Elindult Magyarország első 21-es körzetszámú szolgáltatója. Ebbe az irányba halad a T-Com (Magyartelekom, Matáv) a Klip-el, ezt várja a NeophoneX közönsége is. Gyanítom, hogy hamarosan mások is ringbe szállnak.
Ennek a fórumnak a cálja, hogy megosszuk a tapasztalatokat ezekről a szolgáltatókról egymás között.
Az első 21-es körzetszámú szolgáltató: http://www.mikrohalo.hu/
Ebben az egészben - kezdve a 21-es körzet megnyitásától - az az igaz őrület, ha belegondoltok, hogy épp a nemzetközi (ingyenes) hívhatóságot aVoIP szolgáltató(k között) hálózatában alaposan megkavarja.
Ugyanis a nemzeti (belföldi) számozáshoz, ezen belül pedig főképp a 21-es körzet felosztásához igazából a hívó oldali (küldföldi) VoIP szolgáltatónak nem igen van köze, mivel - ha az "ósdi" szabályozást nézzük - a hívásirányítást a nemzetközi hívást fogadó szolgáltatónak kell elvégeznie, ilyen értelemben pedig ez jelenleg a T-Com.
A 21-es szám hívása esetében nemzetközi irányból (és irányban, ha a hívott oldalon ugyanez a töketlenség van!) ma a jog szerint a vezetékes híváshoz használatos nemzetközi hálózatot köll használni, legalább egy (Nemzetközi AXE) kicserélő központ erejéig.
Miközben - mivel a szolgáltatás internet-alapú, ugyi - a nemzetközi híváshoz nem is kellene használni a megszokott nemzetközi hálózatot: a hívót, VoIP szolgáltatójának, közvetlenül az IP segedelmével kellene tudni összekapcsolni a hívottal. Csakhogy ehhez a hívó oldalon nem a +36-os irányt (a + jelzi a mindenkori nemzetközi előhívószámot) kellene tudnia, hanem a hívott ország kódja és a hívott előfizető 21-esen belüli számmezeje (!) alapján kellene úgy irányítani a hívást, hogy ha az a saját ottani számmezeje (pl. Neophone esetében a nemzetközi szolgáltatási területéről a magyarországi Euroweb számmezőre - 21/380-0000..21/385-9999) esetében belső (ingyenes?) hívással kapcsol, egyéb szolgáltató esetében pedig .. nos az egy külön játék, mert jogilag nem lehetne azt sem.
Szóval ezért hódit talán jobban a Skype, ahol nemzetközi virtuális számok forognak közszájon ;-D
Errefele meg támogatjuk a multikat és a monopóliumokat (összekapcsolási piac)...
Hát ez - már meg ne haragudj, de - egy nagyon nagy marhaság volt!
A +36 jellegű vezetékes (!) nemzetközi hívások egyetlen, az öszekapcsolási piac JPE szolgáltatója által (Magyar Telekom/T-Com) üzemeltetett kicserélő központon (Nemzetközi Kicserélő Központ - AXE, kezelői felülettel együtt, Horvárth Mihály tér, Budapest) keresztül érkeznek (és a vezetékes kimenők is ott mennek ki).
Egyébként még ha nem így lenne is, azt nem az összekapcsolást végző szolgáltató, hanem a megfelelő rendelet határozza meg, milyen belföldi irányba (szolgáltatás-típusba) irányíthat nemzetközi forgalmat és melyikbe nem.
Eht 188.§ (Értelmező rendelkezések)
"86. Nyilvánosan elérhető telefon szolgáltatás (telefon szolgáltatás): olyan, bárki számára rendelkezésre álló elektronikus hírközlési szolgáltatás, amely belföldi vagy nemzetközi számozási terven alapuló hívásirányítással lehetővé teszi belföldi és nemzetközi hívások kezdeményezését és fogadását, valamint minden esetben a segélyhívó szolgáltatások és - a körülményektől függően - egyéb szolgáltatások (többek között kezelői szolgáltatások, tudakozó, előfizetői névjegyzék és nyilvános telefonállomás, emelt díjas szolgáltatások, a fogyatékkal élő előfizetők részére nyújtott szolgáltatások, illetve földrajzi elhelyezkedéstől független szolgáltatások) elérését."
És mivel nem szabályozza (nem találtam ilyet) egyéb joganyag a "Helytől független hírközlési szolgáltatás" nyújtását (pusztán a 21-es körzet számozását, kiejlölését és felhasználását szabályozza a
184/2005. (IX. 13.) Korm. rendelet
az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóival kapcsolatos gazdálkodás rendjéről
164/2005. (VIII. 16.) Korm. rendelet
az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről
11/2005. (IX. 28.) IHM rendelet
az elektronikus hírközlési szolgáltatásokhoz szükséges azonosítók lekötésének és használatának díjáról
fenti három joganyag, így úgy értékelem, az Eht. 188.§ és az abból következő követelmények vonatkoznak a 21-es virtuális körzetben "élőkre" is, azzal a megkötéssel, hogy bármely olyan joghely, ahol a "helyhez kötött (szolgáltatás)" is szerepel, nem vonatkozik kötelező érvénnyel erre a szolgáltatás típusra.
(Pl. ezért nem kötelesek ma még segélyhívást adni).
Igen a második variáció jó a külföldről történő hívásokra 0036 21 xxx-xxxx Az hogy tudsz-e külföldről hívni 21-est, az elsősorban a külföldi szolgáltatón múlik, hogy a szerverük dialjaba mi van engedélyezve. Egy példa a hazai mobilszolgáltatók közül a TCom 21-es körzetébe a Pannon, Vodafon, stb. még nem engedélyezte a hívásokat, ellenben a TCom -tól engedélyezve van a Pannon és a Voda irányába.
A NeophoneX is belépett a 21-es körzetszámú szolgáltatók sorába. Sajnos egyelőre csak az üzleti előfizetők részére. Remélem, hogy hamarosan az egyéni előfizetőkre is sor kerül.
Synthe, kösz a választ. Mutass lécci egy T-Com számot.
Pl. 06-21-6666666 vagy 0036-21-6666666?
Ha külföldről hívok, vezetékes vagy mobil-telefonról, akkor csak a másodikat tudom elképzelni. Kérdés, hogy ezeket a hívásokat eljuttatja-e valaki Magyarországra és ott is a T-Com hálózatába ...
Ez bizonytalan. A T-Com által adott számok elvileg igen, de ez attól is függ, hogy a nemzetközi hívások hol jönnek be az országba - ha nem a T-Com kapcsolatokon keresztül, akkor valószínűleg nem.
Látom értetted mire gondoltam. Tökéletesen megfogalmaztad az aggodalmam lényegét. Engem az a rendszer jobban aggaszt, mint a segélykérőszámoknál ülő személyzet. Sajnos itthon nincs kétségem aziránt, hogy még ha csak az NBH-nak lenne esélye központilag átfogni ezeket a dolgokat, akkor is kiszivárogna ezen rendszerekből származó információ minden embernek akinek kicsit jobb kapcsolatai vannak. :( Az, hogy vészesetén a segélykérő számoknál lévő diszpécser tehet egy passzív lekérdezést az adott hívó számra az nem aggaszt, sőt örülnék neki. De azok a rendszerek amik ezt lehetővé teszik azok aggasztanak, pont amiatt a visszaélések miatt, illetve azon illetéktelenek miatt akik ezekhez hozzáférhetnek. Legyen az akár a szolgáltatónál, vagy valahol máshol. Tudom, hogy paranoiás vagyok. :))))
Ugyan nem vagyok ott (átvitt értelemben sem..), de az adatvédelmi és a hírközléssel foglalkozó törvények kb. ezt a felajánlásos módszert határolják be.
Nyilván lesz (sőt: most is van) olyan jogosultságú valaki (polgári alkalmazott speciális titkossági záradákkal a szerződésében, melyet ha megszeg, nem csak az állását veszti, de a szabadságát is) személy(zet), aki - alapvetően más jogi engedély alapján, pl. bírósági vagy ügyészségi engedély - a valós idejű követésig sok mindent megtudhat, és ha mindezeket az infókat (egy adott célszemélyről) egy "központban" kívánják összefutatni, annak a központnak az egyik neve: NBH ;-D
Azaz sokkal inkább aggódhatsz a mobil-szolgáltatók, de méginkább - itt olvasom, de sajnos mo-n ha nehezen is, mégis valahol hihető! - a belügyi (rendőrségi) állomány és az ügyészségi nyomozók rendesen feketéznek akár alapadatokkal 8titkos előfizetők adatai) vagy akár magasabb szintű adatokkal is.
Olvasva, hogy Pintér Sándor volt belügyminiszter és főrendőr, meg a klf. magas beosztású rendőri vezetők milyen szép gebines hálózatot működtetnek (na szvsz - mivel nem életszerű - nem csak!) hivatali idejük kitöltése után, azon sem csodálkoznék, hogy a párhuzamos bűnüldözés orwelli világa ne alakult volna ki --- igaz nyilván nem Gipsz Jakab életét akarják tönkre tenni, hanem az érdekkörükbe, illetve látókörükbe eső válalkozók és válalkozások mellett vagy ellen hazsnálják fel eme operatív eszközöket vagy azok eredményeit...
Úgyhogy amondó vagyok: a legkevésbé az 1212 felől észlelhető adatszivárgástól kell tartsál mindenképp ;-)))
Hali! Érdekes dolgokat olvastam, örülök ha érveléssel világítják meg a kérdés másik oldalát is.
Abban igazad van, hogy a szolgáltatóknál lehetősége van szinte bárkinek az információk beszerzésére, de nem minden szolgáltatónál levő előfizetőét, és nem korált nélkül. Továbbá eléggé aggasztó már az is önmagában.
Nekem az egyetlen gondom ezzel az volt, hogy a gyakorlatilag egy központba kerül szinte minden forrásból az információ, és így bármi lekövethető, így ott gyakorlatilag hatalmas visszaéllésre lenne lehetőség. így ebben a formában be kell látni, hogy veszélyesebb lenne, mint egy-egy mobilszolgáltatónál a visszaélés. Abban egyetértek, én nem tudom, hogy a segélykérő számoknál az operátorok jogilag polgári alkalmazottak-e, vagy esetleg hivatali személyek. (Gyanítom a második) Ellenben ez még önmagában lehetőséget biztosít neki az adatok kezelésére bizonyos keretek között, viszont mint magánszemélynek lehetősége van ezzel visszaélni. Én erre gondoltam.
Ellenben ahogy olvasom az írásodat kezdem már érteni mire gondolsz. Ha jól értem ez a rendszer gyakorlatilag egy passzív lekérdezést végez hívás közben, nem teszi lehetővé az aktív követést, csak az adott pillanatban egy helyzet meghatározáshoz alkalmas, ráadásul felajánlás alapon, tehát egyik oldalról ha kérik lehet használni, továbbá a kezelő unalmában nem kezdhet követést bármilyen számra. Ez így sokkal érthetőbb.
Ha ezt nem kérhetik le többször, illetve bármikor ahogy írod, akkor ezzel természetesen gondom nincs, mivel a segélyhíváshoz megértem, hogy elengedhetettlen a hívók azonosítása. A naplózás természetes dolog, gondolom a hangrögzítéssel együtt kerül naplózva a meghatározáshoz szükséges információk is.
Ezért örülök, hogy érvelést olvashattam, mert így egyszerűbb megérteni. Bevallom, én ilyen szempontból civil vagyok, így ezekről nem lehet fogalmam, csak aggodni tudok. így a rendszer működését nagyvonalakban elmagyarázva sokkal érthetőbb a dolog, és természetesen így más is a véleményem.
Nem letolni kívánlak, csak jelzem, hogy kicist figyelmetlen vagy: hiszen épp a megoldások között jeleztem alább, hogy ha egyirányú (automatikus) lekérdezés van - azaz nem lekérés jellegű, hanem felajánlás jellegű -, akkor elvileg sem lehet "inaktív hívó" (vagy akár korábbi hívó - gyakorlati példa!) aktív adatait lekérni --- azaz nem azona randszeren.
A hívás "pillanatában" készül egy pozíció-adat-információs "pillanatfelvétel" és ezt
kapja meg az operátor.
Abban a magam részéről vittakoznék, hogy a 112-nél jogilag polgári személyek ülnek-e (vagy kell, hogy üljenek), hiszen ilyen alapon a(z akár) polgári szolgálatban álló operátort az ORFK/BRFK/MRFK-k esetében is tekintheted (helytelenül) jogosulatlan adatkezelőnek.
A jogosulatlan adatkezelést ab ovo nem lehet senkire rábökni: ha megfelelő jogi és (távközlés, HR etc.) szakmai körülmények adottak, akkor még a legnagyobb adattömeggel oprálók sem tudnak jogsértést elkövetni (illetve ha megteszik, nem csak munkajogi konzekvenciákkal számolhatnak, hanem büntetőjogiakkal is!).
Ha csak abba belegondolsz, hány "civil" technikus/mérnök!rendszergazda etc. férhet hozzá a klf. rögzített beszélgetésekhez (akár kiegészítő adattartalomal együtt is) munkájuk végzése közben, és ehhez képest mennyire nem jellemző ilyen adatoknak/anyagoknak a napvilágra kerülése vagy "nem kívánt cáélú felhasználása", akkor Neked is erős sejtésed lehet a megfelelő jogi és müszaki/szakmai garanciákról.
Ennél (a személyes belső közreműködés által történő adatkiáramoltatás) sokkal jelentősebb szvsz a külső támadások által történhető adatszerzések, azonban megfelelő védelemmel ezek előfurdulása is az elvárható valószínűségi küszöb alatt tartható.
Korábban felmerült az "IP-visszafejtés" ügyében, hogy ezzel a (valós) használó adatait még nemfeltétlenül kapja meg a jogosított szervezet.
Azonban nem is feltétlenül a használó (személyes) adatai lehetnek érdekesek, hanem például a helyszín körülbelüli azonosítása - ebből is lehet alapvető következtteések (téves/rosszakaratú etc. riasztások) levonni.
Azután ha a valós - nem valós riasztás felmérésén túl vannak, el lehet indítani a (bemondott) területre a megfelelő egységet, és a kivonulás közben lehet ellenőrízni, illetve be/megszerezni (ISP, egyéb szolgálatók bevonása által) az esetlegesen szükséges és fontos kiegészítő vagy pontosabb adatokat.
Azaz pl. első körben elég a bázisállomás körzete (validation check), majd ha nem volt értékelhető (pl. ájulás, megszakadás) a pontos cím információ, a háromszögeléses módszerrel (a log-okból is akár!) meg lehet a kivonulás (3-)15 perces ideje alatt állapítani jó eséllyel a tartózkodás relatíve pontos helyét.
DE: nem véletlenül vagyok a magam részéről (igaz nem csupán ilyen, segélykéréses vetületében ;-D) nem-mobil-kedvelő, azonban a FIX ELHELYEZÉSŰ (GSM adapterek, nem feltétlenül cégeknél, de ott máég veszélyesebb!) vagy felesleges lakáson (általánosan: jellemzően nem változó területen) való mobilhasználat eltúlzott gyakorlata igen jelentős (potenciális) problémát jelent e téren.
Vö. 120 lakásos panelházból rosszullét miatti segélykérés esetén a háromszögeléssel meg vagyunk lőve...
Nem tudom (mivel nem szakterületem és nem vagyok képben sem) mennyire elterjedt nálunk a GPS-kiterjesztésű mobilok forgalmazása, kereslete és hazsnálata, de amíg nem lesz ezena téren legalább 90%-os telítődés a hazsnálói piacon, addig a mobilkommunikációt (technológiai alapon) a magam részéről a segélyhívás egyik "ellenfelének" tekintem.
Üdv mindenkinek és ksözönöm atürelmet ha hosszúnak tűntem volna!
Mondom, egyetértek a szükségességével. De tőled is kérdezem. Tudod garantálni, hogy ezzel a rendszerrel a hozzáférő személyek nem élhetnek vissza ?
Nem azért mondom, engem nem igazán érdekel, hogy ki mikor követ nyomon. Egy veszély esetén meg kifejezetten örülni tudok, ha már szavak nélkül is tudják. Csak egyszerűen zavar, hogy kiröhögjük az adatvédelmi biztosokat, kukacoskodásnak minősítjük amit mondanak, közben meg nem is vesszük észre, hogy mennyire ki vagyunk szolgáltatva, mennyire nyomon követhetőek vagyunk. Sajnos ez az ország meg ahogy a hírekben is látni nem úgy működik ahogy azt hisszük... Ha egy maréknyi ember akinek rossz célja van, hozzáférhet ezekhez a technikákhoz, akkor ezzel akár mások életét is meg tudja vele keseríteni... Nekem ezzel van bajom.
Persze ha a rendszer úgy működne, hogy csak speciális operátorok lennének, akiknek ez meg van engedve, és naplózva lenne, hogy mit kérdeznek le, milyen alapon, és nem tudnak semmi nyomot eltüntetni a cselekedeteikről, akkor haddszoljon, akkor nem is szóltam.
"Nekem azzal van a gondom, hogy a 112 egy központi szám, ahol civilek dolgoznak, ezért nem értek egyet azzal, hogy azoknak olyan technika kerüljön a kezébe, amivel nyomon tudja követni real-time pl. egy mobil telefon mozgását. Mert ha a lehetőség megvan, az ezzel való visszaélés már evidensnek tekinthető..."
Ez nem egy olyan "követés", amit a krimiben látunk, hogy a yardon nézik egy falnyi monitoron, , merre megy a gyanusított.
Itt kizárólag akkor, amikor felhívod a 112-t (meg még néhány számot) a híváskor lekérdezhetik az aktuális tartózkodási helyedet. Tehát ha hívsz-tudják, ha nem hívsz- nem tudják. Szerintem ennek több haszna van mint hátránya.
Ha nem hívod ezeket a számokat nem tuják, merre jársz, persze, hogy van e a kocsidon nyomkövető, azt nem árt ellenőrizni :-)
"Aki nem akarja, hogy lekövessék pozícióilag, az ne hívja a 112-őt. Aki pedig hívja, annak biztos külön segítség. Nem?"
De, ez tökéletesen így van, és ezt nem is vitatom! Sőt, támogatom, de attól még meglehet bennem az aggodalom. Ugyanis tudod garantálni, hogy azt a technikát amivel lekövetik a hívást, azzal nem élnek vissza, és nem használhatják ártattlan emberekkel szemben ?
Természetesen nem azt vitatom, hogy rögzítsék a hívószámot, és az azzal kapcsolatos adatokat. Sőt, azzal sincs bajom, hogy rögzítsék magát a hívást. Mivel sokszor ezek akár perdöntő bizonyítékok is lehetnek. (Terrorfenyegetés, büntény rekonstruálása, vagy egyszerűen a csalók felderítése, bizonyítása érdekében)
Nekem azzal van a gondom, hogy a 112 egy központi szám, ahol civilek dolgoznak, ezért nem értek egyet azzal, hogy azoknak olyan technika kerüljön a kezébe, amivel nyomon tudja követni real-time pl. egy mobil telefon mozgását. Mert ha a lehetőség megvan, az ezzel való visszaélés már evidensnek tekinthető...
Az IP rögzítése szintén nem probléma, de csak mint tájékoztató jellegű információ. Ugyanis az InterNET technikai jellegénél fogva maga az IP cím még korántsem jelenti azt, hogy az a cím valóban ahhoz tartozik, aki hívta is a segélykérő számot. Tehát felesleges próbálkozás, mivel akik ezekkel vissza akarnak élni, azoknak mindig meglesz a módszer a megkerülésre. Viszont ártatlan emberek lennének felelösségre vonva.
"(lehet, van saját távközlési műholdja is, sohasem lehessen tudni ;-D)"
Tudod: az az észtveszejtő, hogy akár igaz is lehet.
Amíg mi szarozunk itt holmi juliskanéni felhí 112-t, hogy pistabácsi feje sodrófa következtében vérzésnek indút, oszt hol is van juliskanéni (meg pistsbá' ugyebár) förldrajzilag, addig máshol netán atombombákról szövögetik a terveket..
szerintem inkább bármiféle elmeszelés legyen a legfőbb gondunk....
Épp a jogi szitu változását nem tartom közelinek, és épp a közölt EU-s szitu miatt ;-D
A MIB (ez jó!) ügyében: ugye azt nem gondolod, hogmost nem tud bárki belehallgatni aki akar? Mivel szolgáltatási bejelenetési kötelezettségük van, csak annyit kell biztosítaniuk, hogy az IP csomagokat "megosszák" az NHB-val..
Mondjuk a magam részéről azt sem tartom kizártnak (nem hálózatos vagy web-es szaki vagyok, én a vezetékes telefóniát szeretem és az ehhez kapcsolódó jogi ügyekkel foglalkozom...), hogy ahogyan "IP forgalmakat" 'szabadon' és valós időben tudnak követni, ugyanúgy a - nem heklyhez kötött, azaz nem a csak saját hálózatukon belül IP-zők esetében - a VoIP monitorozására képesek lehetnek.
Ha azt veszem, hogy "csak" megfelelő sebességű berendezés kell, és már a forgalomvezérlési adatokból ki tudják emelni, melyiket kell valóban beszédszinten is monitorozni...
Amúgy hogy mást ne mondjak, szvsz egy hálózatfüggetlen VoIP szolgáltató esetében sokkal könnyebb a monitorozás direkt beengedéses megvalósítása is (centralizált "kapcsolóberendezések")...
Bin Laden pedig tudtommal úgyis többször körbefutatott anonimizált pre-paid kártyákkal forgalmaz a kecskék közül ;-D Vagy épp műholdas ketyerékkel (lehet, van saját távközlési műholdja is, sohasem lehessen tudni ;-D)
Szvsz kissé tévedésben vagy: a hívó hívószámát most is rögzítik és x ideig tárolják (elvileg a beszélgetést is rögzítik..).
Azaz utólag mindnekit fel tudnak kutatni (ld. közveszéllyel fenyegetés), de ettől még senkit nem ér joghátráyn, de még gyakorlati sem.
Az EU azt szorgalmazza (helyesen), hogy az adatok, melyek a hívószámból közvetlen követlkeznek, épp a hívó érdekében (!) valós időben közlésre kerülhessenek.
Annyiban vitatkoznék Rainmann barátommal (is), hogy ehhez nem feltétlenül kell naprakész adatbázisnak lennie, hiszen akár titkosított (automatizált) adatkapcsolattal a (cél)berendezés egy központi adatbázisból is elhozhatja az adatokat - így közvetlen szabadkeresés típusú lekérdezésre mód sem lenne...
Vö. KRA, mely a számhordzási infókat szolgáltatja, igaz messze nem valósidőben
De a 112 hívások országosan sem jelentenek olyan sok forgalmat, hogy a valós idejű elérésű adatbázis nagy gondot okozhatna (ti. azért nem lehet a KRA adatbázist valós időben lekérdezni, mert egyrészt értelmetlen, hiszen a központok hívásirányításához képest az azért csak lassabb lehetne, de ráadáusl drágább lenen a hús, mint a leves, hiszen a változó adatokra sokkal nehezebb - megbízható - TPV szoftvert kifejleszteni, míg ráadásul a legjobb esetben is több ezres egyidejű lekérdezési igény merülhetne fel a híváskezdeményezések számából és a hordozottsági infónak az eredeti cél-központ oldalán való megadása esetén is, azaz amikor kb. csak a hordozottak számával lene arányos a lekérdezés ek számának időbeli átlaga)...
Amúgy a hívó helyének meghatározása az IP címe alapján (itt csakis a valósidejű lekédezés jöhet szóba) azért lehetséges lenne, hiszen az technikailag ma is adott.
De mint írtam voltam, ez a kényszer egyelőre egyik VoIP szolgáltatót sem fenyegeti.
A 112 hívása a helyhez kötött telefonszolgáltatást végzők (pl. KTV-k) esetében meg eéeve adott kötelezettség volt, és működik is mindenhol...
Valóban KLIP-et írtam, miközben természetesen a T-Online helyhez kötött telefon-szolgáltatására gondoltam!!!
(OFF)
Csak épp más ügyekből kifolyólag (TV2 kontra DigiTV, MT Favorit család eltitkolt (!!!) februári szövegmódosítása és a betelepültek kedvezményes hívhatósága terén [UPC igen, Pantel állítólag (!) igen és pl. a számhordozási adatbázisban - érthetetlen okból! - nemis szereplő EMKTV budapesti 707-xxxx-ek hívásakor is igen, miközben a BUDAPESTI azaz MT primer körzetben található összes egyéb betelepültre - miért is a megkülönböztetés?! - nem...] mostanság már tapasztalható őrület etc.) miatt kissé "kapkodtam" mert fel voltam bőszülve ;-DDD
Ja, meg mivel a drága T-Com annak ellenére rossz számlákat küld Nonstop-os ISDN előfiuetőknek, hogy erre 2 hónapja felhívtam a figyelmüket, de újabban már a kötbérigényes számlareklamációs faxokra sem válaszolnak 30 napon belül, miközben egy reklamám (amúgy inkább elvi éllel!) 3,5 hónap után sem van megválaszolva...)
(ON)
Amúgy az EU-s kritériumok kapcsán épp azt kívántamvolna jelezni, hogy mivel ők és ezért a hazai hatóság is bőven el lesz foglalva a "fizikai" összekötettések 112-es harmonizálásával, így a VoIP szolgáltatóknak elvileg sem kell félniük -szerintem.
Köszi a kiigazítást Rainman barátom és üdvözöllek ehelyütt is!
Ezt értem, tudtam azt is, hogy beszögelni van lehetőség bárkit. De egyelőre a nemzetbiztonsági hivatalnak szabad, illetve a hatóságoknak kizárólag bűncselekmény megalapozott gyanuja által bírósági határozat alapján. Ha ezt kibővítenénk azzal, hogy egy segélykérő központban bárki mond egy számot, és követheti, akkor már gondok vannak.
Értem azt amire ki akarsz lyukadni, tudom, hogy jó lenne beszögelni a hívót, mert mi van ha nem tud telefonálni, mert akkora a baj, vagy mi van, ha szórakoznak csak... Ezt elismerem, de azért ilyenkor nálam beindul a paranoja. így is minden mozdulatunkat figyelik, hát még úgy.
Látom jó a téma( segélyhivás) de én nem feltétlenül a technikai problémákra, hanem a jogi akadályokra akrtam rámutatni. mert szerintem egyszer csak lesz egy olyan nap, amikortól már csak az szolgáltathat, aki biztositja a segélyhivást és ez a lényeg.
Más: MIB azaz a Nemzetbiztonsági hivatal ( ez uton köszöntöm őket, biztos olvassák) előbb utóbb eléri azt hogy a lehellgathatóságot biztositania kell minden VoIP szolgáltatónak. (Terror veszély, stb)
Túl azon, hogy én sem szeretném, ha engem lehallgatnának, de azt sem, hogy Bin Laden Budapesten robbantgasson. Szóval figyeljétek meg, a Nemzeti és nemzetközi érdekek előbb utóbb kikényszeritik minden államból, hogy törvénybe rögzitsék ezt is.
"Szóval kéne egy percrekész adatbázis minden örsön folytonfolyvást rendelkezésreállóan, ami valós időben adná visza, hogy egy szám éppen hol van.
Mobil esetében ez bázisállomás hatósugárnyi pontosságú, néhol párszáz méternyi irányított körcikk, máshol több kilométer sugarú kör lehet!
(van mobilszolgáltató, aki vállal egy flottában megadott számcsoportra nyomkövetést!)"
Uramisten... Nem vagyok egy adavédelem fanatikus, de kiráz a hideg a gondolatától is, hogy néhány ember kedve szerint követhetne nyomon, hogy hol járok, mit csinálok, ki is vagyok. Azért ne adjunk már mindenki kezébe olyan hatalmat, hogy bárhol-bármikor kénye-kedve szerint bemérhet, azonosíthat. Szerencsére már nem abban a rendszerben élünk...
Előbb azonban - ideje már, sajnos -újra jól meg kell tapodnia a hatóságnak a MT-ot, mert ha így folytatja (vö. nincs KLIP ahol van TCom..) akor itt tényleg kupi lesz (még ennél is nagyobb ;-D).
Asszem itt félreértesz valamit!
KLIP bármely netkapcsolat végén lehet, csakcsupán - egyelőre - kihívhatóság, behívhatóság lehetőségét kötik élő T-com telefonelőfizetéshez, illetve ahhoz való regisztrációhoz. Tehát hogy az utólag számlázhatóság érdekében legyen megadva egy T-comos vezetékes szám.
Amely T-comos vezetékes szám létesítési címe nem feltétlenül azonos a KLIP használatának helyével!
És itt bukik a KLIP-ről segélykérés helyének speciális telefonkönyvi adatbázisból beazonosításának mutatványa!
Mert klipről hívhatok 100 kilométerről odébról, mert vittem a laptopomat az öcsémhez, (sőt nem is hozzá, mert GPRS-el izélem tehát bárhonnan), csakcsupán a költség sztámlázódik a vezetékesem kontójára.
Na ilyenkor mi is van?
Ésha megteremtik a feltöltős KLIP-et, akkor mi is lesz lészen? Vagyis bárkinek bárhonnan, bármikor.
Vagy legyen az EU irányelveknek megfelelően VoIP híváslevezetés? (mertugye azért néz ki a meszelés, mert nem tudják beazonosítani száz százalékra, hogy egy hívó hol is tartózkodik éppenséggel?)
Meglehet: egyesek szemében óriási fegyvertény lesz, ha elmeszelik az országot, de biz'isten nem is csodálnám, amikoris mindenféle adatvédelmi aggályokra hivatkozva történnek baromságok.....
Személyi szám ügyben pl.: kimondták hogy hű, meg ha!
Ahelyett, hogy aszonták volna: bármely hivatal, vagy akárki a személyi szám alapján a jogosultsága alapján korlátozottan hozzáférhető adatbázisból csak és kizárólag azokhoz az infókhoz férhet hozzá, amire jogosult, és azokat nem kapcsolhatja össze egy mástéren a szintén szemilyi szám alapján kinyerhető adatokkal!
Ehelyett a személyi számot küldték süllyesztőbe!
És van helyette adóazonosító jel, TB-kártya-izé, meg mindenhol más-és más számsor.... csak győzze az ember a kártyákat, fecniket kordában tartani.....
(amely mindeféle egyedi azonosítokkal kinyerhető egyedi adatokat informatikával meddig is tart akár jogosulatlanul összekapcsolni?)
Szóval holmi honi adatvédelmi aggályok is megtorpedóznak sokmindent, akár indokolatlanul....
Tudod: egy mentős diszpécser egy ideig meg tudta mondani, hogy egy riasztás kamu-e, merthogy látta a számot, (merhogy látta) tudta azt, hogy az adott számmező melyik település, ésha a hívó totál más települést mondott, hogy hova kér esetkocsit, hát rápirított.
Namost ennek a lehetőségnek tett be pl. a számhordozás, amit egyesek minden versenypiaci fék kioldójának kiálltottak ki.
Továbbá: Vélem: OSS megintcsak adatvédelmi faszfenék miatt nem hoz fel minden adatot, csak az arra jogosultnak, márha úgy jelentkezett be a rendszerbe hogy láthassa, merzthogy jogosult rá
Az egyedi kibocsájtású telefonkönyvi adatbázisoknak meg tuggyuk a sorsát, miszerint valaki tutira kicsempészi... (adatvédelem már megint!!!!)
Vagyha védett rendszeren keresztüli az adatbázis, akkor bele kell lépni gyelszóval, a fene egye meg! (pl OSS!)
Tudod: tanúja voltam olyannak, hogy valaki számváltozást kért, mert titkosította a telefonszámát.
Aztán a kolléga, aki átkötötte az új számra, felhívta az új számán ellenőrzés képpen.
Mire a parasztja kikelt magából és fenyegetőzött mindenféle adatvédelmi biztossal, merthogyhát honnan is tuggya az imáron titkos számát!!!?
Szóval kéne egy percrekész adatbázis minden örsön folytonfolyvást rendelkezésreállóan, ami valós időben adná visza, hogy egy szám éppen hol van.
Mobil esetében ez bázisállomás hatósugárnyi pontosságú, néhol párszáz méternyi irányított körcikk, máshol több kilométer sugarú kör lehet!
(van mobilszolgáltató, aki vállal egy flottában megadott számcsoportra nyomkövetést!)
VoIP esetén hogyan lehet eleget tenni az EU kívánalmának, m8iszerint a hívó helye emelet-ajtó pontossággal beazonosítható legyen?
stb, stb....
Asszem nem feltétlen a szolgáltatókon múlik a dolog.....