Szerintem az Aixamnél célszerű behozni biztosítéktáblát az utastérbe a műszerfalhoz -- sajnos a gyárban figyelmetlenek voltak és annyira hosszúra hagyták a drága rézdrótot ( ó , a pazalók !) , hogy beér . A lentebb leírt művelet igazából csak levett műszerfallal vihető jól végig , de egyszer érdemes ennyit rááldozni . Ehhez ki kell tekerni a motortér felől a két rögzítőcsavart ( ha nincs berohadva éppen... ) és áttolni az egész köteget a műszarfal alá ; majd ott helyet keresni neki és rögzíteni . Esetleg nyílást vágni számára a műszerfalon valahol alul .
Persze ezzel óvatosan kell bánni , mert ha egyszer (mégis) eladnánk a járgányt akkor az efféle gányolásért a vevőnk kiátkoz minket , merthogy nem a motortérben kotorászva , a kormos-mocskos hangszigeetlés alá benyúlva ( ha van ) kell majd tapogatni a biztosítékok után -- esetlegesen éjszaka a szemerkélő esőben . Persze annak semmi akadálya , hogy később visszaállítsa valaki a gyári állapotokat , és így az átkot is levesszük magunkról .
A behozatallal az a további gond , hogy akkor a gyártó minden igyekezete ellenére hozzáférünk a biztosítéktábla talpához , illetve hátlapjához és elejét tudjuk venni a korábbi hozzászólásokban említett kontakthibáknak -- vagyis a közel huszonéves járgányunk tovább használható lesz . ( Emiatt nem veszünk újat , ezátal nem teremtünk munkahelyeket , nem pörgetjük a gazdaságot . Szörnyű !!! Sose tegyetek ilyet , ha kell vegyetek föl kölcsönt és vegyetek új autót ! )
Ha kezünkben van a biztosítéktábla akkor a végéből ki lehet húzni azt két kis műanyag lécet ami biztosíték-foglalatokat a helyén rögzíti . A léc kihúzását (kicsúszását) egy pöcök akadályozza , azt meg kell nyomni -- persze aki csak úgy nekitámad ( mint én ) az esetleg letöri a fülecskét ...
Ha kinn van a kicsúszást gátolni hivatott két léc akkor a vezeték felől a második rögzítést végző pöcköt kell félrenyomni és már ki is húzható a biztosítéktartó saru . Lehet cserélgetni , kaparászni , forrasztgatni -- innentől már nyerő a dolog .
A biztosíték aljzatot most takarítottam meg. Vékony koromreszelővel benyúltam közéje és kicsit húzgáltam közte. Az érintkezőket Ekkor raktam be a ledizzót. Azóta nem érintkezőket is próbáltam kicsit összébb nyomni, úgy, hogy egy kis csavarhúzóval mellé nyúltam egyik oldalról is meg a másik oldalról is és együtt a kettőt átnyomva a másik irányba. Úgy vettem észre, hogy szorosabban ment bele a biztosíték, mint előtte.
Ha a 20 Amperes bizti vagy a foglalata melegszik, akkor ott más baj van. A teljes világítás nem ehet többet 12 A-nél! Akkor melegszik valami, ha szar kontaktus van! Kigyengült rugó a biztiházban vagy laza drót bekötés! Régi francia autóknál ez alapértelmezett. Ráadásul itt a legkisebb átmeneti ellenállás drámaian csökkenti a fényerőt. Ha a biztitábla rugói elfáradtak, dzsuvásak akkor inkább külön lengő biztiházat kell használni a pár nagyobb fogyasztóhoz. Normális esetben az akkusarutól az égő lábáig nem eshet a feszültség többet max 0.3-0.5 V-nál. Kapcsolókat, biztiket, vezetékeket is beleértve. Öreg járgánynál sokkal több is összejöhet több apró rohadásnál, oxidációnál. Érdemes ténylegesen is az égő lábain mérni, mert az odamenő testvezeték is lehet kontakthibás, redvás.
A másik fontos, hogy az eredeti izzó legyen benne. Mert a vezetékek annak az áramára vannak méretezve. A nagyobb égő több áramot eszik, nagyobb az esés mindenen. Akár még rosszabb is lehet egy 70/70 W-os égő fénye mint a normál 45 W-osnak. A feszültség csökkenésével a fénykibocsájtás nem arányos, hanem a HARMADIK hatvánnyal csökken. Nagyobb égőt csak relézve lehet betenni, ahová nagyon vastag, direkt vezetékek mennek az aksitól. Az nem terheli akkor a fényváltó kapcsolót sem, ami megint nem egy szuper megbízható konstrukció.
Köszönöm neked is és WooDoonak is a választ. akkor most belefutottam a hiába való vásárlásba. Azért cseréltem le ledre az izzókat, mert a 20A-s biztosíték nem bírta a terhelést. mindig leolvadt a műanyag róla, és elég hamar a biztosítékszál is elégett. Olyan túlmelegedés lépett már fel, hogy a biztosíték mellett a foglalat műanyagja is megolvadt. Már arra is gondoltam, hogy levágom biztosíték két vezetékét és visszahúzom az utastérbe, ahol csúszósarut rakok rá és ott könnyebb lesz a biztosíték csere. Itt korábban írta egyik fórumtárs, hogy ő lecserélte az izzókat ledesre és azt írta, hogy neki jó lett. Igaz, hogy nem kell műszakira vinni a mopedautókat, de kivonhatják a forgalomból, ha nem felel meg a műszaki állapota. Úgy hogy akkor cserélem vissza az egészet.
A kínai LED "izzók" nem érnek kutyagumit sem. Nem fókuszálhatók, nincs normális alakú fény nyalábjuk. Akár hova állítod, soha nem lesz jó. Vannak profi gyári cuccok, azoknak sem a befogása, sem a tükrük nem izzószálashoz van tervezve hanem eleve spéci LED-hez.
Több autó foncsorában, többféle gyártmányt kipróbáltam. Pedig nem is bilux, csak sima H1 és H7 foglalatúak. A 25 meg a 115 dolláros dettó. A garázsba a plafonról lógatva jó lesz helyi világításnak. Egyik másikhoz még hamis E-tanusítványt is adnak. Fényszóró izzókról beszélek, kisebb helyi vagy féklámpa célokra van használható. Ahol nincs komoly optikai követelmény.
A ledes (H4, H7) izzók általában nem passzolnak a halogén izzókhoz tervezett lámpákba, nem lesz jó a vetített kép soha. Még a neves (Philips, Osram) gyártók ledes izzóit sem lehet mindig jól beállítani, az olcsó kínai izzók meg eleve esélytelenek.
A műszaki vizsgán még az utastérben is kiszedették legutóbb a ledes izzókat, a fényszóróba szerelt led izzó miatt pedig még a rendőr is bevonja a forgalmit. Mostanában kifejezetten vadásznak az utólagos ledes és xenon lámpákra. Bár a mopedautókat nem kell műszaki vizsgára vinni, én nem erőltetném a ledes fényszóró izzókat. Szerintem jobb megoldás egy ledes nappali menetfény beépítése...
Üdv. Segítséget kérek tőletek. Ha lehet állítani az Aixam 500.4 fényszóróját, akkor hol találom a az állítási lehetőséget? Vettem led bilux izzót és nagyon fölfelé világít. Sokan villognak a szembejövők, mert vakítja őket. És annyira fölfelé világít, hogy szinte nem is veszem észre, ha váltok a tompított és az országúti között. Segítségeteket előre is köszönöm.
Azért akarom gyári megoldásokkal felvértezni, mert nem csak én fogom használni.
Ja , ez régi körülmény, amiről néha megfeledkezünk . Barátom mondta , hogy neki szimpatikusabbak a nyomógombos izzítások és az Aixam zavaros leállítója helyett a bovdenes motorstoppoló , de a kis traktort jobbára az ( nőnemű) élettársa használja munkába járásra ezért törekednie kell gyárias megoldásokra .
És ha már a huzalos leállításnál tartunk egy kis extremitás . Lehet már leírtam , de úgyis elfelejtettétek már . Szóval adott egy Ligier Ambra , amikor megvettem csodálkozva láttam a műszerfal alatt egy bovdenes működtetőt . Mi ez ? Először az eladó se tudta ( régen használta a gépet , sokat állt üzemképtelenül ) , amíg a másik végét a motortérben kerestem eszébe jutott : ezzel áll le a motor ... Hmm... A Lombardini mágnesszelepes . Ennél viszont bovdenvég az adagolónál kialakított karra csatlakozott . A mágnesszelep megvan , be is van kötve ... Hmmm... Otthon alaposabban körbenézve láttam , hogy az üzemanyagpumpáról jövő betápvezetéket az elvezető résolajcsőre kötötték , míg ahol be kéne mennie a adagolóba a naftának ott jön ki és megy hátra a tartályba . Vagyis fordított irányból táplálják az adagolót -- ehhez feltehetőleg kivették a résolaj útjából a visszacsapó-szelepeket , mert a motor beindul . Viszont hiába vették le "gyújtást" ezzel csak a visszavezető ágat zárták el , vagyis a motor tovább járt . Mentségükre szolgáljon : később találtam olyan szerelési útmutatót amelyik szintén fordítva ábrázolta .
Van egy első verziós fénykorában sötétzöld gépem is aminek különválaszható az indexe és fényszórója, illetve a műszerfal jobb oldalán csak egy bemélyítés van, nincs ajtóval ellátott rekesz. A motorháztető és a lökhárító kiképzése is más, egyenes éllel találkoznak vízszintesen. Ez oldalthűtős.
Amit most ampervadászkodok az a nova előtti elölhűtős verzió.
Alapvetően lehetett egy első emberke aki a változtatásokat elvégezte nagyjából szakszerűen.
Aztán mások elkezdhették használni, és a vezetékeket elszaggatták, kisebb darabok hiányoztak amiket hevenyészve összetekert éppen kéznél levő vezetékekkel pótoltak. A szigetélés luxus lett volna.
Egyébként a motor már szakszerűen össze van kötve a negatív akkusaruval, megfelelő keresztmetszettel, tehát látszik hogy volt aki szakszerűen is ténykedett.
De például a mágnesszelepre menő vezeték kutya közönségesen ki lett dugva az ajtó mellett, a karosszéria mellett lógott kívül, majd bedugta a szelepre, ezek után rácsukta a motorháztetőt. Először arra gondoltam hogy ezzel akarja a motorháztetőt nyitó bowdent pótolni.
Ez már azért mindenkinél kiverné a biztosítékot.
Azért akarom gyári megoldásokkal felvértezni, mert nem csak én fogom használni. Van a családban aki jelenleg suzukit használ, de koránál és állapotánál fogva nem tolerálja a "leülést", a jogosítvány megújítása is lehet problémás. A múltkor kipróbálta és úgy látja hogy sokkal magasabb és számára kényelmesebb a beülés.
Még azzal sem tudom lebeszélni hogy a mopedautó műszaki megbízhatósága jóval kisebb , jóval több karbantartást igényel mint egy suzuki, ahol csak azért nem plombálják a motorháztetőt hogy az olaj- és szürő cseréket könnyen lehessen elvégezni.
Persze ez túlzás, azért a suzuki is kopik, ritkán el is romlik, de a motor szinte nyűhetetlen.
Kissé vicces , amikor a Reliant Robin ( 850 ccm , 40 lóerős ) háromkerekű autócskát a tulajdonos okmányaival ( betegkártya , talán kórházi belépő ) árulják . Bár mentségük legyen a nagyon baráti másfélszázezer forintos ár .
Tavaly ősszel elestem a Babettámmal, és belecsúsztam egy Mercedesbe, amiben 530e Ft kárt okoztam. Kicsit soknak tűnt a megrepedt lökhárító és a sisakal lefejelt hátsó ajtóhoz képest, de úgy látom a segédmotorokkal okokozott károk átlagos értéke 430e Ft. A kárgyakoriság 1% körül van, ehhez képest nem is tűnik soknak a 4e Ft körüli éves díj...
Nekem volt 2 Ambrám is, a bizalmam akkor rendült meg bennük, amikor az egyiknél leszakadt az egész első futómű. Az alu hegesztés nem bírta a rázós magyar utakat.
Az első mopedautónk egy gyönyörű Media volt, utána egy Ambrát vettünk, ezek voltak a "szép" járgányaink, közben egy ütött-kopott 400-as Aixam-mel meg a pizzát szállítottuk ki, váltott sofőrökkel. A ridegen tartott Aixam sokkal megbízhatóbbnak bizonyult, mint a Media és az Ambra, ezért aztán én is Aixam párti lettem.
Mivel már csak elektromos hajtású mopedautóm van, és a jövőben sem tervezem, hogy diesel motorosat veszek, simán bevállalnám újra az Ambrát, a formája nekem most is tetszik. A villanymotor könnyű, és nem rázkódik, így nem kellene tartani a rettegett váztöréstől...
Szerintem a későbbi verzióknál van külön a fényszóró és az index , jellemzően a Novákon . Ennél egyben van , üveg az egész -- nem is mattul ... A kocsi karambolos volt , a váz kiegyengetése miatt a karosszériás levágta -- majd visszaragasztotta -- a műanyagot . Ebből a masinából , ami egyébként életem első dízel járgánya , tavaly ősszel eladtam a motort egy X-Too-ba , amit viszont egy hónapja összetörtek -- a 88 éves bácsi vétlen volt , hátulról megtolták . A motor annyira jó , hogy átteszik egy másik kocsiba és tovább fogják használni .
A váz sajnos nem az erősített verzió , az a későbbi Ambrákon jelent meg , illetve a Novák már eleve úgy jöttek . Az utolsó Ambrák már előlhűtősek voltak . A motortalan vázra van vevőm , az illető az elképzelései szerint elektromos járgányt szeretne építeni belőle .
Ja , és a képeket nézegetve még egy tipp az olasz motorhoz :
-- célszerű az izzítógyertyákhoz külön kábeleket gyártani , azokat egyesével kihozni a motor mögül és itt kinn , hozzáférhető helyen csatlakoztatni a relétől jövő gyári vezetékhez . Ha ugyanis felmerül valami indítási nehézség -- vagyis az egyik izzítógyertya esetleges kiégése -- akkor nagyon gyorsan meg lehet állapítani azt , nem kell leszedni a légszűrőház talpát ; olykor fölöslegesen ...
Én Ligierrel kezdtem a mopedautózást , volt vele bajom , de ettől függetlenül nem nézem le annyira ezeket az Ambrákat mint a mopedautós guruk többsége . Persze a borivászat és vizes prédikációk nálam is megállnak , mert 2013-ban áttértem az Aixamre , de ennek elsősorban a nagyobb és jobban használható csomagtartó volt az oka .
Az első fagyok óta kizárólag egy eladásra szánt Ambrával járok , az 500-as Aixamet pár hete vettem csak elő . A magam részéről a Ligierben -- üzemképtelenséget okozó -- meghibásodás nem sok volt . Néhányszor leesett a mágnesszelep vezetéke-saruja , ez menet közbeni motorleállást eredményezett . Égett ki izzítógyertya , csúszott le önindítóról a vezérlőkábel , illetve az önindító nagyáramú körében lépett fel kontakthiba , jobbára a test-motor átvezetésnél . Vagyis : villamos hibák .
Ezen tapasztalatok alapján kialakult bennem , hogy miképp tehető üzembiztosabbá az a járgány , illetve mit alakítanék át rajta , ha megtartanék egy ilyen verdát . Szóval az én kocsimban :
-- az önindító behúzómágnesére egy huzalt nagyon rá szoktam rögzíteni (átdrótozom , de a forrasztás vagy szemes-sarusra alakítás is szóba jöhet ) és ennek a majd félméteres drótnak a végére alakítom ki azt a csatlakozót amire a gyári vezérlőhuzal ( ami a gyújtáskapcsolóról jön ) csatlakozhat . A megoldás előnye , hogy hibakereséskor a légszűrő fölött , jól hozzáférhető helyen tudjuk tesztelni az önindítót , vagy beindítani a kocsit ha a gyújtáskapcsoló szabotálna -- mert másképp sehogy : aki próbálta már a Lombardini motoros kocsira visszatenni a lecsúszott vezérlőhuzalt az tudja miről beszélek .
-- szoktam behúzni a műszerfalhoz egy vékony vezetéket az izzítógyertyáról és rákötök egy jelzőlámpát , jobbára ledet . Ilyen megoldással vettem az öreg Volvot , ilyen van a fehér Aixamben és ilyen lesz az 500-asban majd , de ilyet kapott Tibi bácsi Albiziája is . Nagyonsok kellemetlenségtől megóvja az embert ...
-- több járművemben használok középállású ampermérőt , nagyon korrektül tájékoztat a töltésviszonyokról ( a gyári visszajelzőlámpákra nem bíznám az életemet ... a másét talán , de a sajátomat semmiképp ) , de ahhoz sajnos eléggé bele kell túrni a kábelezésbe . Aki nem akar annyit alakítani az legalább egy voltmérőt építsen be , ha azt is sokallja akkor legalább a szivargyújtóba dugható változatot rendszeresítse . Én a most használós Ambrába beépítettem -- kénytelen voltam , mert nincs benne feszszabályzó , csak egy Graetz-híd , állandóan égetni kell a lámpákat -- de utóbb rájöttem : ha a voltmérőt a mágnesszelepre kötöttem volna akkor lenne annak is egy frankó visszajelzője .
-- ha tutibiztos járgányt szeretnék akkor kiépítenék nyomógombos izzítást + indítást , és esetleg egy külön kapcsolót a mágnesszelephez -- ez utóbbival nem volt gondom , de ezek szerint a járgányod első gazdája nem volt ilyen szerencsés , bizonyára nem ok nélkül strapálta magát . Ha esetleg a gyárilag beépített kulccsal nem indul a masina akkor : Megnyomom az izzítást -- amit gyertyáról visszajelez a led -- közben küldök áramot a mágnesszelepbe -- amit szintén visszajelez a voltmérő -- majd megnyomom a másik gombot és az önindító forgatni kezd .
-- és végül : valószínűleg kihúznék egy testvezetéket az aksiról az önindítóig , gyárilag ugyanis az ülés alatt rögtön le van testelve a vázra , és a vázról van áthozva a motorra -- ez két csatlakozás , két hibalehetőség . A pozitívval nincs gond , az egydarabban végigmegy .
Szóval én nem lepődök meg az elődöd barkácsolási hajlamán , 2005 óta használok ilyen kocsit , és jelenleg is van a háznál ha jól számolom akkor 8 darab belőlük . Nem ragaszkodnék annyira mereven a gyári megoldásokhoz .
Ha jól látom ez a legelső verziójú aminek az első fényszórója és az indexe külön van? A háromszög alakú alu lemezerősítés még nincs benne gyárilag a váznyúlványokban, ezért a váz el szokott indulni. Bár ez már volt javítva a műanyag karosszéria hegesztését látva.
Ha mégsem tudnám használni, majd mindent kimérek, kipróbalámpázok, ma már úgyis volt benne részem vastagon. Vannak gondok az ajtóüveg felhúzással is (elektromos), lefelé megy, de a jobb oldali ajtózárat is rángatta folyamatosan a távirányító elektronika.
Később meglett a távirányító is a nemez mellet beesve.
Ez még közel sem habos torta hogy csak úgy nyalogassuk.
Nem ezekkel a vezetékekkel van bajom amik gyáriak. Pár perc alatt le lehet a csatlakozókat húzni, és csak oda lehet visszadugni. Az akksitól mentek utólagos dupla vezetékek egy nyomógombhoz és egy világítós kapcsolóhoz, és nem volt világos ezek hová vezethetnek. A nyomógombos kapcsoló az izzításé volt, az izzítórelét kiiktatva, némi vezeték rendbetétel után kb. 10 másodperc nyomás után 2-3 fordulatra indult a motor ejtőtartályos betáplálással.
A világítós billenőkapcsoló a mágnesszelephez vezetett, 2 vezeték is rá volt kötve az egyik csatlakozóhoz, a másik kivezetés üresen árválkodott. Mivel az ejtőtartály őt kikerülte, simán indult a motor nélküle is, leállításkor elég volt gömbölyű végű fogóval elszorítani a benzincsövet .
Sikeresen összekötötte valaki a testet és a pozitív vezetéket. A biztosítéktáblában volt két rossz biztosíték és egy üres hely. Szerencsére a fedélben volt egy táblázat ami tartalmazza hogy hová hová mekkora bizti kell, és volt ábra is hogy hová megy.
Összességében sikerült egy régóta álló 42000 km-t futott csodás hangú motort elindítani, de az izzítórelét valószínűleg cserélni kell és bekötni.
A mágnesszelepet is át kell kötni a gyújtáskapcsolóra.
Szóval van még tennivaló bőven, de úgy néz ki van értelme ezt az egyébként donornak szánt autót rendbe szedni, mivel a többi alkatrész is viszonylag jó állapotú. Még a kilométeróra spirál is egyben volt, és gyári állapotú . Ritkán látok ilyet.
A menetpróbát csak a fékrendszer megbízhatatlan működése akadályozta meg. Na jó, mentem 10 métert oda-vissza. Lesz itt még tennivaló.
Ligierhez keresek elektromos kapcsolási rajzot, vagy netes elérhetőséget. Valaki nagyot alkotott a műszerfal alatt, szeretném a sallangokat szakszerűen kivenni belőle.
A Stellát féltengelyek nélkül vettem, amiket a meglévő cuccokból pótoltam. Belülre 63 mm átmérőjű Aixam csuklókat tettem, de kívülre nem voltak jók az Aixam csuklók, mert túl rövid a ricnis részük. Találtam a lomok között hosszabb ricnis csuklókat, talán valamelyik JDM-ből maradtak ki, azoknak az átmérője is nagyobb egy kicsit. A tengelyek sem egyformák, az egyik 19-es, a másik 20-as, de annyit nyúlik a gumi szerintem.
Próbáltam tegnap méret szerint keresni, de akkor nem működött a kereső, a kis autósboltban ami meg útba esett csak egy nagy dobozban tudtak keresni. :)
Kívül nekem is nagyobb csuklók vannak, mert az Aixam csuklónak túl rövid a ricnis része, lehet azokat is cserélni kell majd