Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
a fő ellenérv ilyen fiatalok, különösen kezdők esetében a billentés nehézségének érzése lehet. (Igazából nem az egész billentés nehéz, csak hamar kezd nehezedni, amennyire értem). Ebből a szempontból a Kawai ES-110 talán a fő alternatíva. Érdemes kipróbálni őket.
ha tudsz angolul, akkor a https://www.youtube.com/watch?v=ChMHi2auG_c videót ajánlom, 3:16-tól, legalább a P-125-tel foglalkozó részt. De a két fő kihívó, a Kawai ES-110 és a Roland FP-30 is szerepel a videóban :)
Ár-tudás-minőség vetületében egy jó választás tanulóhangszernek. Csendben ezeken a GHS mechanikákon is finomítanak, tökéletesítenek ami benne van. Hangzásban talán a Yamaha van leginkább a többiek előtt, bár lassan ennek is érne már egy modellfrissítése...
A lényeg, hogy ha a büdzsé ennyit enged is épp, akkor is 100x jobb lesz mint a Casio.
Több pénzért persze van jobb is, de az lényegesen több pénz!
10 éves lányom számára vásárolnék yamaha p125 digitális zongorát. Másodikas a zeneiskolában, eddig egy casio szintin gyakorolt. Kérnék pro és kontra érveket a zongorához!
Őszintén, gyakorló szülőként is: szerény véleményem szerint egy 8 évest minél ritkábban engedünk efféle modern eszköz közelébe, annál jobb...
(mondjuk a korona-bezártságnál mi is elkezdtünk pár dolgot, webes sakk iskolát is, de csak ha ló nincs, marad a szamár alapon...)
az audio file mentés elvárás amúgy szerintem is fontos -- azt meglévő számítógép és felnőtt segédlet mellett usb audio interface-szel költséghatékony megoldani a belépő szintű zongora mellet...
Kerülni mindenKurzweilt messzi ívben, mint a veszett kutyát!
Ennyit kell róluk csak tudni. :)
Van egy biztos forrásom egy hazai forgalmazó egykori szervizes berkeiből, miszerint pár éve (az amúgy mindig is legendásan megbízhatatlan és meghibásodásra hajlamos Kurzweilek), a cég különösen is olyan selejteket gyárt már, hogy a forgalmazói kifogásra és visszajelzésre is csak annyit mondanak, hogy próbálják eladni, mert ők nem hívnak vissza semmit...
Már a látszatra sem adnak, mióta elkezdtek messze a Casio színvonala alatt is hangszereket gyártani, gyerek kategóriában stb. Előtte még abszolút a professzionális vonalban mozogtak úgy a 2000-es évekig. Aztán a kínai tulajdonban szépen elk.rvultak. Ez a bővebb válasz a kérdésre, meg hogy természetesen szerviz támogatottságuk sincs így már.
Egy zongoratanár ismerősöm viszont a Korg B2-t dícsérte, mint vállalható ár/érték arányú tanuló hangszer. (Ő is azon oktat otthon...)
Kezdőként, belépő szintű hangszert keresek. A zongora hangzása és a megfelelő billentés minőség lenne elsősorban fontos. Nem kell sok hangszín, kíséret, modulációk stb.
Jelenleg egy Kurzweil KA 90 ajánlat talált meg, 170 e Ft körül (ez kb. a teteje a rávalónak). Tudnátok erről a zongoráról véleményt írni, esetleg összevetni a Korg B2-vel, Yamaha P105-tel?
A szervíz visszadobta, áthárította a problémát a kereskedőre. Az én oldalamról az láttam, hogy milyen jófej a szervíz, kicseréli a billentyűzetet, hozza-viszi. Segíteni akar. Aztán ez a szándék eltört abban a pillanatban, hogy a Korg ezt nem tartotta indokoltnak, a szervízes fönőke igy elállt a szervizes által felajánlott megoldástól és rátolta a kereskedőre.
A kereskedő ezt amúgy nehezményezte, hogy nem egészen fair, de szintén meg akarták oldani az ügyemet és saját kontóra intézte nekem az új beszerzését, új kiszállítását (végül is a 14 napos csere gari érvényben volt, időben szóltam).
A lehetőségekhez mérten szerintem a maga szempontjából mindenki helytállt. A legjobb persze az lett volna, ha a Korg elismeri, hogy ez egy kicsit határtérték alatti munkának sikerült és cseréli billentyűzet sort.
Nagyon köszi ezt az infót és örülök hogy végül csak nem sikerült rosszat ajánlanunk!
Annyit nem nagyon értek ott 2 szó közt mint ha elveszett volna a történet, hogy akkor ha a gyár eleve elutasította a szervizes cserét, végül ki hogy és miért volt hajlandó komplett új hangszert biztosítani mégis?
"Arra azért még nem kaptunk választ, hogy megmozgattad-e jól sorban a billentyűket és tapasztalsz-e súrlódó, akadozó, szoruló, zörgő, csörgő, kattogó hangokat?"
Nem tapasztaltunk semmi extra hangot és szoruló érzést. Annyit mondott a zongorás barátnő, hogy kicsit nehezebb a billentése, de erre mondtátok korábban másnak, hogy új billentyűnél ez normális.
És akkor a történet röviden:
Kaptunk egy általam hullámosnak vélt billentyűzetű Korg LP-380 BK-t. Nem csak, hogy élébe belenézve tűnt úgy, de 45°-os szögben belenézve is fentebb voltak bizonyos billentyűk. Minden CDE, ez szép hullámzást adott az egésznek. Ha az ujjad végigsimítottad a billentyűzeten, érezted a puklit/szintbeli eltérést Nálunk az ablakkal derékszögben van a zongorával, tehát az ún. súrlófény miatt az egyenetlenséget határozottabban látszanak.
Ez úgy derült ki, hogy szerettem volna csinálni róla egy klasszikus zongora billentyűs fotót, ahol az eleje éles, vége a homályba vezet és látom, hogy több helyen is kiállnak a billentyűk élei. Nem tetszett, főleg annak fényében, hogy ezután több ilyen és olcsóbb kategóriás eszközt megnéztem a boltban és nem vettem észre ilyen eltérést. (Utóbb belegondolva, ott gyengébb megvilágítás, fentről jövő fényforrás a javukra csalni is tudott, de ennyit vélhetően nem, mert nagyon-nagyon kritikus szemmel néztem ezután a boltokban). Felkerestem a boltot, ahonnan vettem, és a szervízt is. Valaki mondjon rá valamit.
Itt megtudtam, hogy Korg-nak Bp-n 25 éve működő szervize van, hangszervíz a neve. Tehát magával a Korg-gal annyira nem nyúltam mellé hosszútávon. Elmondta, hogy a Korg billentyűzete nagyon strapabíró. Ha épen kapod meg, nagyon sok év után is jó lesz. Ott egy 20 éves Korg-ba nézett bele és megállapította, hogy síkban van a billentyűzete. Furcsállja is a problémámat, nem látott ilyet Korgnál. Akivel intéztem az ügyet, azt mondta, hogy a billentyűzetet ki tudják cserélni, hozzák-viszik a zongorát. Ebbe belementem, mert gyors megoldásnak tűnt. Elvitték aztán saját szemrevételezésük után azt mondták, élőben nem tűnik akkora eltérésnek, mint a fotón (súrlófény vs. szervíz belső világítás? Szubjektiv megítélés). Illetve hogy a Korg-nak is továbbították a problémát és a Korg szerint ez belefér, tűréshatáron belül van, nem tudja finanszírozni a szerviznek a billentyűzet cserét, így sajnos nem vállalhatják be. Így vagy visszaküldik nekem ahogy van, vagy a kereskedő (hangszerker) cserélheti saját hatáskörben.
Szerettem volna a csere mellett dönteni, ha már így alakult. Ünnepek, leltár stb miatt végül múlt héten megjött az új Korg Lp-380 BK.
Belenézve rögtön látszott a különbség. Nagyon kritikusan nézve nem totál sík ez sem, de ez már az én tűréshatáromon belül van, bőven. Bizonyos (nem mind!) CDE billentyűk itt is fentebb vannak parányit, de nincsenek kiugrások, a hullámzása sokkal laposabb ezért, alig észrevehető. Csak akkor látszik, ha a billentyű végén lévő élbe belenéz az ember. 45°-os szögben, amikor a billentyűk sík felületét látom, gyönyörű egyenletes, ahogy az ilyen jellegű fotókon láthatja az ember. Az összeszerelés is mintha jobban ment volna. Hanyatt döntve kell szerelni. Síkban volt a hátlap, nem kellett emelni a billentyűzet és a hangszórót az oldalfal rögzítésekor, rögtön megtalálta a csavar a furatot. Pontosabbnak tűnt minden. Ez a műszaki véleményem.
Feleségem szerint könnyebb a billentése és szebb a hangja (újabb firmware?).
Ő volt az, aki míg itt volt 2 hétig a zongora, rendszeresen gyakorolt vele, tanulta ezerrel a karácsonyi dalokat, Für Elise-t, kb 30 órát nyomogatta. Lehet nincs valóságalapja, csak nagyon megörült végre, hogy ismét van zongora, lehet, hogy tényleg másabb. Nem tudom. A serial number szerint közben legyártottak 3700 példányt.
Összegezve jó döntés volt belemenni ebbe a mizériába, még ha olykor el is bizonytalanodtam, hogy kell-e ez a bonyodalom? Így viszont garantáltan sokáig hű társunk lesz és jó ránézni, öröm mindenkinek játszani rajta. Elégedett vagyok az eredménnyel.
Annyit még el kell mondanom, hogy nagy meglepetés volt, ahogy a hangszerviz és a hangszerker az egész ügyet kezelték. Meglepő megértéssel, empátiával, ügyfél központúsággal akarták megoldani. Akarták, hogy elégedett legyek. Még ha lehet, hogy szőrszálhasogató problémával is állunk szemben. Ritkán találkozok ilyen hozzáállással, úgyhogy engem "megvettek". Következőleg is tudom hova menjek, mit válasszak és az is megerősítést nyert, hogy alapból a Korg jót gyárt, mert nem találtam még egy ilyen hullámosat, csak akkor épp kifogtam egy ilyet, ami az én szigorúbb meómon nem ment át :)
a bluetooth és USB így önmagában nem sokat mond... a bluetooth midi és usb midi nem egy nagy durranás, azt szinte mindenki tudja, ehhez most csatlakozott a Korg LP-380U is...
az USB to Device audió fájlba írás közvetlenül az már érzékenyebb, a bluetooth audio meg egyelőre inkább prémium kategóriásnak tűnik...
Valamit félreolvashattam, nem ebben a koroszytályban és nem kezdőben gondolkoztam, egész másban.
Ennél a korosztálynál kezdőknél megfordul a dolog, mivel az izmok még fejletlenek, és ebben a korban számít a kezdeti sikerélmény, inkább könnyebb billentés lehet szerencsés...
Mivel ajándék lesz, ezért a jövő héten megbeszélem lányommal is kérdést, nehogy azt gondolja, hogy 66 évesen lakberendező (is) lettem. Kizárólag új hangszerben gondolkodom, maximum a Kawai CN39 árszínvonalig bezáróan. De természetesen nem zárkozom el a Roland vonaltól sem. Természetesen a továbbiakban sem lenne hátrány az audiofileba mentés, de a bluetooth/USB megléte feltétel! :)
Olcsóbb hangszernek sosem lesz elég profi a billentése, de később könnyebb eladni is, mint egy jóval drágábbat.
De mi a helyzet a használt piac kínálatával? Ott is ki lehet fogni jobb dolgokat néha!
Viszont tény, hogy egy új, online rendelt cuccnál van lehetőség 30 napig próbálgatni, s akár visszaküldeni is, ha nem tetszetős. Persze az alatt semmi nem derül ki az unoka jövőjét tekintve, de bolt híján legalább így ki lehet ottgon próbálni, aztán hátha teli találat lesz...
Köszönöm az észrevételeket! Természtesen nagypapához illően, megfutottam azokat a köröket, amiket meglehetett, youtube videok, külföldi review oldalak. Beszéltem zenészekkel, zenetanárokkal, köztük lányaim zongoratanárával is. Aranyosak, segítőkészek voltak!
Alapvetően arra kerestem választ, hogy stage vagy dobozos kivitelű legyen a kezdő hangszer. A válaszok megoszlottak.
Mivel az (egyik) unokám nyolcéves, ősszel kezdi a zongorázást, így nyilvánvalóan minden bizonytalan, ezért írtam, hogy nem szeretnék ágyúval verébre lőni, mert kis túlzással egy Bösendörfer és társai kivételével, meg tudnám venni a komolyabb hangszereket is. Ha jövőbelátó lennék, egy pillanat alatt döntöttem volna. Akkor valamelyik KAWAI/YAMAHA akusztikus pianínót vagy pedig a KAWAI CA / YAMAHA Clavinova / ROLAND LX sorozatból választottam volna. Igy természetesen maradok a realitás talaján.
Végezetül egy történetet szeretnék megosztani. Lányaim, otthon egy német Hupfeld pianínón gyakoroltak, nagyon szépen játszottak, de nem léptek zenei pályára. Közben vettem „NEKIK” egy Kawai „szintit”, mondván hátha rákattannak. Tévedtem. Abban az időben nem volt időm zenélni, így a hangszer feleslegessé vált. Közben az egyik barátom munkanélküli lett, de a kislánya szeretett volna zongorát tanulni, de nem volt pénzük otthoni hangszerre. Odaadtam neki a Kawai-t, azon gyakorolt évekig. Aztán később lett egy pianínója is. Végül zenetanári diplomát szerzett.
Szerintem meg a half-pedalnak nincs sok jelentősége még egy kezdőnél. (Apropó, mennyi idős is az unoka???)
Tény hogy nem 2 évre vesz az ember hangszert az unokájának (ezért is lényeges a hosszú távra a jó billentés, amit előbb szóló kolléga hanyagolna), de half-pedalt szinte bármikor lehet már venni hozzá később, mert tudtommal azért nem azzal kezdik a zenetanulmányokatm :)
Próbáljunk úgy segíteni a Lacibácsinak, hogy hasznuk is legyen belőle, ne csak elbizonytalanodás! :)
Ide még annyit, hogy nem tűnik triviálisnak összehozni a konkurráló szempontokat, nem ágyúval verébre, de azért audio fileba mentés legyen... Nem mondom, hogy lehetetlen összehozni, de nagyon lecsökkenti a választékot, márkákban is...
Konkrét példa: emlékeim szerint Yamaha YDP-ből pendriveot csak a 184-es támogat, de az is csak MIDI fájlt tud írni.
Fontos eldönteni, hogy melyik feature mennyire elengedhetetlen, mennyit ér meg...
Zongorázni tanuláshoz elsősorban a billentés számít -- és az unokának alighanem van számítógépe. Nem kerül annyira sokba egy külső audio interface sem...
Még egy szempont: nem totál kezdő unoka esetén ha a Roland FP-30[X] vagy Yamaha P-125 lesz a befutó, erősen ajánlanék azonnal mellé venni egy rendesebb damper pedált ami half-pedallingot támogat.
Komolyzenei vonalhoz a "jobb billentésre mennék" az első számú szempont.
Ha saját hangszóró is viszonylag sokat használatban lesz, akkor ebből a szempontból a teljes bútor változat határozottan előnyösebb, bár sajnos dob az áron. Kell az a rezgőtest... A fejhallgatóval történő használatban viszont ez egészen mindegy lenne, és ekkor ár/érték arányban a hordozható lenne a jobb (mert olcsóbb).
Amúgy zenei képzős gyakorlásra hosszú távon egy nehezebb billentés lehet szerencsés. Nehezebb billentésről könnyebb váltani könnyebbre, mint fordítva. Az elején többet szenvedhet vele az unoka, de ha pályán marad, jó eséllyel megéri...
Egyetértek veled. Egy megyei jogú városban élek, itt legfeljebb a „ceglédi kannát” tudnám kipróbálni! :) Valamikor volt hangszerüzlet is, de az már múlté.
Bölcs tanács. Meg az is, hogy vásárlás előtt ki kell próbálni. Agyondicsérhetnek valamit a review-kban, ha egyszer neked "nem áll kézre" az adott mechanika, akkor szenvedés lesz. Persze hozzá lehet szokni mindenhez, de szerintem jobb, ha eleve egy hozzá passzoló példánnyal kezd valaki.
Egy ismerősöm például azért adta el a magvásárlás után pár hónappal az övét, mert túlságosan kopogtak a billentyűk leütéskor. (Érdekes módon ez még egy árkategóriával feljebb is probléma néha.)
Ez így elég nehéz kérdés nézeteim szerint. (minden bizonytalan)
Én azt javasolnám, hogy mindenképpen be kéne menni majd egy két hangszerboltba kipróbálni a most kapható hangszereket és esetleg az eladó tanácsaira is támaszkodni a feltételeknek, igényeknek megfelelően.
Azért mondom ezt, mert klasszikus zenei tanulmányokhoz nem biztos hogy kielégítő egy két olcsóbb modell képessége.
Nehéz megítélni milyenek lennének a szülők és a zeneiskola elvárása. A bluetooth, applikációk, felvétel lehetősége, csak mostanában kezdenek szállingózni az alacsonyabb árkategóriába is. Szerintem ezek mellett, hogy melyik márka, típus legyen a befutó paraméterek alapján, én inkább a jobb billentésre mennék még.