Minden, ami a jogtiszta iGO navigációs szoftverrel kapcsolatos. A warezolásnak, illetve a warez linkek közzétételének ebben a topikban tiltás a következménye.
MIELŐTT MEGKÉRDEZED:
- iGO Primo kizárólag eszközre telepítve került és kerül forgalomba, telepítős változatban nem.
- Az iGO8 által támogatott készülékek listáját a http://www.igomyway.com/hu/support oldalon találod.
- A térképfrissítések a http://www.naviextras.com oldalon érhetők el.
- A navigációs készülékekkel kapcsolatos kérdéseidet a szomszédos szaktopicokban tudod feltenni.
2017 tavaszáig igénybe vehettem a TMC szolgáltatást Mo-on. A Petőfi rádió szolgált hírforrásként, bizonyos napokon 100-150 feletti hírt is letöltött a navim - örömmel használtam is. 2017.ápr-ban vettem észre a változást, hogy a navigációm nagyjából még szept-ig a Petőfi rádiót megtalálta TMC hírforrásként, de közlekedési híreket egyet sem töltött le. Nagyjából 2017.szept.elejétől már Mo-on a navigációm egyetlen TMC hírforrásként szolgáló rádióadót sem talál. Csak sejtettem, hogy történhetett valami a TMC-vel, de a történésekről sajnos nem találtam pontos információt az interneten.
Sok keresgetés, és levelezés után végre sikerült kiderítenem, hogy kb.2017.ápr.óta a mo-i TMC szolgáltatás, amit az MR2 Petőfi URH rádiófrekvenciáin sugároznak, sajnos kódolt lett. A dekódoláshoz megfelelő navigációs szoftver, s annak bizonyos kiadása szükséges. Nekem Toyotám van, annál a gyári navik közül a TNS sorozat (310, 510, 600, 700) nem is képes dekódolásra, csak a Touch & Go (2). Ez utóbbiaknál 2017 tavasza utáni szoftververzió szükséges ehhez.
Csatlakozni tudok az előttem szólókhoz, helyes az általam is nézett kis navis szövegfájlokból történő következtetés, a környező országokból Szlovénia és Horváto.is kódolt TMC információkat sugároz, a Radio Slovenia International (RSI) és a HRT2 hullámhosszain. A szolgáltató hazánkhoz hasonlóan a TrafficNav.
Ausztriában az ORF rádiói továbbra is ingyenesen sugározzák a TMC híreket (pl.: OE3, FM4, Radio-Steiermark).
Az " ügyesen"-t értem, de sajnos nem vagyok annyira járatos a számítástechnikában, hogy nekem ez sikerüljön! Minden esetre próbálkozom. Látom, hogy a 3dc és a 3dl programokat kellene frissíteni. Nekem most csak a magyar, osztrák és olasz lenne fontos!
Azután kapcsold be a GPSt amikor már össze van dugva mindkettő akkor majd csatlakozik. A második kérdésre pedig ezen a fórumon csak az lehet a válasz, " hogy ügyesen"
Felhoztam a kocsiból a GPS-t , rácsatlakoztam a számítógépre, működik a GPS, de nem ismeri fel a sz. gép, hogy idegen hardver csatlakozott. Egyáltalán nem találja, nem találom! Hogyan kell frissíteni a GPS-t???
Egyébként az NNG-nek is írtam épp ma esett be tőlük Ella levele meglepően hamar :)
"Köszönjük érdeklődését termékeink iránt! Szeretnénk tájékoztatni, hogy a Renault és Dacia Media Nav navigációs eszközök nem a naviextras.com ügyfélszolgálata által támogatottak.
A Renault-nak és Daciának saját ügyfélszolgálati központja támogatja ezen készülékeket, így sajnos mi nem vagyunk jogosultak ezekkel kapcsolatban eljárni.
.... "
Azért az is érdekes, hogy az online vásárláskor az NNG küldte a számlát tehát akkor csak tőlük vettem a térképcsomagot! :D végül is mindegy a lényegen ez úgysem változtat. A normális tájékoztatás hiánya viszont a Renault sara.
Nyilván való hogy minden kütyüt haza lehet vágni ennek a készüléknek a feltörésével amúgy tele van az internyet (youtubusan szájbarágósan :) ) sőt emberek is vannak akik erre szakosodtak egyre többen választják őket nagy megelégedettséggel.
Az NNG csomaokat kínál, amiket a partnerek megvehetnek, de a supportot is a partnereknek kell adni hozzá.
1. Csak csupasz szoftver térképpel + POI-kal 2. Szoftver + POI + ingyenes frissítés X évig 3. Szoftver + POI + TMC + traffipax 4. stb...
Na most természetesen ennek függvényében más a liszensz ára is. A vevőt biztosan nem izgatná vásárláskor az autó árához hozzá rakott plusz 30e, de a partnernek ezt előre az autó eladása előtt mennyiségben kell kicsengetni... és hát ugye tudjuk, hogy a legtöbb cégnél a "vevő úgyis hülye hozzá, rádumáljuk az X extrára oszt használja.." hozzáállás az alap.
Na már most képzeld el a Renault-nál (ahol egyébként más gártók cuccai is bent vannak az autban) vajon hány ember ért egyáltalán a cucc működéséhez? :D
Viszont el kell keserítselek, mert, ha a support oldalon nem elérhető az extra, akkor buktad a mutatványt, mivel sanszos, hogy a fejegységed egyéb funkcióit is ez a modul vezérli, ergo nem cserekompatibilis más NNG termékekkel... viszont nagyszerűen ki tudod nyírni a cuccot a gányolással, mit majd jó pénzért ugyanilyen szarra visszaállít a Renault. :D
.. és mint ahogy írtam nem is lehet, csupán a térképekért és az extra poi adatbázisért. Slussz passz :) mondjuk ez is érdekes és hogy ezt kik találták ki így a Renault vagy az NNG sose tudom meg. Az is érdekes hogy ha valóban fizetős a magyar TMC akkor azt kinek kéne kifizetni mert én ha akarnám sem tudnám! :D
Végül is megvagyok én a VÉDA meg a TMC nélkül is eddig mindenhova elnavigált csak felpiszkált, hogy három környező országban is működik itthon pedig nem.
Ez a frissítő oldal így kb. olyan mint régen az állomásokon a bazi nagy automaták kínálata "leves" leves vazz! ezt kapod edd meg hogy milyen leves? közöd? kifizetted kilökte a gép borítsd be a szádba! :D
Szóval minél mélyebbre ásom magam ebben a témában egyre jobban megfogalmazódik bennem, hogy letérek az egyenes útról :) (tudom itt nem szabad! ;))
Ha maradok az egyenes úton és a hivatalos (nevezzük fizetős) úton frissítgetem a kütyüt és még ha szándékomban is lenne megvenni a TMC-t akkor sem lehet mert a Media Nav Toolbox alkalmazásban (térképek, térkép csomagok illetve "extrák" ami kimerül a Poik-ban és jónapot) nincs ilyen lehetőség, minden más módszer (feltörni a készüléket) illegális ugyi.
Az aktuális 7.1 -es (leánykori nevén 2017 Q4) a magyar VÉDA helyeket sem ismeri még, na most lehet vitázni arról hogy a 40 rugó sok e vagy kevés minden esetre korrektnek nem nevezném.
* Ez a tartalom külső cégektől származik. Az NNG Kft. nem vállal felelősséget a tartalom adott célra való alkalmasságára, pontosságára, teljességére és frissességére vonatkozóan, és nem felel annak esetleges hiányosságaiért. (Amennyiben a tartalom valamilyen hiányosságát észleli, panaszával forduljon a tartalomszolgáltatóhoz.)
Ez a szöveg kb 2 éve van csupán a Naviextras oldalán, miután némi konkrét probléma leírása mellett, fogyasztóvédelmi és GVH eljárás megindítását helyeztem kilátásba a megfelelő helyen (értsd nem a supoort-nál mailban.. :D ) mit ad isten pont a Renault Hungária egyik vásárlója kapcsán. A Renault Hungária illetékes igazgatója akkor azt írta nekem e-mailban, hogy nehogy azt higgyem, hogy 200 EUR-ért valaki majd a fogyasztóvédelemhez rohangál, amikor azt se tudja elmagyarázni mi a probléma? (Pechje volt én el tudtam..) Egészen addig az NNG-nél is leszarták miről kapsz és miről nem információt... sőt.. jobbat mondok.. Az sem volt ott (és most sem egyértelmű) hogy a megvásárolt térképliszensz mit tartalmaz. Mikori térképeket, milyen frissítéssel, milyen adatok vannak benne és milyenek nincsenek... Aztán a Renault GVH vizsgálatának elindítása után pár nappal ezek az infók hirtelen megjelentek, mondván "mi mossuk kezeinket, XY cég a hunyó"... Nem vicc?
A régi szép időkben írtam volna erről egy szaftos kis cikket, mire az NNG 80 jogászt küldött volna a nyakamba.... :D :D (kb. ezért nem is ír ezekről a témákról egyébként senki, mert a "szakmai" újságírás kb olyan itthon, mint a "pártsemleges"... :D )
Ahogy írtam, fogalmam nincs, hogy aPetőfi most ingyenes, vagy fizetős TMC-t ad-e (sanszos, hogy fizetőset), de ezt csak akkor tudod meg, ha a naviextras oldalon megveszed (emlékeim szerint 30 EUR) a liszenszet. Ami a vicc(?), hogy ha meg is veszed, senki nem garantálja neked, hogy napra/pillanatra kész információid lesznek, hiszen: "..Ez a tartalom külső cégektől származik. Az NNG Kft. nem vállal felelősséget a tartalom adott célra való alkalmasságára, pontosságára, teljességére és frissességére vonatkozóan, és nem felel annak esetleges hiányosságaiért..." :D
Tényleg vissza kéne térnem az újságíráshoz... lenne kereslet... mondjuk fizetni nem fizetne ezekért az információkért senki, ahogy az előző hozzászólásokból látszik... :D
Az internetről annyi kideríthető, hogy igen a TrafficNav Kft biztosítja a szolgáltatást éa az MR2 (Petőfi) sugározza ki az információkat sőt most már Szlovéniában illetve Irországban is ők szolgáltatnak.
A Renault honlapján illetve az autóhoz adott kezelési útmutatóban természetesen szerepel a TMC szolgáltatás. A kereskedő(k) viszont az egészről semmit nem tudnak (vagy nem akarnak) olyan szinten nem hogy még annyit sem bírnak megmondani, hogy gyárilag milyen tartalommal rendelkezik a készülék ha meg a frissítési lehetőségről érdeklődik a vásárló közlik, hogy a kezelési könyvben pontosan le van írva ami igaz is mert eléggé szájbarágós.
A hivatalos frissítő (renault.naviextras.com) oldalon az adott térképcsomaghoz tartozó információk között még csak utalás sincs a TMC-re! tehát a vásárlás előtti tájékozódás az egyszerű földi halandónak bizony nem egyszerű. Azt gondolom joggal elvárható lenne ha erről is tájékoztatnák a vásárlót. Az adott készülék (a készülék szoftver is innen frissül) a vásárolni kívánt szoftverrel mely országokban alkalmas a TMC használatra, mely országokban ingyenes és ha mondjuk Magyarországon külön megvásárolandó akkor az mennyibe kerül hogyan miként lehet megvásárolni stb. stb. Kiváncsi vagyok mit fog lépni a Renault. egy biztos nem kapkodják el :)
A térképcsomag ismertetése ezzel zárul:
* Ne feledje, hogy nem minden szoftververzióban jelennek meg az útjelzések és a sávinformációk.
Még egy mondat kellet volna csak ami a TMC elérhetőségről tájékoztat, de mint ahogy az imént írtam egy bötű sem utal rá.
... és a tájékoztató legvégén a szokásos gumimondat:
* Ez a tartalom külső cégektől származik. Az NNG Kft. nem vállal felelősséget a tartalom adott célra való alkalmasságára, pontosságára, teljességére és frissességére vonatkozóan, és nem felel annak esetleges hiányosságaiért. (Amennyiben a tartalom valamilyen hiányosságát észleli, panaszával forduljon a tartalomszolgáltatóhoz.)
Végül a frissítéskor a számítógépen létrehozott állományokban található tmc-re utaló fájlok tartalmából egy kis szemezgetés, nem értek hozzá csak próbálom logikusan értelmezni :) Ami eddig biztos, hogy Ausztriában, Németországban és Szlovákiában működik.
Elviekben a hazai TMC szolgáltatást a TrafficNav nevű cég biztosítja. Egy időben volt ingyenes szolgáltatásuk, azonban a hazai rádiózás folyamatos átalakulása miatt nem hiszem, hogy ez jelenleg is elérhető. Értsd, a TMc RDS jelben történő sugárzására minden rádióállomásnak külön szerződnie kell a céggel. Azok az eszközök, melyek képesek online kapcsolatra, az Internet-ről is lekapkodják a TMC információkat, azonban az RDS alapú üzenetfogadáshoz a készülék mellett olyan rádió adó is kell amelyik szolgáltat... Na most nem merek nagy összegben fogadni arra, hogy ma ilyen van Magyarországon...
Európában (és régebben nálunk is) kétféle RDS alapú adást dekódoltak a készülékek. Az egyik az un. free adás, amely csak a legfontosabb információkat tartalmazta, azokat is sokszor késéssel, rákényszerítve ezzel a felhasználót a fizetős liszensz megvételére.
Merthogy bizony a TMC szolgáltatás sokszor nem része a navigációs programnak. Ahogy sok más plusz szolgáltatás sem. A Renault pedig nem kicsit fekete bárány ebben az ügyben, mert amellett, hogy fingjuk nincs az eszközök működéséről, még a felhasználót is leszarják. A tavalyi évben indítottam ellenük előbb fogyasztóvédelmi, aztán GVH vizsgálatot, melynek eredménye képpen végül az EU fogyasztóvédelmi szervéhez került az ügy, mivel a dolog az összes EU felhasználót érinti, ezért a bírságot majd ez a szerv szabja ki (valahol valamikor).
Ez persze a usert nem segíti ki... de ugye mondják vásárlás előtt az ember körbenéz... más kérdés, hogy ebben a témában egy kezemen meg tudom számolni hány ember tudott volna ténylegesen érdemi infót adni.
Summa summárum, a TMC szolgáltatás az eszközödben külön liszensz kérdése, és azt külön meg kell vásárolni az NNG-től. Más kérdés, hogy működni fog-e, mivel jelenleg fogalmam nincs van-e olyan magyar rádióadó amely TMC-t sugároz. Külföldön azért működik, mert ahogy írtam ott vannak free információk. De természetesen a korrekt pillanatnyi helyzetet mutató infókhoz ott is liszensz szükséges.
Szerinted a 40e Ft-ba minek kell beleférnie? (Ami ugye alig 32e Ft csak..) A térkép liszensznek? A szoftvernek? A TMC-nek? A 3D objektumok liszenszének? A domborzat liszenszének? Jáksó hangjának?
Vélhetőleg a vásárláskor tájékoztatást kaptál a kereskedőtől arról, hogy mit tartalmaz és mit nem a szoftver, mi az ami benne van és mi az ami nem... ha mégsem, akkor első körben joggal reklamálhatsz a kereskedőnél (nem sok sikert jósolok), aztán belenyugodhatsz, hogy a TMC-t mint kiegészítő szolgáltatást a szoftver árának kb 20%-ért pluszban megveheted Magyarországra és kb ugyanekkora összegekért országonként a többi EU-s tagállamra.
OFF. Csodálkozom, hogy a felhasználók csak a kereskedőket és a gyártót okolják mindenért, egy szó nem esik a talpnyaló, némi extra infóért a turpisságokat elhallgató hazai "szak"sajtó munkatársairól, akik vastagon benne vannak abban, hogy egy-egy termékről megtévesztő információi vannak a vevőknek.... ON
TMC-s problémámban szeretnék tisztán látni ezért fordulok Hozzátok.
Készülék: Renault Cars Media Nav Evolution az aktuális szoftver NNG-s 7.1-es Kelet-Európa térkép (amit elég furán értelmez vagy a Renault vagy az NNG :) ) A készülék mindig a naviextras Renault oldalról a Media Nav Toolbox szoftverrel lett frissítve tehát jogtiszta.
A gondom az hogy itthon a TMC abszolút nem működik keresget a frekvenciák között de az eredmény 0! Viszont Németországban illetve Ausztriában működik pld. Németországban konkrét javaslatokat tett nagy autópálya felújítások elkerülésére. Ausztriában is rendszeresen dobálja a lapátos embereket a térképre :). Az ország közepén lakom és ha elindulok Szlovákia irányába sorra jeleníti meg a közlekedési információkat, amikor Sátoraljaújhelyen jártam közvetlenül a szlovák határ mellett 46! szlovák eseményt jelzett.
A Renault Hungária felé jeleztem a problémát bekértek bizonyos fájlokat (gondolom tovább küldik az NNG felé), ez már több hete volt, de érdemi válasz azóta sem jött.
Több helyen is olvastam licenc problémáról hogy x vagy y nem vette meg az adott ország TMC licencét és azért nem működik stb. stb. Nos én elég sok pénzért vettem ezt a szoftvert és úgy gondolom minimális elvárás lenne, hogy működjön! Vagy a 40.000 Forintba (2 év alatt háromszori frissítéssel) ez már nem fért bele??
Újoncként szeretném kérdezni, hogy autóm MMC-jében kellene összehozni Igo Primo programomat, BU353S4 tipusú gps vevővel. A vevő működik, mert tesztprogam mutatja, de Primo GPS vevő keresést ir ki.
Mit és hol kellene beállitanom, hogy együtt is működjenek?
Ez sokkal inkább olyan, mint ha egy alkalmazást Windows 7 idejében hoztak volna ki, és Windows 10 alatt már nem működne: ez pedig valóban alapvető igény, h amíg az alkalmazás, vagy ahhoz kiegészítő még vásárolható, az legyen működőképes az aktuális oprendszerrel!
Google Play alatt is egy vicc: az erre magyarul panaszkodó felhasználóknak angolul jönnek a sablonválaszok, h nyissanak ticketet róla...
Elvileg ha jól tudom, az NNG dolgozik a problémán (hogy meddig az más kérdés) tehát várhatóan a 7-es Androiddal is képes lesz a program működni. Ha jól tudom az elmúlt héten volt is valamiféle frissítés ezügyben...
Egyébként a másik oldalról nézve nem elvárható hogy az újabb és újabb hardverekre ingyen upgradeljen a gyártó. Nem egy olyan céget ismerek aki meg se teszi... Megvetted X éve, használtad, az új vason nem megy, így jártál... és valahol ez tök jogos is. Meddig kellene ingyen fejleszteni a szoftvert az egyszer kifizetett vételárért? 2-3-5-20 évig? Ha belegondoltok a Windows régebbi verzióit sem lehetett ingyenesen Win10-re upgradelni...
Nos.. tudom, hogy mindenki azt hiszi utolsó véremig védek egy a userekre magasról szaró multit, pedig nem így van. Az NNG pont olyan fos cég (a userek szempontjábl) mint a többi. Kis különbség, hogy okos jogászokkal olyan felhasználói szerződést csináltak, mi miatt azt sem garantálja senki, hogy a megvett program működni fog.
Ha valaki elolvassa a liszensz szerződést, abban benne van, hogy nem garantálják a működést és ennek tudatában veszi meg a felhasználó (megjegyzem ez nem csak náluk van így). Anno én elkezdtem egy fogyasztóvédelmi vizsgálatot de Moha Bácsi kérésére néhány hetet vártam hogy megoldást találjanak... Erre szépen kijavították azokat a dolgokat amiket felsoroltam, hogy mibe és miért lehet jogilag és fogyasztóvédelmileg bele lehetett kötni, majd a javítás után röhögve közölték, nyugodtan mehetek akárhova...
Igazából még most is lehetne vizsgálatot indítani, de tudják ők is pontosan, hogy ebben az országban talán ha 3-4 olyan ember van aki egyáltalán megértetni képes egy vizsgálóval, hogy mi a gond.
Hogy ez lopás-e? Nos nem.. jogilag rendben van a dolog, hiszen a felhasználó annak tudatában használja a szoftvert, hogy nem 100% hogy működni fog... én inkább átbaszásnak aposztrofálnám... :)
Szóval marad az amit az NNG mond: "ha nem tetszik keress másik navit"
Megvásároltam régebben az Európa térképet Galaxy S6 edge plus -telefonom volt. Készülékváltás történt Galaxy S9+ és telepítettem a programokat de a vásárolt dolgok visszállításánál az Igo azt a írja nem várt hiba történt [108] Azért ez így kicsit szívás h megveszem és nem használhatom ha telót cserélek.... Vlaki tud megoldást?