Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Kiadvány relikviák - ha valakit érdekelne: Petrik Ottó - Elektromos Modellvasút I. - II. kötet, Készítsünk villamos játékvasutat Pé-Vé alkatrészekből - Felelős kiadó: Állami Pénzverő és Készítsünk villamos játékvasutat PANNONIA alkatrészekből - Pénzügyi Nyomtatványellátó
A régi vonatokkal kapcsolatban én is azt a tábort gyarapítom, akik szerint ha lehet, tartsuk meg eredeti állapotban. Főleg, ha valami ritkább darabról van szó. Az nem zavar, hogy kicsit ütött-kopott, hiányzik egy ütköző stb., elvégre ezek játéknak készültek. Ha valami menthetetlenül rozsdás vagy átalakított, akkor én is megpróbálom helyreállítani, amennyire lehet.
A rozsda tisztítására én vegyszert még nem próbáltam. Igaz, főként háború előtti dolgokat gyűjtök, azokon pedig leggyakrabban spiritusz alapú festékeket használtak, amit a ma elterjedt oldószerek nagyon könnyen oldanak. Még a víz is veszélyes, fehéres-szürkés ködöt képez a festék felületén. Ha csak kopott a festék, akkor nem nyúlok hozzá. Ha rozsdás, akkor megpróbálom megtisztítani, inkább csak azért, hogy minél kevésbé terjedjen tovább. Nagyobb felületen ehhez én nagyon óvatosan Dremelt és drótkefét használok. A drótkefe anyaga mindig puhább, mint a tisztítandó fém. Bádoghoz tipikusan réz kefét használok. Ha kicsi a felület, akkor jó még az üvegszálas ceruza (ez olyan, mint a régi betétes ceruzák, csak üvegszálak vannak benne). Ez jó még az oxidált kontaktusok tisztítására is, sokkal finomabb, mint pl. a smirgli. Conradban lehet rendelni.
Sínen azért majd megpróbálom én is az Evipass-t, azt kevésbé féltem, viszont a hatékony tisztítás jól jönne.
2 hónapig látogatható. A Cavillből nincs egyelőre más, mint egy alváz és átjáróhidak, harmonikák nélküli fémtiszta Pannónia kocsikaszni. Kíméletesen lett szétbontva, a lejött alkatrészek tartalékok, az alváz forgóvázra vár és pőrekocsi lesz.
Akkor szoktunk átépíteni, illetve teljesen újjávarázsolni bármit is (nemcsak Pénzverdei modellről, hanem más fémmodelleket is), ha rozsdakupac. Picit kopott, itt-ott foltos: marad, különösen, ha a a feliratozás megvan. Azt és a színárnyalatot nem tudjuk pótolni, csak a színt: ami kék volt, kék lett, csak teljesen más árnyalatban. Amikor első romos készletünket megkaptuk, egy 1959-es Pannóniát, egy zöld kocsi kivételével festékes rozsda le, fémtisztaságra új festés fel, mozdony szétszed-összerak és újrafényez, gyári alkatrészei kiszerel és visszaépít (csak az egyik forgóváz hajtását kellett beállítani! és olajozni). Nemrég vettünk egy Előre I készletet. Kopott, itt-ott rozsdás foltjaik vannak a járműveknek-de nem bántjuk. A mozdony szuper (két izzót pótoltunk, mert hiányoztak), a fekete kis lapos trafó szekunder oldalán kellett két vezetéket visszaforrasztani, valamint a hálózati kábelt cserélni (az eredetit is megtartottuk). A próbapálya 4 megcsiszolt egyenes sín volt, így egy újabb gyöngyszemmel bővült a gyűjteményünk.
Akkor szoktunk még átalakítani, átfesteni valamit, ha már eleve átbarmolva vagy horpadva, törésekkel kerül hozzánk. így járt egy ocsmány házipiros Pannónia személykocsi: tele volt festék folyás nyomokkal, hol túl vastag, hol túl vékony volt a fényezés. Ez a házigyány ruha le, jelenlegfémtisztán várja a Pannónia hajtást, hogy két, újonnan épített homlokfallal Ganz Cavill Ward-Leonard motorkocsi modelljeként keljen életre.
Egy tető nélküli, Előre III postakocsi kasznijából és egy igecsak kopott Előre mozdony gépészetéből (a kasznit végül megtartottuk, szeretnénk ismét mozdonnyá építeni) lett a MOT347 plafontapasztó-karbantartó motorkocsink, hulladék lemezből építettünk rá új tetőt. Ehhez módosítottuk egy kicsit a kaszni felső részét. Újrafényezni nem fogjuk, csak a postás feliratokat valahogy óvatosan le fogjuk takarni (pl. földelőrudakat aggatva az oldalára, mint az eredetin is volt). Ami miatt nem postaként lett újjáépítve: az egyik oldalon az ablakrácsozás törött, hiányos volt, másik oldala ép. És van ugyanilyen, de gyári állapotú kocsink egy 1959-es Előre III készlet részeként. Ezt helyhiány és félkész állapota miatt nem tettük végül közszemlére.
PV-n kívül láthatóak Roglin relikviák (sajnos mindössze háromféle sín és egy A4-es fényképes ismertető), Vörös Szikra, MEJA és Mikrolin járművek, továbbá Pajtás, MEJA, Minimont fémépítők, Mikrolin építőjátékok (Jáva és Rádióamatőr készlet).
És ahol gyűjtésünk egy része látható, itt van a meghívó egy két hónapos kiáításra. Sajnos működő PV és más történeti vasútmodell most nem lesz, csak hziarkács agymenések. De legalább a belépés díjtalan.
A rozsdára sima evipasst használok. A festéket ( elvileg ) nem bántja.
De csak a rozsdás részekre teszek egy keveset így is. A kezelés után marad egy fehér filmréteg, azt bekenem vékonyan olajjal ( varrógép olaj, műszerolaj.. )
Attól pedig olyan fémes lesz a felület. Ennyi.
( a legjobb lenne amúgy rozsdásan hagyni ( annak is megvan a maga szépsége ) , de tartok tőle , hogy az továbbterjed.. )
Így kezelem a korabeli fém PV síneket is mindig, eddig bevált. Szinte gyáriaknak tűnik kezelés után.
Az apró litografált felületnek nem tudom mi a jó, azokat én nem szoktam "abajgatni", pl. a Marklin vagonok.
( mert kipróbáltam valami felületen az ilyen áztatást és egy idő után az oldószer bizony megmarja a festett felületet... )
Köszönöm a hozzászólásodat, örülök neki , hogy nálam pontosabban megfogalmaztad amit én is így gondolok.
Tehát . Ami valóban ritkaság ma már , mint pl. az Általad említett tartályvagon és egyebek, azokat én biztosan nem alakítanám át ( itt festegetésre gondolok ).
A " Helikon projekthez " ezért kerestem én is olyan vagonokat itt a fórumon, ami már eleve barkácsolt.
A gyári kasztnijaim azóta is megvannak, majd lesz velük valami, kerül valahová - gondos kezekbe.
Egy példa. Tegnap említettem a zöld vagonokat. Hozzájuk jutottam lása a képen.
Amit tervezek velük és talán belefér a tűréshatárba.
Találtam hozzá postavagont és korabeli síneket, trafóm is van ( első szériásat ), dobozt, gondoltam kiegészítem egy teljes készletté.
De ! Ami tuti , hogy a zöld vagonok fénye marad így, ahogy - elég romosan sajnos - mert az az eredeti, az egész történetet ugyebár erre építem fel.
Ebbe , az általad említett pl. mozdony építés simán belefér... :-D
De, hogy a ritka zöld vagonokatt festegessem , na az tuti nem !
Valahol itt van az igazság .
Sziasztok !
Ervin
ps: ha valakinek lenne "fölösleges" alkatrészei ehhez a történethez pl. tetők ( szürke,romos, ) illetve pl. kuplungok és rudazata, a mozdonyhoz áramszedők... stb, szívesen átvenném őket.
Nekem ezek mind megvoltak anno , de akkoriban elajándékoztam őket...
A "Ha ez a PV mesélni tudna....." én voltam. Van műszaki felújítás, és van külső, kinézeti felújítás. Néha azt mondom, megengedhetünk magunknak egy teljes felújítást, ha az már nagyon romokban van. Az a tartálykocsi egyébként szinte menthetetlen állapotban volt. Legalábbis én így hittem.
Ha akarod beszélek vele. Ő a barátom, egy végtelenül korrekt, becsületes ember, és ő készítette el Magyarországon a legszebb NOHAB modellt, amit nem lehet felülmúlni.