Most néztem meg a prospektust, és sem a 346 xp-t, sem a 353-at nem hozza be a magyar forgalmazó. Nem kell elkeseredni, meg kell nézni Ausztriában, ahol lehet, hogy a gépek még olcsóbbak is.
Nálunk nincs kábelrengeteg, csak egyetlen kábel, ami felmegy a fára a mindig aktuális vágási magasságig. A fölösleges rész pedig összebabázva a fa tövében. A kábel nem okoz több 'gondot', mint a menekülésre tervezett kötél...
A kaszagépekkel, tisztító fűrészekkel nincs tapasztalatom, de azt tudom, hogy vannak spéci erdészeti tisztító gépek, amik geometriájukban és hajtásukban is a fás szárú növényekre vannak tervezve, van köztük olyan is, ami több, mint 10 cm átmérőig hatékony.
Kézi fűrészként én kicsi, könnyű gépet választanék a helyedben, mint a Husqvarnáéknál a 346 XP, csak az ilyen gépek piszok drágák, és nem is biztos, hogy behozzák itthonra. Szerintem legalább 150 ropi, de az biztos, hogy ha jó szerszámot választasz rá, és karban tartod, akkor nagyon sokáig fogod tudni használni.
Ha nem alpintechnikával történő faápolási, fabontási munkáid vannak, szólj, segítünk szívesen.
Köszi a gyors választ, átgondoltam mégegyszer a kötéltechnikás faápolást/bontást. Valószínűleg nem lesz sok ilyen jelegű feladatom, így a fa tetején végzendő munkákat meghagyom erre specializálódott alvállalkozóknak. Egyébként az elektromos fűrész nekem is szimpatikusabb sok helyen, mert minden általad is felsorolt előnye fontos (könnyű, kicsi, könnyen indítható). Korábbi tapasztalatok alapján viszont nagyon idegenkedek minden elektromos kerti szerszámtól. Nektek nem szokott a kábelrengeteg sok bosszúságot okozni?
Inkább meghagyom hobbinak a kötles technikák használatát...
Egyébként másodállásban kertfenntartással fogok foglalkozni (csak ez fér el a másik munka mellett), viszont a késő őszi/téli időszakban erdészeti tisztítási munkákhoz is használni akarom a fűrészt (ez indokolja a nagyobb teljesítményű motoros kaszát is). Ha meg nem lesz éppen más feladat, tüzifát vágni.
Én úgy tudom, hogy az általam felsorolt mindegyik Husqvarna fűrész profi közepes kategóriájú gép. Viszont a nem XP-s sorozat azonos hengerűrtartalom mellett jelentősen kisebb teljesítményű. Ezért érdekelne, hogy pontosan milyen felhasználási területre szánták a sima, valamint az XP jelzésű sorozatot.
Közben eszembe jutott még vagy egy tucat kérdés, ezeket majd a hét folyamán beírom.
A fűrészekkel kapcsolatban azt kell eldöntened, hogy mit, mennyire intenzíven és milyen gyakran tervezel használni. Tudomásom és tapasztalatom szerint a Husqvarna azokat a gépeket jelöli XP jellel, amit profi használatra szán.
Profi használat alatt azt értik, hogy minden nap, sokat, és adott esetben kemény fákkal dolgoznak mostoha körülmények között. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a motorok nagyobb szívó keresztmetszettel bírnak, és ezért kb 20 %-kal nagyobbat tudnak pörögni, lóerőben nyújtani, mint XP nélkül a hasonló űrtartalmúak. Jelenti azt is, hogy a gépet úgy tervezték, hogy a felhasznált anyagok, csapágyak, tengelyek, perselyek, miegymás strapabíróbbak, jelenti azt is, hogy egy légszűrő cseréhez, vagy gyertya cseréhez nem kell lebontani a motorházat.
A választásnál döntsd el, hogy mit akarsz vele csinálni, nehogy fölöslegesen vegyél meg egy akár 200 ezres gépet. Mi egyszer vettünk egy 372 XP-t, ami egy brutális gép, sok lóerő, nagy gyorsulás, mifene, csak éppen van majdnem 10 kiló és viszonylag ritkán van erre a teljesítményre konkrétan szükség.
Ha kisebb faművelésre, gyümölcsöbe, tüzifát akarsz aprítani, akkor valóban elég egy kisebb, könnyebb és olcsóbb gép, valami olyan, amit ők farmerfűrésznek hívnak. Nekünk erre a földközeli 'handy' funkcióra egy 350-es gépünk van, ami kb 3 lóerős, viszonylag könnyű, és én nagyon szeretek vele dolgozni, mert nagyon kézre esik, illetve nem elhanyagolhatóan olcsó, most kb 100+áfa. Ez a gép nem profi gép, de nekem az elmúlt két évben, amióta nyúzzuk ezt a gépet, hetente három-öt napot biztos megy folyamatosan, sokszor kemény gyümi fákon. (Mivel én féltem, így okosan keverek motorolajat, miegymást, lásd a régi diskurzusokat.)
Ha kinéztél egy gépet, ami esetleg ezek közül az olcsóbbak közül van, akkor sem kell kétségbe esni, mert lehet velük hatékonyan dolgozni, ha értesz a géphez. Mi évekkel ezelőtt egy 1600 Wattos villanygéppel gáncsoltunk ki egy méteres törzsű nyárfát. Én a kis 350-es gépet úgy 'tuningoltam', hogy a hozzá kapott 1,3 mm-es láncot és lapot eltettem, és vettem hozzá egy robosztusabb 1,5 -es lapot és láncot. Ez kb 10.000 Ft plusz, de kemény munkáknál meghálálja. A választék a lapok és láncok kombinációjában nagy, ha puha fáid vannak, akkor lehet rátenni egy bazi hosszú lapot, de ha gyümölcsösben dolgozol, akkor célszerű egy rövid lapot rátenni, és kemény fára élezni a láncot. Stb.
A fa tetején való munkáról meg annyit, hogy tapasztalatom szerint ott a legkevésbé a gépen van a hangsúly. Mi most egy villany gépet használunk a fán, mert könnyűek, keskenyek, kényes egyensúlyi helyzetben is könnyen indíthatóak, és olcsóak. Mivel a fa tetején általában vékony ágakkal (max 30-40 cm vágási átmérő) foglalkozunk, így nem kell lóerőgyár sem, és nem is kell vastag lánc. Ez azért is jó, mert a keskeny láncokkal szép sebeket lehet hagyni a fán és nem is égetjük le a motort. Az 'egykezes' gépre én is csorgatom egy ideje a nyálamat, de arról azért nagyon is érdemes tudni, hogy az nem egykezes használatra készült, mert aki egy kézzel fűrészel, annak előbb-utóbb nem is lesz több keze, amivel fűrészelhetne. Semmilyen géppel. A hatékony vágás titka a stabil tartásban, éles láncban van, és e két dologhoz mindkét kézre szükség van. Ha egy kézzel vágsz, a fejed fölött nem tudod tartani a lapot a megfelelő síkban, és szorul, szakad a lánc. Ha nem a fejed fölött vágsz, akkor meg ott van a másik kéz is, feltéve, ha még nem vágtad le...
Én a kis gépet a villany gép alternatívájaként látom, aminek annyi előnye van, hogy kis helyen is jól tudsz vágni vele, és nem kell a kábelekkel vacakolni egy-egy beszerelésnél, ág leendedésénél . Csak egyenlőre drága egy kocsibeszerzés és telephely építés árnyékában.
Ha ki akarsz próbálni fa tetején fűrészt, akkor keress meg, meg tudom mutatni, ki tudod próbálni akármelyiket. Ha meg türelmes vagy, talán jövőre elkészül egy gyakorlatias jegyzet a fa tetején való munkákról.
Remélem tudtam néhány kérdésben okosat mondani, és nem támadnak meg a hozzáértők.
Most találtam rá erre a topicra, gyorsan végig is olvastam. Szóval motoros kaszát szeretnék venni, egy kb. 600 m2 parlaon fekvő, elég egyenetlen telket kellene néha megkaszálni. Szívem szerint én is rohannék Stihlt vennei, de annyi pénzt nem tudok rászáni. Azt látom, hogy olyan kellene, ami damil + kés.
Nézegettem a boltokat, láttam egy Partner P330 típusút. Kés, damil, és egyenes szárú. Akciósan 49000, ami még belefér.
Beszereztem pár kisgépet, amikhez volna egy-két kérdésem:
1. Husqvarna 245R motoros kasza, 2003-as modell, még soha nem volt beindítva. Van-e valamilyen extra tennivaló, ha ennyi ideig egy boltban porosodott a gép, vagy azonnal indítható? (Üzemanyag se volt még benne soha)
2. Husqvarna fűnyíró 7 LE-s Briggs Intek motorral. Ennél a motornál van-e valami extra tennivaló, ami az előző hozzászólásokban nem hangzott még el? (bejáratás, ált. karbantartás) Másik kérdés ehez a géphez, hogy kb. milyen élettartamra kell számítani az elsőkerék meghajtás ékszíjánál?
3. Nem tudtam ellenálni az árnak, és vettem egy EFCO TS 327 típusú sövényvágót. Előtte persze kiderítettem (nem volt könnyű), hogy ez a cég az OleoMac-al egyesült pár éve, tehát ma ugyanahoz az anyacéghez (EMAK) tartoznak. A kérdésem az, hogy Magyarországon van-e képviseletük, vagy bármelyik Stihl/Husqvarna szervíz be tudja szerezni az alkatrészeket?
4. Motorfűrészt most akarok venni, a következő gépek kerültek szóba: Stihl 260, esetleg Stihl 361, vagy Husqvarna 346 XP, 353, 357 XP, 359. Kinek milyen tapasztalatai vannak velük? A leg esélyesebb ezek közül a Husqvarna 353-as, konkrétan erről tud valaki mondani valamit?
Jól gondolom-e, hogy a név utáni XP, a magasabb fordulatszámon dolgozó motorokat jelöli, ez mennyire jelent (-ha jelent-) rövidebb élettartamot?
Zöldlombtól a következőt kérdezném: fán dolgozva mennyire használható egy hagyományos fűrész? (Nem hiszem, hogy gyakran lenne rá szükség, ezért nem akarok venni speciális "egykezes" motorfűrészt.)
Ha szép füvet akarsz, akkor muszály gyeplazítani és gyepszellőztetni is. A kettő nem ugyanaz.
A gyeplazítónak erős kései vannak, amelyek belevágnak a földbe, teljesítménytől fűggően 1-5 cm mélyen, és így lazítják a fű alatt a talajt, és közben a gyökereket is megvagdossák, ezáltal azok oldalhajtásokat kell, hogy hozzanak, ergo szép sűrű lesz a fű. Eközben a mohát és minden a talajfelszinre rakódott szemetet fellazítja és összeszedi, vagy összegereblyézheted. Ezt egy évben kétszer kell használni, tavasszal és ősszel, ezért ha tudsz kölcsönkérni, akkor nem muszály megvenni.
A gyepszellőztető hengerén rugós pálcák vannak, amelyek a forgás közben összeszedik a mohát és a szemetet. Ezt egész évben ( persze télen minek?) használhatod, tehát érdemes megvásárolni.
Létezik a kettő kombinációja is. Vannak gyeplazító gépek, amelyeknek a tengelye kicserélhető gyepszellőztető tengelyre. Ez a gép egész évben használható, ezért érdemes megvenni.
Ezekből a gépekből is csakis minőségit szabad venni, és a terület nagyságátől függő teljesítményűt.
Írjad le a terület méreteit és adottságait, akkor tudok javasolni konkrét gépeket is.
Ha nem tévedek, akkor a KF-04 Maxi 8 HP Briggs motorral volt szerelve. Az tuti, hogy shortblokkot cserélni nem éri meg, mert többe kerülne, mint egy új motor, pedig az sem kis összeg, Kb. 100.000,- Ft.
A legoptimálisabb megoldás a motor felújítása lenne. Ez abból áll, hogy megperselyezzük a motort, felszabályozzuk a dugattyút és kap egy túlméretes dugattyúgyűrűt és persze a tömitések, esetleg főtengelyköszörűlés, stb. Szerény számítások szerint ez kb. 25-35 eFt-ból kijön, de házilag otthon ezt nem fogod tudni megcsinálni.
Ha érdekel a dolog, a privát e-mail címemre írjál, és megbeszéljük a részleteket.
Tud e segiteni valki? Kaptam egy KP-04 MAXI kapalogepet ami faradt olajjal volt mukodtetve es:a dugattyu lemarta a henger falat! Az mar tuti hogy a hengert cserelni kell de hogy tudom szetszedni jobban hogy lassam a dugattyu falat es a pakolast is? Jah es persze hol es mennyiert kapom meg a szukseges alkatreszeket (henger-azaz motorblokk, dugattyu+gyuruk+pakolas) ?
Asszem körvonalazódik a rönkhasító gépünk. Villanymotoros lesz, és egy kb 300-as áttétellel megáldott hajtómű fogja tolni a szerszámot.
Van-e köztetek olyan, aki már látott ilyen gépet működni, vagy már próbált eszkábálni ilyet, és van tapasztalata? Akinek van, az kérem ossza meg velünk, nehogy fölöslegesen szívjunk.
Ahhoz, hogy a hajtókar szoruljon a főtengelyen - nagyon sokat kellene tengelyirányban eltolni. De nem is ez a probléma lényege, hanem az, hogy a főtengely ne nyomja a kerter túlsó oldalát. Mérd meg először a főtengely tengelyirányú elmozdulását. A kuplunggal együtt nem lehet ekkora házag, tehát ne a főtengely támaszkodjon fel, hanem a kuplung feletti csapágy! Ez az olajfogyasztás rengeteg! Sürgősen meg kell keresni a füstölés okát, mert az eléhett olajból kemény kox lesz, és az erősen koptathatja a motort!
Szia Gépdoki!
Azt hiszem 1:28 az áttétel, de ha a hajtómű olajfeltöltő csavarját
letekerem és bekukkantok a belsejébe, végülis megszámolhatom
a csigakerék fogainak számát, ami az áttétel száma is. Asszem.
A max. fordulatszámot elosztva ekkora áttétellel max. 2-t fordulhat
a kapatengely másodpercenként, ugye?
Visszatérve az olajfogyasztásra, kezd kissé sok lenni, mert egy
liter benzinre kb 0,5 deci olaj jut, így már 300 Ft-os üzemanyagárral
számolhatok.
Még egy kérdés: mekkora lehet max. a főtengely hosszirányú játéka
a kupplungtárcsával való összeszerelés után?
Mert valamennyinek kell lennie, különben szorulna, ha meg túl nagy,
akkor pedig eltolhatja a dugattyút a henger felső feléhez, persze ez nem
biztos, mert a hajtókarnak amúgyis nagy játéka van a főtengelyen.
Üdv.
A motoron valóban nincs fordulatszámmérő. Vagy a szervízben méritek meg, vagy marad a kapatengely fordulata, de ehhez tudni kell a kapa hajtóművének az áttételét, ami a kapa gépkönyvében talán megtalálható. Ha nem, akkor írd le, hogy milyen típusú kapálógéped van. Remélem én meg fogom tudni mondani.
A bejáratás után más dolgod nincs, mint élvezni a kiválóan működő masinát. 25 üzemóra előtt olajcsere.
Minden munkakezdés előtt olajszint ellenőrzés, ha kell utántöltés. Rendszeres légszűrőellenőrzés, ha kell tisztítás. Nagyon meleg, poros időben ne dolgozz! Menj inkább strandolni! Ha mégis - pihentess gyakrabban!
Válaszaidat köszönöm, körmös kereket pedig vettem a géphez. Viszont arra nem írtál semmit, hogy a bejáródás után ( kb. 10 l benzin ) van-e valami más teendő is?
Mol Master Garden 4T 30/40: Jó, 25 óra csereciklussal, API GL-4 80W/90: Tökéletes! Sebességfelező ezekhez a műveletekhez szerintem nem kell! Ha nagyon kemény a talaj, akkor a krumpli töltögetéséhez esetleg kellhet, de először próbáljad meg nélküle. Ha a járókerék elkapar, akkor körmöskerék indokolt lehet.
Válaszaidat a Marci 55 H-hoz köszönöm. Az olajat már lecseréltem, Mol Master Garden 4T 30/40 -es olajat tettem bele. Remélem ez jó. A hajtóműolajat még nem cseréltem, de már megvettem: API GL-4 80W/90. Ha ez nem jó légyszíves írd meg, még időben van. Kérdésem is lenne még, kell-e felező adaptert vennem, ha a gépet a következőkre használom: kb. 1200 m2-es kert rotálása, a krumpli, kukorica sorának kihuzása, ill. a krumpli töltése. Még egy kultivátort veszek hozzá, de utánfutót nem tervezek. Kösz.
Még ne siesd el! A teljes bejáródás kb. 10 liter üzemanyag elfogyasztásánál következik be. Egyébként nagyon jól csinálod, de még legyél egy kicsit türelmes - megéri.
Az első olajcserét 5, a másodikat 25 üzemóránál javasolom. Ha Briggs motorolajat használsz, akkor utána elég 50 óránként olajat cserélni, de évente legalább egyszer. Ha más olajat használsz, akkor 25 óránként cseréljél olajat, de évente legalább egyszer. Ne felejtsd el az olajat a hajtóműben is kicserélni! Oda hajtóműolaj kell, mégpedig globoidcsigás hajtóművekhez való olaj (pl. API GL-5).
Az olajcserén kívül rendszeresen ellenőrízzed és tisztítsd a levegőszűrőbetétet. Mivel papírszűrőről van szó, sürített levegővek kell kifuvatni. Ha már olajos, hullámosak a bordái, vagy már nem tudod tisztítani - időben cseréljed!
A következők miatt írok: nemrég vettem egy Marci 55 tipusú kapálógépet ( Honda GCV 160 , 5,5 LE ) . Eddig úgy használtam, hogy 15-20 percet ment, majd leállítottam és hagytam teljesen kihűlni, és úgy folytattam. Csak 4 kapatagot használtam. 6 tank benzint kapáltam el. Kérdésem a következő: megfelel-e ez már bejáratásnak? Használhatom-e már 6 kapataggal? Van-e valami más teendő az olajcserén kívül is?
Szia Gépdoki!
A füstölés nem oldódott meg, de a gyűrűk a megfelelő helyen és módon voltak berakva, a vezérlés is OK. A baj forrása tegnap derült ki!!!
A légszűrődobozhoz hozzáért a fordulatszámszabályzó rugója, ezért nem tudta szabályozni a fordulatot, ezért nem pörgött!! Némi hidegalakítás a dobozon megtette a hatását, már csak a rugó rugózatlan hosszát kell normálisan beállítani a kívánt fordulatszám eléréséhez. Viszont továbbra is füstöl, de nem baj, ha fogy az olaj, majd utánatöltöm, a lényeg az, hogy nem kell új motorra beruházni. Remélem.....