"A fötengely csak a motorblokkon belül van. A legtöbb autónál ehhez csatlakozik a lendkerék, majd a kupplung szerkezet, aztán a váltó."
Nahát, fastcar, ezen nagyon csodálkozom. Hogyhogy nem azt írtad hogy "a fontosabb és jobb autóknál ehhez csatlakozik a lendkerék, a főtengely, majd a kuplung és a differenciálművel egybeépített sebességváltó"??? :)))
Valamint létezik farmotor-elsőkerékhajtás is, igaz, ilyen hülyeségről csak sínautónál hallottam. :)))
Nem figyelsz! :)) A 23-as hozzászólásomban próbáltam elmagyarázni a középmotort.
Amikor a fötengelyt, mint tengelyt, és nem csak a kiálló végét láthatod, akkor már elég nagy baj van :))
Mint az elöbb próbáltam érzékeltetni, helyük függ a meghajtástól és a motor tjolásától is az autóban. Ugyanis a motort lehet hosszában és keresztben is beépíteni
áh.. ez nem ér.. akkor nem is láthatom? akkor én összekevertem a tengelyeket :))
középmotor?? hol van az? az utastérben? ;)
A differenciálmű és a váltó hol található? van fix helyük, vagy a meghajtástól függ??
A fötengely csak a motorblokkon belül van. A legtöbb autónál ehhez csatlakozik a lendkerék, majd a kupplung szerkezet, aztán a váltó. Innentöl két lehetöség van:
1. Ha a kocsi elsökerék meghajtású, akkor a differenciálmü következik, ami szét osztja a két kerék között a motor által létrehozott forgó mozgást. A difi és a kerekek között van a két féltengely.
2. Ha a kocsi hátsókerékhajtású (ez a jobbik eset :))) ), akkor jön az a "hosszú vacak", aminek a neve kardántengely, ami hátra viszi a meghajtott kereknél lévö differenciálmühöz a forgó mozgást. Innentöl lásd feljebb.
A fenti két példa a legáltalánosabb elrendezéseket (orrmotor-elsökerékhajtás, orrmotor-hátsókerékhajtás) mutatja be, de van még néhány lehetöség:
orrmotor-összkerékhajtás
orrmotor hátsókerékhajtás hátra helyezett váltómüvel
középmotor-hátsókerékhajtás
középmotor-összkerékhajtás
farmotor-hátsókerékhajtás
farmotor-összkerékhajtás
IC!
Köszííííííííííííííí :)
A meglehetősen slampos leírást jelentem megértettem, és ennek annyira örülök :))) Végre mond már nekem is valamit a szív, sűrít... :)))
A dugattyú tengelye, amit a motor forgat, a főtengely. Erre van felfűzve az összes dugattyú (bár ezeknél a hipermodern jövőmotoroknál a fene tudja, hogy ez igaz-e még). A főtengely vezet a kuplunghoz, a sebességváltóhoz, végül a kereken át kerül az erő az útra Na ezzel már támadtak gondjaim, de csak azért, mert nem tudom magam elé képzelni magát ezt a tengely-főtengely dolgot... a főtengely az a hosszú vacak, ami végigmegy az autó "alatt", elejétől a végéig? (bocsi, ha butaság)
A lökettérfogat is kipipálva :)
Fordulatszám: az már oké, hogy többször fordul, nagyobb teljesitmény, de ha jól értelmezem az is lényeg, hogy hány henger van..mert ha 1 fordulat alatt több henger van, akkor több a munkaütem, mármint 1, csak többször.. öö.. márcsak fogalmaznom kéne tudni :) de remélem nem mondtam nagy marhaságot... :)
"Ezen túl vannak még mind akettöböl 2-ütemüek, illetve a Wankel-által készített bolygódugattyús eröforrás..."
...valamint a motortérbe szerelt kis Marx- vagy Lenin-szobor által szellemi energiával hajtott modellek (amelyek az utóbbi 10-15 évben nagyrészt lerobbantak és az Istennek sem indulnak újra), sőt, én rengeteget vezettem imádság, illetve megfeszített akaraterő által mozgásban tartott járműveket is. :)))
"A sebességváltót majd valaki más, késő van... :)))"
És még Te mondod, hogy nekem van szükségem a pihenésre :))
Egyébként az IC által leírtakhoz csak annyit, hogy ez a két legelterjedtebb motor-fajta, a 4-ütemü Ottó, illetve Diesel motor müködési elve. Ezen túl vannak még mind akettöböl 2-ütemüek, illetve a Wankel-által készített bolygódugattyús eröforrás, ami a fenti höerögépek közül a legjobb hatásfokú!
fastcar alszik, mert az ő korában a pihenéssel már nem lehet viccelni. :)))))) Majd én helyettesítem.
A hengerek mibenlétéről és a motor működéséről lásd a következő, meglehetősen slampos leírást. Ez csak alapvető elmélet, majd a fiúk biztos elkezdik csócsálni a turbót, a GDI-t meg a többit. :)))
A hengerek termelik a motorban a teljesítményt. A motor voltaképpen a hengerekből, és azok kiszolgáló egységeiből áll. A vízpumpa, befecskendező, hűtő stb. azért vannak, hogy a hengerek mehessenek.
A henger egy üreg, melyben egy (a hengerbe szorosan passzoló) dugattyú mozog fel-le. Fel-le mozgásait ütemeknek hívjuk.
A dugattyú fölött van az égéstér. Mikor a dugattyú lefelé mozog, beszívja ide a szívószelep(ek)en át a benzin-levegő keveréket (1. ütem), amit felfelé mozogva összesűrít (2. ütem). A keverék ekkor szikrát kap és felrobban (dízelnél nincs szikra, öngyulladással robban), és lefelé löki a dugattyút (3. ütem). (Voltaképpen itt van csak hasznos munka, a többi ütem csak az előkészítés meg a takarítás.) A dugattyú miközben visszatér a felső helyzetbe, a keverék eltávozik a kipufogószelep(ek) en át (4. ütem).
A dugattyú tengelye, amit a motor forgat, a főtengely. Erre van felfűzve az összes dugattyú (bár ezeknél a hipermodern jövőmotoroknál a fene tudja, hogy ez igaz-e még). A főtengely vezet a kuplunghoz, a sebességváltóhoz, végül a kereken át kerül az erő az útra.
Az összes henger égéstereinek összegét lökettérfogatnak hívjuk (amit a magyar Vector-adatlapon 7000 köbcentiben adnak meg).
Természetesen minél többet fordul a főtengely, azaz minél több munkaütem zajlik le, annál több erőt tud a motor leadni. Az egy perc alatti főtengelyfordulatok számát méri a műszerfalon a fordulatszámmérő.
Elméletben minél több ilyen henger van, annál erősebb az autó. Persze kérdés, hogy egy-egy hengerből hány lóerőt képesek kitermelni a mérnökök. Pl. az 1,4-es Seat Leon ("Olyan erős, mint amilyennek látszik!") 75 lóerős, az ugyanennyi lökettérfogatú Alfa Romeo 145 ugyanakkor 103. A teljesítmény és a lökettérfogat arányát, ami láthatóan sokféle lehet, literteljesítménynek nevezzük.
Viszonylag könnyen az egekbe lehet növelni a literteljesítményt, de mégsem teszik, a fenti Alfa-motoré már magasnak számít.
Ennek bővebb kifejtését, majd cáfolását rábízom a VTEC-hívő Honda-tulajokra. :)))
Ja és gang=sebességfokozat. A sebességváltót majd valaki más, késő van... :)))
Műláb!
Ahamm.. és ez függ valamitől? Lehet befolyásolni?
Fastcar!
Amit az adatlapról írsz, azt nem teljesen értem... mármint érteni értem, csak azt nemtom, hogy is jött ez ide... arra már rájöttem, hogy pl. a V8 az 8 henger... de hol is van az a henger? :) és mija funkcója? Én valahogy úgy értelmezem, minél több henger van, annál erősebb a kotsi.. vagy nem így van? hm?
Ahamm.. tehát az a lényeg, hogy maga motor hol helyezkedik el?
3 gangos automata? gang? magyarul? :)
IC!
Én nemtom mi van ezzel, de én beleszerelmetesedtem.. bár a W8 és W2 nem teccik belőle..brrrr....
A visszakérdezések azért vannak, hogy biztos legyek abban, hogy jól értelmezem-e, amit mondtok nekem... a türelmeteket előre is köszönöm... lesz rá szükség :))
"Center meghajtás" tényleg nem akármi, legalább olyan jó mint a "Végsebesség" rovatban szereplő bejegyzés. Jákob szextánsa... :)
Most mi van ezzel az autóval? Legutóbb valami indonéz hatalomátvételről hallottam, de az már több éve volt. Sanyarú idők járnak a szupersportautókra. :(((
Ez a Vector M12 adatlapja majd 20 évi fejlesztgetés után. Rájöttek, hogy nem az amerikai V8 blokkot fogják használni, amit a korábbi (magyar) adatlap tartalmazott, hanem a Lamborghini Diablo V12-es eröforrását (ez egy 60° szöget bezáró 12 hengeres motor)
A korábbi kérdésednél szereplö "center meghajtás" feltehetöleg a középmotort akarja jelenteni (a motor a kocsi középsö részében a két tengely között, az utastér mögött helyezkedik el), de valami autókhoz nem értö ember fordította tükörfordítással
Y!
Nyomaték: Ha jól emléxek rá, az erő(Newton) és az erőkar(Méter) szorzata(NM)
Az erő jele F, mértékegysége a Newton
Minnél nagyobb ez a szám, a gép annál jobban gyorsul, Alacsony fordulatról is húz, és kevesebbet kell váltani.
Csak így konyhanyelven.
Áh.. nem szekálhatom Őt folyton, idegbajt is kapna.. :) Na azért nem csak azért jártam, olvasgattam én, csak nem nagyon értettem belőle semmit.. pedig olyan jóóó lenne... vennék én könyvet is, hogy megtudjak mindent, de hát ki bírja azt anyagilag??
A kérdések pedig a következőek, hogy valami konkréttal kezdjük:
1.) Mi az a center meghajtás? (Az RWD-t már meg sem merem kérdezni :)
2.) A motor adatai: szelep meg V8..mijisaz? (V8-at eccer már megmondták, de elfelejtettem)
3.) Hűtött tárcsák...ööö.. Blindie! a vasárnapi BMW-knek nem ilyen volt ugye?.. jól értelmezem? :)
4.) Mi a fittyfene az a nyomaték??
Lehet, hogy elsőre kissé erős kérdések, de meg fogom érteni.....:)
Jaja.. nemistom milyen autó lehet ez így hirtelen... :) Hiába, minden szentnek maga felé hajlik a keze... csak épp elfelejtetted felsorolni, hogy mi micsoda :)
Node sebaj... majd kérdezek én.. csak még be akarok rakni vmit, amit neked is elküldtem..