Egy ideig gondolkoztam rajta,de csak egy féle módon jöhet ki a matek.
Nyaralójárat, lehet múlt héten utaztak ki, indulásnál nem volt lehetőség köszönteni+sajtó az idő miatt, így a visszaérkezésükre tették a köszöntést, csak ezt a sajtó már nem publikálta. Nagyjából úgy még stimmel is az utasszám különbség 1 hét intervallumra
Ez azért nem teljesen van így. Lufthansa törzsutasként itt Németországban olyan helyeken is voltam már business váróban, ahol elég minimális átszállóforgalom van (Bréma, Drezda). De jogos, Debrecenben ennek nulla értelme lenne...
Én ezt nem igazi business lounge-ként képzelem, hanem hogy ha még tovább bővül a magángépes forgalom (mondjuk a BMW okán) azoknak legyen hova érkezniük.
A business váró nagy kérdőjel számomra is. "Normális vendéglátó egység" nem tudom ennyi utasnál mennyire lenne életképes. Kérdéses, valószínűleg az illetékeseknek is vannak fenntartásai, azért nincs még ilyen ott.
Most ha egyrészt megnézem az utazóközönség összetételét, másrészt hogy mennyien repülnek DEB-ről, hát nem tudom eltartaná-e ez az utasszám, de lehet igen és én gondolom rosszul, érdekes kérdés. Csak mondjuk nagyon időszakos jellegű lenne ez, lehet mikor indul mondjuk három járat egyszerre és abból egyik nyaralójárat ott lenne elég potenciális vevő.
Egy reggel 6 órás DEB - LTN esetében egyrészt az időpontot másrészt az utasokat elnézve kizárt, hogy tömegesen sorban állnának jó drága pizzaszeletért, hamburgerért stb.
A business váróban ki fog ülni? A WizzAir utasai, ahol az emberek 90%-a azért utazik, mert ilyen olcsón más nem viszi el (ez nem kritika, én is ezt teszem - ugyanakkor nem hiszem, h plusz 5-10ezer forintot kiadna bárki is a Lounge-ért)? Vagy a napi 1 LH-járat Business Class közönsége (ami 4 fönél még soha nem volt több)?
A félreértések elkerülése végett: Debrecennek szüksége van a reptérre, még akkor is, ha önmagában veszteséges. Egy lehetőség. Ettől függetlenül lehet pozitív a mérlege a város és régió számára. A veszteség nagysága a nem mindegy. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy egy fapados(ok) által felpörgetett utasszám valaha is visszahozná azt a több 10 milliárdot, amit az új pálya és terminál megépítésére bele kellene fektetni.
Ígérve már sok minden lett, CAT2-es ILS szinte minden évben.
Az új debreceni repülőtér építéséről meg egy Bödőcs Tibor idézet jutott az eszembe:
"...akarunk rendezni, meg Olimpiát, hát egy sima hétköznapot kéne valahogy."
Adnék egy házi feladatot is: május 1. óta van a debreceni repülőtérnek "kizárólagos transzferszolgáltatója". Keressétek meg a repülőtér honlapján, higy melyik cég ez. Majd az adott cég honlapján keressétek meg a nem magyar menüt! ;)
Viszont teljesen logikus jelen helyzetben hogy osztalékként kivették a teljes nyereséget, mikor is arra megy a játék hogy miként is lehet ellehetetleníteni és újra állami kézbe venni BUD-ot
A repülés és a repülőtér nagy pálya (nem csak a futópálya) és főleg hosszú távon. Minden betett 100 millió vagy x milliárd csak évtizedes befektetés lehet. Nem mellesleg, a ferihegyi repülőtérnek is komoly kötelezettségei vannak csekély 441,037 milliárd forint értékben, és ezeket csak minimálisan sikerült csökkenteni az előző évhez képest. Bankhitelből (tehát mínusz 441 milliárdból) nyomják a hurrá jelentéseiket, miközben a tavalyi nyereséget felvették a részvényesek. A tulajdonosok döntése alapján a cég a 2018-as adózott eredményt, 24,65 milliárd forintot, egy az egyben kifizeti osztalékként.
Igen, az nagy szívás az ingyenes 10-15 perces parkolás megszűntetésével, hogy lehet kínlódni a sorbanállással a parkolóautomatánál.
Viszont erre megoldás a Rollet alkalmazás, ahova be tudod regelni az autód rendszámát, így a be- ás kihajtásnál automatikusan nyílik a sorompó és a parkolási díjat pedig beterhelik az alkalmazásba regisztrált bankkártyádra. Több debreceni parkolóházban is használható az alkalmazás nem csak a reptéri parkolásra.
Múlt héten ki is akartam próbálni, de pont nem működött a rendszer áramszünet(??) miatt...
Én nagyon nagy szónak (és eredménynek) tartom a debreceni reptér forgalmi felfutását, mert szinte hihetetlen hogy ez így növekszik, miközben Európa legnagyobb édesvízi tava + Hévíz (stb) nem képes üzemeltetni, eltartani egy hasonló repülőteret. Ha valakitől 2011-ben megkérdezted volna, hogy 10 év múlva melyik lesz a sikeresebb, akkor a 99% a Fly Balatonra szavazott volna!
Nem akarom fényezni a debrecenit, mert irtó messze áll a "tökéletestől", de ha már az irány jó, akkor annak is örülni kell (lehet).
Arról nem is beszélve, hogy a vidéki repterek milyen ellenszélben működnek (már amelyik működik)!
Ezek a "polgárok adóforintjáért aggódó cikkek"-ből nem minden esetben a jóindulat sugárzik... Pont azt fikázzák a legjobban, amelyik legalább működik, és fejlődik - miközben a nem működők is százmilliókat nyelnek be - pusztán a létükkel...
De fenn kell tartani őket (is), mert egyszer csak jobbra fordulnak a dolgok...
A debreceni várható kiadásai közül ez a 426 millió lesz a legkisebb tétel: vagy beleölnek a futópályák felújításába és egy új terminálba, vagy állandó veszteséggel kell ezen a szinten tengődni... ami persz aztán visszavezet a hajdani hibernált állapotba.
Persze nem ez fog történni: a már betelepült és a betelepülés előtt álló cégek (van ilyen is egy jó-pár) elvárása a működő reptér, ezért biztos meg fognak épülni a fenti fejlesztések!
Ezek bejelentése majd jól lesz időzítve: tudod, jönnek a helyhatósági választások...:)
Szerintem is muszáj belerakni pénzt, amíg rentábilis nem lesz. Ha jól sejtem akkor a kölcsön forma arra utal, hogy elvileg utána vissza lehet majd kérni. A kérdés ugyanakkor az hogy nyugat vagy kelet európai bérek és fogyasztási lehetőségek mellett jon-e ki a nullszaldó milliós forgalom mellett. A kolozsvári reptéren meg többmilliós forgalom mellett sem tömeges a reptéri éttermek kihasználtsága. Nyugaton meg mindenki megengedhet magának 6-10 Euró fogyasztást a reptéren. Kívánom hogy így legyen, ne értsük félre, de azért szerintem még jó néhány évig komoly pénzt kell beletolni. Az idei évnek már sokkal jobbnak kéne lennie hiszen a fix költségek nem nőnek annyival mint az utasforgalom.
Addig legalábbis amíg normális terminál nem lesz, mert anélkül a fogyasztás sem fog felfutni komolyan. Az még néhány 10 milliárd és néhány év. Remélem hogy a háttérben már készülnek a tervek.
(A 10 perces ki és beszallasert 200Ft az fillereskedes és ráadásul 2 nyomorult autamataval alig férsz bele a sor miatt. Ez agybaj! Teljes kretenseg. Több mint 100 reptéren jártam már, de sehol nem láttam ilyet)
Nem öröm és nem érv, csak mérjünk azonos mércével:
"Minden egyes utas 25 ezer forintjába kerül az adófizetőknek a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren – számolta ki a G7. Ennek ellenére újabb közpénzmilliárdokból fejlesztenék a repteret, pedig nem látszik, hogyan lehetne fellendíteni a több mint tíz éve hanyatló utasforgalmat.
Ezzel szemben Debrecenben dinamikusan nő az utasforgalom, és a járulékos hozadékok is csúcsokat döngetnek! Persze sok pénz az a 426 millió, amibe most ez kerül, de valahol el kell kezdeni...
Szerintem, bár nem vagyok sem közgazdász, sem könyvelő, nem teljesen ugyanaz. Ugyanis a dehir cikkéből hiányzik egy fontos adat: az pedig a ~20% utasszám növekedés ellenére kb. 15%-kal (989 millióról 856,6 millióra) csökkenő bevétel! Tényezők, amiket a cikk említ (belső átalakítás, létszámnövelés, auditra készülés, bár a 2017-es auditra készülés nem tudom, hogyan befolyásolja a 2018-as üzleti évet) indokolják a kiadások növekedését (1.2 milliárdról (2017: 989m+211m) 1.285 milliárdra), de a bevételek csökkenését nem.
Még egy érdekes számadat: a 856.6 milliós bevétel 50.9%-a a bolt. 49.1% származik egyéb bevételből (parkolás, utaskiszolgálás, földi kiszolgálás, tankolás?), azaz utasonként kb. 1100 Ft. Ezek alapján szerintem jó közelítéssel meg tudod válaszolni a kérdésedet: "Mennyit fizet akkor a Wizz?"