Most így telóról nem tudtam sietve kikeresni mi micsoda, de bárdis cikkszámok alapján hátha találsz benne hasznosat. A keep-es jegyzetem bemásolom (az enyém JDM!)
Amúgy a Bárdi méret szerinti keresőjével elég jól be lehet határolni.
féltengely porvédő, külső-belső: Maruti 800 volt először, de végül az alábbiak lettek mert a belső csuklókra kicsik voltak és hamar kiszakadtak. (nem egyforma a külső-belső):
-- GO551797 (belső, ez egész jó, a variátor felől ez lett)
-- GO992390 (belső, ez kicsit nagy lett, ez került a jobb oldalra)
-- GO331530 (a külső csuklókhoz, azok kisebb átmérőjűek, ez a jó típus)
Féltengely gumiharangból milyen autóét szoktátok venni?
Úgy emlékeztem, a Suzuki Swift gumiharang jó az Aixam féltengelyre, de vagy rosszat adtak, vagy rosszul emlékeztem, mert túl nagy rá. Néztem univerzális gumiharangot, de annak is 70 mm volt a legkisebb átmérője, az Aixam féltengely meg 63 mm átmérőjű.
és akkor magyarázkodhatsz , hogy csak eltörött , meg észre se vetted , te nem is hallottad mennyire hangos és próbálod előadni ezt :
Közben pedig erről van szó :
Egyébként az észrevételhez annyit : ez a fránya flexiscső nem egyszerre törk el , hanem apránként . Először elreped egy kicsit , majd kicsit hosszabban , majd elkezd egyre jobban kifújni , eleinte csak padlógázon erősebb . Aztán körben megadja magát , illetve kezd eltávolodni a hálóban is a két repedt vég egymástól . A dolog folyamatjellege miatt kialakul a hozzászokás , vagyis a használónak apránként fel se tűnik a dolog . Több mindennel van ez így : ha kicsit elmászik a futómű az ember akaratlanul rákormányoz , a gyengül a fék erősebben tapossuk , az apránként szétült üléshez igazodunk valamelyest . És akkor jön egy új ember aki elszörnyed a jármű állapotán -- ha netán ez az új ember esetleg vevő (jelölt) lett volna egyben akkor utána széltében - hosszában híreszteli , hogy miféle roncsot mutogattak neki .
Mindenestre kerüld el az Óceánárok környékét -- főképp éjszaka -- és eszedbe ne jusson kilátogatni az Aixammel az éjszakai gyorsulási versenyekre -- amíg nem raktad be az új rezoncsövet ...
és akkor magyarázkodhatsz , hogy csak eltörött , meg észre se vetted , te nem is hallottad mennyire hangos és próbálod előadni ezt :
Közben pedig erről van szó :
Egyébként az észrevételhez annyit : ez a fránya flexiscső nem egyszerre törk el , hanem apránként . Először elreped egy kicsit , majd kicsit hosszabban , majd elkezd egyre jobban kifújni , eleinte csak padlógázon erősebb . Aztán körben megadja magát , illetve kezd eltávolodni a hálóban is a két repedt vég egymástól . A dolog folyamatjellege miatt kialakul a hozzászokás , vagyis a használónak apránként fel se tűnik a dolog . Több mindennel van ez így : ha kicsit elmászik a futómű az ember akaratlanul rákormányoz , a gyengül a fék erősebben tapossuk , az apránként szétült üléshez igazodunk valamelyest . És akkor jön egy új ember aki elszörnyed a jármű állapotán -- ha netán ez az új ember esetleg vevő (jelölt) lett volna egyben akkor utána széltében - hosszában híreszteli , hogy miféle roncsot mutogattak neki .
Mindenestre kerüld el az Óceánárok környékét -- főképp éjszaka -- és eszedbe ne jusson kilátogatni az Aixammel az éjszakai gyorsulási versenyekre -- amíg nem raktad be az új rezoncsövet ...
Most, hogy így szerelgetem az autót.. az jutott eszembe, hogy a rezócső törését nem vettem észre. Ez a sok korom itt a géptérben biztos nem tett jót a motornak. Még a lavórba is jutott, ahogy kimostam a szivacsot. Kell az a Vibratig cső!
Mindig TÖRTénik valami.. Huncut a dolog, mert olyan hangos, a hagjától nem vettem észre.
A kárászyékat nem mopedautó területről ismerem, egyedi rallye lengéscsillapítókat, gyári lengéscsillapítók áthangolását profi módon végzik, a magyar vasúti járműpark lengéscsillapító felújítás jelentős részét is ők végzik. Mondjuk nem tudom olcsók-e, szerintem az árát is megkérik a tudásnak.
Azt az Aixam 500.4-st, ami egyik ismerősömnek lett véve. és én hoztam el Ásotthalomról, annak oda voltak a lengéscsillapítói rendesen. Aránylag a magyar utakhoz viszonyítva, ezek az utak, amelyeken jöttem haza, jók voltak. De ha egy kicsit rosszabb szakaszhoz értem akkor bizony nagyon nehéz volt vele az úton tartás.
Az én Aixamom első lengéscsillapítója is cserére került. A futárnak 92000 Ft-t fizettem a 2 db-ért. Nálam abban jelentkezett a hiba, hogy az ablakmosó tartály a kerék fölöött van és döccenőnél és kanyarba elérte a kerék.
Hány kilométerre lehet még számítani - gyűrűzés után - ha a henger nem volt még vállas?
Hát nem tudom , nincs erre különösebb tapasztalat . Régebben Ívfény írt erről , se az inkább a Belcord gyűrűket kifogásolta , szerinte azokkal túl sokat nem lehet elmenni .
Szerintem sokat ki fog bírni , és az eredeti élettartamhoz közeli -- de annak felét-kétharmadát mindenképpen elérő -- futásteljesítményt várnék . A közel másfél évtizedes mopedautós pályfutásom alatt ilyen eredmény -- hogy rövid életű volt a gyűrűzött motor nem jött . Barátom -- régebben Ligier , most Aixam tulajdonos -- a 3 hengeres japán kistraktort gyűrűzte meg akkor , amikor az már több összebikázott akkumulátorral , előre felfűtött hűtővízzel sem volt hajlandó indulni . Pár évig még tudta használni , de utána fúrás lett a dologból .
A vállasodás is érdekes , illene rendesen megmérni a kopást ; ha már látszik a váll az (dízelnél) régen rossz .
- Néhány éve vásároltam egy rommá törött Ligier Ambrát , azon aztán megoldották a kérdést : hegesztettek a hátulsó lengőkarra valami kis fület , kifúrták az alvázat és egyszerűen beépítettek még egy lengéscsillapítót .
Barátom Nissan Bluebird-jében gyárilag szétszedhető lengéscsillapító van . Valami körmös kulccsal le lehet róla tekerni a kupakot , kicserélni a szimeringet ... Ma már szerencsére ilyesféle ásatag technikát nem hoznak forgalomba a gyártók ...
Aixam 500/4-es hátsó lengéscsillapítóit lehet e valamivel helyettesíteni
vagy tudtok e valahol javító szakembert esetleg nincs e valakinek elfekvő ilyen alkatrésze.
Az ilyen kérdésekre nehéz bíztató választ adni . Ez egy kopó alkatrész ami a magyar utakon a tizenéves kocsikon tönkre szok menni . Vagyis a fórumtársaknak sincs elfekvőben ilyen , vagy ha netán mégis van akkor azt általában saját kocsijukhoz tartalékolják . Hát nézzük .
Elsőként bennem mindig az merül fel , hogy miért akarják cserélni , mi maga a hibajelenség . Konkrétan arra az esetre gondolok amikor a tulajdonosnak fel se tűnik a lengéscsillapító hibája , csak a szerelő jelzi neki -- az a szerelő aki normál gépkocsikhoz van szokva, illetve ahhoz , hogy annál a súlynál-sebességnél a lengéscsillapítás ilyen mértékű hibája nem megengedhető . Illetve ahhoz is hozzá van szokva , hogy ez egy olcsón orvosolható hiba . Hát a mopedautón nem egészen . Egyrészt túl nagy jelentősége nem lehet , mert a berendszámozáskori műszaki vizsgán egyáltalán nem is ellenőrzik a lengéscsillapítót .
A hibajelenség többrétű lehet persze : egyrészt kényelmi ( felüt , illetve lennakad ) , másrészt úttartási , harmadrészt nem kívánt mértékű gumikopást okozhat . Az esetleges felütés nyilván senkinek nem tesz jót . Ha az úttartásban komolyabb szerep volna akkor feltehetőleg vizsgálnák a műszakin . A (gépkocsis) szakirodalmak szerint a lengéscsillapító hibája ( ha jól értettem akkor a lengéscsillapítás hiánya ) esetén kagylós kopás keletkezik . A tapasztalataim szerint ez ügyeben : mopedautóról gumit leetetni csak rosszul beállított kerékösszetartással lehet , egyéb módon nem .
Ez a hosszabb bevezetést azért tettem , mert mostani szaladgálós Ligieren ilyen tesztüzem van : az elülső lengéscsillapítók elengedhették az olajat , legalábbis nem csillapítanak semmit . Mivel a lassan már fél éves használat alatt semmilyen negatív következményt nem tapasztaltam ezrét nem is szándékszom különösebben foglalkozni vele . A jármű amúgy eladó , a vevő figyelmét felhívom erre (is) aztán majd eldönti , hogy neki mik a szándékai .
Szóval nézzük a hibás lengéscsillapítóval megáldott mopedautós lehetőségeit :
-- Nem használja többet a járművet , esetleg el is adja ....
-- Használja így
-- Megveszi a a hazai kereskedésben a gyári(nak mondott) lengéscsillapítót . Utolsó információm szerint olyan 52.000 Ft / darab áron
-- Felújíttatja . Erről már többször volt szó , írtak róla jót is , rosszat is a fórumtársak . Én hozzászólni nem tudok , életemben soha nem találkoztam felújított lengéscsillapítóval .
-- Elkezd barkácsolni . Ez ugyebár pár hete némi vihart kavart itt fórumon ; ennek kapcsán jegyeznék meg egy nekem feltűnt dolgot : részint olyanok rohantak ki a típusidegen alkatrészek alkalmazása ellen , akik egyébként nem is szerelnek . Ismerek olyan mopedest aki még az izzócserét sem személyesen végzi -- ami egyébként nem baj , félreértés ne essék . És hogy ezen a vonalon menjek tovább felemlítenék egy , itt a fórumon már általam leírt példát : jópár éve itt Szekszárdon egy Ligier Ambrához gyártottak 4 lengéscsillapítót , 2-t Lada Niva , 2-t pedig valamelyik régi Golf patronok felhasználásával , nem bontott , hanem gyári új , boltban polcról levett terméket átalakítva . Ráhegesztették a rugótányért , kialakítva szükséges fület -- nem tudok részleteket , csak hallomásból értesültem róla . A négy lengéscsillapító együtt még így is ( 4 patron + átalakítás munkadíja ) olcsóbb volt mint egyetlen gyári megvásárlása , a megtakarítás akkori áron volt közel 150 ezer Ft . Persze felmerül a kérdés , hogy az efféle gányolás mennyire elfogadható : erre WooDoo egyik hozzászólása jut az eszembe , amit a 28497-es hozzászólásban leírt átalakításhoz fűzött . Miszerint : ha az kormánygömbfej jó a nehezebb és erősebb FIAT Pandában , akkor ebben a játékautóban is meg kell feleljen . A lengéscsillapítóban persze felmerül a csillapítási jelleg megfelelősége -- ha jól sejtem igazodnia kell a jármű súlyához -- de a semmilyennél biztosan jobb . Visszatérve a gányolás alapkérdéséhez bejön az eddig nem tárgyalt faktor : a szerelés idő . WooDoo legyártatta magának a kormánygömbfejet , de előtte túrta a netet , végigbogarászta a lehetséges alkatrészek hosszú listáját , majd megtervezte az egészet és végül kész rajzot és átfaragandó alkatrészt tett az esztergályos elé . Na ez amire egy pénzért , időre dolgozó szerelő általában nem hajlandó . Neki sokkal egyszerűbb azt mondani : szerezzék be a szükséges alkatrészt -- vadásszák be Hollandiából vagy fizessék meg a félszázezer forintos darabárat -- és ő majd beépíti . Barkácsolni nem hajlandó mert az a futóművön veszélyes -- ami általánosságban igaz is -- és aki személyesen nem szerelget az ezt el is hiszi . Jegyzem meg én is másképp állok ezekhez az átalakításokhoz a saját kocsimon mint a másén , a sajátomon megengedőbb vagyok . Idegen jármű nyűgös : ha valami balesetbe keveredik akkor valami idióta kitalálhatja , hogy esetleg összefüggés volt a baleset oka és a nem gyári megoldás között -- nem hiányzik nekem az ilyesmi . Minek vállaljam ezt az amúgy minimális kockázatot valami idegen anyagi érdekeiért ? És akkor ezzel futunk be a problémába : a mopedesek egy része magának sok mindent megold valahogy , de a többség számára ezek a megoldások nem elérhetőek . A szerelő nem fog hetekig agyalni és kísérletezni azért , hogy valakinek megspóroljon pártízezer Ft-ot . Az alkatrészt a jármű tulajdonosa fizeti , a szerelő érdekeltsége csak áttételes .
-- A barkácsolásnak két útja van : Egyik falusias módszer szerint kifúrja alul ( legalul ) a patront , fecskendőből tölt bele valamilyen olajat majd visszazárja a lyukat . Én anno a CB400-on menetet vágtam bele és egy csavarral lezártam , de van aki egyszerűen behegeszti . Az olajjal feltöltött technika egy darabig ismét csillapít , amíg újra ki nem verődik a nedű belőle -- értelemszerűen ez csak még viszonylag ép teleszkópszárnál alkalmazható .
-- A másik szisztéma a fentebb említett olcsóbb ( gépkocsi) alkatrész beszerzése és szükséges átalakítása a mopedhez , d eez komolyabb felkészülést igényel .
-- Néhány éve vásároltam egy rommá törött Ligier Ambrát , azon aztán megoldották a kérdést : hegesztettek a hátulsó lengőkarra valami kis fület , kifúrták az alvázat és egyszerűen beépítettek még egy lengéscsillapítót .
-- Ez a rugóval egybeépített alul-fölül szemes verzió motorkerékpárra vall szerintem .
Ha csak szivárog de még nem ment tönkre a belső vezetőcső-dugattyú, a csillapítószelepek és a dugattyúrúd keménykrómozása is ép, akkor takarítással, tömítéscserével, olajfeltöltéssel rendbe tehető.
A dugattyúrudat is lehet cserélni, bár szerintem egy profi műhely szinte mindent képes pótolni a külső cső és a felső felfogatási pont között.
Ne add fel a felújítás lehetőségét, mondjon ítéletet majd a felújító.
Ajánlatos a lengéscsillapítókat gumiharmonikával védeni, a dugattyúszár és a tömítés élettartamát képes megtöbbszörözni.
Ha barkácsoló kedvű az ember, akkor megpróbál keresni valami hasonló méretű autó lengéscsillapítót és átalakítással az is jó lehet.
Itt a kereséshez beírva a lengéscsillapító szót majd a keresés ablakra kattintva a hasonló problémákkal szenvedők tapasztalataiból is lehet ötletet meríteni.
Mivel ismerem az ilyen webáruházak problémáit, ezért javasoltam a kapcsolatfelvételt. A betett fénykép lehet hogy nem a terméké, de akár az is lehet hogy a termék teljesen alkalmatlan ahhoz a típushoz amihez forgalmazzák. Nem mindig hozzáértők kezdenek kereskedésbe. Komoly, jó nevű alkatrész-kereskedőknél is becsusszannak időnként bakik.
A keresésre mindenesetre ez jött fel.
Fórumtársunk változatlanul nyitott minden megoldási lehetőséget kínáló felvetésre, segítségre.
Na én ezt untam meg!!Egymást szídják köpködik 1M ft.autók 400e ft.ért kellene mindnek...stb,no meg sötétebb van ott mint a szénbányába. :D
Pár kollégával létrehoztunk egy új csoportot.Itt van házirend,szabályzat az admin és a moderátor nem csak dísznek van.Aki nem tartja be elsö felszólítás után sem tud viselkedni az repül és örökre tiltva lesz a csoportból.
2017,2018as mopedautó találkozó képek már feltőltésre kerültek.
Aki akar csatlakozni a csoporthoz szívesen várjuk.
Ne haragudj, egyáltalán nem akartalak ezzel bántani. Mind a két furcsa meghatározást szokták használni, én tudom hogy miről van szó.
Aki inkább csövekkel dolgozik az abból indul ki, aki köracéllal az abból. Gáz-vízszerelő csővel, esztergályos köracéllal birkózik napi szinten.
Nincs ebből semmi probléma, időnként ennél sokkal cifrább fogalmazások is előfordulnak, azokat is le tudom általában kódolni. Néhány a gyűjteményből: b...ás, g.ci, stb. Ezeket alkatrészek nevei helyett szokták használni ha nem tudják a megnevezést. Általában a hibajelenség leírásakor kiderül mi is lehet a kötöszóval helyettesített alkatrész.
Tehát még egyszer: egyáltalán nem a Te megbántásod volt a célom, ha megbántottalak akkor elnézésed kérem. Csupán a vele ellentétes fogalom létezésére akartam utalni.
Segítő szándékú hozzászólásodba került bele a fura meghatározás, szerintem senkinek sem lehet szándéka ezért téged megbántani. Nem gondolom hogy valaki is felháborodott (legalábbis remélem). Inkább csak tetszett mindenkinek ez a szópárosítás. Ezért ne kérj elnézést, ezeket a fogalmakat szokták mások is használni. Írásban sokszor más értelmezést kaphatnak szavak mint személyes beszélgetéskor.
A lényeg, hogy sikerült segítséget nyújtani társunk műszaki problémájának megoldásában.
A trapézsága csekély , talán 1-2 tizedmilliméter . A körkörös kopás megengedett mértéke minimális , ha jól emlékszem a hengerbe visszarakott gyűrű hézaga 1mm lehet . Ebből kiszámolható , hogy mekkora kopást enged meg a gyári utasítás -- bár figyelembe veendő a hengerfal kopása is ( az ún . vállasodás ) .
Szóval a 64 mm-es átmérőjű gyűrű 20 cm-es ( 200 mm-es ) kerületén a hézag max 1 mm-es lehet vagyis 0,5 % kopást tűrünk el , feltételezve , hogy eredetileg összeért a gyűrű -- ami persze nem igaz , hézaggal indul . Ez a fél % szerintem nem okoz akkora lötyögést .
A trapéz megoldást tudtommal azért alkalmazzák a gyárak , mert kevésbé hajlamos a gyűrű a kokszosodásból adódó beragadásra .
Arra mindenesetre jó , hogy iszonyat körülményessé teszi az ilyen motorok gyűrűzését ...