Megcáfolnám, hogy ezek a bliszteres modellek játékok lennének. Én modelleket gyűjtök nem játékokat. Kézbe veszi egy gyerek és már törik le róla minden. Sok gyerek miszlikre szedi, még a játékokat is, nem hogy ezeket. Szedik le a gumit, matricát... kicsontozzák szó szerint. Lenyeli, beszippantja... nem gyerekeknek való.
Nem felső polcos kategória, de modellek. Mindenki eldönti lehetőségei szerint, hogy milyen árkategóriát vesz meg, abból amiből lehet választani, vagy upgrade-eli.
Engem az sem zavar, hogy a Modimio műanyag, aki nem tudja észre sem veszi. Ott állnak a vitrinben a CB, Vector, Premium, Aist... gyártók modelljei vegyesen és NEKEM jól esik rájuk nézni. Van több SSM modellem, amit az AIST is kihozott, ha előre tudtam volna, inkább vártam volna azokat, hogy kevesebb pénzem álljon benne. Szebb, meg jobb az SSM, de sokszor tízen vagy huszonezrekkel NEKEM nem ér többet, mert a dobozából kirakom a vitrinbe, az ablaktörlők és a tükrök vastagsága sem szúrja a szemem. Viszont pár ezer forint különbségnél már SSM-et vennék.
Örülni kell annak ami van, de nem kötelező semmit megvenni. Pont a legutóbbi börzén beszéltük AUTOPETIvel, hogy már az Autocult modellek esetén sem egyértelmű, hogy hibátlan modellt kapsz 30e Ft-os áron. Sajnos meg kell nézni alaposan, vagy meg kell reklamálni, addig amíg nem lesz jó. Harmadszorra már csak megnézi alaposabban a kiadó hogy mit küld :)
A Csepel valóban szebb mint a RÁBA, és az említett Ikarus, de a szépsége annak is viszonylagos. Ebben a méretarányban már illene egy modellen a rácsokat, ablaktörlöket és egyéb vékony alkatrészeket fotómaratott alkatrészekkel megoldani. Na ezt a bliszteres csodákon sosem fogod megkapni. Pl a Csepelen elég gáz hogy a fényszórókat alig látni a vastagon kidolgozott védörácsoktól. Valószinüleg mások is így gondolhatják, hogy ha Modimio Ikarusokhoz szinte mindegyikhez a modell kiadásával egyidöben megjelentek fotómaratott feljavító készletek. Ezek az apróagok teszik a játékot modellé. Meg az hogy nem a matt ablakokkal próbálják elfedni a festetlen belsöt. Az a bajom ezekkel a modellekkel, hogy mindegyikröl messziröl látszik hogy müanyag.
Nem feltétlenül igaz amit írtál, mert például a D-344-es Csepel nagyon szépre sikerült. Ott van a Szovjeteknél kiadott teherautó, vagy tankos sorozat az is teljesen jól megállná a helyét egy plexi dobozos kiadásban is drágáért. Viszont ott van a PCx Ikarus 620-asa, ami kifejezetten a drágáért szart kategória.
Lehet rágni a kefét, de a "modell" (ez inkább játék kategória mint makett) ára összhangban van az értékével. Persze el lehet mondani a nem erre számítottam, meg ez selejtes, hibás, értékcsökkent, stb... történetet, de elég viccesen hangzik ennyi pénzért jobbat várni. Mintha nem ismernétek az árakat.
Na de aggodalomra semmi ok. Zéti01 olvtárs remélhetöleg már elindult Bangaldesbe, és napi fél marék rizsért korgó gyomorral arra fog a legjobban ügyelni, hogy itt mindenkinek szép modell jusson. ;-) A tanulópénz megfizetése után ideje megérteni, hogy bliszerben nem modellt árulnak, hanem gagyit.
Egy nagy elönye van a bliszteses gagyinak. Hogy akinek úgy felel meg hogy éjjel lekapcsolt villanynál nézegeti, annak olcsón lesz "modellje". Ugyanakkor ha valaki világosban is vetne rá néhány pillantást, készíthet belöle élethübb modellt is. Természetesen a végösszeg jóval magasabb lesz mint amennyibe a "modell" került.
Frissült a DrA honlapja, az előzetes lista ismét igaznak bizonyult: "14 Magazin + A legendás teherautó Csepel D450 2024. júl. 19." A kivitelről, felépítményről nem írnak, az meglepetés lesz. Remélem két hét múlva tesz föl valaki rőla képet. Azt is remélem, hogy a minősége hasonló lesz, mint a legutóbbi, magyar piacos Csepelé, az rendben volt.
Ha azt írják, selejtes, értékcsökkent, hibás teherautók kapható 6900 Ft-ért, akkor annak megfelelően hozom meg a döntést a vásárláskor. De ilyeneneket én nem olvastam. Nyilván, nem várom el, hogy maratott, lézergravírozott vagy 3d nyomtatott nagy részleteségű alkatrészekből álljon a modell, de hogy férdén, csálén legyenek az elemek odabaszva azt nem tartom elfogadhatónak.
Nem olyan régen dobtam fel témaként ezt, ugyanis nekem is hasonlóan ferde volt az egyik oldalon a fehér csík. Megreklamáltam, kaptam helyette egy kevésbé ferdét... hát, ezt már legalább távolról nem lehet észrevenni. Ez a HC Rába volt a legproblémásabb modell azóta is a sorozatban, nem csak festési, de ahogy korábban is írtam, számos más hiba is volt-van velük, pedig ezt a modellt várta szerintem majdnem mindenki a legjobban.
Ami érdekes, hogy ugyanezen sorozat többi tagjánál nem futottam bele ennyi szemétbe. A reklamáció ment a kiadónak, majd cserélik egy kevésbé selejtesre.
A dekoráláson és az összeszerelésen csúsznak félre ezek sajnos, mert több modell szétszerelése után ki merem jelenteni, hogy az alap alvázak, karosszériák élethűek, jól megtervezettek és precízen kivitelezve készülnek. Nem véletlen, hogy igényesebben összeszerelve három-ötszörös áron kínálják őket bevezetett márkanevek alatt.
Egy újabb trágya munka Bangladesből. Sajnos amit észrevettem, hogy ennek a típusnak kb. 90%-a kuka. Kíváncsi lennék, hogy Olaszországban is ilyen minőségben terítenek, vagy csak a keleti piac kapja a trágyát?
Még annyi lemaradt, hogy az szépséghiba, hogy a hátsó felnik nem korhűek, hanem újabb, soklyukas kivitelek, de ezt csak az veszi észre, aki közelről pont belenéz.
DeA 1/43 Rába 832 Hungarocamion és Csepel D710 tejesautó - Ede fazonigazításon járt.
Kiemelkedően szép modell, csak piszkálta a csőrömet a HC-nál nem használt bogis hátsó tengely.
Utánajártam, többek között a rábás fórumban is és ott pumukli89 olvtársunk adott egy olyan jellegrajzot, amin jól látható, hogy ide olyan, mindkét tengelyén hajtott, oldalanként egy-egy laprugós híd való, amit a DeA már volt szíves a részemre, meg a Rába U26 mentőszer részére legyártani, így a feladat adott volt, ez lett belőle:
Annyit érdemes tudni az átépítésről, hogy a mentős Rába híd laprugója egy rövid egyenes sávon támaszkodik és ott ragasztható a HC-s alvázhoz, de előtte ott bele kell reszelni az alvázba egy-egy 0,5mm-es süllyesztést, különben enyhén orra dőlve állna a kocsi, illetve az új futóműnek ha megvan a két felső vezetőcsapja, annak is reszelni kell az alváz belső oldalába egy félgömbölyű illesztő fészket és a kardántengelyt kissé meg kell rövidíteni.
Ha kész minden az összeszerelésre, szerintem érdemes nem kézben tartva ragasztani, mert úgy jó eséllyel ferde lesz valami és akár három lábon is állhat a gép. Nálam bevált az, hogy sok próba után, amikor minden klappolt, az asztalon kerekeire állított híd kapcsolódó felületére ment némi pillanatragasztó, ráillesztettem szintbe az első kerekekkel már ellátott alvázat és rátettem súlynak egy dugattyút a megkötésig. Így garantáltan egyenes az autó és minden kereke egyformán éri a talajt.
A többi már csak apróság: ki lett festve a belső, kicseréltem a helytelen rendszámot egy odaillőre, a sötét TIR táblákat világosabb kékre, ezek fotónyomtatások.
A jellegrajzon, meg fotón is azt láttam, hogy ennek a típusnak bal oldalon nem egy, hanem három légtartálya van, az alkatrészes kacatjaim között találtam ide illeszkedő elemeket.
Az alábbi képek közé tettem olyanokat, ahol az látható, én hogy rögzítem újraragasztás előtt egy tehermentesítő drótdarabbal/ gombostűszárral az előre megfúrt törött műanyag elemeket. Az első hídnál, ami a feketére festés miatt került le, ugyanígy pótoltam a letörött vezetőtüskéket - fogpiszkálóból méretre vágott darabokkal.
Ehhez képest a vaterás alkalmi vétel tejes Csepel nem sokat kért, ki lett színezve a belső és rákerült a megfelelő rendszám.
Jogos a kérdés, hogy minek a belső kifestése, hiszen alig látszik belőle valami, de azért jó fényben így lényegesen jobban néznek ki a gyári kivitelnél, ahol az ablakok mögött csak egy fekete lyuk tátong.
Új infó. Sajnos a Rába Steiger nem a magyar teherautó sorban lesz, hanem valószínűleg a lengyel traktor sorban. Hogy nálunk elindul-e ez a sorozat, az kérdéses.
A Rába H-18 erős valószínűséggel katonai platós verzió lesz.
Jól sikerült modellje ez a sorozatnak, az enyémet ahogy írtam, néhány helytelenül beragasztott alkatrész miatt kellett szétszednem. Ha már így alakult, a futóműveken kicsit lejjebb engedtem a kocsiszekrényt a tengelyfuratok módosításával, mert egy igazi kocsi fotóján sem láttam akkora rést a kerekek és kerékjárati ívek között, mint ahogy a modell állt.
Az első/hátsó hidak feketék lettek, mert narancsszínű laprugók sem léteztek. Alul a motor olajteknője szürke, a váltó ezüst színt kapott a full narancs helyett, így már kevésbé játékautós a kinézete számomra.
A fülkebelső Revell enamellel lett színezve, a tetőre meg készült egy forgólámpa. A tartály végében, a locsolóember fészkében valamilyen gyógyszer csomagolásából lett kivágva a mintás járópadló.
A tartány mellé dobott hajlékony vízcsövek - ha valaki készítene ilyet magának - szigetelésétől megfosztott tömör vörösréz villanyvezetékre sűrűn feltekert barkácsáruházas, nagyon vékony kötöződrótból készültek, szaténfeketére fújva, a két végére meg vékony kábelszigetelésből vágtam gyűrűket, majd ezüsttel festettem a csatlakozófej utánzatokat.
Az egészre Tonycars olvtárs matricái tették fel a koronát, ezekkel a feliratokkal kelt igazán életre a modell.
Sziasztok! Érdekelne valakit ez a Berliet? Az alváz is fémből van. Súlyos darab. 5000Ft-ra gondoltam. De csere is játszik. Főleg retro teherautó. Érdekel még Barkas, ZUK, Multicar....