Amíg az egyik feldolgozásban (a minisorozatban) egy Duncan Idahonak úgy kell meghalnia, hogy felpillant az égre, majd eltalálja egy -az ellenséges gépről kilőtt- rakéta....
Az egyik legmonumentálisabb, leglátványosabb harcot lehetne bemutatni filmalkotási szempontból, ahol is Duncan Idaho, ha jól emlékszem 19 Sardaukart vág le hősies harcban, hogy Paul és Jessica elmeneküljenek. És erre, hogy hal meg?? Eltalálja egy rakéta...
Érthetetlen számomra. A Lynch filmben legalább harcban hal meg. Ez tény. De ott sem valami hősiesen.
Másik szívfájdalmam Thufir Hawat karaktere. Számomra az ő halála az egyik legszebb pillanat a Dűne végén. Ezt sem sikerült úgy bemutatniuk.
Tragiédia az, amit műveltek a karaktererrek ezek a filmkészítők. Mind Lynch, mind pedig a minisorozat alkotói. Először talán a karaktereket kéne megérteniük és tiszteletben tartaniuk a Dűnében elfoglalt helyüket és ennek megfelelően kezelni őket a történetben.
Nekem minden professzionális művész jó példa (ez kicsit homályos fogalom, mondhatjuk "szakmailag elismernek"is), azaz egy jó gitáros/zongorista kb. bármilyen kottát el tud játszani (akár eléteszik, akár mástól tanulja el hallás után, akár az ő fejéből pattan ki), aztán persze vannak apró különbségek (lehet egyik előadót jobbnak nevezni a másiknál), de hiba nélkül visszaadja, amit akart.
Nos igen, a fantáziátlan színészt nem nevezném jó színésznek:)
convar
én még mindig ugyanott látom a különbséget. Az olvasó elolvassa a regényt, és elképzeli a karaktert. A színész ugyanezt teszi, és jó esetben még jobban átlátja a karaktert az átlag olvasónál, hiszen azért színész (jó esetben), mert ő ebben tehetséges. A benne kialakult képet a színész (mert a jó színész ebben szintén tehetséges) visszaadja a vásznon, és minimum azokat az olvasókat meggyőzi, akik hozzá hasonlóan értelmezték a karaktert. Lehet, hogy a "számítógép" jobbat is tudna, de itt nem a tökéletest kell adni (mint a szimulált verseny esetén), hanem elég a meggyőzőt. Szerintem ránézésre téged is meggyőz a jó pilóta arról, hogy hibátlanul megy a pályán (attól függetlenül, hogy valójában jobban is mehetne, de szemre tökéletesnek tűnik), és én erre a meggyőzésre gondolok.
Persze ez csak a véleményem marad, mivel ahogy mondtad, a bizonyíték még nem született meg:) Szerintem a gyakorlati gond az a filmmel, hogy a Dűne nagyon komplex, problémás belőle nagy darabokat kivenni, 30 órás filmet pedig épeszű ember nem forgat (legalábbis ilyen stílusban nem), soha nem hozná be az árát. Lynch nem próbált igazi dűnét csinálni, a minisorozat pedig mindenben B-kategóriás volt, úgyhogy a színészi lehetőségeket sajnos nem mutatta be egyik sem.
"Vagy csak túl sokat várok a "profi színész" fogalmától:D"
Igen :)
"Számomra azok az igazán jó előadóművészek, akik nem ismernek lehetetlent. Ahogy vannak olyan hangszeres művészek (minden hangszeren), akik bármit eljátszanak, amit elképzeltek maguknak, szerintem a színészet is arról szól, hogy amit el tud képzelni, azt meg is tudja valósítani -- a szöveg adott, a többi pedig csak mimika és mozdulatok kérdése."
Akkor máshogy fogalmazok, de maradok az autóversenyes hasonlatnál, mert rájöttem hogy igenis jó a párhuzam :D Tehát:
Van egy Schumacher, akinek a legjobb köre xy pályán, egy teszten 1'22,833. Tehát ez csak a legjobb, a többi ált.ban 23as kör, sőt van pár 24es is benne. Pedig a computer szerint a tökéletes kör 1'22,439. Ja, és a gép ezt annyiszor csinálja meg ahányszor kérik rá :)
És akkor a párhuzamok:
Schumacher ---> pl. Lady Jessica a filmben, Franceska Annis megformálásával
computer ---> Lady Jessica a regényben
Ezt persze u.így lehetne vonatkoztatni Leto hercegre, Stilgarra, stb.
Remélem így már érthető hogyan értem :)
"elviekben szerintem nem volna semmi lehettetlen a megfilmesítésben."
Vagy csak túl sokat várok a "profi színész" fogalmától:D Számomra azok az igazán jó előadóművészek, akik nem ismernek lehetetlent. Ahogy vannak olyan hangszeres művészek (minden hangszeren), akik bármit eljátszanak, amit elképzeltek maguknak, szerintem a színészet is arról szól, hogy amit el tud képzelni, azt meg is tudja valósítani -- a szöveg adott, a többi pedig csak mimika és mozdulatok kérdése. Legalábbis számomra nagyon meglepő volna, ha Herbert szerepei eljátszhatatlanok volnának. Az autóversenyzőt a fizika "ellenőrzi", a színésznek viszont csak a nézőket kell meggyőznie. Úgy értem, nem kell tényleg annyira jónak lennie, mint a karakternek -- a szöveg és cselekmény adott. Szinte csak "jó pofát kell vágni hozzá", na nem mintha ez könnyű volna, de ráadásul a filmforgatás nem színpad, hogy mindig elsőre sikerülnie kellene.
Rejtőt pl. nehezebbnek tartanám, mert ott inkább a leíró nyelvezet adja az egésznek az egyik lényegét, míg Herbert (kövezzetek meg:)) irodalmilag szerintem nem kiemelkedő (persze nincs is gond vele, pl. egész gazdag szókinccsel dolgozik), és őt ez nem is érdekelte, mert (az ő esetében: szerencsére) egész másra koncentrált. A stílusa tekinthető filmszerűnek (írt is róla, hogy őnála mindig van egy "kamera" a művekben, amivel játszik, ide-oda fókuszál), és elviekben szerintem nem volna semmi lehettetlen a megfilmesítésben.
És akkor még szót sem ejtettünk Rejtő Jenő könyveiről..., bár természetesen nála a csodálatos szófűzések, a groteszk humor az, ami miatt képtelenség jó filmet készíteni belőlük.
"convar: Szerintem ha Herbert meg tudta úgy írni a karaktereket, hogy az ember ettől elképzeli "a tökélyt", akkor azt egy igazi színész minden további nélkül el is tudja játszani."
Hát sztem meg pont az van, hogy sokkal könnyebb vmit elképzelni, mint azt meg is valósítani. Hülye példa, de talán mégis jó, autósport: hiába tudja a pilóta hogy hogy kell menni a pályán, hiába ismer minden fűszálat, azt a kört össze is kell rakni.
Vagy más: pl. Asimov Alapítvány, valszeg nem hiába nem lett még megfilmesítve. Mert fejben hiába működik a dolog, a megfilmesítés már egy egész más tészta.
De mind1, ezt úgy néz ki másképp látjuk, van ilyen ;)
Először is köszönöm, hogy szóltál. Egyelőre nem, de mindeképp meg fogom venni jövőre.
Mindjárt írok is nekik, hogy mi lenne ha kiadnák a Destination Void-The Jesus Incident-The Lazarus Effect-The Ascension Factor sorozatot. Ez hasonlóan remek minőségű, kellően filozófikus, mint a Dűne sorozat.
Akarom, akarom, most! :D
Tyű, ez jó hír, meg minden.
A Csillagkorbácshoz. Cloaked, hozzád hasonlóan egy-két helyen én is "furcsának" éreztem, de szerintem ez abból fakadt, hogy egyrészt sok idegen életforma van benne, másrészt Herbert épp azt próbálta meg ábrzáloni, milyen nehéz egymás megértése, ha nincs közös nyelvi kód, és itt nem feltétlen beszédre gondolni.
A Csillagkorbács szerintem "akciófilmként" kevésbé élvezhető, mint a Dűne, nem pörgős, a párbeszédeket sokszor nehéz követni (a Dűnével ellentétben párszor felmerült bennem, hogy itt talán tényleg nem mindig volt értelmük).
Ezek állnak nagyjából a Dűne 2-6-ra is, de azt már csak gyűjtőszenvedély miatt is elviszik, lásd a brájen(ék) életét:)
Namost vagy előre számítottak erre, és a Tengeri Sárkány viszont jobban fekszik a ponyvásoknak, vagy tényleg úgy gondolják (talán jogosan), hogy így több fogy majd.
convar: Szerintem ha Herbert meg tudta úgy írni a karaktereket, hogy az ember ettől elképzeli "a tökélyt", akkor azt egy igazi színész minden további nélkül el is tudja játszani. Persze kérdés, hogy mit akar a rendező, egyáltalán észreveszi-e ennek a szükségét, a színész elolvassa-e rendesen a Dűnét, stb.
angyalhentes: viccelődj csak, majd egy szép napon összevarrják a starcraft-univerzummal, aztán a homokférgek nekiállnak zergeket szülni, mi meg leshetünk:P
Hallottam olyat hogy a Csillagkorbács anyagilag nem volt sikeres lehet, hogy most így kívánják kapósabbá tenni hogy hasonlóan néz ki mint a Dűne sorozat.
"Szerintem egyébként az az egyik baj, hogy a karaktereknek azt az "übermensch" jellegét, amire Herbert saját bevallása szerint is sokszor épített, elég nehéz lehet színészként visszaadni. Ha egy pillanatra is átlagembernek tűnnek, máris hiteltelenné és lapossá válik az egész film."
Ezt szépen megfogalmaztad. De komolyan. Én talán sosem tudta volna így "nevén nevezni a gyereket". Mert igen, ez is egy olyan dolog amely vhogy végig frusztrált a film alatt.
De ez nem biztos hogy a színészek hibája. Mert lehet hogy nem az hogy nehéz visszaadni hanem lehetetlen, akármennyi Oscarral is. Talán Herbert tette túl magasra a mércét, ő tette túlzottan is "nem evilági" emberekké a karaktereket. Legalábbis ahhoz, hogy a filmvásznon vissza lehessen adni.
Szerintem még igen sok kiaknázható téma van, és jobb is, ha belehúznak, ugyanis így sosem jutunk el az általam egyébként nagyon várt "Lényegtelen dolgok Shadout Mapes gyerekkoráról" c. kötetig, pedig nem halhatok meg anélkül, hogy azt a korai kriszkéses jelenet ezzel úgymond teljessé tegyék előttem;)
Nincs amúgy semmi világotrengető ebben, amit csinálnak; egészen másfajta dolgok nevével is kaszálnak a világban ugyanígy, és pont ugyanilyen pofátlan és lejárató módon...
Abba meg bele sem mernék gondolni, hogy Lynch mit művelt volna esetleg Murbellával -meg úgy egészében véve a Tisztelet Matrónáival-, az egyik legfantasztikuaabb női alakkal Herbert repertoárjában. Lehet, hogy én is csak "érzelmileg tobzódtam" * volna, mint Idaho, mikor afelett kesergett, hogy mi lesz az ő gyönyörű Murbellájából az Agónia után.
Kíváncsi leszek a harmadik megfilmesítésre -lentebb linkeltem a concept artokat-, de ismerve a 3D felé tartó Hollywoodot, áááááá.
Zoroastro
Azért a szőke, kékszemű (ha jól emlékszem az volt!) Idaho sem kutya (ha már Leto karján öled :s brrr...)! A film után még vissza is kerestem a könyvben, hogy bizony ez nem az a fenotípus, amit Leto -a Zsarnok- szerint kedvelnek a nők.
Visszatérve az új filmhez, lehet arab színészeket is válogatni, ott van pl. a Mennyei KirályságbanṢalāḥ ad-Dīnt alakító Ghassan Massoud, vagy az a színész -akit most hirtelen nem találok-, aki azt a személyt alakította, akivel a sivatgban találkozik és megkíméli az életét.
Szóval lehetne olyan személyeket válogatni, akiktől kevésbé lenne Hollywood-i íze az egésznek, és jobban megidézné az óperzsa-iszlám eredetet.
Ghanima, convar
Lynch szó szerint vette azt, hogy Bene Gesseritek torkában igazi fegyver van. :D Vajon mit művelt volna a Prédikátorból. :D Torkából kitörő hanghullámokat? :D
Az azbeszt ruhás, vegyvédelmis sardaukarokól se feledkezzük ám meg!
cloaked meg a többiek is :)
Az, hogy nem ismerik a könyveket, már nem lepődök meg. A Paul of Duneben, ahogy sokkal lentebb a plot-ot linekltem, teljesen újraírják Paul fiatalkorát, Leto Jessicához fűzödő viszonyát -konkrétan nem vették figyelembe, hogy Leto csak fenntatotta azt, hogy nőtlen, de sosem vetemedett arra, hogy feleséget is keressen, így csak "reményt", "lehetőséget" húzva el a Házak orra előtt-, illetve "szépen" megírják a Vadászaiban elhintett, Fenring által elkövett összesküvést...
Ezeknél már The Winds of Dune a szebb. Eszerint -holott csak a Gyermekeiben tér vissza a Dűnére, addig magára hagyta Aliát-, bizony visszajön, de ez még hagyján!
"The story of the friendship between Paul Atreides and Bronso Vernius is also told."
"It covers the events of the life of Lady Jessica Atreides, as she returns to Arrakis to investigate the disappearance of her son, the Emperor Muad'Dib, after his blindness in Dune Messiah.
It also covers, in flashback narrative; Paul Atreides youth when he spent time with Tleilaxu Face Dancers in the Jongleur circus, with Bronso Vernius of Ix. Another flashback narrative is one in which Jessica remembers a Bene Gesserit plot of Paul's younger days." [Forrás]
Ő az a személy, aki a Messiás elején beszélget egy Kvizara Tafwiddal, illetve az ő történelmi beszámolóját olvashatjuk szintén a könyv elején. Az már külön pofátlanság, hogy Verniust faragnak belőle, akik meg nem is szerepelnek az erdetiben, csak az ""előzményekben"".
Még hátra van a The Throne of Dune (aka Irulan of Dune) és a Leto of Dune (aka The Golden Path of Dune) és....
Emlékeztek még a beszélgetésünkre lentebb, nem is kell sokat visszatekerni, csak a 3316-ig, majd felfelé, kb. tíz-tizenöt kommentig, ahol ötleteltünk, hogy vajon miket tervezhetnek még megírni, és adtunk egy-két hajmeresztő ötletet. Nos...
...lehet, hogy hallgattak ránk. Mert terveznek egy újabb trilógiát. A címe: The Schools of Dune.
Mondjuk én a 3317-ben ezt javasoltam, ez már közelít hozzá:
"Art of Dune"-sorozat: - Sexual techniqes of Bene Gesserit and Honored Matres - Prana-Bindu and the Voice of Bene Gesserit - The Complete Bene Gesserit's Coda - The Complete Mentat Text - The Complete Doctrine of Zensunni and Zensufi - The Complete Notes of Dar-es-Balat - The Complete Stolen Journals - Two-In-One: The Complete Orange Bible and Kitab al-Ibar"
Komolyan... Nem viszik egy kicsit (!) túlzásba? Hmmm.. Mondjuk, legalább őszinték... Bréjnszorming, aszongyák...
Várom a véleményeitek...
________________________
*Idaho azon kapta magát, hogy csak úgy dagonyázik az érzelgősségben, és egy fájdalmas képet építget, de aztán eszébe jutott egyik Mentát-tanára mondása az "érzelmi tobzódásról".
"Az érzés és az érzelgősség közötti különbséget könnyű meglátni. Ha kikerülöd valakinek kutyáját az úton, az érzés. Ha viszont gyalogosokat ütsz el amiatt, mert kikerülöd a kutyát, AZ már érzelgősség."
:D én még emlékszem arra a felháborodásra, mikor először sikerült beszereznem a Lynch-filmet (valamikor az első kötet másodszori végigolvasása után). Mikor megláttam az "ornitoptereket" már szóhoz sem jutottam, aztán valahol a fűszeres elnyelése előtt bezártam de azóta sem jött rám az inger, hogy úgy rendesen végignézzem.
Szerintem egyébként az az egyik baj, hogy a karaktereknek azt az "übermensch" jellegét, amire Herbert saját bevallása szerint is sokszor épített, elég nehéz lehet színészként visszaadni. Ha egy pillanatra is átlagembernek tűnnek, máris hiteltelenné és lapossá válik az egész film.
Furcsa viszont, hogy az első kötet végén a végkifejletben két emberi navigátor is szerepelt (vagy csak liga-ügynökök lettek volna? ez nem maradt meg), de talán nem csak az uszonyosok navigálhatnak:)
Azok és amúgy emberek, nem szörnyek és nem is képesek szerintem navigálni. Bár amint a jelenetből is kiderül, ezzel együtt nem gyengén fűszer-függőek :-) A szerepük is "csak" annyi, hogy rajtuk keresztül gyakorol nyomást Paul Shaddamra.
"Am köszi a navigátorokról a tájékoztatást, mostmár világosabb :) Márcsak akkor azt nem értem, hogy a fremenek hogy tudtak évtizedeken, századokon át emberek maradni?"
Az első könyvben Paul úgy gondolta (még nem tudták, hogyan néznek ki a navigárotok, emberiek-e vagy nem), hogy az évezredek "tartályélete" alatt talán külön fajjá alakultak, és ezt úgy emlékszem, később meg is erősítette a történet. Arról mindenesetre nem volt szó, hogy "emberből szörnnyé" válnak a fűszer hatására. Furcsa viszont, hogy az első kötet végén a végkifejletben két emberi navigátor is szerepelt (vagy csak liga-ügynökök lettek volna? ez nem maradt meg), de talán nem csak az uszonyosok navigálhatnak:)
A cirkoruha tényleg nem csadorszerű, a lynch-film szerintem azt nagyon jól eltalálta. Kivéve, hogy nem volt rajta csuklya... a fremenek mindig viseltek csappaköpenyt a cirko fölött odakint, és rémlik, hogy határozottan homokszínű volt. Az egyik korai harcjelenetben "homokszínű mozgásnak" látszottak a fremenek messziről.
A Brájenes dűnekönyvek egyébként nem csak a bolond bárót vették át a Lynch-filmből, hanem a "navigátoros hipertérugrást", meg egyéb apróságokat is... ezek el sem olvasták a hat kötetet.