A jövő évtől motorkerékpárok után is kellene regisztrációs adót fizetni - legalábbis, ha a kormány és a parlament támogatja a pénzügyi tárca tervezetét. A miniszterek előreláthatólag szerdán tárgyalnak a javaslatról.
A Pénzügyminisztérium (PM) előzetes tervezete szerint 2005. január elsejétől a regisztrációs adó a kereskedők számára áfa-köteles lenne, hatályát kiterjesztenék a motorkerékpárokra, az adó mértékét 7-8 százalékkal emelnék meg. A PM előterjesztését a kormány várhatóan szerdai ülésén tárgyalja.
Az előterjesztés a regisztrációs adó újrakodifikálására tesz javaslatot. Erre a tervezet indoklása szerint azért van szükség, hogy megszűnhessen a gépjármű-forgalmazók által bonyolultnak tartott adóelőleg-fizetési rendszer, és a regisztrációs adó kötelezettség a lehető legszorosabban együtt mozogjon az áfa-kötelezettséggel. Az adóelőleg fizetésére vonatkozó szabályozási kényszer megszűnését az is indokolja, hogy az Európai Unió 2005 őszére az autóárak egységesítésére szólította fel a gyártókat.
Kilencszáz köbcenti felett 110 ezer forint
Az új törvénytervezet kiterjeszti az adóztatható kört a motorkerékpárokra. Ennek mértéke 80 köbcentiméterig 10 ezer forint, 125-ig 50 ezer forint, 500-ig 70 ezer, 900-ig 90 ezer, míg e felett 110 ezer forint lenne motorkerékpáronként.
A jelenleg hatályban lévő fix összegű adótételek valorizálására a szakmával egyeztetett módon került sor. Így egy benzinmotoros autó után 1 100 köbcentiméterig illetve egy dízelmotoros után 1 300 köbcentiméterig 130 ezer forintot kellene fizetni, ha az 5-ös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású, míg ha 5-nél rosszabb környezetvédelmi osztályú, akkor 195 ezer forintot kellene jövőre fizetni. Mindkettő 8,3 százalékos emelkedés, ami figyelembe véve a jövőre tervezett 4-5 százalékos inflációt, 3-4 százalékos reálérték-emelést jelent.
Ami változik, és ami marad a régiben
Új elem ugyanakkor, hogy a nagy összegű gépjárművek esetén, a mellékletben meghatározott adó összege felett, személygépkocsiknál a 6 millió forint, motorkerékpároknál pedig a 3 millió forint feletti rész további 5 százalékát kell fizetni.
Nem változik ugyanakkor az eljáró adóhatóság, azaz marad a Vám és Pénzügyőrség, és ugyancsak érintetlen az adóigazolás rendszere, vagyis a forgalomba helyezésnek változatlanul feltétele a regisztrációs adó megfizetésének igazolása.
Az előterjesztés szerint a szabályozás nem titkolt célja, hogy a regisztrációs adó áfa-alapot képezzen. Ezáltal a költségvetés áfa-bevételei 8-15 milliárd forinttal nőhetnek, bár kétségtelen, hogy ugyanilyen összegben az autós társadalom rosszul járhat.
Az új törvénytervezet sem tartalmaz avultatást, vagyis a használt autókra, az új autókhoz viszonyított alacsonyabb adómértéket. A tervezet szerint ennek oka az, hogy az unióból származó használt autók nem áfa-alanyok által történő behozatala esetén a költségvetés csak a regisztrációs adóra tarthat igényt, így az avultatás túlzott preferenciaként is értékelhető volna.
23. § (6) A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzemben tartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni.
Nagyon sokféleképpen. A benzinben, dohánytermékeken pl. a jövedéki adóra jön az áfa. De az autónál is így volt a reg. díjig, a fogyasztási adóval és vámmal növelt vételár képezte az ÁFA alapot.
Igazságtalan magasabb adót kivetni más tagországban beszerzett gépjárművekre, pláne ha az a gépjármű egyetlen évet sem futott más országban max ott gyártották, ugyanis a jármű átalakítások (pl 2 személyesből 4 személyes tgk-t szeretne valaki vagy 4 személyes szgk-t.) is reg adó kötelesek amit ezidáig néhány tiz ezerből megoldható volt most annak a költsége a reg adó mértékével megugrott.
A politikusokat kell fizetni, nem a "pazarló államot". Egy laza mozdulattal idecsapnak minden közalkalmazottat és köztisztviselőt, akik -a híreszteléssel ellentétben- egyáltalán nincsenek jól megfizetve. Munka, feladat meg van dögivel.
A regisztrációs adót pedig ráadásul úgy csinálták meg a PMben, hogy a közlekedési szakterület véleményét szinte ki sem kérték.
Egy valami biztos: ha megszunik a regado, akkor a nagytudasu penzugyminiszteriumi csinovnyikok ugyis kitalalnak valamit, csak mas lesz a neve. Az adot be kell szedni mindenaron. Ezt a pazarlo allamot finanszirozni kell. Es ez akkor is igy lesz, ha esetleg kormanyvaltas lesz. Innentol kezdve ne nagyon legyenek remenyeink.
A portfólió írja:
[b]Megszűnik az autók regisztrációs adója?[/b]
2004.08.09 08:48
Az Európai Bizottság javaslatot kíván tenni arra vonatkozóan, hogy fokozatosan megszűnjön a személygépkocsik regisztrációs adója az EU-ban.
A bizottság nemrég széles körű konzultációkat kezdeményezett erről az érdekelt felekkel, és ennek alapján az ősszel kívánja előterjeszteni az erre vonatkozó jogszabály-alkotási javaslatot.
Az idei bővítés óta ugyanis Lengyelországból számos panasz érkezett a brüsszeli bizottsághoz a regisztrációs adóval kapcsolatos problémák miatt. A lengyelek azt kifogásolják, hogy a más tagállamokban vásárolt használt gépkocsik után magasabb regisztrációs adót kell fizetniük, mint ha ugyanazt az autót otthon szerezték volna be.
Mindamellett, hogy az EU alapszerződése a hátrányos megkülönböztetés tilalmára vonatkozó rendelkezést is tartalmaz, és ennek alapján a tagállamok nem vethetnek ki magasabb adót más tagországban beszerzett gépjárművekre, mint a hazai piacon vásároltakra.
A gyakorlatban azonban a helyzet bonyolultabb, mert a hátrányos megkülönböztetés tilalma nem jelenti azt, hogy a másik tagországban vásárolt gépkocsik után ott fizetett adókat a behozatal után automatikusan beszámítják vagy levonják. Ilyen esetekben meglehetősen bonyolult számításokkal határozzák meg a végül fizetendő adó összeget, emellett a regisztrációs adót nem is alkalmazzák minden tagországban.
A regisztrációs adót a tervek szerint fokozatosan - részben vagy teljes egészében - felszámolnák, és olyan adófajtákká alakítanák át, amelyek nem a gépkocsi tulajdonlásán, hanem a használatán és környezetvédelmi szempontokon alapulnának. Ilyen lehetne például az éves útadó vagy a jármű széndioxid- kibocsátásának függvényében meghatározandó adó.
Amíg a majdani jogszabály életbe lép, a bizottság átmeneti intézkedésként javasolni kívánja, hogy térítsék vissza a regisztrációs adót azoknak az uniós polgároknak, akik gépkocsijukat végleg egy másik tagországba viszik.
le akarjuk cserelni a citroen BX-unket valami hasonlora, es eddig ugy gondoltam, hogy Nemetorszag megoldas... ugy tunik, hogy ami ott 150.000-be kerul vagy egy kicsit tobbe, arra 540.000 Ft ado megy ra, plusz meg ezek a seggarcuak azt is mondhatjak, hogy a kocsi er vagy 600-at, ugyhogy az AFA is az ovek. Miert nem allnak az ember ele ferfiasan pisztollyal, hogy ide a penzt! Ennyi erovel siman megtehetnek, es erkolcsileg is elfogadhatobb eljaras lenne.
nos, az utolso hozzaszolashoz annyit, hogy nem tudom tisztaban vagy e a nemet biztositasi arakkal! En mar hetek ota azon ragodom, hogy oldjam meg olcson a biztositast, hogy megtudjam venni a kollegam III golfjat! A nemet nenikem nevere akartam iratni..... nem lesz olcsobb csak ha sajat szüleid neven lenne, akkor kapnad a bonusz pontokat. Mondjuk nekem ez az elsö sajat autom, ezert lesz draga, de azert otthon fizetnek 70000-ftot itt meg 300000-et. Azert nem mindegy. Ha neked mar sok a bonuszod lehet megeri, bar kitudja itt mennyire fogadjak el! Egy dologra viszont kivancsi lennek, hogy lehetseges e a kocsit nemetben bejelenteni es otthon biztositani?! Na ez kurva jo lenne!!!!!
Én arra gondoltam, hogy mint EU-polgár bejelentkezem egy berlini lakcímre, és Deutschland-ban veszem meg az autót.
Nem vagyok ugyan jogász, de ha jól emlékszem mostantól a rendőr sem puffog azért, ha magyar létemre német rendszámú autót hajtok.
Ha az autóra minden díjat a lakóhely szerint (Berlin) fizetek, akkor úgy gondolom, hogy máris kijátszottam a regisztrációs hadisarcot.
Persze ettől kezdve csak Németországban tudom az autót vizsgáztatni (vagy talán az EU-ban ez is változik majd), de egy Magyarországon 6 millióra felértékelt (amúgy valójában 3-4000 Euróba került) autóért egy zsák pénzt kéne fizetnem a tintanyalásért.
Mi a véleményetek?
Ja és persze az sem mind1, h. mi után fizeted az áfát:
"Viszont hiába vesz valaki új autót az uniós piacon a belföldi árnál jóval olcsóbban, a belföldi általános forgalmi adót (áfa) adott esetben a jármű feltételezett itthoni értéke alapján is kivethetik. Erre az áfatörvény "aránytalan értékkülönbségre" vonatkozó passzusai adnak lehetőséget.
A példa és a kerek számok kedvéért: ha az új autó eredeti számlája a nettó regisztrációs adóval megtoldva mondjuk kétmillió forintot tesz ki, de a VPOP szerint a belföldi forgalmi érték az áfa felszámítása előtt 2,4 millió forint, az ügyfél könnyen azt tapasztalhatja, hogy a hibátlan számlájára 500 ezer forint helyett 600 ezer forintos áfát kell kifizetnie."
Regisztrációs adó a becsületes neve.
Amíg a regisztrációs díj, csak a regisztráció költségeit tartalmazza nagyságrendileg, (pl más országokban), addig a regisztrációs adó a regisztráció költségein felül, még egyúttal meg is adóztatja a jónépet. :-)
Hali! Tudtok egy kicsit segíteni? Vadul keresgélem, hogy hol lehet elolvasni a regisztrációs adó táblázatot mindenféle kategória alapján de jól eldugták. Ha valaki tudja hova rejtették kérem ossza meg velem.
Köszönöm!
Szerintem a regisztrációs adó ellenkezik az Európai Közösség Alapító Szerződésével (Római szerződés).
23. cikk
(1) A Közösség vámunión alapul, amely a teljes árukereskedelemre kiterjed, és amely magában foglalja a behozatali és kiviteli vámok, valamint az azokkal azonos hatású díjak tilalmát a tagállamok között, valamint egységes vámtarifa elfogadását a harmadik országokkal szemben.
25. cikk
A behozatali vagy kiviteli vámok, illetve az azokkal azonos hatású díjak alkalmazása tilos a tagállamok között. Ez a tilalom a pénzügyi jellegű vámokra egyaránt vonatkozik.
Szerintem az általam vastagon szedett rendelkezéseknek ellentmond a reg. adó.
Nincs valakinek kedve az Euzrópai Bizottsághoz, vagy az Európai Bírósághoz fordulni?
Bocs. 2 félreértés.
Itt 19 % az áfa és új autókról lenne szó.
Olyasmit magyaráztak nekem ma ebédnél, hogy itt (SK) cca. 10-20 %-kal olcsóbb az autó.
Megjegyzem a topicban emlegetett milliós regadók érdekesek.
Nálunk használt kocsira (Ft ~ x6,30):
0-3 év 10.000
3-4 év 20.000
4-5 év 30.000
5-6 év 40.000
+6 év 50.000
ehhez jön még 6.700 mindenféle egyébb költség oszt annyi.
Nemtom mi lehet az oka, de az szerintem lehetséges, hogy ott az 1-2 éves autók ára sokkal nagyobbat esik mint itthon, és a regisztrációs adó egészen alacsony lett végül is az A4-A6 alapmotorméretekben. Fél milla körül? 4-600E? Az ÁFA ott csak 16%.
Én is körülnézek nyáron.
:-)