít.

szarnak ők a jogra, szarnak a becsületre is- egy a fontos:

megfelelni a "fentről" jövő elvárásoknak.

Előzmény: Nero Bianco (653)
Hintapa_Linta Creative Commons License 2011.12.09 0 0 654

13/2000. (V. 12.) AB határozat

 

Nemzeti jelkép

 

Az indítvány

 

1. A törvényi rendelkezés, amelyre az utólagos normakontroll irányult, a Btk. 269/A. §-a volt, mely a nemzeti jelkép megsértését szankcionálja. Az indítványozók kérték e jogszabályhely alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az ügy előadó bírája Strausz János és Kukorelli István volt.

 

2. A kifogásolt törvényszöveg szerint „aki nagy nyilvánosság előtt a Magyar Köztársaság himnuszát, zászlaját vagy címerét sértő vagy lealacsonyító kifejezést használ, vagy más ilyen cselekményt követ el, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő”.

 

3. Az indítványozók álláspontja szerint e cikkely sérti az alkotmány 61. § (1) bekezdésében alapjogként meghatározott véleménynyilvánítási szabadságot.

 

A határozat

 

4. Az Alkotmánybíróság az indítványok megfelelő elbírálása érdekében összehasonlító elemzést végzett, melynek során azt vizsgálta, hogy milyen a felségjelvények alkotmányos szabályozása az európai országok gyakorlatában. A vizsgálat során megállapította, hogy a nemzeti (állami) jelképek megsértését a legtöbb európai országban büntetőjogi szankcióval fenyegetik. Az egyes államok büntető törvénykönyvei e bűncselekményt szerkezetileg az állam elleni bűncselekmények között helyezték el, és a magyar Btk.-hoz hasonló büntetési tételeket alkalmaznak. Ezek alapján megállapítható, hogy a nemzeti (állami) jelképek büntetőjogi védelme nem tekinthető magyar sajátosságnak.

 

5. A nemzeti (állami) felségjelvények fokozott jogi védelmét több tényező indokolja. Egyrészt az, hogy az alaptörvényben meghatározott felségjelvények szorosan kapcsolódnak az alkotmányos demokrácia megteremtéséhez, másrészt pedig az e felségjelvényekről, használatukról szóló törvény elfogadásához az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. Továbbá az alkotmány XIV. fejezetében felsorolt nemzeti jelképek az ország külső és belső integritásának alkotmányos szimbólumai. Valamint figyelembe kell venni a demokratikus átmenet speciális történelmi körülményeit is, hiszen az előző rendszer által porpagált internacionalizmus kifejezetten igyekezett visszaszorítani a nemzeti jelképek használatát, így jelen helyzetben azok jogi védelme méginkább indokolt. Mindezeket figyelembe véve a nemzeti jelképek védelme alkotmányos korlátja lehet a véleménynyilvánítás szabadságának. Miután büntetőjogon kívül más alkalmas jogi eszköz nem áll rendelkezésre a jelképek védelme érdekében, így büntetőjog rendszeréhez képest enyhe szankció kilátásba helyezése nem tekinthető aránytalan korlátozásnak.

 

6. Az AB álláspontja szerint nem megalapozott az indítványozónak az a megállapítása, mely szerint a Btk. vizsgált szabálya diszkriminatív. A Btk. e rendelkezése csak az alkotmány által meghatározott és általa védett nemzeti jelképeket részesíti büntetőjogi védelemben. A törvényhozó mérlegelési jogkörébe tartozik, hogy az alkotmányban meghatározott nemzeti jelképeken kívül esetleg más államok nemzeti szimbólumait is büntetőjogi védelemben részesíti-e.

 

7. Mindezek alapján az AB megállapította, hogy a Btk. 269/A. §-a nem sérti az alkotmány hivatkozott rendelkezéseit, összhangban van az alkotmányos büntetőjoggal szemben támasztott követelményekkel, ezért az indítványokat elutasította.

 

Párhuzamos indokolások

 

8. Erdei Árpád a határozathoz párhuzamos indokolást fűzött, melyben kifejtette, hogy bár elfogadja a mostani határozatnak azt a megállapítását, hogy a jelen ügyben a véleménynyilvánítás szabadsága az alaptörvényre közvetlenül visszavezethető más normatív alkotmányos értékekkel ütközik, s a konkrét büntetőjogi norma szerkezete is különbözik a korábbi alkotmánybírósági vizsgálat alapjául szolgáló normákétól , rá kell mutatni arra, hogy a Btk. 269/A. §-ában meghatározott tényállás alkotmányossága nem csupán e megállapításra és a hozzá fűzött okfejtésre tekintettel mondható ki, hanem azért is, mert a véleménynyilvánítási szabadságot a közösség méltóságának védelme érdekében korlátozza.

 

9. Harmathy Attila párhuzamos indokolása még egyszer rámutat arra, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága gyakorlatában követelmény az, hogy az emberi jogok korlátozása törvényen alapuljon. Ez a követelmény azonban az alkotmánybíró szerint nem merül ki abban, hogy a korlátozó szabály formailag törvényben fogalmazódik meg, hanem kiterjed a tartalomra is, és ebben a vonatkozásban azt jelenti, hogy a korlátot meghatározó szabály megfogalmazása lehetővé teszi az állampolgár számára annak -- ha szükséges, jogi tanácsadó segítségével történő -- előre látását, milyen következményekkel járhat magatartása.

A Btk. támadott szabályát a büntető jogszabályok módosításáról szóló 1993. évi XVII. törvény határozta meg és iktatta be a Btk.-ba 269/A. §-ként. A jelen ügyben a szabály érthetősége, pontossága megfelel a bíróság gyakorlatában kialakult elveknek. A korlátozás törvényen alapuló volta tehát megállapítható. Mint ahogy megállapítható a korlátozás egyezményben elismert célja is, vagyis a felségjelvények védelmével összefüggésben mások jogainak védelme.

 

10. Kukorelli István párhuzamos indokolásában annak a véleményének ad hangot, hogy a határozat rendelkező részében kellett volna alkotmányos követelményként kimondani, azt az indokolásban szereplö megállapítást, miszerint nem minősíthető bűncselekménynek a nemzeti jelképeket érintő negatív vélemény kifejezése, a tudományos bírálat, de még az olyan művészi kifejezés sem, amely a jelképeket meghökkentő módon értékeli vagy azokat sajátos szemléltető eszközként használja. A szólásszabadság, a művészi kifejezés szabadsága és a tudomány szabadsága ennyiben elsőbbséget élvez a nemzeti jelképek büntetőjogi védelmével szemben. A jogalkotó a Btk. 269/A. §-ának megalkotásával a társadalomra veszélyesnek minősítette azt, ha valaki „nagy nyilvánosság előtt a Magyar Köztársaság himnuszát, zászlaját vagy címerét sértő vagy lealacsonyító kifejezést használ, vagy más ilyen cselekményt követ el”, azonban az AB az alkotmány 61. §-ának értelmezése alapján megfogalmazott alkotmányos követelménnyel e tényállás alkalmazási körét szűkítette.

 

11. Németh János párhuzamos indokolásában szintén hiányolja, hogy a Btk. támadott rendelkezésének alkalmazási körére vonatkozó elvi tétel nem a határozat rendelkező részében, csupán annak indokolásában kapott helyet. Hiányolta továbbá, hogy az AB nem mutatott rá világosan, miért van különbség a 30/1992. AB határozatban vizsgált gyalázkodás, és a most górcső alá vett büntetőtörvényi tényállás alkotmányos megítélése között. Vélménye szerint a nemzeti jelképek fokozott védelmét elsősorban nem annak alkotmánybeli elhelyezése indokolja, hanem a többségi indokolásban is felvetett speciális történelmi körülmények..

 

Előzmény: Törölt nick (640)
Nero Bianco Creative Commons License 2011.12.09 0 0 653

Azt nem értem, hogy ha ennyire egyértelműen nondvacsinált az ügy, akkor a szügyészség miért helyezi magát szopóágra azzal, hogy nem azonnal utasítja el bűncselekmény hiányában.

 

Kurvára nincs már semmi, amit vizsgálhatnának, láblógáznak, oszt egyszer csak no, találtak valami vizsgálnivalót?

Vagy miapöcs folyik a zügyészségen?

 

Előzmény: kátyja (648)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 652

Nem bunkóság a vád Pityinger $ityu legújabb remeke ellen, hanem nemzeti jelkép meggyalázása.

Előzmény: Törölt nick (651)
kátyja Creative Commons License 2011.12.09 0 0 648

Ady feletteünk járt, mint a félisten.

A szádra ne vedd...

Senki , soha nem ítélheti meg csak, mint művészt...( Legfeljebb az Isten )

Várom az építő jellegű kritikákat..:)))

Előzmény: sykef (638)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 646

Azért a legtöbb hozzászólásodat mégiscsak ennek a témának szentelted...:) Ha nem érdekel, minek foglalkozol vele?

Előzmény: sykef (644)
kátyja Creative Commons License 2011.12.09 0 0 645

Alkotmánybíróság már nincs.

 A döntései január 01. től nem is léteznek.

Nincs is Alkotmány....

Előzmény: Törölt nick (640)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 644

A "NEM ÉRDEKEL" meik része nem világos?

Előzmény: Or Kán (643)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 643

Te nem tudod értelmezni?

Előzmény: sykef (634)
kátyja Creative Commons License 2011.12.09 0 0 642

Nem tudom ki volt ez a nő.

De ebből a szempontból az jött le, hogy azért vették őrizetbe , mert falsul énekelte a Himnuszt:).

Más okát nem igazán látom.:)

Előzmény: Törölt nick (621)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 641

azért a köz és egy ideologiai csoport között van különbség

Előzmény: Hintapa_Linta (637)
nandras0824 Creative Commons License 2011.12.09 0 0 639

azért azt remélem, hogy nem jogot tanítasz valahol :)

Előzmény: Hintapa_Linta (637)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 638

Én Dopeman-ttovábbrais egy senkinek tartom csak anemzetgyalázás sztem egy kicsit durva.

Amugy amikor a szélsöjobboldal egyes müvészeti alkotásokat nemzetgyalázonak talál akkor mindig  Ady és József neve ugrik be

Előzmény: nandras0824 (636)
Hintapa_Linta Creative Commons License 2011.12.09 0 0 637

"Maunika showt sem nézte senki"

 

Dopeman előadásán is csak azok akadtak ki, akik innen-onnan de értesültek arról, hogy a Himnusz szövegét milyen felháborító kontextusba helyezte az előadó... majd azt meghallgatva, az bizony felháborította őket.

 

Nos, ez bizony bőven kimeríti a közfelháborodás fogalmát.

 

Az ilyen cselekményt a törvény szankcionálhatja.

 

Szerintem, ha nyilvánosan bocsánatot kér, akkor nem lesz súlyosabb következménye, de ha keménykedik, akkor bizony a törvény szerint el kell járni vele szemben.

Előzmény: Törölt nick (611)
nandras0824 Creative Commons License 2011.12.09 0 0 636

akik itt szinte elborult elmével hörögnek és a himnusz méltóságán esett gyalázatról vizionálnak, nem veszik észre, hogy lassan mártírt faragnak az általuk oly nagyon és mélyen átkozott dopemanból :)

persze nem gond, ebben az országban volt már egy józsef attila* is, akit perbe fogtak istengyalázásért - oszt' mi lett belőle...

(igaz, a szobrát éppen napjainkban kezdik eltávolítani a kossuth térről, hogy helyet adjanak az oly' nagyszerű horthy kor relikviáinak)

 

*eszemben sincs dopemant józsef attillához mérni, csak némi hasonlóságot vélek felfedezni az akkori és a mostani bornírt baromságok között...

sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 635

amugy nem irtam h van hanem azt h az irója azt gondolja

Előzmény: sykef (634)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 634

azt az irója tudja.engem nem érdekel.

Előzmény: Or Kán (633)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 633

Na ez már valami.

 

És mi a logikai kapcsolat a kettő között?

Előzmény: sykef (632)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 632

és az iroja ugy gondolja h Himnusz és az Ő mondanivalója közt van logikai kapcsolat

Előzmény: sykef (630)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 631

Ja, értem.

 

:o)

Előzmény: sykef (630)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 630

mert a sorok egymást követik...

Előzmény: Or Kán (629)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 629

Na de mér a része?

Előzmény: sykef (626)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 627

okés XD abba fejezem XD

Előzmény: Törölt nick (625)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 626

A szöveg nem a Himnuszról szól hanem a Himnusz a szöveg része.

Előzmény: Or Kán (624)
Or Kán Creative Commons License 2011.12.09 0 0 624

Mi minek a micsodája?

Előzmény: sykef (619)
sykef Creative Commons License 2011.12.09 0 0 622

ha tudja akkor mért adja oda a pénzt?

Előzmény: Törölt nick (617)
Hintapa_Linta Creative Commons License 2011.12.09 0 0 620

"Ezt milyen törvény mondja ki?"

A nemzeti jelképek védelméről szóló törvény értelmezéséből levezethető.

 

 

Előzmény: Törölt nick (608)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!